Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juli 2021, 10:36   #221
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Wat weet je dan eigenlijk wel ? Dan weet je zelfs niet wat Christus betekend !! Hoepel nu maar op. Ik heb wat beters te doen dan op al je bokkensprongen in te gaan. Doeiii
Dat mag wel zijn, maar nergens is er in de evangelies ook maar één iota te vinden over een mogelijke zalving van Jezus. Wees maar zeker dat , moest Jezus zijn gezalfd, dat deze zalving in geuren en kleuren zou zijn beschreven door de evangelisten. En aangevoerd als ‘bewijs’ dat Jezus wel degelijk de messias was. Maar helaas, dit is niet het geval want er wordt geen woord gerept over een mogelijke zalving van Jezus.

Het woord Christos is eigenlijk een vertaling door de Septuagint van het Hebreeuwse Mashiyach. Het betekende soms dat iemand letterlijk (met olie) gezalfd werd (zoals hogepriesters) maar niet altijd. De term evolueerde naar een (ere)titel. In het oude testament wordt wel in enkele teksten gewezen op de komst van ‘de’ Christus als messias. De evangelisten meenden dat Jezus deze persoon was en daarom werd Jezus ‘de Christus’ (deze dus die verwacht werd en waarop de Tora alludeert -zie ook de zogenaamde 'vervullingscitaten' in Mattheus)genoemd.

In ieder geval, een zalving van Jezus wordt nergens vernoemd. Noch in de evangelies, noch in een andere vroege tekst. En moest hij de zalving ondergaan hebben, zou dat zeker zijn vermeld. Quod non.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 juli 2021 om 10:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2021, 11:58   #222
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als we het hier alleen zouden moeten hebben over 'wat de Vlaming interesseert', dan zou het hier maar een triestige bedoening worden.

Niets te maken met 'etaleren'. Wel met mogelijk 'informeren' en 'vrij onderzoek'. Niet iedereen wil nu eenmaal een kneuterige afgestompte Vlaming zijn of blijven, of een anti-katholiek uit rancune wegens 'vroeger', maar wel een vrijdenkende in een draad over de godsdiensten. En omdat de Vlaming dat laatste heel vaak niet is, heeft dan ook waar weinig gepresteerd inzake godsdienstwetenschappen. Op dat vlak blijft hij achterlijk.
Wat een contradictie in den terminal.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2021, 12:51   #223
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat een contradictie in den terminal.
Dat komt omdat u het begrip 'wetenschappen' verwart met natuurwetenschappen of rekenkunde, chemie, enz. Dus met exacte wetenschappen. Dit is een zeer bekrompen of enge interpretatie van het begrip.

Sociologie is maar evenzeer een 'wetenschap'. Geschiedenis is een 'wetenschap', enz. Wetenschap betekent gewoon dat men dingen weet of probeert te weten te komen over een bepaald verschijnsel. En zo'n verschijnsel is in casu : het prille begin van het christendom.

Achterhalen of onderzoek naar het feit of Jezus nu al dan niet geboren werd uit een maagd of herrezen is kan onmogelijk of toch zeer moeilijk het voorwerp zijn van een 'wetenschap' (men kan niet gaan onderzoeken). Maar behoort eerder tot het domein van het geloof.

Heel algemeen zou men kunnen stellen dat wetenschap is:
"Alle kennis die we hebben op een bepaald gebied en de systematische manier waarop we verdere kennis kunnen verkrijgen."
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2021, 09:51   #224
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat mag wel zijn, maar nergens is er in de evangelies ook maar één iota te vinden over een mogelijke zalving van Jezus. Wees maar zeker dat , moest Jezus zijn gezalfd, dat deze zalving in geuren en kleuren zou zijn beschreven door de evangelisten. En aangevoerd als ‘bewijs’ dat Jezus wel degelijk de messias was. Maar helaas, dit is niet het geval want er wordt geen woord gerept over een mogelijke zalving van Jezus.
Johannes heeft toch water op zijn hoofd gegooid.
Zalf of water, wat doet dat er nou toe.
Als Jezus maar door God geheiligd is.

__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2021, 10:41   #225
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Johannes heeft toch water op zijn hoofd gegooid.
Zalf of water, wat doet dat er nou toe.
Als Jezus maar door God geheiligd is.

Juist ja. Johannes gooide water over iedereen die het maar wilde. En die mensen die er op stonden, dompelde hij onder. Niet te lang natuurlijk. Maar weinig met zalving te maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2021 om 10:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2021, 11:06   #226
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Juist ja. Johannes gooide water over iedereen die het maar wilde. En die mensen die er op stonden, dompelde hij onder. Niet te lang natuurlijk. Maar weinig met zalving te maken.
Bij Jezus was het anders, want de Heilige Geest kwam tevoorschijn in de gedaante van een duif en Gods stem eveneens, zeggende: "Dit is mijn zoon in wie ik mijn welbehagen heb!"

Mattheus 3:16 En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen.

17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2021, 16:37   #227
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat komt omdat u het begrip 'wetenschappen' verwart met natuurwetenschappen of rekenkunde, chemie, enz. Dus met exacte wetenschappen. Dit is een zeer bekrompen of enge interpretatie van het begrip.
...
Nope.
Godsdienstwetenschappen is een begrip dat voor mij gelijk staat met bijvoorbeeld (bijvoorbeeld) voetbalwetenschappen.
(lees zeker niet sportwetenschappen, want dan doe je niet de moeite om het te willen verstaan wat ik tracht uit te leggen)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2021, 16:51   #228
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
U weet dat ik geen katholiek ben? Dat ik naar Amerikaanse predikanten luister omdat de Europese kerken te politiek correct zijn?
u weet dat sexueel misbruik binnen bv. Jehova nog altijd taboe is
u weet dat de helft van alle populistische predikanten in de VS uiteindelijk zwaar door de mand vielen

U weet dat de volgelingen van deze predikanten even zwakzinnig zijn als de radicale moslims ?
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2021, 17:43   #229
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nope.
Godsdienstwetenschappen is een begrip dat voor mij gelijk staat met bijvoorbeeld (bijvoorbeeld) voetbalwetenschappen.
(lees zeker niet sportwetenschappen, want dan doe je niet de moeite om het te willen verstaan wat ik tracht uit te leggen)
Laat ons Van Dale aan het woord laten.

Wetenschap:

we·ten·schap (de; v)
1
het weten; = kennis
2
(meervoud: wetenschappen) het geheel van kennis en de manieren om die te verwerven: natuurwetenschappen; sociale wetenschappen...


En dus: ken uw taal!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2021 om 17:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 08:52   #230
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Laat ons Van Dale aan het woord laten.

Wetenschap:

we·ten·schap (de; v)
1
het weten; = kennis
2
(meervoud: wetenschappen) het geheel van kennis en de manieren om die te verwerven: natuurwetenschappen; sociale wetenschappen...


En dus: ken uw taal!
De hoogste kennis van God is in mijn atoomtheorie gegeven.
Niet gebaseerd op geloof, maar op filosofie en wetenschap en de heilige drie-eenheid, die zichzelf ook logisch laat verklaren in de eeuwigheid van God, zijn enkel bestaan als individu, en ten derde als allemaal (de mensen en de oneindig vele microwezentjes).
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 09:16   #231
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
u weet dat sexueel misbruik binnen bv. Jehova nog altijd taboe is
u weet dat de helft van alle populistische predikanten in de VS uiteindelijk zwaar door de mand vielen

U weet dat de volgelingen van deze predikanten even zwakzinnig zijn als de radicale moslims ?
Ik ben dus geen katholiek of getuige he.
De predikanten die ik opvolg mogen niet eens op tv verschijnen omdat ze niet politiek correct zijn en worden meteen verworpen zodra ze de Schrift corrumperen.
De kerk die ik het meeste opvolg is “The temple baptist church” van Charles Lawson. Hoewel ik door de afstand vanzelfsprekend geen belijdend lid ben.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 10:22   #232
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
“The temple baptist church” van Charles Lawson.
En....wat verkondigt deze?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 10:49   #233
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Laat ons Van Dale aan het woord laten.

Wetenschap:

we·ten·schap (de; v)
1
het weten; = kennis
2
(meervoud: wetenschappen) het geheel van kennis en de manieren om die te verwerven: natuurwetenschappen; sociale wetenschappen...


En dus: ken uw taal!
Dat is de taalkundige betekenis.
Omtrent welke studiegebieden wel of niet een wetenschap zijn, bestaan veel filosofische maar verder nutteloze discussies.
Juristen zullen graag beweren dat ze rechtswetenschappen beoefenen. Helemaal onjuist. Rechten zijn een toegepast onderdeel van de sociologie.

Herhaling dus: godsdienstwetenschap is iets helemaal onbestaand. Feitjes en dingetjes over godsdiensten zijn gewoonweg lijstjes. Niks wetenschappelijk aan.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 13:38   #234
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
En....wat verkondigt deze?
Jezus Christus als Verlosser van de hele mensheid, eschatologie maar vooral: de kerk is zeer geïnformeerd over wat velen hier complottheorieën zouden noemen.
Maar de predikant is daar altijd wel zeer eerlijk in en gaat zelden te ver. We verschillen qua standpunt in een paar noties maar in grote lijnen ben ik het er volmondig mee eens.
Het is een ware openbaring -voor iemand die de Schrift als absoluut neemt- predikanten zoals deze te treffen.
Maar er zijn ook andere leden die preken en ik probeer de geest van die gemeenschap wel op te volgen; maar er is meer gedeeld dan ik daadwerkelijk opvolgen kan.

Omdat deze kerk al decennia predikt heeft ze ook veel credibiliteit opgebouwd. Charles Lawson waarschuwde ervoor dat ze onze vrijheid gingen beperken onder het mom van veiligheid, ietsje voor de coronawaanzin begon.
Als je wilt weten hoe diep het konijnenhol in de spirituele strijd werkelijk gaat, watch this preacher closely. Iets 100% verwerpen omdat 1 denkt ideologisch verheven te zijn, kan een belangrijk stuk in de puzzel kosten wat het totaalplaatje ontdoet van haar essentie.

Den duivel is zeer echt en baant zich binnen via perversiteiten en andere ontuchten. Weersta de duivel en ze zal u ontvlieden.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 23 juli 2021 om 13:41.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 15:29   #235
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Herhaling dus: godsdienstwetenschap is iets helemaal onbestaand. Feitjes en dingetjes over godsdiensten zijn gewoonweg lijstjes. Niks wetenschappelijk aan.
Godsdienstwetenschappen gaat niet over wat men geloofd, maar over de geschiedenis van het geloof en dit is al zo oud als de mensheid zelf. Dit gaat over het ontstaan van de verschillende godsdiensten en z'n onderlinge invloeden, zoals de grandioze inpakt op de verschillende culturen en onderzoekt het verschil tussen feiten van fictie. Godsdienstwetenschappen is wel degelijk een wetenschap.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 16:11   #236
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Jezus Christus als Verlosser van de hele mensheid, eschatologie maar vooral: de kerk is zeer geïnformeerd over wat velen hier complottheorieën zouden noemen.
Maar de predikant is daar altijd wel zeer eerlijk in en gaat zelden te ver. We verschillen qua standpunt in een paar noties maar in grote lijnen ben ik het er volmondig mee eens.
Het is een ware openbaring -voor iemand die de Schrift als absoluut neemt- predikanten zoals deze te treffen.
Maar er zijn ook andere leden die preken en ik probeer de geest van die gemeenschap wel op te volgen; maar er is meer gedeeld dan ik daadwerkelijk opvolgen kan.

Omdat deze kerk al decennia predikt heeft ze ook veel credibiliteit opgebouwd. Charles Lawson waarschuwde ervoor dat ze onze vrijheid gingen beperken onder het mom van veiligheid, ietsje voor de coronawaanzin begon.
Als je wilt weten hoe diep het konijnenhol in de spirituele strijd werkelijk gaat, watch this preacher closely. Iets 100% verwerpen omdat 1 denkt ideologisch verheven te zijn, kan een belangrijk stuk in de puzzel kosten wat het totaalplaatje ontdoet van haar essentie.

Den duivel is zeer echt en baant zich binnen via perversiteiten en andere ontuchten. Weersta de duivel en ze zal u ontvlieden.
Mensen zoals u komen altijd af met de bewering dat Jezus de mensen heeft verlost. Waarvan verlost? Als ik de miserie zo zie over heel de wereld, is er niet veel verlost door uw Jezus.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 16:29   #237
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Jezus Christus als Verlosser van de hele mensheid,
Enkel de joden verlossen van de Romeinen, en ook dat is niet gelukt.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 17:27   #238
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Enkel de joden verlossen van de Romeinen, en ook dat is niet gelukt.
Jezus kwam trouwens alleen op voor de 'kinderen Israels'. Dat zegt hij zelf indien we het NT moeten geloven.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 17:40   #239
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Godsdienstwetenschappen gaat niet over wat men geloofd, maar over de geschiedenis van het geloof en dit is al zo oud als de mensheid zelf. Dit gaat over het ontstaan van de verschillende godsdiensten en z'n onderlinge invloeden, zoals de grandioze inpakt op de verschillende culturen en onderzoekt het verschil tussen feiten van fictie. Godsdienstwetenschappen is wel degelijk een wetenschap.
Herhaling: dat vinden voetballiefhebbers ook. Maar voetbalwetenschappen zijn dus net als godsdienstwetenschappen een lijst van aardige weetjes en onderlinge verbanden, maar zeker geen wetenschap.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2021, 18:51   #240
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Herhaling: dat vinden voetballiefhebbers ook. Maar voetbalwetenschappen zijn dus net als godsdienstwetenschappen een lijst van aardige weetjes en onderlinge verbanden, maar zeker geen wetenschap.
Dan is geschiedenis geen wetenschap voor je ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be