![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En zo verkloot men het wetenschappelijk onderzoek, en bemoeilijkt de zoektocht naar de origine van zaken die men nu via een boek binnenlepelt aan honderden miljoenen mensen. Mij stoort het trouwens niet, dat (zo denk ik toch) de overgrote meerderheid van de gelovigen gewoon gaat voort blijven gaan op de teksten zoals deze nu bestaan. Dat is nu eenmaal een basiskenmerk van geloof. Zelfs al zou er ooit de eerste editie van het Marcus evangelie boven water komen, dan ga ik ervan uit dat 95% van de christelijke gelovigen gewoon gaan voortdoen wat ze altijd deden : de bijbel lezen zoals die nu bestaat. Moest het hier gaan over een vergelijkbare discussie rond de Islam en haar originele bronteksten, dan zou ik die 95% vervangen door 99,9999% Het enige waar het over gaat is : waar komt dit vandaan ? Hoe is het ontstaan ? Hoe/waar/wie en waarom gaf men het later zijn finale vormgeving en hoe verliep dit proces ? Fanatici die de bijbel letterlijk nemen voelen zich gesterkt door het feit dat onze kennis beperkt is doordat we als maatschappij niet beschikken over wetenschappelijk gedateerde bronteksten uit de eerste eeuw. In de moslim wereld is het trouwens nog erger, ook daar heeft men bij de 'canonisering' een grote kuis gehouden die de origine van de Islam in duisterheid heeft geslagen. Zonder de vondst van de Jemen-korantekst, zonder het baanbrekende onderzoek i.v.m. Petra als origine in plaats van de fictie rond Mekka, zonder onderzoek zoals Tom Holland dat gedaan heef zou men ook daar in zijn blootje staan.
Laatst gewijzigd door Pandareus : 29 juli 2021 om 18:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kan het zijn dat die gekozen hebben om dit vanuit een cynisch pragmatisme 'dood te proberen duwen' om controverse te vermijden ? Ze hebben al genoeg miserie om de shit met de palestijnen aan de tempelberg in goede banen te proberen leiden. Dat ze er niet nog eens een lange en moeilijke discussie met de christelijken bij wilden en het daarom maar probeerden lam te leggen als mogelijke piste ? Een tweede 'plotse' bron van één van de 3 wereldgodsdiensten via deze tombe in wat zijzelf zien als een Joods gegeven was wellicht wat veel van het goede... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En door al dat mysticisme en die misplaatste angst/vijandschap tussen religies ontbeert het ons aan inzicht over onze eigen geschiedenis.
![]() 3 'partijen' die elk in hun eigen groot gelijk camperen, en onvoldoende inzicht hebben in hun eigen origine. Dan is het wel heeeeel moeilijk om daar nog de interne evolutie rond te reconstructueren. Toch is dit laatste de doelstelling, denk ik toch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() natuurlijk, die theologen van den aldi hebben vaneigens gelijk door hun verheven inzichten omdat ze wat copy pasten op google maar eens ge op details inhakt ze van den hak om den tak springen en daarvoor zelfs andermans draad kapen en die dan verwijten dat de draad niet voldoet aan hun “verheven” criteria.
![]() |
#306 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar opent er uw eigen topic over en ik stop met er om te geven. Jullie wringen je ergens tussen, zetten een off topic toontje en klagen dan dat het in andere onderwerpen over x en y gaat. Open uw eigen onderwerpen.
![]() |
![]() |
#310 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Aton : 29 juli 2021 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik startte deze draad en 2 mensen die zich groter voelen dan mijn hiel hoog is kapen deze draad. Wederom: start uw eigen draad over wat gij peist te weten over Jezus Christus. Zero fox are always given here. Job 13:5
![]() |
![]() |
#312 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat mag jij vinden. Maar uw off topic gelal en one liners die beledigen zijn ongevraagd en verpesten de essentie van zowat ieder onderwerp.
Als jij je eigen onderwerpen opent, kunnen panda en jij dat niveau najagen waar je zo naar hunkert. Ik wens jullie een mooie tijd samen, maar als ge denkt tegen mij of in mijn onderwerpen iets boeiends te delen; memoriseer dan Job 13:5.
![]() |
#314 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De hoer van Babylon, dat is echt pervers, hoogste tijd dat God haar terug neemt als zijn vrouw, haar bemint en dan een goeie beurt geeft.
Dan zal er eindelijk vrede op aarde zijn.... ![]() ![]() ![]()
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of is daar dan toch iedereen gelijk voor het bijbels wetboek?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand kan er voor kiezen mij niet te lezen en diens eigen onderwerpen opstarten. Ik zal daar ook niet eens komen lezen. Zero fox are always given. Job 13:5
Job 13:5 Als jullie stil zouden blijven, zou dat voor jullie wijsheid zijn https://m.youtube.com/shorts/dHZm9YpsCG4 Laatst gewijzigd door CUFI : 30 juli 2021 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nauw is het pad tot daar maar breed is het pad dat naar vernietiging en de dood leidt.
Job 13:5 Als jullie stil zouden blijven, zou dat voor jullie wijsheid zijn https://m.youtube.com/shorts/dHZm9YpsCG4 Laatst gewijzigd door CUFI : 30 juli 2021 om 13:17. Reden: dt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Human/gender identity: https://m.youtube.com/watch?v=RhZUQga441w
![]() |
#320 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dit gaat niet over een naald, maar DE naald. De naald was een doorgang in de muur van Jeruzalem en enkel geschikt voor voetgangers omdat die zo smal was, dummy .
|
![]() |
![]() |