Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2021, 11:08   #921
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Sorry maar dat is juridische nonsens...

Wat jij beschrijft en aan hem toedicht, is géén confederatie maar een verder doorgedreven federalisering van België door middel van bijkomende bevoegdheidsoverdrachten van het federale niveau naar de gefedereerde eenheden.

kijk, daar zou ik de kriebels van krijgen hee... dat misplaatste 'in principe' terwijl het een conditio sine qua non is.
Dat vind ik heel erg storend aan de communicatie van 'mijn' partij (N-VA).

Men moet echt stoppen met het gebruiken van het woord confederatie in de verkeerde betekenis.

Een confederatie binnen een land is een contradictio in terminis. Wat de politici in België met een confederatie bedoelen, is inderdaad gewoon een federatie met een zeer beperkt aantal bevoegdheden voor het federale niveau (en dus geen confederatie).

En vooraleer er weer iemand afkomt met het totaal verkeerde voorbeeld van Zwitserland: Zwitserland wordt enkel nog maar om historische redenen Confeederatio Helvetica genoemd (en om een neutrale naam te hebben die niet Duits, Frans, Italiaans of Reto-Romaans is).

Zwitserland is al meer dan anderhalve eeuw een federale staat (sinds 1848).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 11:11   #922
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry maar dat is juridische nonsens...
Jajaja... maar het belangrijkste in gans deze "Belgische" aangelegenheid is het praktisch bereiken van een toestand die qua bevoegdheden en verantwoordelijkheden op een confederatie gelijkt.

Citaat:
Wat jij beschrijft en aan hem toedicht, is géén confederatie maar een verder doorgedreven federalisering van België door middel van bijkomende bevoegdheidsoverdrachten van het federale niveau naar de gefedereerde eenheden.
Maar dat heb ik verdomme toch altijd gezegd en geschreven! Maar het enige wat jullie belgicisten dan doen is staan kwekken dat het niet volgens het theoretisch model van een confederatie is ontstaan. Maar kijk Panda, een goede raad: stuur een bericht naar De Wever waarin je bij hem erop aandringt dat hij, als het over een Belgische staatshervorming gaat, het woord "confederalisme"niet meer mag gebruiken.
Oud 30 juli 2021, 11:13   #923
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jajaja... maar het belangrijkste in gans deze "Belgische" aangelegenheid is het praktisch bereiken van een toestand die qua bevoegdheden en verantwoordelijkheden op een confederatie gelijkt.

Maar dat heb ik verdomme toch altijd gezegd en geschreven! Maar het enige wat jullie belgicisten dan doen is staan kwekken dat het niet volgens het theoretisch model van een confederatie is ontstaan. Maar kijk Panda, een goede raad: stuur een bericht naar De Wever waarin je bij hem erop aandringt dat hij, als het over een Belgische staatshervorming gaat, het woord "confederalisme"niet meer mag gebruiken.
Het zou alleszins de communicatie van de partijen hierover enorm verduidelijken.

Pleiten voor een confederatie = pleiten voor twee (of meer) staten
Oud 30 juli 2021, 11:15   #924
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Om beurten hé.
idem zo met de strapon ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 11:17   #925
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idem zo met de strapon ?
Wat dat betreft, gun ik ze alle vrijheid om te experimenteren.
Oud 30 juli 2021, 12:21   #926
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat vind ik heel erg storend aan de communicatie van 'mijn' partij (N-VA).

Men moet echt stoppen met het gebruiken van het woord confederatie in de verkeerde betekenis.

Een confederatie binnen een land is een contradictio in terminis. Wat de politici in België met een confederatie bedoelen, is inderdaad gewoon een federatie met een zeer beperkt aantal bevoegdheden voor het federale niveau (en dus geen confederatie).

En vooraleer er weer iemand afkomt met het totaal verkeerde voorbeeld van Zwitserland: Zwitserland wordt enkel nog maar om historische redenen Confeederatio Helvetica genoemd (en om een neutrale naam te hebben die niet Duits, Frans, Italiaans of Reto-Romaans is).

Zwitserland is al meer dan anderhalve eeuw een federale staat (sinds 1848).
Zwitserland schrikt zelfs niet terug van bindende referenda op volksinitiatief aan.
België verdraagt geen democratie. Of geen énkel vlak, en het minst van al op vlak van directe democratie.
Oud 30 juli 2021, 17:04   #927
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar de N-VA wil de Grondwet vervangen door een Grondverdrag tussen Vlaanderen en Wallonië die de bevoegdheden verdelen. Dat is toch geen federatie?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 17:13   #928
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Maar de N-VA wil de Grondwet vervangen door een Grondverdrag tussen Vlaanderen en Wallonië die de bevoegdheden verdelen. Dat is toch geen federatie?
De concrete interpretatie van confederatie wisselt wel eens.
Oud 30 juli 2021, 17:18   #929
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat is institutionele science-fiction...

Nu, met al hun brouhaha over confederalisme zou het me op de duur niet meer verwonderen dat ze zelfs het basismechanisme van federalisme niet meer (of nog altijd niet...) begrijpen hoor.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 17:24   #930
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vwala !
dat is het !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 17:27   #931
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het uiteindelijke doel van de discussie is dus nog niet gedefinieerd.
Ja man...trekt daar mee naar de verkiezingen.
Wie op die kreet stemt, tekent dus mee aan de blanco checque voor politiekertjes als Wever. Neen dank u. Niet met mij.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 17:33   #932
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Wie op die kreet stemt, tekent dus mee aan de blanco checque voor politiekertjes als Wever. Neen dank u. Niet met mij.
Het doel is (ter herhaling) een ver doorgedreven confederalisme.
Het ziet ernaar uit dat dit een kans heeft: grondverdrag tussen Vlaanderen & Wallonie.

Laatst gewijzigd door Boduo : 30 juli 2021 om 17:34.
Oud 30 juli 2021, 17:38   #933
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik begrijp maar al te goed dat jij een debiele Fluppe verkiest boven een Nederlands vvorstenhuis.

En dat na het twee eeuwen oude grondwettelijke verbod voor een Belgische troonzitter om een bruid te kiezen die een hereniging met Nederland zou kunnen bewerkstelligen. Van mij mag alle middeleeuwse koninklijke rotzooi de pot op.

Je kan op twee oren slapen, Bruno. Een hereniging met Nederland zit er niet in. Hoogstens een confederatie zodat Vlaanderen niet in een gelijkaardig straatje terecht komt als met Wallonië.

Johan Sanctorum heeft gelijk.

https://sanctorumblog.wordpress.com/...r-liever-niet/
Om hierop terug te komen. Ik vind dat het een serieus gehalte West-Vlaamse schahtentemmershumor bevat die je vindt bij West-Vlamingen in Gent. Op en top bekrompen en kortzichtig, zelfs infantiel.

De Vlaanderaars bevinden zich van de westerzijde van de Schelde en grenzen enkel aan het stukje Nederland dat erg Belgisch-achtig is, Zeeuws-Vlaanderen. Men is er meer geïsoleerd van Nederland als land en daar zie ik een verklaring in.

Ik bezit wel humor en kan wel lachen, maar dit vind ik een erg plat opiniestukje waar hij onzin verkondigt en zijn eigen benepenheid in de verf heeft gezet. Dhr. Sanctorum houdt niet van Nederlanders, duidelijk, maar in mijn opinie ook door vooroordelen zijnerzijds.

Nu ja, West-Vlamingen zijn natuurlijk niet allemaal zo, maar mijn herinneringen van Gent komen terug boven als ik dit lees. Er heerst een soort anti-intellectuele cultuur waar je je nek niet boven het maaiveld kan steken. Dat is niet enkel in West-Vlaanderen en Gent zo, waarschijnlijk, maar mijn dikkenekkerigheid gebiedt me wel te zeggen dat dat in Antwerpen heel wat minder is.

Sterker, in Antwerpen kregen we allen een basis mee over de Nederlandse cultuur op school wat bij veel Vlamingen daarbuiten schijnbaar onbestaand is. Sommigen lijken zelfs i.p.v. het vak Nederlands het vak Vlaams gehad hebben en storen zich aan vertaalde literatuur wanneer het door een Nederlander geschreven is. Onbekende sentimenten hier in Essen en ook in Antwerpen waar ik vandaan kom.

Ik weet dat ik het niet mag zeggen, maar volgens mij staat Antwerpen voor op cultureel vlak dankzij de haven en grotere blootstelling aan de wereld en heeft de tijd meer stilgestaan daarbuiten, met anti-Hollanderclichés en dergelijke erfenissen van het oude Belgische denken ('Vlaams als taal', kerktorenmentaliteit cultiveren, neerkijken op het AN, anti-intellectualisme). Antwerpen was wss ook zo enkele generaties terug.

Dit merk ik ook als ik oude afleveringen van De Slimste Mens terugbekijk. Grappig programma ja, maar het lijken soms kinderen. Lamme goedzakken met een dorpscultuur en flauwe ho-ho-humor die in een groepsdynamiek een hele populatie anti-intellectualisme opdringt.

De Antwerpenaar is arrogant, maar is hij dat wel echt? Enkel relatief, volgens mij.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 juli 2021 om 17:58.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 17:43   #934
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het doel is (ter herhaling) een ver doorgedreven confederalisme.
Het ziet ernaar uit dat dit een kans heeft: grondverdrag tussen Vlaanderen & Wallonie.

Een grondverdrag ? Is dat zoiets als de Weyts dading...dat is toch ook een verdrag over grond.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 30 juli 2021 om 17:44.
Oud 30 juli 2021, 17:49   #935
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een grondverdrag ? Is dat zoiets als de Weyts dading...dat is toch ook een verdrag over grond.
Zie # 927
Oud 30 juli 2021, 18:20   #936
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heel de pfos-tralala van so.migen blijkt nu een scheet in een fles te zijn.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 19:32   #937
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Wever had geen forumsnullen nodig om dubbel zoveel kiezers over de brug te halen als de liberalen, de CD&V, de SP.a én de groenen.
Hij zal stemmen verliezen aan het Vlaams Belang, maar dat scenario staat ALLE vivaldi-partijtjes te wachten. En die hebben het al niet te breed.
Oud 30 juli 2021, 19:35   #938
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je al aan het einde van je latijn dat je begint te dwalen?
Oud 30 juli 2021, 19:49   #939
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Ben je al aan het einde van je latijn dat je begint te dwalen?
Wat is dan een grondverdrag volgens u ?
Dwalen, dat is over confederalisme balken en loeien maar niet eens weten wat dat nu in feite is. En dan maar beginnen dwalen over grondverdragen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08...bruno-yammine/
Citaat:
Hoeveel eenvoudiger en rationeler is het niet ons land een structuur te geven met één enkele regering en één enkel parlement
Efficientie is blijkbaar niet aan de nationalistische rechtse kortbenen gegeven. En als ze dan al iets over efficientie emmeren dan zijn de gevolgen zware overstromingen en enorme schade.

Oud 30 juli 2021, 20:02   #940
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Wever had geen forumsnullen nodig om dubbel zoveel kiezers over de brug te halen als de liberalen, de CD&V, de SP.a én de groenen.
Hij zal stemmen verliezen aan het Vlaams Belang, maar dat scenario staat ALLE vivaldi-partijtjes te wachten. En die hebben het al niet te breed.
Vlaanderen apart als Republiek is of een werkbaar België, ook goed. En mijn sneer jegens West-Vlamingen is natuurlijk in hetzelfde bedje ziek als die anti-Ollandse dooddoenders lol.

Sanctorum is er gewoon ene.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 juli 2021 om 20:05.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be