Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2021, 23:50   #121
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ken jij dan een regio waar ook ter wereld die met een gewone meerderheid in een deelstaatparlement al onafhankelijkheid heeft verkregen?
Ik ben er gerust in dat wanneer de twee Vlaams-nationalistische partijen Vlaanderen zouden besturen er vanuit Franstalig België via de federale (samen met wat nog aan Belgisch-nationalisten overblijft in Vlaanderen) een blokkering komt. Wanneer de federale staat de regionale overheid bewust boycot, zal de internationale gemeenschap de autonomie van de regio gemakkelijker aanvaarden. Ook zal de Vlaamse bevolking dit als een vijandig gebaar herkennen waardoor ze ook gemakkelijker afstand zullen willen ne,en van het tegenwerkende Belgische niveau.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 23:58   #122
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Ik ben er gerust in dat wanneer de twee Vlaams-nationalistische partijen Vlaanderen zouden besturen er vanuit Franstalig België via de federale (samen met wat nog aan Belgisch-nationalisten overblijft in Vlaanderen) een blokkering komt. Wanneer de federale staat de regionale overheid bewust boycot, zal de internationale gemeenschap de autonomie van de regio gemakkelijker aanvaarden. Ook zal de Vlaamse bevolking dit als een vijandig gebaar herkennen waardoor ze ook gemakkelijker afstand zullen willen ne,en van het tegenwerkende Belgische niveau.
Hoe bedoel je? Er zijn in België mechanismen om bevoegdheids- en belangenconflicten te regelen. Terloops verwar je ook autonomie met onafhankelijkheid (de gewesten en gemeenschappen hebben vandaag al autonomie).

Een regio mag natuurlijk niet eenzijdig uit de federatie stappen. In Catalonië hebben we gezien wat er dan gebeurt en daar werd dan nog een referendum gehouden door de onafhankelijkheidspartijen.

Maar misschien heb je een ander voorbeeld van een internationaal precedent?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 00:02   #123
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je? Er zijn in België mechanismen om bevoegdheids- en belangenconflicten te regelen. Terloops verwar je ook autonomie met onafhankelijkheid (de gewesten en gemeenschappen hebben vandaag al autonomie).

Een regio mag natuurlijk niet eenzijdig uit de federatie stappen. In Catalonië hebben we gezien wat er dan gebeurt en daar werd dan nog een referendum gehouden door de onafhankelijkheidspartijen.

Correctie gedeeltelijk autonomie. Via de federale bepalen partijen en verkozenen uit een andere regio waarvoor de Vlaamse kiezer niet heeft kunnen kiezen mee het leven van die Vlaamse kiezer.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 10 augustus 2021 om 00:04.
Oud 10 augustus 2021, 00:09   #124
BWarrior

Standaard

Citaat:
Correctie gedeeltelijk autonomie. Via de federale bepalen partijen en verkozenen uit een andere regio waarvoor de Vlaamse kiezer niet heeft kunnen kiezen mee het leven van die Vlaamse kiezer.
Men beschikt over autonomie wanneer men bepaalde zaken zelf kan regelen. Je noemt dat gedeeltelijke autonomie. Goed, dat is ook correct.

Vervolgens schrijf je dat via het federale niveau partijen en verkozenen uit een andere regio mee het leven van de Vlaamse kiezer bepalen, maar die kan daar niet voor stemmen.

Maar dat geldt toch ook binnen het Vlaams gewest? Als Brabander kan ik helemaal niet voor een Antwerpenaar stemmen.

Dat verkozenen zich verenigen tot partijen is geen grondwettelijk probleem, maar we stemmen in België voor volksvertegenwoordigers.
Oud 10 augustus 2021, 00:10   #125
BWarrior

Standaard

Wat dit betreft

Citaat:

blijf ik op mijn honger zitten...
Oud 10 augustus 2021, 00:16   #126
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Men beschikt over autonomie wanneer men bepaalde zaken zelf kan regelen. Je noemt dat gedeeltelijke autonomie. Goed, dat is ook correct.

Vervolgens schrijf je dat via het federale niveau partijen en verkozenen uit een andere regio mee het leven van de Vlaamse kiezer bepalen, maar die kan daar niet voor stemmen.

Maar dat geldt toch ook binnen het Vlaams gewest? Als Brabander kan ik helemaal niet voor een Antwerpenaar stemmen.

Dat verkozenen zich verenigen tot partijen is geen grondwettelijk probleem, maar we stemmen in België voor volksvertegenwoordigers.
In Vlaanderen komen alle Vlaamse partijen in alle Vlaamse kieskringen op. Idem in Wallonië voor de Franstalige partijen. Maar alle partijen komen niet op in alle Belgische kieskringen, alleen al omdat de belangen en maatschappelijke visies ongeveer gelijkspelen met de taalgrens.
Oud 10 augustus 2021, 00:19   #127
BWarrior

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen komen alle Vlaamse partijen in alle Vlaamse kieskringen op. Idem in Wallonië voor de Franstalige partijen. Maar alle partijen komen niet op in alle Belgische kieskringen, alleen al omdat de belangen en maatschappelijke visies ongeveer gelijkspelen met de taalgrens.
Dat op taalbasis gesplitste partijen niet in heel België opkomen is evident. Maar zoals ik aangaf stemmen we wettelijk gezien in de eerste plaats op volksvertegenwoordigers. Dat partijen zoveel macht hebben, betreur ik.
Oud 10 augustus 2021, 05:40   #128
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als dat ooit door N-VA zou overwogen worden dan zal dat “opslorpen/ incorporeren” toch zonder de ACW/beweging.net vleugel zijn.
Dat er een deel van die mensen zou afhaken en andere oorden verkiezen, lijkt me zeker. (de echte 'linkerzijde' van ACW zou dan wellicht naar Groen overhellen op politieke keuze denk ik)
Maar dat zal zeker de meerderheid niet zijn, die gaan gewoon bij de vertrouwde nest blijven.
En N-VA zal dan zijn laatste zwakke flank de facto weggewerkt hebben : het ontbreken van een eigen zuil.

Een N-VA die de tsjeven-zuil aan zich weet te binden, is een machtsblok in Vlaanderen vergelijkbaar met het machtsapparaat van PS in Wallonië.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 06:58   #129
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat op taalbasis gesplitste partijen niet in heel België opkomen is evident..
Ik vind het niet zo logisch dat partijen splitsen alleen maar op basis van de taal, mocht het werkelijk alleen dat zijn dat verschillend is, dan kan men heel makkelijk de verkiezingspropaganda vertalen.
Je hebt ook maar één keer de NMBS, ook al kun je op de website terecht in meerdere talen.
Het feit dat er toch een Groen en een Ecolo zijn, bewijst dat die partijen niet hetzelfde denken, en het feit dat dat zo is volgens de taalgrens bewijst dat we nog maar weinig gemeenschappelijk hebben.
Oud 10 augustus 2021, 08:00   #130
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ken jij dan een regio waar ook ter wereld die met een gewone meerderheid in een deelstaatparlement al onafhankelijkheid heeft verkregen?
Verschillende ;

Estland ,Letland ,Litouwen,Slovenië, Kroatië, Montenegro, Kosovo .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 09:05   #131
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er is hier reeds, tot vervelens toe, met handen en voeten uitgelegd dat de Vlamingen meer beleidsautonomie willen door een overdracht van homogene bevoegdheden en niet, door het dwarsliggen van de Belgische francofonie, een overdracht van stukken en brokken waarbij altijd een deel blijft hangen op het federaal niveau. De gezondheidszorg is daar een mooi voorbeeld van. Als bij een volgende staatshervorming WalloBrux opnieuw op dat punt gaat dwarsliggen dan is Vlaamse onafhankelijkheid onafwendbaar. Wees gerust, Warrior, die zullen wij niet “vragen” hoor, die zullen wij nemen.
Oud 10 augustus 2021, 09:10   #132
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Geschiedenisboeken uit de Action gelezen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Verschillende ;

Estland ,Letland ,Litouwen,
Deze landen zijn onafhankelijk geworden door het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, al dan niet met geweld.

Citaat:
Slovenië, Kroatië, Montenegro, Kosovo .
De oorlogen in het voormalige Joegoslavië niet meegekregen?
Oud 10 augustus 2021, 09:21   #133
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Geschiedenisboeken uit de Action gelezen?

Deze landen zijn onafhankelijk geworden door het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, al dan niet met geweld.

De oorlogen in het voormalige Joegoslavië niet meegekregen?
Die keuzes kunnen hier ook gemaakt worden als elke redelijkheid gaat ontbreken en men absoluut de macht centraal wil houden. Er is niet veel voor nodig. En ja als pacifistische persoon zou ik dat enorm spijtig vinden, maar indien men alles op de spits drijft zoals men nu bezig is, sluit ik niets uit. Het beste scenario zou het vreedzame Tjecho-Slowakije-scenario zijn waarbij beide regio's beseften dat een volledige eigen autonomie = onafhankelijkheid de beste oplossing was. Beide zijn er wel mee gevaren. En.... het Tjecho-Slowakije-verhaal had niks, nul, nadat te maken met het uiteenvallen van de SU.
PS: het wordt trouwens hoog tijd dat Koerdistan een onafhankelijke staat wordt, weg vanonder het Turkse juk van dictator Erdogan.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 10 augustus 2021 om 09:34.
Oud 10 augustus 2021, 09:26   #134
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die keuzes kunnen hier ook gemaakt worden als elke redelijkheid gaat ontbreken en men absoluut de macht centraal wil houden. Er is niet veel voor nodig. En ja als pacifist zou ik dat enorm spijtig vinden, maar indien men a,les op de spits drijft zoals men nu bezig is, sluit ik niets uit. Het beste scenario zou het vreedzame Tjecho-Slowakije-scenario zijn waarbij beide regio's beseften dat een volledige eigen autonomie = onafhankelijkheid de beste oplossing was. Beide zijn er wel mee gevaren. En.... het Tjecho-Slowakije-verhaal had niks, nul, nadat te maken met het uiteenvallen van de SU.
PS: het wordt trouwens hoog tijd dat Koerdistan een onafhankelijke staat wordt, weg vanonder het Turkse juk van dictator Erdogan.
Met dien verstande dat Tsjechen en Slovaken elkaars taal verstaan en voorts erg goed met elkaar kunnen opschieten. Nu ja, hangt van de Tsjech of Slovaak af. Hun scheiding kwam er sowieso wegens onbestuurbaarheid. Sommigen zijn voorstander van een herstel van die staat, maar een minderheid. Meer aan Tsjechische zijde dan aan Slovaakse wel.

Verder deel ik je mening. België is een vat vol mysteries, maar we zijn pacifistisch. Wil niet zeggen dat er geen troebelen kunnen voorvallen, maar hopelijk van niet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 augustus 2021 om 09:29.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 09:29   #135
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat dit betreft

blijf ik op mijn honger zitten...
Er zijn twee wegen: het Tsjecho-Slowakije-scenario of geweld. De keuze is aan de politiek.
België kan hoogstens blijven bestaan als een symbolisch niveau: nagenoeg alle bevoegdheden kunnen homogeen naar de huidige regio's en naar Europa versassen. Het is gewoon een kwestie van goede of kwade wil.
Oud 10 augustus 2021, 09:44   #136
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou niet weten waarom niet.
En wat Spanje deed tegenover Catalonië: als dat 'democratie naar Westers model' is, amai dan.
Staat en recht moeten ten dienste staan van de bevolking; niet omgekeerd.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 09:50   #137
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Verschillende ;

Estland ,Letland ,Litouwen,Slovenië, Kroatië, Montenegro, Kosovo .
Al die regio’s maakten gebruik van een grondwettelijk recht op secessie.

Ten tweede werd die afscheiding niet met een gewone, maar wel met minstens een 2/3 meerderheid bekrachtigd. En vaak zelfs met een referendum.

In Kosovo was 100 procent ( ! ) van het regionale parlement voorstander van een afscheiding. Dat land is nochtans geen lid van de VN (eenzijdige afscheiding buiten de centrale staat of grondwet om is verboden).
Oud 10 augustus 2021, 09:51   #138
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Van Lachaert kan je veel zeggen, maar niet dat hij dom is.
b. dreigt inderdaad uiteen te vallen.

De vraag is dan wat je er aan gaat doen.
Want a) hoe is het zover moeten komen, wat zijn de oorzaken dat het altijd maar om staatshervormingen moest gaan,
en
b) ik denk dat we mogen stellen dat zolang la belziek blijft bestaan, de Vlaamse Beweging minstens een steentje in de politieke schoen zal blijven zijn. En met zo'n steentje op die plaats, kan je niet eens 500 meter naar een winkel stappen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 09:51   #139
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom niet.
Is er volgens jou dan geen internationaal recht dat bestaat over de afscheiding van staten?
Oud 10 augustus 2021, 09:57   #140
BWarrior

Standaard

Citaat:
Er zijn twee wegen: het Tsjecho-Slowakije-scenario of geweld. De keuze is aan de politiek.
België kan hoogstens blijven bestaan als een symbolisch niveau: nagenoeg alle bevoegdheden kunnen homogeen naar de huidige regio's en naar Europa versassen. Het is gewoon een kwestie van goede of kwade wil.
Er is gewoon geen meerderheid voor separatisme.

Noch bij de bevolking.

Noch bij de politieke elite.

In Tsjechoslovakije was die er wel bij de elite:
  • 75 procent van de Slovaakse parlementairen stemden voor afscheiding

• 70 procent van het Tsjechoslovaakse parlement stemden voor een opheffing van de federatie
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be