Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2020, 15:52   #221
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Gisteren op het nieuws gezien, een duidelijke knik in de grafiek.
Gisteren = nu.
En de andere vragen die ik zonet stelde?
Herinner je golf 1, en de waaier "maatregelen" tegen golf 2?
Wat is vandaag het nieuws: golf 2.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2020, 15:58   #222
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die was er al, de week voor de maatregelen ingingen, he.

Maximum week 43, ttz de week van 19 oktober. Die zijn de week daarvoor besmet geraakt.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Screenshot at 2020-11-07 15-57-20.png‎
Bekeken: 512
Grootte:  8,3 KB
ID: 113307  

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 november 2020 om 15:58.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2020, 16:00   #223
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Patrick, hoe komt het dan dat de cijfers minder snel begonnen de stijgen net na die maatregelen? Dat is toch teken dat die toch op zijn minst aanleiding geven tot minder besmettingen.
Ik denk zelfs dat het door de maatregelen van 14 dagen eerder moet komen.
Het is goed mogelijk hoor, dat is dan gewoon slecht nieuws. Het wil gewoon zeggen dat als je die maatregelen opheft, het weer gaat stijgen. Ze zijn dan weer bijzonder dom. Omdat al hun duur effect weer door de WC gaat, zoals de vorige keer. Maatregelen zolang je niet aan groepsimmuniteit bent, zijn tijdelijke dingen, en hun resultaat gaat verloren op een tijdspanne die vergelijkbaar is met de tijdsspanne van de maatregelen zelf

Zoals het geval was met de eerste lockdown he. Die heeft ook gewoon maar uitstel gekocht, alleen heeft dat uitstel wat langer gewerkt omdat het ook zomer was.

Geef toe, alle moeite gedaan toen, en deze zomer, en alle economisch verlies heeft vandaag nul komma nul resultaat he. Da's allemaal voor niks geweest, dat besef je toch ? We staan nu immers geen iota verder dan ergens in maart of april, maar hebben wel 8 maanden maatschappelijke schade veroorzaakt. We gaan dat nu nog eens overdoen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 november 2020 om 16:03.
Oud 7 november 2020, 16:06   #224
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is het verloop van elke epidemie volgens een gompertz curve.
De maatregelen beïnvloeden de curve wel en als de invloed te groot is komt er na een tijdje een nieuwe uitbraak na het verminderen van de maatregelen tot groepsimmuniteit bereikt is.

Dit is al minstens 700 keer uitgelegd.

Hieronder het model van een nederlander dat zeer goed het verloop aangeeft.

https://disqus.com/by/herman_steigstra/
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2020, 20:38   #225
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Dat is het verloop van elke epidemie volgens een gompertz curve.
Ja, maar men moet opletten, het kan goed zijn dat je met een maatregel een curve krijgt die daarop lijkt, maar die "te vroeg" is omgebogen he. Die curve die je beschrijft is die van een vrijlopende besmetting zonder specifieke globale maatregelen.

Infeite is het gewoon een scheve patat die wat sneller stijgt dan daalt.
Oud 8 november 2020, 01:24   #226
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, maar men moet opletten, het kan goed zijn dat je met een maatregel een curve krijgt die daarop lijkt, maar die "te vroeg" is omgebogen he. Die curve die je beschrijft is die van een vrijlopende besmetting zonder specifieke globale maatregelen.

Infeite is het gewoon een scheve patat die wat sneller stijgt dan daalt.
Het model is gebaseerd op de R-waarde aan de hand van de ziekenhuisopnames.
Voor meer uitleg zie:
https://maurice.nl/2020/11/01/het-vi...de-immuniteit/
Oud 8 november 2020, 06:17   #227
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het model is gebaseerd op de R-waarde aan de hand van de ziekenhuisopnames.
Voor meer uitleg zie:
https://maurice.nl/2020/11/01/het-vi...de-immuniteit/
Ja, het is gewoon een SIR model he. Op zijn Ferguson's trouwens, maar zoals ik elders al stelde: deze tweede piek volgt beter het SIR model dan de eerste. Nog niet helemaal (we zien dat in de sterke schommelingen van R). Ik denk dat de eerste piek een sterk "eerst de meest besmettelijken" kende, met een sterk overdreven aanvankelijke R0 waarde die niet representatief was, en ten tweede, het effect van de zomer dat de natuurlijke R liet dalen.

Zoals die perfect uiteenzet, is het invoeren van een korte set maatregelen rond het punt waar op natuurlijke wijze "1" zou bereikt worden, ideaal.

Echter, alle maatregelen die men treft VOOR dat punt bereikt wordt, gaan de WC in, omdat ze deels terug ongedaan gemaakt worden door de daarop volgende stijging.

Volgens mij heeft Belgie, met zijn kloefkappers, toevallig op quasi perfecte manier "maatregelen" genomen, net NA het bereiken van groepsimmuniteit.

Het spectaculaire dalen lijkt dat aan te geven he: een combinatie van over groepsimmuniteit gaan, en maatregelen.

Zeker ben ik niet natuurlijk, want je ziet duidelijk een golfverschijnsel in de R waarden sinds deze zomer. Maar de ruwe schatting dat Belgie niet ver af moet zijn van de 20-30% immunen wat de verwachte groepsimmuniteit is bij een R = 1.5 die nooit overschreden werd sinds deze zomer, het plafonneren van het aantal gevallen net VOOR de maatregelen ingevoerd werden, en de huidige spectaculaire daling lijken allemaal in die richting te gaan.

Ideaal gezien zou men 2 of 3 weken lockdown moeten toepassen en dan lossen. Het gevaar bestaat erin dat de kwakzalvers gaan beweren dat die daling puur en enkel het gevolg is van de maatregelen en niet gaan willen lossen natuurlijk, wat totaal geen enkele zin heeft. Het zou juist beter zijn van binnen een paar weken te lossen, om de nieuwe R waarde kunnen vast te stellen, en dus uit te maken of de derde golf nog komt (als groepsimmuniteit inderdaad bereikt werd, komt die er niet meer), of er nog een "stukje te gaan" is en hoe hoog die zou zijn.

In Frankrijk zijn we er slechter aan toe. We remmen nu al voor we over de top zijn, en we gaan die remmen totaal verslijten om alles weer in de vuilbak te gooien, en om lang maatregelen te nemen die tegen de bierkaai vechten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 november 2020 om 06:25.
Oud 9 november 2020, 23:02   #228
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, het is gewoon een SIR model he. Op zijn Ferguson's trouwens, maar zoals ik elders al stelde: deze tweede piek volgt beter het SIR model dan de eerste. Nog niet helemaal (we zien dat in de sterke schommelingen van R). Ik denk dat de eerste piek een sterk "eerst de meest besmettelijken" kende, met een sterk overdreven aanvankelijke R0 waarde die niet representatief was, en ten tweede, het effect van de zomer dat de natuurlijke R liet dalen.

Zoals die perfect uiteenzet, is het invoeren van een korte set maatregelen rond het punt waar op natuurlijke wijze "1" zou bereikt worden, ideaal.

Echter, alle maatregelen die men treft VOOR dat punt bereikt wordt, gaan de WC in, omdat ze deels terug ongedaan gemaakt worden door de daarop volgende stijging.

Volgens mij heeft Belgie, met zijn kloefkappers, toevallig op quasi perfecte manier "maatregelen" genomen, net NA het bereiken van groepsimmuniteit.

Het spectaculaire dalen lijkt dat aan te geven he: een combinatie van over groepsimmuniteit gaan, en maatregelen.

Zeker ben ik niet natuurlijk, want je ziet duidelijk een golfverschijnsel in de R waarden sinds deze zomer. Maar de ruwe schatting dat Belgie niet ver af moet zijn van de 20-30% immunen wat de verwachte groepsimmuniteit is bij een R = 1.5 die nooit overschreden werd sinds deze zomer, het plafonneren van het aantal gevallen net VOOR de maatregelen ingevoerd werden, en de huidige spectaculaire daling lijken allemaal in die richting te gaan.

Ideaal gezien zou men 2 of 3 weken lockdown moeten toepassen en dan lossen. Het gevaar bestaat erin dat de kwakzalvers gaan beweren dat die daling puur en enkel het gevolg is van de maatregelen en niet gaan willen lossen natuurlijk, wat totaal geen enkele zin heeft. Het zou juist beter zijn van binnen een paar weken te lossen, om de nieuwe R waarde kunnen vast te stellen, en dus uit te maken of de derde golf nog komt (als groepsimmuniteit inderdaad bereikt werd, komt die er niet meer), of er nog een "stukje te gaan" is en hoe hoog die zou zijn.

In Frankrijk zijn we er slechter aan toe. We remmen nu al voor we over de top zijn, en we gaan die remmen totaal verslijten om alles weer in de vuilbak te gooien, en om lang maatregelen te nemen die tegen de bierkaai vechten.
Of als mogelijke politieke strategie (complottheorie) hebben ze zolang gewacht met hun maatregelen omdat ze wisten dat die dan gingen samenvallen met de daling van het aantal gevallen door het naderen van de groepsimmuniteit. En daarom ook zoveel mogelijk maatregelen, rationeel en vooral irrationeel, zodat er wel altijd iets als oorzaak van de daling kan verkondigd worden.
Dit is ook een manier om nu al die foute beslissingen te verdoezelen. Gered door de groepsimmuniteit die niet zou bestaan.
Je kan het zo gek niet bedenken.
Oud 10 november 2020, 05:53   #229
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of als mogelijke politieke strategie (complottheorie) hebben ze zolang gewacht met hun maatregelen omdat ze wisten dat die dan gingen samenvallen met de daling van het aantal gevallen door het naderen van de groepsimmuniteit.
Dat zou gewoon een intelligente aanpak zijn. Ik verdenk die mensen daar niet van
Oud 12 november 2020, 19:22   #230
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

En Aldi verplicht winkelkar weer.
Tot zover dat klantentelsysteem dus.
Volgens de Aldi site telt dat systeem wel degelijk personen, geen winkelkarren zoals een kassierster begin deze week beweerde.
Tenzij er nieuwe NAZI moeterij is, is Aldi eigenlijk niet verplicht om dat te verplichten aan klanten (wat vroeger zo was, zonder telsysteem).

Vandaag al direct het "nut" weer ervaren, was van plan 6 broden te kopen, goed tot maandag of dinsdag. Echter speciale week geweest door 11 november, er lagen maar 8 broden, 2 die vandaag vervallen en 6 morgen. Dan koop ik het niet. Ik dus terug naar buiten, maar wachtrij aan kassa en ik ga niet zitten aanschuiven om niks te kopen.
Dus kar aan de kassa achtergelaten en me langs de mensen naar buiten gewerkt.
"Social distance" is dan niet eens mogelijk.
Er staat tussen de rij wachtende klanten nu telkens een winkelkar, maar als ze die moeten legen op de lopende band en er ligt veel in dan stellen ze zich voor de kar, rug aan rug tegen de klant ervoor, ze moeten wel anders komen ze in tijdsgebrek om alles op de band te krijgen, en dan wordt de rij wachtenden nog langer.
Zo zinloos is die 1.5m en winkelkar verplicht dwingelandij.
Oud 12 november 2020, 20:39   #231
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zou gewoon een intelligente aanpak zijn. Ik verdenk die mensen daar niet van
Als het in hun voordeel is moet je de sluwheid zeker niet onderschatten.
Oud 14 november 2020, 14:08   #232
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het in hun voordeel is moet je de sluwheid zeker niet onderschatten.
Kijk naar die hele propaganda om de dwingelandij, dat dit virus als excuus hanteert, als zoiets van "nieuwe normaal" in de bevolking te stampen.
Overal langs straten pamfletten, in quasi elk tv programma, eender welk tot eender ver uiteenlopend onderwerp, hebben ze hun memes / mantra's gemoffeld.

Dat is niet wat idioten doen, dat is wat sluwe klojo's doen.
Ik vecht daartegen. Ik verplaats mijn gedachte naar vorig jaar, naar 10 en 20 jaar terug, en stel me het huidige in dat verleden voor. Zo herinner je jezelf eraan hoe waanzinnig en extreem die bende in hun wandaden geworden is.
Hoe ver ze bereid geworden zijn te gaan, om hun roverij spijts groeiend verzet verder te kunnen bestendigen.

En ik vind dat dat verzet zodanig moet groeien, dat de nazi's opnieuw ten val worden gebracht, als een nieuwe "Verlichting" - het bewerkstelligen van een samenleving verlost van dat gevaarlijke bijgeloof: geloof in legale dwang, macht, geweld. Het einde van geloof in "overheid".

Zonder dat gaan we weer afstevenen op zo een historieke grote wantoestand / periode van ellende.
Hun "nooit meer zoals het was", hun "de wereld na corona" ...
Ze moeten een luide en kordate HALT worden toegeroepen.
Oud 14 november 2020, 14:32   #233
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Gisteren = nu.
En de andere vragen die ik zonet stelde?
Herinner je golf 1, en de waaier "maatregelen" tegen golf 2?
Wat is vandaag het nieuws: golf 2.
Ja hoor alsof het gisteren was

Naam: revell-vw-golf-1-gti-1-pc-314803-en.jpg
Bekeken: 1180
Grootte: 245,8 KB

Graptje he.....de boog moet niet altijd gespannen staan
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 14:34   #234
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk naar die hele propaganda om de dwingelandij, dat dit virus als excuus hanteert, als zoiets van "nieuwe normaal" in de bevolking te stampen.
Overal langs straten pamfletten, in quasi elk tv programma, eender welk tot eender ver uiteenlopend onderwerp, hebben ze hun memes / mantra's gemoffeld.

Ik vecht daartegen. Ik verplaats mijn gedachte naar vorig jaar, naar 10 en 20 jaar terug, en stel me het huidige in dat verleden voor. Zo herinner je jezelf eraan hoe waanzinnig en extreem die bende in hun wandaden geworden is.
Hoe ver ze bereid geworden zijn te gaan, om hun roverij spijts groeiend verzet verder te kunnen bestendigen.

En ik vind dat dat verzet zodanig moet groeien, dat de nazi's opnieuw ten val worden gebracht, als een nieuwe "Verlichting" - het bewerkstelligen van een samenleving verlost van dat gevaarlijke bijgeloof: geloof in legale dwang, macht, geweld. Het einde van geloof in "overheid".

Zonder dat gaan we weer afstevenen op zo een historieke grote wantoestand / periode van ellende.
+1
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 14:54   #235
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

+2
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 19:45   #236
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja hoor alsof het gisteren was

Bijlage 113348

Graptje he.....de boog moet niet altijd gespannen staan
Wel, op vlak van toeval zit die wel, dat was mijn eerste en enige auto, waar ik 7 jaar mee naar twerk reed, soms door noodzaak opgeroepen in een volcontinu ploegregime-uurregeling, na overdag gewerkt te hebben nog de nacht erbij moeten doen.
En dan terug naar huis rijden met vensters open om de koude binnen te laten en hoofd soms half buiten om niet plots te moeten wakkerschudden en op te merken dat ik op de pechstrook ben beginnen rijden.
Zelfs dezelfde kleur als je foto (soort grijs-zilver), alleen die antenne was er niet - ie had geen radio.
Oud 18 december 2020, 00:19   #237
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Het is heel simpel. Zonder winkelkar kan je enkel kopen wat je kan dragen.
Meer moet daar niet achter gezocht worden, met Covid als excuustruus.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2021, 12:30   #238
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Een update 8 maanden later.

Sinds enkele maanden is de winkelkarrendwang gestopt. Toen die bezig was, lieten supermarkten de winkelkarren los staan. als een soort van poormans compensatie gunst (ik gis maar?) voor de dwang. Je had dus geen muntstuk of jeton meer nodig.
Maar met al dat op en af, en sommige winkels gelijktijdig wel/niet, zijn klanten de draad kwijt. De ene keer los, de andere keer niet. Sommige pakken een winkelkar die los was, maar klikken hem in na terugkeer. Sommigen steken er een munt in, om dan te zien dat ie al los was. Sommige winkels begonnen dan de sleuf voor de munt met gele plakband af te tapen. Maar toen het weer wijzigde, moesten ze die tape er weer afhalen, en raakten ze het allicht beu en bij herinvoer dit jaar deden ze dat niet meer.

Resultaat: de winkelkarrenparkings lijken wel slagvelden.
Ik weet één Aldi vestiging die er een plakkaat heeft gehangen met een slogan om er zorgvuldig mee om te springen. Maar tja, mensen komen in de eerste plaats om te winkelen en als een kar pakken klooierij betekent is de behandeling navenant.

In elkaar gestampt, uit elkaar gerukt, de plastiek boordstukken gebroken, er zijn intussen een heel aantal beschadigde, die niet ver genoeg meer in de andere raken om met het kettingetje met stekker te raken tot de opening achter de bar. Ze krijgen hun munt er dan niet meer uit zo, heisa, en ik zag mannen karren op de neus zetten, om zo wèl toe te raken met het kettingetje. De klanten erna, nog meer ambras haha. Nu, nu het niet meer gedwongen wordt heb ik er geen last van want heb ze nooit nodig gehad.
In stad met veel vreemdelingencotees merk ik nu meer en meer dat die de winkelkarren naar huis rijden, en achterlaten in de buurt. De buurt gebruikt ze dan als vuilkarren ( kapotte tv's, kinderkarren, matrassen), die daar dan blijven staan tot Ivago of een lokale werkloze schroothandelaar ze in het motje krijgt.

De "fall-out" van de nucleaire "maatregelen" haha.
Oud 22 augustus 2021, 12:32   #239
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Lang geleden dat 'k nog zo'n winkelkar heb gebruikt.
Aangezien ik zo goed als dagelijks een winkel binnenstap gebruik ik een winkelmandje voor wat ik vandaag nodig heb. Binnen de 15 minuten terug buiten.
Handgel gebruik ik niet meer.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2021, 18:57   #240
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Lang geleden dat 'k nog zo'n winkelkar heb gebruikt.
Aangezien ik zo goed als dagelijks een winkel binnenstap gebruik ik een winkelmandje voor wat ik vandaag nodig heb. Binnen de 15 minuten terug buiten.
Handgel gebruik ik niet meer.
Ik wel. Gratis even mijn handen wassen. Lekker meegenomen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be