Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2021, 22:12   #41
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je kan er toch niet onderuit, als je de film van 1984 gezien hebt, om daarin een soort bewondering voor de moslim mudjahedin te zien he, en dat komt bijzonder ironisch over als je die nadien nog eens bekijkt. Niet vergeten dat de gebaarde moslims met een machinepistool in Afghanistan in die tijd "de goei" waren he, nog niet de makakken die we nadien hebben leren kennen en niet klein gekregen hebben. Een soort kruising tussen Star Wars en Laurence of Arabia . Kortom, een oproep voor Alahu Akbar toestandjes en de Heilige Oorlog. En ja, ze leefden ook van de commerce van "spice" he
De Amerikaan Frank Herbert heeft zijn mosterd gehaald bij de Britten.

De verdeel-en-heers politiek van het Britse imperium had een grote invloed op de sympathie die de Britten cultiveerden voor bepaalde volkeren. Zo werd bijvoorbeeld het mondaine ambtenarenapparaat van het Ottomaanse rijk aanzien als verdorven, en had men grote bewondering voor de "nobele" en "zuivere" Bedoeïenen-stammen die zich (met steun van de Britten) probeerden los te scheuren van het centraal gezag. T. E. Lawrence zijn autobiografie "Seven Pillars of Wisdom" & de verfilming "Lawrence of Arabia" zijn daarvan doordrongen. Je kunt niet naast de overeenkomsten tussen Dune en LoA kijken.

Een minder bekend boek, "The Sabres of Paradise" van de Britse schrijfster Lesley Blanch, heeft een nog grotere invloed gehad op Herbert. In dat boek schrijft ze vol bewondering over de strijd van 19de-eeuwse moslims in de Kaukasus tegen het Russische imperium. Herbert heeft tal van woorden en zinssneden uit dat boek ge-copypaste.

Ook de figuur van Vladimir Harkonnen in Dune verzinnebeeldt het Russische imperium dat "verdorven" is in vergelijking met de "nobele" Tsjetsjeense en Dagestaanse bergstammen.

Laatst gewijzigd door vanderzapig : 12 september 2021 om 22:20.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 06:21   #42
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is dan ook "Liet" geschreven. De Imperiale planetologist. 1 van de spilfiguren die de ware oorsprong van de "spice" kennen.
De gast noemt effenaf 'Leet', daar kan je toch geen vrouw van maken?

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 13 september 2021 om 06:22.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 06:46   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
De gast noemt effenaf 'Leet', daar kan je toch geen vrouw van maken?
Het is dus gedaan in deze film, het kan dus wel.

trouwens, met wat moderne chirurgie en hormoontherapie is het prima mogelijk van een lelijke vent een vrouw te maken.
Oud 13 september 2021, 06:53   #44
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

ik ben nu het eerste boek aan't lezen voor de eerste keer.

Ik ben wel bekend met het universum wel door het spel Dune 2 als jonge gast, een spel waar ik dagen heb in gesleten en tot heden nog steeds een soort blauwdruk van RTS-games (realtime strategy) is.

Oud 17 september 2021, 15:34   #45
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Die film moet onmiddellijk verboden worden. Wat een walgelijk geval van 'fatism'. Waarom moet de slechterik zulk een obese man zijn ? Dat dit nog kan zo ver in de eenentwintigste eeuw is onbegrijpelijk. Als dit in het boek ook zo was, wat ik me niet meer herinner, dan moeten die boeken verbrand worden.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2021, 15:49   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Die film moet onmiddellijk verboden worden. Wat een walgelijk geval van 'fatism'. Waarom moet de slechterik zulk een obese man zijn ? Dat dit nog kan zo ver in de eenentwintigste eeuw is onbegrijpelijk. Als dit in het boek ook zo was, wat ik me niet meer herinner, dan moeten die boeken verbrand worden.

Film voor debielen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2023, 16:01   #47
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De eerste versie heeft niet alleen goed opgebracht maar....enfin....voor SF liefhebbers als ondergetekende was het ZEER goed.....

En de volgende lijkt zich even formidabel te gaan tonen...

https://arstechnica.com/culture/2023...art-2-trailer/

Nog een half jaar geduld.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2023, 16:28   #48
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U hebt inderdaad de Dune-boeken niet gelezen of begrepen....Toen Wladimir Harkonnen nog een krachtige mooie man was,maar "van de andere kant" kwam onvermijdelijk toch het "verplichte" nummertje sex met een Bene-Gesserit (de ECHTE heersers )die zijn DNA wilden op de "natuurlijke manier" voor hun geheimzinnig "kweekprogramma" ...Wladimir heeft toen zo "de beest" uitgehangen dat de volgende keer (ja,betreffende Bene Gesserit kwam later nog terug voor een tweede dosis) hij meteen besmet werd met een leuk ziektebeeld waarvan de BG wisten dat hij daar VEEL zou van afzien..(You don't Mess with the Bene-Gesserit!)..Het veranderen in een afzichtelijke kolos die met repuls-systemen rechtop moest gehouden worden en aanhoudende zware medische kosten zou nodig hebben.....

Dat heeft echter,in de verhaallijn,nooit belet dat het Huis Harkonnen ver,heel ver,boven hun klasse speelden in het Keizerrijk......

Het is ook heel interessant te vernemen wie uiteindelijk familie was .....

Laatst gewijzigd door kelt : 1 juli 2023 om 16:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2023, 16:39   #49
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Zendaya zonder paard deze keer (die reclame)

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 juli 2023 om 16:43.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2023, 19:35   #50
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wel lady Jessica, de moeder van Paul Atreides is de dochter van Bene Geserit Gaius Helen Mohiam.Volgen de berekeningen van de Bene Geserit moest baron Vladimir Harkonen, toen nog een mooie blonde Adonis, het kind verwekken. Gaius Helen Mohiam wordt echter verkracht door de baron nadat hij haar spierverslappers heeft gegeven (ze kan niet reageren maar is wel nog bij volle bewustzijn). De baron weet echter niet dat de Bene Geserit besmet zijn met alle mogelijke virussen terwijl de zusters hun immuunsysteem kunnen sturen zodat ze nooit ziek worden. Ze kunnen ook kiezen om besmettelijk te worden en dat door GHM nu net om wraak te nemen: ze besmet de baron met een virus dat hem in een opgeblazen etterbuil verandert.

EDIT: ik had de post van Kelt niet gezien, sorrryyyy.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 1 juli 2023 om 19:36.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2023, 19:44   #51
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

De BR ligt hier al een paar maanden, durf er niet aan beginnen (omdat ik vrees dat het gaat tegenvallen en langdradig zijn).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be