![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1721 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toemaatje. Oostfronters krijgen Duits pensioen. Collaborateurs en hun nabestaanden ontvangen tot vandaag een Duits pensioen voor bewezen diensten aan het Derde Rijk. (Knack 2019) Tja, als het waar is, dan is alles gezegd en is het plaatje duidelijk. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 september 2021 om 11:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1722 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
U heeft niet het lef om ieder geval apart te bekijken. U haalt er de 10(?) % uit die in de fout gingen en sleurt bewust de rest mee. Kleintjes, heel bekrompen zelfs.
![]() |
![]() |
![]() |
#1723 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#1724 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Duitsland van nu is gebonden aan de juridische afspraken van het Duitsland van toen. Zo werkt het nu eenmaal. Dat heet: de continuïteit van een staat. De Bondsrepubliek beschouwt zich als de legitieme opvolger van Hitler-Duitsland. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 september 2021 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1725 | |
Minister-President
|
![]() Een bevriende staat die uitkeringen betaalt aan collaborateurs van een regime dat de andere staten en ook België volledig afkeuren? Ik denk dat als dat werkelijk een probleem was, Duitsland, aan de juiste kant van de geschiedenis staande, daar wel een mouw had aangepast. Het kan natuurlijk ook zijn dat buiten Belgisch-nationalisten en nazaten van Witten niemand graten meer ziet in de strijd van de Oostfronters tegen het communisme en Duitsland als een van de belangrijkste spelers in het Westen appreciatie opbrengt voor hen die bij eersten waren om het communisme mee te bestrijden. Duitsland weet maar al te goed wat voor miserie het communisme hen gebracht heeft.
![]() |
![]() |
![]() |
#1726 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is vanuit West-Europa al heel vaak gevraagd die pensioenen te stoppen of om de betalingen via de staten te laten plaats vinden. De DBR heeft dit steeds geweigerd. In Bonn en later in Berlijn waren en zijn ze van oordeel dat de andere Europese staten daar geen zaken mee hebben. De Europeanen die in het Britse leger diende kregen ook betaald en kregen daar later ook een pensioen voor. De verzetstrijders kregen niets vergoed, kregen na de oorlog stank als dank van de Belgische overheid en hebben nooit een cent pensioen ontvangen voor hun inzet. Ach ja, een makker van mijn ontvangt ook een pensioen voor 1 jaar opleiding, 2 jaar Korea, 10 jaar Congo, 20 jaar Zaïre en 10 jaar Wallonië. Hij noemt zichzelf een huurling van het Belgische leger en slijt nu zijn oude dag in de Vlaamse kempen genietend van zijn ruime pensioen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1727 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De DBR heeft er trouwens een mouw aan gepast. Lange tijd hebben ze geweigerd de pensioenen via niet DBR-banken uit te keren, om te vermijden dat de West-Europese landen de pensioenen konden aanslagen. Daarna zijn ze die per cheque gaan uitbetalen als premie voor bewezen diensten, niet als pensioen, pas na 1992 werd toegegeven dat het pensioenen waren voor oudgedienden uit WWII. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1728 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Belgische rijksoverheid: "U kunt een financiële ondersteuning krijgen als u tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft deelgenomen aan het binnenlands verzet. Dit kan met de Wet buitengewoon pensioen 1940-1945 (Wbp). Ook nabestaanden van omgekomen verzetsdeelnemers kunnen ondersteuning krijgen." Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 september 2021 om 08:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1729 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#1730 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#1731 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel wat weerstanders waren zeer nonchalant in die dingen. Eigenlijk deden ze het daar allemaal niet voor. Hun doel was gewoon zich te verzetten tegen de Duitse invallers. Vlaams-nationalisten daarentegen.... Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 september 2021 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1732 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
EEN NEDERLANDSE WEBSTEK!!!!!!!
![]() |
![]() |
![]() |
#1733 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 1945 werd een statuut van gewapend weerstander ingesteld om eer te betuigen aan wie de wapens had opgenomen tegen de bezetter. Om dat statuut te verkrijgen, moest men deel hebben uitgemaakt van een erkende verzetsgroepering, of kunnen aantonen individueel daden van verzet te hebben gesteld. Zowel voor burgers als voor militairen hield dit statuut heel wat voordelen in en gaf het recht op bepaalde pensioenen en vergoedingen. Na de oorlog konden zowat 140.000 personen er aanspraak op maken. (Rijksarchief België) Kortom, Jantje vertelt de waarheid niet. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 september 2021 om 08:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1734 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
U hervat in de zonde keer op keer. Niet alleen in deze.
Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 13 september 2021 om 08:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1735 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.arch.be/index.php?l=nl&m=...n-rijksarchief Nogmaals, Jantje was fout. Of dit nu doelbewust was of niet, zal ik maar in het midden laten. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 september 2021 om 09:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1736 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu, ik weet nog altijd niet of, zoals Jantje stelt, die pensioenen ooit zijn uitbetaald.
Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 13 september 2021 om 09:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1737 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als u evenveel moeite zou doen om boeken te lezen dan dat u besteedt op dit forum en weerwerk tegen ideologische tegenstanders, dan zou u alles weten over de collaboratie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1738 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk zo dat enkelen niet verder komen dan oneliners en persoonlijke beledigingen, dat klopt.
![]() |
![]() |
![]() |
#1739 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maak u geen illusies. Dat doet de poster niet. Bij hem is het te doen om vlugvlug te repliceren op een poster van een andere gezindte. Dat is natuurlijk prima. Daarom dient een forum. Maar als men dan repliceert, zou men zich toch de moeite moeten doen te repliceren met kennis van zaken. De poster schiet zich regelmatig goed in eigen voet omdat hij niet degelijk geïnformeerd is.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 september 2021 om 10:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1740 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het gaat enkel over gewapende weerstanders. Zij die acties ondernamen zonder wapengeweld te gebruiken, kregen geen cent. De bijpassing die de gewapende weerstanders kregen, was een lachertje. Mijn moeder haar vader kreeg nog geen 10Bfr in 1960 voor zijn acties tegen de Nazi's. Met zijn vergoeding als gewapende verzetsstrijder kon hij net 10 broden mee kopen. Voor zijn deelname aan WWI kreeg hij toen 400Bfr en 3 600Bfr als oorlogsinvalide. Na zijn overlijden kreeg mijn grootmoeder nog slechts een weduwe pensioen van 2 000BFR Mijn vader ontving in 1990 zo'n 6 500Bfr aan vergoeding voor zijn jaar in een werkkamp en 2 jaar bij de Wehrmacht. Mijn moeder behield alle rechten als weduwe tot aan haar dood. Zelf ontvang ik zo'n 200€ per maand aan vergoeding voor mijn diensten aan het vaderland en inzet in oorlogsgebieden plus een hoop voordelen waar de meeste enkel van kunnen dromen bovenop mijn wettelijk pensioen. De voordelen kan je terugvinden bij CDSCA-OCASC https://www.cdsca-ocasc-website.be/ Sorry voor jou Het Oosten, ik ken beide kanten van verhalen uit eerste bron, niet vanuit boekenwijsheid. En als je wil, kan ik je zelfs de cijfers geven van wat een huidige Belgische militair krijgt aan vergoedingen voor missies. |
|
![]() |
![]() |