Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 september 2021, 19:01   #12321
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Van in het begin sinds er vaccins zijn he. Sinds men vaccinatie wil gebruiken als "middel om covid te stoppen" wat weeral waanzinnig is. Ik ben NOOIT voorstander geweest van "iedereen prikken", gewoon omdat covid niet erg genoeg is, en ik ben ook nooit tegenstander geweest om vaccins te gebruiken die zouden bestaan he (ik ben geen antivaxxer in de klassieke zin van het woord uiteraard die wil beletten dat mensen vaccins zouden mogen hebben).

Natuurlijk was niks doen beter, maar die kans is verkeken, en ondertussen zijn er nu vaccins, zodat het dom zou zijn van ervoor te zorgen dat men ze niet mag gebruiken.

Het ware uiteraard beter geweest van niks te doen en puur op natuurlijke immuniteit te werken (bij afwezigheid van vaccins). Maar nu ze er zijn, kan je die moeilijk ontzeggen aan mensen die erdoor zouden kunnen overleven he en die dat zouden wensen.

Kortom, uiteraard niks doen dat dwingend is. Maar wel alle farmaceutische middelen TER BESCHIKKING STELLEN die mensen willen gebruiken he.

En U voor de rest maatschappelijk niks aantrekken van covid. De mensen kiezen zelf, de vrije markt genereert geneesmiddelen/vaccins/.... en mensen gedragen zich zoals ze willen.

Indien ik verkeerdelijk de indruk zou gegeven hebben dat we vorig jaar hadden moeten maatregelen "om te temperen tot er vaccins zijn", nee, natuurlijk niet ! Men had het destijds moeten laten waaien he. Maar AANGEZIEN we dat niet gedaan hebben, en AANGEZIEN er ondertussen vaccins zijn, lijkt het mij logisch om het te laten waaien maar mensen toe te laten vaccins te gebruiken als ze dat willen he. Ik zie het nut niet van dat willen te verbieden.

Maw, inderdaad, niks doen. Maar de markt van de vaccins vrij laten.
aaaah zoooooo niks doen. juist
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 19:09   #12322
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
aaaah zoooooo niks doen. juist
Ik zou zelfs zeggen dat ik niks zou hebben tegen een verplichte vaccinatie om voor lange tijd groepsimmuniteit te bekomen, mocht men uiteindelijk een vaccin ontwikkeld hebben waarvan men met hoge zekerheid zou weten dat het zoiets kan realiseren.

Als men bijvoorbeeld een vaccin zou ontwikkeld hebben waarvan men al 10 jaar vaststelt dat het nog steeds blijvende transmissie immuniteit oplevert tegen de evoluerende versie van covid, en als covid nog elk jaar vele zwaar zieken en doden veroorzaakt. DAN zou het schappelijk kunnen zijn om te zeggen: kom, we gaan dit vaccin eenmalig verplichten, we hebben daar nu al 10 jaar ervaring mee, we weten perfect hoe goed en robuust de immuniteit ervan is, we kennen perfect de bijwerkingen, en het genereert veel en veel minder doden door bijwerkingen dan de doden die er toch elk jaar vallen.

In ZO een geval lijkt het mij inderdaad mogelijk om dat een verplicht vaccin te maken.

Maar wat men nu aan het doen is, met vaccins waarvan men noch de immuniteitsreactie op termijn kent, noch de evolutie van het virus van kent, noch een heel heel goeie kijk heeft op de bijwerkingen, is gewoon waanzinnig, want men weet niet eens of het op populatie niveau voordelig dan wel nefast is, of het aanleiding geeft tot snellere evolutie, en hoe snel men moet herprikken en of dat zelfs sanitair en logistiek mogelijk is. Zoals alles in deze affaire trouwens sinds het begin.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 september 2021 om 19:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 08:56   #12323
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou zelfs zeggen dat ik niks zou hebben tegen een verplichte vaccinatie om voor lange tijd groepsimmuniteit te bekomen, mocht men uiteindelijk een vaccin ontwikkeld hebben waarvan men met hoge zekerheid zou weten dat het zoiets kan realiseren.

Als men bijvoorbeeld een vaccin zou ontwikkeld hebben waarvan men al 10 jaar vaststelt dat het nog steeds blijvende transmissie immuniteit oplevert tegen de evoluerende versie van covid, en als covid nog elk jaar vele zwaar zieken en doden veroorzaakt. DAN zou het schappelijk kunnen zijn om te zeggen: kom, we gaan dit vaccin eenmalig verplichten, we hebben daar nu al 10 jaar ervaring mee, we weten perfect hoe goed en robuust de immuniteit ervan is, we kennen perfect de bijwerkingen, en het genereert veel en veel minder doden door bijwerkingen dan de doden die er toch elk jaar vallen.

In ZO een geval lijkt het mij inderdaad mogelijk om dat een verplicht vaccin te maken.

Maar wat men nu aan het doen is, met vaccins waarvan men noch de immuniteitsreactie op termijn kent, noch de evolutie van het virus van kent, noch een heel heel goeie kijk heeft op de bijwerkingen, is gewoon waanzinnig, want men weet niet eens of het op populatie niveau voordelig dan wel nefast is, of het aanleiding geeft tot snellere evolutie, en hoe snel men moet herprikken en of dat zelfs sanitair en logistiek mogelijk is. Zoals alles in deze affaire trouwens sinds het begin.
Als we niets doen, moeten we dan ooit wel iets doen? Moeten we kanker proberen te vermijden en genezen, hartinfarcten, weekendongevallen, ...

Mag de ganse zorgsector niet op de schop dan?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 09:24   #12324
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Als we niets doen, moeten we dan ooit wel iets doen? Moeten we kanker proberen te vermijden en genezen, hartinfarcten, weekendongevallen, ...

Mag de ganse zorgsector niet op de schop dan?
Eigenlijk wel. Of toch niet: het is een luxe industrie, die haar luxe product aan de man mag brengen he.

Er is een verschil tussen VRIJ AANBIEDEN en DWINGEN TOT CONSUMPTIE.

Er is voor mij niks mis met mensen die vaststellen dat anderen een nood hebben, ziek zijn, dood gaan en zo, en van die miserie van anderen gebruik willen maken om zelf rijk mee te worden, en dingen aan te bieden tegen betaling aan die mensen in nood. Op dezelfde wijze dat er niks mis is met een bakker die van de honger van anderen gebruik wil maken om geld te verdienen door brood te verkopen.

Dat er een medische dienstverleningsindustrie ontstaat die zulke producten aanbiedt is prima, zo werkt de markt he: opportuniteiten halen uit de miserie van anderen.

Maar zorg is geen essentiele zaak zoals bijvoorbeeld voedsel. Onze maatschappij kan totaal voort zonder zorg, en als alle mensen die in levensgevaar zijn zonder zorg, gewoon zouden afgemaakt worden (om ze niet te laten lijden) dan gaat de maatschappij daar verder geen problemen van ondervinden. Niet meer dan mocht bijvoorbeeld de saksofoon industrie niet bestaan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 09:40   #12325
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eigenlijk wel. Of toch niet: het is een luxe industrie, die haar luxe product aan de man mag brengen he.

Er is een verschil tussen VRIJ AANBIEDEN en DWINGEN TOT CONSUMPTIE.

Er is voor mij niks mis met mensen die vaststellen dat anderen een nood hebben, ziek zijn, dood gaan en zo, en van die miserie van anderen gebruik willen maken om zelf rijk mee te worden, en dingen aan te bieden tegen betaling aan die mensen in nood. Op dezelfde wijze dat er niks mis is met een bakker die van de honger van anderen gebruik wil maken om geld te verdienen door brood te verkopen.

Dat er een medische dienstverleningsindustrie ontstaat die zulke producten aanbiedt is prima, zo werkt de markt he: opportuniteiten halen uit de miserie van anderen.

Maar zorg is geen essentiele zaak zoals bijvoorbeeld voedsel. Onze maatschappij kan totaal voort zonder zorg, en als alle mensen die in levensgevaar zijn zonder zorg, gewoon zouden afgemaakt worden (om ze niet te laten lijden) dan gaat de maatschappij daar verder geen problemen van ondervinden. Niet meer dan mocht bijvoorbeeld de saksofoon industrie niet bestaan.
Nog los van het feit dat dat niet per se zo is - soms kan 1 individu enorm veel betekenen voor de gemeenschap en zelfs voor de geschiedenis -, is het uiteraard een goede zaak dat de maatschappij ook gewoon het 'zorg dragen' als basis vooropstelt, uiteraard wel in een evenwichtige verhouding tot andere aspecten van dat 'zorg dragen' (het denken op termijn, het onderwijs, etc.).
__________________
De waarheid voorop

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 13 september 2021 om 09:41.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 10:04   #12326
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nog los van het feit dat dat niet per se zo is - soms kan 1 individu enorm veel betekenen voor de gemeenschap en zelfs voor de geschiedenis -, is het uiteraard een goede zaak dat de maatschappij ook gewoon het 'zorg dragen' als basis vooropstelt, uiteraard wel in een evenwichtige verhouding tot andere aspecten van dat 'zorg dragen' (het denken op termijn, het onderwijs, etc.).
geef zo es een voorbeeld van een individu aub
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 10:46   #12327
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nog los van het feit dat dat niet per se zo is - soms kan 1 individu enorm veel betekenen voor de gemeenschap en zelfs voor de geschiedenis
Dat is dan verschrikkelijk want die gaat TOCH ooit eens dood gaan. Het is dan beter dat we ons niet teveel aan hem hechten he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 10:52   #12328
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
is het uiteraard een goede zaak dat de maatschappij ook gewoon het 'zorg dragen' als basis vooropstelt
Waarom ? En waarom niet "snel rijden" of 'veel drinken' ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 11:10   #12329
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waarom ? En waarom niet "snel rijden" of 'veel drinken' ?
Omdat dat kicks zijn waarvan de veralgemening het functioneren van de maatschappij in gevaar zou brengen, niet alleen 'in se' door de ermee verbonden directe gevaren maar ook door de onderliggende 'logica': het zoeken van de zin van het bestaan in kortstondige 'triomf'-ervaringen, bij gebrek aan een gegronde en duurzame inhoud, die bovendiend de tendens vertonen om steeds extremer te worden.
__________________
De waarheid voorop
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 11:11   #12330
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is dan verschrikkelijk want die gaat TOCH ooit eens dood gaan. Het is dan beter dat we ons niet teveel aan hem hechten he.
Nee, om zoveel mogelijk een voorbeeld aan die persoon te nemen en zijn woorden en daden te registreren voor het nageslacht.
__________________
De waarheid voorop
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 11:13   #12331
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
geef zo es een voorbeeld van een individu aub
Dat begint al op kleinere schaal bij bv. inspirerende leraren die een ingrijpende invloed kunnen hebben op het leven van vele jongeren. Op grotere schaal kan je denken aan Shakespeare of zo.
__________________
De waarheid voorop
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 11:50   #12332
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Omdat dat kicks zijn waarvan de veralgemening het functioneren van de maatschappij in gevaar zou brengen
Maar zoals we nu zien, is "zorg" evengoed iets dat de maatschappij in gevaar brengt. Het komt altijd maar op hetzelfde neer: de paperclip maximiser he

(wat op maatschappelijk vlak juist goed beschreven werd door The road to serfdom, maar in feite hetzelfde mechanisme is als de paperclip maximiser).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 11:53   #12333
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar zoals we nu zien, is "zorg" evengoed iets dat de maatschappij in gevaar brengt. Het komt altijd maar op hetzelfde neer: de paperclip maximiser he

(wat op maatschappelijk vlak juist goed beschreven werd door The road to serfdom, maar in feite hetzelfde mechanisme is als de paperclip maximiser).
Ik heb het uiteraard over rationele zorg, niet om 'zorg' als emotionele reactie noch als verdienmodel.
__________________
De waarheid voorop
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 12:32   #12334
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar zoals we nu zien, is "zorg" evengoed iets dat de maatschappij in gevaar brengt. Het komt altijd maar op hetzelfde neer: de paperclip maximiser he

(wat op maatschappelijk vlak juist goed beschreven werd door The road to serfdom, maar in feite hetzelfde mechanisme is als de paperclip maximiser).
Zoals steeds overdrijf je.

De maatregelen brengen de maatschappij hoegenaamd niet in gevaar. Integendeel, als ik zie hoe men nu naar telewerk kijkt dan vind ik dit een welgekomen spin-off en er kunnen nog andere positieve effecten volgen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 12:35   #12335
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zoals steeds overdrijf je.
Uiteraard. Dat helpt het punt te maken.

Citaat:
De maatregelen brengen de maatschappij hoegenaamd niet in gevaar.
Ze hebben de essentie van de maatschappij al irreversiebel vernietigd.

Citaat:
Integendeel, als ik zie hoe men nu naar telewerk kijkt dan vind ik dit een welgekomen spin-off en er kunnen nog andere positieve effecten volgen.
Maar zo had de Holocaust ook enorme voordelen en een goeie spinoff. Bijvoorbeeld werden sommige sporen beter onderhouden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 14:19   #12336
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard. Dat helpt het punt te maken.



Ze hebben de essentie van de maatschappij al irreversiebel vernietigd.



Maar zo had de Holocaust ook enorme voordelen en een goeie spinoff. Bijvoorbeeld werden sommige sporen beter onderhouden.
Zozo, nu ben ik wel geïnteresseerd in wat de essentie van de maatschappij is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 14:20   #12337
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zozo, nu ben ik wel geïnteresseerd in wat de essentie van de maatschappij is.
Burgervrijheden. De hoeksteen van de westerse beschaving.

Ik kan tot op zekere hoogte collectivisme en staat "begrijpen" als het dient om burgervrijheden te vrijwaren, hoewel ik natuurlijk in de eerste plaats vind dat je die zelf moet verdedigen. Mijn afkeer voor staat en collectivisme komt van mijn begrijpen dat de macht daarvoor vergaart, steeds corrupt wordt aangewend om ze nadien te schenden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 september 2021 om 14:22.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 14:25   #12338
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Interessante studie over de zin van heterogeneiteit van immuniseren.

https://www.medrxiv.org/content/10.1....08.21263095v1

Mooi resultaat, dat prima overeenkomt met de verwachtingen: om beter tegen een variant beschermd te zijn, is het goed om geinmmuniseerd geweest te zijn met een andere (of dezelfde) variant die daar specifieke epitopen van had.

Wat vooral goed nieuws is, is dat vaccinatie met het oude vaccin uw eerder opgedane andere immuniteit NIET om zeep helpt. Dat is nu al meerdere keren gevonden.

Eens je natuurlijke immuniteit hebt, is vaccinatie NIET nadelig. Maar naakte vaccinatie is niet erg efficient tegen varianten.

Kortom, vaccinatie stuurt uw immuunsysteem na een "recente" besmetting NIET achteruit ; maar het geeft wel aan dat men beter zou vaccineren met verschillende varianten, in plaats van die oude brol.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 september 2021 om 14:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 14:37   #12339
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Burgervrijheden. De hoeksteen van de westerse beschaving.

Ik kan tot op zekere hoogte collectivisme en staat "begrijpen" als het dient om burgervrijheden te vrijwaren, hoewel ik natuurlijk in de eerste plaats vind dat je die zelf moet verdedigen. Mijn afkeer voor staat en collectivisme komt van mijn begrijpen dat de macht daarvoor vergaart, steeds corrupt wordt aangewend om ze nadien te schenden.
Wat bedoel je met burgervrijheden? Als je geen onderdeel uitmaakt van een maatschappij heb je al de vrijheid die je wil, dit kan dus niet de essentie zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2021, 14:38   #12340
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Interessante studie over de zin van heterogeneiteit van immuniseren.

https://www.medrxiv.org/content/10.1....08.21263095v1

Mooi resultaat, dat prima overeenkomt met de verwachtingen: om beter tegen een variant beschermd te zijn, is het goed om geinmmuniseerd geweest te zijn met een andere (of dezelfde) variant die daar specifieke epitopen van had.

Wat vooral goed nieuws is, is dat vaccinatie met het oude vaccin uw eerder opgedane andere immuniteit NIET om zeep helpt. Dat is nu al meerdere keren gevonden.

Eens je natuurlijke immuniteit hebt, is vaccinatie NIET nadelig. Maar naakte vaccinatie is niet erg efficient tegen varianten.

Kortom, vaccinatie stuurt uw immuunsysteem na een "recente" besmetting NIET achteruit ; maar het geeft wel aan dat men beter zou vaccineren met verschillende varianten, in plaats van die oude brol.
Betekent dit dat een zog booster (een derde zelfde dosis vaccin) geen versterking , maturatie gaat opleveren richting de wuhan strain ;
dit zou dan enigszins in tegenspraak zijn met die andere (Israëlische , als ik mij goed herinner) studie die ge zeer recent hier op dit forum hebt vermeld, toch?
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 13 september 2021 om 14:39.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be