Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2021, 12:07   #541
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Zeer positief voor het milieu natuurlijk. Hoe meer men er nu verbrandt hoe minder er overblijven om in de toekomst te verbranden.


Die is niet slecht !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2021, 16:47   #542
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb het al eerder geschreven. Engie/Franse overheidsbedrijven hebben al 10 jaar de kernreactoren in gang gehouden met pappen en nathouden, ze gingen toch moeten stoppen. Die nu terug in orde zetten voor 10 jaar goeie dienst (minder is gewoon idioot) gaat een enorm kostenplaatje meebrengen. En dat gaan zij niet betalen.

Trouwens, een idee. De infrastructuur van de kerncentrales hoeft niet verloren te zijn. De niet nucleaire stoomturbines trekken zich niets aan van de bron van stoom. Is dat nu een kernreactor, of een zwerm gasturbines. Willen we snel over kunnen stappen, dan is het een kwestie van een extra hangaar neer te zetten op het terrein van Doel, vol te stapelen met gasturbines en er een gestage stroom van aardgas naartoe te brengen.
De terreinen zijn al vergund voor elektriciteitsproductie, en geen kip wil er iets anders mee doen.
Te mooi om waar te zijn.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2021, 16:49   #543
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Gasprijzen en olie gaan door het dak, +80% op een paar maand. Wat wil men in België?
Kerncentrales dicht en gascentrales zetten om elektriciteit op te wekken...

Verwarmen wordt een luxe.
Verwarmen met zonnepanelen voor zoveel als mogelijk.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2021, 17:00   #544
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.793
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Te mooi om waar te zijn.
Natuurlijk is het logisch en haalbaar. Het lost een probleem op, en dat kunnen onze politici niet verkroppen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2021, 07:09   #545
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Natuurlijk is het logisch en haalbaar. Het lost een probleem op, en dat kunnen onze politici niet verkroppen.
Engie heeft een aantal dossiers ingediend voor gascentrales, inclusief een herbestemming van oude elektricteitscentrales. Maar geen enkel voorstel om de turbine van een kerncentrale te hergebruiken.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2021, 09:36   #546
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.793
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Engie heeft een aantal dossiers ingediend voor gascentrales, inclusief een herbestemming van oude elektricteitscentrales. Maar geen enkel voorstel om de turbine van een kerncentrale te hergebruiken.
Engie en de Franse broodheren die het systeem melken hebben waarschijnlijk uitgerekend dat het beter opbrengt Franse basislast kernstroom te verkopen aan zonne-energie prijs, dan een fundamenteel Belgisch probleem op te lossen voor een langere termijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2021, 07:07   #547
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Noorwegen gaat meer gas produceren om de gasprijzen te proberen intomen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 09:32   #548
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

De EU vraagt Rusland ook om meer gas. Bedel bedel bij de vermaledijde Rus. En er draaien hier nog een pak kerncentrales nu. Dat wordt wat binnen vier jaar.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 22 september 2021 om 09:33.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 11:09   #549
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Verwarmen met zonnepanelen voor zoveel als mogelijk.
Dat wordt problematisch in de winter. Die 5kWh die ik in de winter per dag kan produceren met mijn 21 panelen is net genoeg om wat eten klaar te maken en wat verlichting aan te steken.
Laat het nu toch net in de winter koud zijn zekers....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 12:39   #550
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat wordt problematisch in de winter. Die 5kWh die ik in de winter per dag kan produceren met mijn 21 panelen is net genoeg om wat eten klaar te maken en wat verlichting aan te steken.
Laat het nu toch net in de winter koud zijn zekers....
Het concept zelf van te verwarmen met zonnepanelen is om te gieren he ! De zon verwarmt U zonder panelen even goed.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 13:35   #551
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het concept zelf van te verwarmen met zonnepanelen is om te gieren he ! De zon verwarmt U zonder panelen even goed.
zelfs beter want nu werpen die ondingen schaduw op uw dak...
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2021, 08:05   #552
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Zet een windmolen in de tuin zou dat een oplossing kunnen zijn of zijn daar ook voor- en nadelen aan verbonden?

Windmolens voor particulieren

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2021, 08:15   #553
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zet een windmolen in de tuin zou dat een oplossing kunnen zijn of zijn daar ook voor- en nadelen aan verbonden?

Windmolens voor particulieren

Kleine windmolens zijn niet efficient. Dat is dus geen goed idee. Staat ook in de tekst zelf:

Citaat:
Daar waar producenten de terugverdientijd ruwweg schatten op 20 jaar, blijkt dit in de praktijk veel langer te zijn. Ga dit zeker steeds goed na en vraag naar referenties en officiële testresultaten indien je geïnteresseerd bent in een windmolen als alternatieve energiebron. Gezien de levensduur van ongeveer 20 jaar, zijn windmolens voor particulier gebruik nog niet rendabel
Tenzij er zotte mirakels gebeuren zie ik niet in hoe kleine windmolens ooit relevant zouden kunnen worden.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2021, 14:27   #554
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Inderdaad. 'kerncentrales' is een belagen en vies woord.

Maar dat zij die van de jaren 60 uit de vorige eeuw.

Men bouwt nu ook geen auto's meer die 15 tot 20 liter naft zuipen, waar je om het half jaar den olie moet verversen... Waar je dan wel tot 30 jaar mee kon rijden. Omdat ze onverslijtbaar leken.
Klinkt zeer interessant en verstandig. Plots moet ik nu denken aan die ene aflevering van The Simpsons. Homer Simpson was aan het werk in de kerncentrale en wist niet welke knop hij moest indrukken. Hij zei: Ine-mine en koos lukraak 'n knop. Maar op de lagere school hadden we 'n grappig rijmpje: "Pot pot pot en gij zij zot".
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2021, 14:32   #555
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Kleine windmolens zijn niet efficient. Dat is dus geen goed idee. Staat ook in de tekst zelf:



Tenzij er zotte mirakels gebeuren zie ik niet in hoe kleine windmolens ooit relevant zouden kunnen worden.
Daar heb ik géén idee van.

Ik weet wel ergens ten velde iemand die er al zo twee op zijn eigendom heeft staan.

Verwarming voor eigen gebruik of voor stallen of ... verwarming voor bepaalde plantjes, géén idee van.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 24 september 2021 om 14:35.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2021, 14:15   #556
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Blijft het licht branden zonder kerncentrales?

Uit de tekst op de site:

Citaat:
In november beslist de regering over de definitieve sluiting van de laatste twee kerncentrales. De vijf oudste van de zeven centrales gaan sowieso dicht. Wetstraat-redacteur Wim Winckelmans weegt de gevolgen voor het land en de klant.
De laatste doet het licht uit?



Citaat:
Niet alleen de stroomprijs bepaalt of de kernuitstap voelbaar zal zijn in de portefeuille. De steun voor gascentrales en de ijzersterke positie van Engie/Electrabel wanneer er toch twee kerncentrales moeten openblijven, doen dat evenzeer.
BRON van het bovenstaande ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 30 september 2021 om 14:34.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2021, 14:32   #557
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Daar heb ik géén idee van.

Ik weet wel ergens ten velde iemand die er al zo twee op zijn eigendom heeft staan.

Verwarming voor eigen gebruik of voor stallen of ... verwarming voor bepaalde plantjes, géén idee van.
Kleine windmolens met een opslag accu zijn wel rendabel, maar de terugverdientijd is redelijk lang.
Hoewel, met de huidige energieprijzen is die terugverdientijd weer eens een pak korter geworden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 06:51   #558
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kleine windmolens met een opslag accu zijn wel rendabel, maar de terugverdientijd is redelijk lang.
Hoewel, met de huidige energieprijzen is die terugverdientijd weer eens een pak korter geworden.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de terugverdientijd met de laatste nieuwe technieken wel korter worden.

Een oudere site van bij onze noorderburen die toch het nalezen waard is over windturbines

Of het allemaal nog klopt wat er geschreven staat daar heb ik géén idee van.

Kleine windmolen test: een windturbine voor thuis!

Vrij recent dan weer ... Windmolens voor thuisgebruik - Ervaringen van tweakers
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 oktober 2021 om 06:53.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 20:03   #559
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kleine windmolens met een opslag accu zijn wel rendabel, maar de terugverdientijd is redelijk lang.
Hoewel, met de huidige energieprijzen is die terugverdientijd weer eens een pak korter geworden.
De huidige energieprijzen tonen duidelijk aan dat we min. 2 kerncentrales moeten openhouden.
Liefst 4.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 05:34   #560
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Het GEES heeft midden vorig jaar de regering aangeraden ALLE kerncentrales open te houden omdat er een energietekort ging optreden door de coronacrisis. De regering bij monde van Tinne Van der Straeten heeft dat advies totaal genegeerd ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be