Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2021, 10:28   #41
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Nog eentje dat alles duidelijk maakt voor eventuele nog te maken afspraken. Ook van de EU.

https://www.europarl.europa.eu/worki...summary_nl.htm

Dit is van toepassing op Vlaamse pendelaars naar Brussel.
Het is duidelijk,ijk dat een Afghaanse vluchteling die hier werkt - en dus niet elke dag naar zijn woonplaats terugkeert- hier belastingen betaalt
Maar iemand die grensarbeid verricht en dagelijks of regelmatig naar zijn woonplaats terugkeert, betaalt dus in regel be,astigmatisme volgens het woonplaatsprincipe.
Maar wat begrijp je niet aan bilaterale overeenkomst. Dat dient onderhandeld. Vlaanderen heeft bij onafhankelijkheid helemaal niet het recht om als enige belasting te heffen op grensarbeiders.

En uiteraard gaat de inhoud afhangen van de specifieke situatie. Als 1 land voordeel heeft bij het werkplaatsprincipe gaan zij daaraan uiteraard niet verzaken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 10:33   #42
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar wat begrijp je niet aan bilaterale overeenkomst. Dat dient onderhandeld. Vlaanderen heeft bij onafhankelijkheid helemaal niet het recht om als enige belasting te heffen op grensarbeiders.

En uiteraard gaat de inhoud afhangen van de specifieke situatie. Als 1 land voordeel heeft bij het werkplaatsprincipe gaan zij daaraan uiteraard niet verzaken.
U heeft duidelijk niet gelezen wat vet stond. Voor de EU geldt bij voorkeur de regel van woonplaatsprincipe als de vreemde werknemer regelmatig naar zijn woonplaats terugkeert. Wat bij de Vlaamse - en ook Waalse - pendelaars naar Brussel het geval is en zal zijn.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 14:30   #43
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik baseer me op een recente bron bij de EU. En u ?
Op de bestaande dubbelbelastingverdragen, mijn cursus International Taxation aan de KU Leuven en mijn praktijkervaring als fiscaal advocaat de laatste 5 jaar.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 14:37   #44
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Op de bestaande dubbelbelastingverdragen, mijn cursus International Taxation aan de KU Leuven en mijn praktijkervaring als fiscaal advocaat de laatste 5 jaar.
Tja, toch eens even de EU raadplegen en u niet laten meeslepen in wat vroeger misschien voor waar werd aangenomen maar het nu helemaal niet meer is.
Wie regelmatig terugkeert van zijn werk naar zijn woonplaats moet daar in principe belastingen betalen en dat is maar normaal ook omdat hij daar het grootste deel van zijn tijd doorbrengt en van de plaatselijke openbare infrastructuur gebruik maakt.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
Oud 22 september 2021, 14:40   #45
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, toch eens even de EU raadplegen en u niet laten meeslepen in wat vroeger misschien voor waar werd aangenomen maar het nu helemaal niet meer is.
Wie regelmatig terugkeert van zijn werk naar zijn woonplaats moet daar in principe belastingen betalen en dat is maar normaal ook omdat hij daar het grootste deel van zijn tijd doorbrengt en van de plaatselijke openbare infrastructuur gebruik maakt.
Kan u me daar een wettelijke bron van geven? Waar is dit volgens u van toepassing en op grond van welke wetgeving?

Kan u me toelichten waarom de dubbelbelastingverdragen niet meer van toepassing zouden zijn?

In het artikel dat u heeft gepost, staat de volgende zin te lezen:

Citaat:
Maar er zijn wel oplossing om dubbele belastingheffing te voorkomen zodat u niet twee keer belasting betaalt over hetzelfde inkomen.
Die zin bevat een link naar de volgende pagina (van dezelfde website): https://europa.eu/youreurope/citizen...n/index_nl.htm

Op die pagina wordt verwezen naar het OESO-modelverdrag. Het OESO-modelverdrag bepaalt dat werknemers worden belast op dat inkomen in het land waar ze werken, niet waar ze wonen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 22 september 2021 om 14:45.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 14:53   #46
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Kan u me daar een wettelijke bron van geven? Waar is dit volgens u van toepassing en op grond van welke wetgeving?

Kan u me toelichten waarom de dubbelbelastingverdragen niet meer van toepassing zouden zijn?

In het artikel dat u heeft gepost, staat de volgende zin te lezen:

Die zin bevat een link naar de volgende pagina (van dezelfde website): https://europa.eu/youreurope/citizen...n/index_nl.htm

Op die pagina wordt verwezen naar het OESO-modelverdrag. Het OESO-modelverdrag bepaalt dat werknemers worden belast op dat inkomen in het land waar ze werken, niet waar ze wonen.
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=40
Ik dacht dat het vetgedrukte in de quote in deze link heel duidelijk was. De OESO-regeli g wordt in de praktijk gepasseerd omdat ze zoals i’ hierboven beschreef niet logisch beschouwd wordt voor grensarbeid en enkel voor gastarbeid (de vreemdeling verblijft de hele tijd in het land waar hij werkt) logisch is.
Oud 22 september 2021, 15:03   #47
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen dat staat daar niet, er staat

In de bijzondere regeling over grensarbeid kennen de bilaterale overeenkomsten over dubbele belasting het recht om belasting te heffen echter meestal toe aan het woonland in plaats van aan het werkland, wanneer de belastingplichtige in de grensstreek van een land woont en in de grensstreek van een ander land werkt en mits de betrokkene regelmatig naar zijn woonplaats terugkeert

1. Het zijn de landen die dat via bilaterale overeenkomsten beslissen. De EU heeft daar geen zeggenschap in.
2. Er staat meestal. Dat is gewoon een vaststelling, geen regel. Het beste bewijs is België: werplaatsprincipe met Nederland en Duitsland en woonplaats met Frankrijk.
Dus België sluit meestal akkoorden met wekplaatsprincipe af.

En om de rol van de EU in deze zaak nog even te specificeren:

https://europa.eu/youreurope/citizen...s/index_nl.htm

Er zijn geen EU-regels voor de belasting op het inkomen (salarissen, pensioenen, toelagen, bezit, erfenissen, donaties of andere bronnen) van EU-onderdanen die kortere of langere tijd buiten hun land van herkomst wonen of werken.

Er bestaan alleen nationale wetten en bilaterale belastingverdragen tussen landen. Bovendien dekken die niet alle mogelijke situaties en kunnen ze onderling behoorlijk verschillen.

Vrij duidelijk nietwaar.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 16:22   #48
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:

In de bijzondere regeling over grensarbeid kennen de bilaterale overeenkomsten over dubbele belasting het recht om belasting te heffen echter meestal toe aan het woonland in plaats van aan het werkland, wanneer de belastingplichtige in de grensstreek van een land woont en in de grensstreek van een ander land werkt en mits de betrokkene regelmatig naar zijn woonplaats terugkeert

1. Het zijn de landen die dat via bilaterale overeenkomsten beslissen. De EU heeft daar geen zeggenschap in.
2. Er staat meestal. Dat is gewoon een vaststelling, geen regel. Het beste bewijs is België: werplaatsprincipe met Nederland en Duitsland en woonplaats met Frankrijk.

Er zijn geen EU-regels voor de belasting op het inkomen (salarissen, pensioenen, toelagen, bezit, erfenissen, donaties of andere bronnen) van EU-onderdanen die kortere of langere tijd buiten hun land van herkomst wonen of werken.

Er bestaan alleen nationale wetten en bilaterale belastingverdragen tussen landen. Bovendien dekken die niet alle mogelijke situaties en kunnen ze onderling behoorlijk verschillen.

Vrij duidelijk nietwaar.
Ik heb nochtans letterlijk gekopieerd uit de tekst.
Dat u het licht van de zon wiltontkennen, is uw zaak.
De tekst is duidelijk over mense n die elders werken en dagelijks huiswaarts keren.
'Meestal' lijkt mij meer voor te komen dan 'in sommige gevallen' . Dat is heel duidelijk.
Ik denk dat Vlaanderen voor de "meestal' zal kiezen.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 22 september 2021 om 16:23.
Oud 22 september 2021, 16:27   #49
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:

Vrij duidelijk nietwaar.
Ik spreek over de tijd dat België verleden tijd zal zijn, Dadee.
Ik spreek over de Vlamingen en Walen die dan misschien nog in Brussel zullen werken. Zij zullen in Vlaanderen belastingen betalen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be