Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2021, 19:02   #12421
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Met buis haal je volgens mij vaker de volgende ochtend.
Ik denk dat de Intubation survival rate toch wel enigzins boven de 0% komt, anders heeft dat niet veel nut he als medische techniek.
Ze hebben dat eens onderzocht omdat de richtlijnen betreft covid was om vlug te intuberen bij zeer ernstige patienten. Ze hebben echter gezien dat de overlevingskans bij intubatie statistisch hetzelfde is of je het nu vroeg doet (45.4%) of laat (39.1%).

Het voordeel van te wachten is wel dat een deel van de patienten uiteindelijk erdoor komt zonder intubatie, je redt dus levens als je tegen de richtlijnen in wacht met intuberen. Wat deden ze in het begin? Heel vlug intuberen.

Je herinnert je nog wel de strijd voor gigantische hoeveelheden 'ventilators' in New York, de staat met de meeste covid-doden.

https://ccforum.biomedcentral.com/ar...54-021-03540-6

The synthesized evidence suggests that timing of intubation may have no effect on mortality and morbidity of critically ill patients with COVID-19. These results might justify a wait-and-see approach, which may lead to fewer intubations. Relevant guidelines may therefore need to be updated.
--------

Een ziekenhuis die speciaal inzette op zuurstof geven zonder intubatie had een lager sterftecijfer. Dus ja, intubatie maakt net meer mensen dood, dat was eigenlijk al duidelijk wanneer de Chinezen in het begin 85% sterfte hadden na intubatie.

https://pesquisa.bvsalud.org/global-...vidwho-1193977

We report a high mortality rate of intubated patients, which may be multifactorial from being a referral center accepts critically ill patients, including evaluation for ECMO. Furthermore, our institution was an early adopter of noninvasive ventilation methods in an attempt to avoid intubation whenever possible. Ultimately, further studies are needed to better characterize those COVID-19 patients that require intubation and what variables are more closely associated with morbidity and mortality.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 22 september 2021 om 19:05.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 19:11   #12422
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ze hebben dat eens onderzocht omdat de richtlijnen betreft covid was om vlug te intuberen bij zeer ernstige patienten. Ze hebben echter gezien dat de overlevingskans bij intubatie statistisch hetzelfde is of je het nu vroeg doet (45.4%) of laat (39.1%)
Betreft richtlijnen heb ik een persoonlijke ervaring.

Ik lag een week in het ziekenhuis met covid maar vanwege de richtlijnen moesten ze om de 2 uur bloed afnemen en s'nachts kwamen ze ook om de 2 uur op controle en namen ze ook 2 keer bloed af.

Ik was uiteindelijk zieker van die richtlijnen door het slaaptekort, covid was uit m'n lichaam maar ik was nog steeds doodziek. Ik heb maar kunnen recupereren toen ik thuis kon uitslapen.
Oud 22 september 2021, 19:14   #12423
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Met buis haal je volgens mij vaker de volgende ochtend.
Ik denk dat de Intubation survival rate toch wel enigzins boven de 0% komt, anders heeft dat niet veel nut he als medische techniek.
Met een hartlongmachine kan je ze gerust nog 20 jaar in leven houden, maar dat wil niet zeggen dat het nuttig is.

Intubatie zorgt in sommige gevallen inderdaad voor het redden van een leven, maar in andere gevallen zorgt het juist voor de dood. Hoe die verhouding bij corona exact zit weet ik niet, maar echt positief lijkt ze in elk geval niet.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 19:28   #12424
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
eerste klinische studies lopen om rectaal zuurstof toe te dienen... minder invasief, en veel minder schadelijke bijwerkingen

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04870801
Dat deden wij vroeger al bij kikkers. Minder schadelijk zou ik niet zeggen.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 21:09   #12425
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Dat deden wij vroeger al bij kikkers. Minder schadelijk zou ik niet zeggen.
Het herinnert me aan een sombere periode dat ik bommetjes van één BF in de kikkers hun gat stak. Leuk was ook zo een bommetje in een verse koeienstront te steken, aansteken en dan op uw maten roepen dat ge iets gevonden had en er dan stilletjes van onder te muizen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 21:29   #12426
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo zie je maar dat corona niet gaat over gezondheid of ziekenhuisopnames.

In Nederland hebben ze de goedkeuring van een rotavirus vaccin voor het Rijksvaccinatieprogramma uitgesteld. Het zou nochtans 3000 ziekenhuisopnames voorkomen en er sterven 6 kleine kinderen aan per jaar. Voor die leeftijdsgroep is het rotavirus dus veel dodelijker dan covid.

Nu moeten ouders dit nog zelf betalen aan 150 euro zonder dat het onderdeel is van een programma.

Het rotavirus vaccin wordt oraal gegeven en bevat een levend virus, van dit soort vaccins ben ik heel erg voorstander omdat je dezelfde bescherming krijgt als een wilde infectie.

https://www.ad.nl/gezond/rotavaccin-...elen~a189aff7/
Rotavaccin op de lange(re) baan geschoven: ‘Onbegrijpelijk. Dit kan duizenden opnames schelen’
Oud 23 september 2021, 03:22   #12427
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Op de website van sciensano staat een super plotje dat gans de lulligheid van deze crisis samenvat.

Uit het eerste plotje kunnen we zien dat grosso modo ongeveer 0.6% van de cases in het ziekenhuis moet opgenomen worden en dat hospitalisatie op 1 of 2 weken de cases volgt.

Bij de derde golf waren er meer hospitalisaties per cases dan in de tweede golf, en in de vierde golf deze zomer waren er 2 keer minder hospitalisaties ongeveer.

Maar kom, grosso modo is corona een "hospitalisatie probleem" voor nog niet 1% van de cases, laat staan voor gans de bevolking.

Het tweede plotje geeft aan dat de dodelijkheid van covid afneemt dank zij een efficientere hospitalisatie. Daar waar tijdens de eerste golf hospitalisatie meer dan 60% kans op overlijden gaf, was dat tijdens de 2de golf nog maar 30%, en is dat bij de derde golf 16% en draait dat nu rond 12%.
Maar ja, het is vermakelijk om een "grote wereldcrisis" te beleven en toch gewoon in uw luie zetel te kunnen zitten wellicht.
Oud 23 september 2021, 04:52   #12428
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
eerste klinische studies lopen om rectaal zuurstof toe te dienen... minder invasief, en veel minder schadelijke bijwerkingen

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04870801
Eerst dacht ik dat ge een mop vertelde
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 20:55   #12429
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Zo zie je maar dat corona niet gaat over gezondheid of ziekenhuisopnames.

In Nederland hebben ze de goedkeuring van een rotavirus vaccin voor het Rijksvaccinatieprogramma uitgesteld. Het zou nochtans 3000 ziekenhuisopnames voorkomen en er sterven 6 kleine kinderen aan per jaar. Voor die leeftijdsgroep is het rotavirus dus veel dodelijker dan covid.

Nu moeten ouders dit nog zelf betalen aan 150 euro zonder dat het onderdeel is van een programma.

Het rotavirus vaccin wordt oraal gegeven en bevat een levend virus, van dit soort vaccins ben ik heel erg voorstander omdat je dezelfde bescherming krijgt als een wilde infectie.

https://www.ad.nl/gezond/rotavaccin-...elen~a189aff7/
Rotavaccin op de lange(re) baan geschoven: ‘Onbegrijpelijk. Dit kan duizenden opnames schelen’
Ach mijn twee hondendteven laten steriliseren gaat mij 600€ kosten. De wippet reu wil zelfs op zijn eigen dochter galet geven. Dan spreken we hier maar van honden
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 22:07   #12430
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ach mijn twee hondendteven laten steriliseren gaat mij 600€ kosten. De wippet reu wil zelfs op zijn eigen dochter galet geven. Dan spreken we hier maar van honden
Ik weet het, maar omdat het niet in een vaccinatieprogramma zit krijgt meer dan de helft van de kinderen het vaccin niet.
Oud 24 september 2021, 08:05   #12431
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Maar ja, het is vermakelijk om een "grote wereldcrisis" te beleven en toch gewoon in uw luie zetel te kunnen zitten wellicht.
Eh, gedwongen zijn om in uw luie zetel blijven te zitten he. Jij vergeet dat ik hier in Frankrijk in totaal iets van een 5 maanden huisarrest achter de rug heb he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 september 2021 om 08:05.
Oud 24 september 2021, 13:53   #12432
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Brecht Arnaert, ex NVA, nu in Spanje. Vandaag over corona
Brecht (Ieper, 1981) is een Vlaamse publicist en libertair denker. Hij is lid van de denktank Res Publica

The Trueman Show #44 Brecht Arnaert
https://www.youtube.com/watch?v=ieukuWPuPZI
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2021, 14:19   #12433
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Brecht (Ieper, 1981) is een Vlaamse publicist en libertair denker. Hij is lid van de denktank Res Publica

Wow. Mazelen bestaat niet. HIV bestaat niet. SARS-Cov-2 bestaat niet.

Ik wist niet dat Brecht Arnaert zo een wappie geworden was.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2021, 16:51   #12434
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Wow. Mazelen bestaat niet. HIV bestaat niet. SARS-Cov-2 bestaat niet.

Ik wist niet dat Brecht Arnaert zo een wappie geworden was.
oorzaak en gevolg. Het gevolg is "mazelen" "hiv" en "covid."

Maar wat is de oorzaak?

Als de geest niet al te verstard is, een interessante invalshoek om "ziekten" eens te bekijken.
Oud 25 september 2021, 09:19   #12435
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
oorzaak en gevolg. Het gevolg is "mazelen" "hiv" en "covid."

Maar wat is de oorzaak?

Als de geest niet al te verstard is, een interessante invalshoek om "ziekten" eens te bekijken.
Bestaan virussen, Gunter?
En indien ja: kan je ziek worden na besmetting of infectie door een virus?

Laatst gewijzigd door parcifal : 25 september 2021 om 09:20.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2021, 09:23   #12436
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eerst dacht ik dat ge een mop vertelde
Ik vind het ook straf dat sommige medici zo ver gaan, met publicatie en alles, om een mop te maken.
Oud 25 september 2021, 09:27   #12437
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Er troept daar wat samen in Spanje, de Tegenwinders Jacobien Huisman en Alain Grootaers en nu die Brecht Arnaert.

Zou het een seizoesgebonden Wappie-trek zijn of blijven die ginder broeden?
Oud 25 september 2021, 12:37   #12438
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er troept daar wat samen in Spanje, de Tegenwinders Jacobien Huisman en Alain Grootaers en nu die Brecht Arnaert.

Om de totale incoherentie van de regime change ter aanleiding van het corona gebeuren in de schaduw te zetten moet men blijkbaar gekkere en gekkere "tegenstanders" op het toneel brengen, om eigen geloofwaardigheid te promoten he.
Oud 25 september 2021, 17:30   #12439
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hebt ge zelf al zo'n uitzending van tegenwind bekeken? Daar wordt op een veel rationelere, wetenschappelijke en neutrale manier gesproken dan hoe deze crisis actueel beheerd wordt. Buiten dan Sam Brokken met zijn uitweidingen over "new world" achtige toestanden, dat was belachelijk.

Maar ze klemen dan ook niet "de waarheid", het feit dat er een alternatief kanaal moet opgezet worden waar alternatieve stemmen op een normale manier aan het woord kunnen komen dat toont het zieke van heel deze situatie aan. Dat is veel erger dan de minimale sanitaire impact.

Laatst gewijzigd door alpina : 25 september 2021 om 17:31.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2021, 17:58   #12440
betabyte
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Hebt ge zelf al zo'n uitzending van tegenwind bekeken? Daar wordt op een veel rationelere, wetenschappelijke en neutrale manier gesproken dan hoe deze crisis actueel beheerd wordt. Buiten dan Sam Brokken met zijn uitweidingen over "new world" achtige toestanden, dat was belachelijk.

Maar ze klemen dan ook niet "de waarheid", het feit dat er een alternatief kanaal moet opgezet worden waar alternatieve stemmen op een normale manier aan het woord kunnen komen dat toont het zieke van heel deze situatie aan. Dat is veel erger dan de minimale sanitaire impact.
Het zou grappig zijn moesten ze op de 7é dag iemand uit het publiek onvoorbereid zijn gedacht zouden laten zeggen

Het is heel spijtig inderdaad.
betabyte is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be