Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2021, 14:16   #141
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Terug in het land,we moesten nog een cadeaucheque opdoen in een restaurant.24 euro voor een steak tartaar met frietjes.24 euro,voor een bal preparee van 200 gram,dat is op zijn minst toch 10 euro te veel.5,5 euro voor een glaasje wijn en ze vroegen maar liefst 3 euro voor een pintje.Mijn vrouw at een boullabaise waarvoor 30 euro diende neergeteld te worden.30 euro voor een bord vissoep!Nee,mij zien ze niet meer op restaurant tot ik opnieuw in het buitenland zit.Ik zag op de wijnkaart een fles Ribera Del Duero staan voor 29 euro,in aanschaf 9 euro,dat is dan 20 euro (niet netto) of ruim 2 uren loon voor veel arbeiders om een fles wijn te openen.

Het viel mij wel op dat het restaurant 100% bezet was ,op een donderdagavond.Veel gezichten kwamen mij bekend voor,het waren zelfstandigen,slachtoffers van de coronacrisis.Allen betaalden cash,blijkbaar is de horeca nog altijd de sector bij uitstek om je zwart geld uit te geven.
Oud 1 oktober 2021, 14:35   #142
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Terug in het land,we moesten nog een cadeaucheque opdoen in een restaurant.24 euro voor een steak tartaar met frietjes.24 euro,voor een bal preparee van 200 gram,dat is op zijn minst toch 10 euro te veel.5,5 euro voor een glaasje wijn en ze vroegen maar liefst 3 euro voor een pintje.Mijn vrouw at een boullabaise waarvoor 30 euro diende neergeteld te worden.30 euro voor een bord vissoep!Nee,mij zien ze niet meer op restaurant tot ik opnieuw in het buitenland zit.Ik zag op de wijnkaart een fles Ribera Del Duero staan voor 29 euro,in aanschaf 9 euro,dat is dan 20 euro (niet netto) of ruim 2 uren loon voor veel arbeiders om een fles wijn te openen.

Het viel mij wel op dat het restaurant 100% bezet was ,op een donderdagavond.Veel gezichten kwamen mij bekend voor,het waren zelfstandigen,slachtoffers van de coronacrisis.Allen betaalden cash,blijkbaar is de horeca nog altijd de sector bij uitstek om je zwart geld uit te geven.
Waarom zou die uitbater dan zijn prijzen naar beneden halen?
Oud 1 oktober 2021, 15:30   #143
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

30 euro voor een bord vissoep ??? Ik vraag mij af wat voor restaurant dat is.

24 euro voor een steak tartaar is ook overdreven. Ik prepareer die zelf, de rauwe americain met de karpertjes, ajuintjes, pickles, een beetje mayo en uiteraard de rauwe eierdooier die niet mag ontbreken. Ik denk dat ik dan ongeveer 15 of 16 euro betaal.

Dat zwart geld. Daar is iets van. Uitbaters die zelf in de zaak werken hebben het liefst contanten, vooral als het maar om een paar pinten gaat. Er worden uiteindelijk transactiekosten aangerekend, en de controle op wat op de rekening komt is niet te onderschatten.

Een uitbater die zijn etablissement huurt wist mij te vertellen dat de verkoopprijs ongeveer drie keer de aankoopprijs is om uit de kosten te geraken. Dat moet zowat de vuistregel zijn.

En onlangs las ik dat het vanaf vandaag amen en uit is met het verlaagd BTW tatrief van 6%. Dat belooft wat de prijssetting betreft.

Laatst gewijzigd door Rudy : 1 oktober 2021 om 15:40.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 15:41   #144
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Waarom zou die uitbater dan zijn prijzen naar beneden halen?
Dit dus.

Je zou wel zot zijn lagere prijzen te vragen indien je zaak telkens vol zit.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 15:45   #145
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
30 euro voor een bord vissoep ??? Ik vraag mij af wat voor restaurant dat is.

24 euro voor een steak tartaar is ook overdreven. Ik prepareer die zelf, de rauwe americain met de karpertjes, ajuintjes, pickles, een beetje mayo en uiteraard de rauwe eierdooier die niet mag ontbreken. Ik denk dat ik dan ongeveer 15 of 16 euro betaal.

Dat zwart geld. Daar is iets van. Uitbaters die zelf in de zaak werken hebben het liefst contanten, vooral als het maar om een paar pinten gaat. Er worden uiteindelijk transactiekosten aangerekend, en de controle op wat op de rekening komt is niet te onderschatten.

Een uitbater die zijn etablissement huurt wist mij te vertellen dat de verkoopprijs ongeveer drie keer de aankoopprijs is om uit de kosten te geraken. Dat moet zowat de vuistregel zijn.

En onlangs las ik dat het vanaf vandaag amen en uit is met het verlaagd BTW tatrief van 6%. Dat belooft wat de prijssetting betreft.
Je stelt zelf dat een steak tartaar maken u 15 euro kost. Waarom zou het dan in godsnaam overdreven zijn om 24 euro te vragen op restaurant.

Kijk, als ik ga eten met mijn vrouw lig ik aan 300 euro. Ik weet dat en ik klaag daar niet over. Als je niet wenst te betalen om te gaan eten, kook dan zelf, maar al dat klagen en zagen, is dat echt nodig? Er moet iemand de spilzucht van de staat betalen hoor.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 15:45   #146
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dit dus.

Je zou wel zot zijn lagere prijzen te vragen indien je zaak telkens vol zit.
Juist.
Ik heb dat gemerkt hier aan zee tijdens de zomer. Alles zat eivol.
Dat heeft volgens mij te maken met het feit dat de mensen wegens de maatregelen nergens naartoe konden en het er nu van nemen. En dan mag het wat meer kosten.
Oud 1 oktober 2021, 15:51   #147
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je stelt zelf dat een steak tartaar maken u 15 euro kost. Waarom zou het dan in godsnaam overdreven zijn om 24 euro te vragen op restaurant.
Er is geen verschil in prijs als ik die zelf prepareer. Het is enkel een kwestie van wat je in de pure americain draait en hoeveel.
Daarbij, er zijn mensen die geen vertrouwen hebben in rauw vlees, zeker als het om americain gaat. Goed ja, ik doe er geen preparésaus in. De americain moet puur zijn en vers.
Oud 1 oktober 2021, 15:53   #148
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, als ik ga eten met mijn vrouw lig ik aan 300 euro. Ik weet dat en ik klaag daar niet over. Als je niet wenst te betalen om te gaan eten, kook dan zelf, maar al dat klagen en zagen, is dat echt nodig? Er moet iemand de spilzucht van de staat betalen hoor.
Hoe regelmatig je op verplaatsing gaat eten is ook belangrijk hé.
Oud 1 oktober 2021, 15:54   #149
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen verschil in prijs als ik die zelf prepareer. Het is enkel een kwestie van wat je in de pure americain draait en hoeveel.
Daarbij, er zijn mensen die geen vertrouwen hebben in rauw vlees, zeker als het om americain gaat. Goed ja, ik doe er geen preparésaus in. De americain moet puur zijn en vers.
Personeel werkt gratis?

Men heeft geen kosten voor het pand waarin het restaurant is gevestigd?

De totale kost is veel hoger dan de kost van het voedsel zelf hé. En dan moet er nog een winstmarge bij worden geteld (de uitbater wil er immers ook iets aan verdienen).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 17:34   #150
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zoals een hoge pief van den Belfius verleden jaar al opmerkte : "Er is te veel horeca"....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 08:14   #151
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Personeel werkt gratis?

Men heeft geen kosten voor het pand waarin het restaurant is gevestigd?

De totale kost is veel hoger dan de kost van het voedsel zelf hé. En dan moet er nog een winstmarge bij worden geteld (de uitbater wil er immers ook iets aan verdienen).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb het besproken met een restaurant uitbater.
Kort door de bocht gaat de overheid er van uit dat elke euro ingekocht €7 in de kassa legt.

Loonkosten, vastgoed kosten, verzekeringen enzoverder, dat telt allemaal mee, als de belastingsdienst de onkosten aanvaard, en dat is steeds minder en minder.

Als je dan ziet hoeveel lasten er bij alles bijkomen...
Oud 2 oktober 2021, 08:20   #152
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zag op de wijnkaart een fles Ribera Del Duero staan voor 29 euro,in aanschaf 9 euro,dat is dan 20 euro (niet netto) of ruim 2 uren loon voor veel arbeiders om een fles wijn te openen.
ik denk dat je met moeite zwartwerkers gaat vinden voor die prijs.
Oud 2 oktober 2021, 09:24   #153
Rahowa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De tartaar was lekker,die smaakte identiek aan die van de slager 300 meter verder.Die kost daar 14 euro per kilo.
Oud 2 oktober 2021, 09:25   #154
Rahowa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zoals een hoge pief van den Belfius verleden jaar al opmerkte : "Er is te veel horeca"....
Pff,inde Spaanse dorpen en steden is er minstens 5 X zo veel horeca als bij ons,maar wel met schappelijke prijzen.
Oud 2 oktober 2021, 09:37   #155
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Simpel gerekend: 15 euro is afgerond 14 euro zonder BTW. 24 euro is afgerond 20 euro zonder BTW. Dat is 42% winst. Daarmee zijn de kosten van de restaurateur ruimschoots gedekt. Over de winstmarge op frikandellen zullen we maar zwijgen

Edit: ik had eerst het verkeerde BTW-tarief voor restaurants gebruikt
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 2 oktober 2021 om 09:46.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 09:58   #156
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Simpel gerekend: 15 euro is afgerond 14 euro zonder BTW. 24 euro is afgerond 20 euro zonder BTW. Dat is 42% winst. Daarmee zijn de kosten van de restaurateur ruimschoots gedekt. Over de winstmarge op frikandellen zullen we maar zwijgen

Moet je maar eens met oompje (r)overheid bespreken. 42% winstmarge vinden onze ambtenaren helemaal niet genoeg.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Ik heb het besproken met een restaurant uitbater.
Kort door de bocht gaat de overheid er van uit dat elke euro ingekocht €7 in de kassa legt.
Oud 2 oktober 2021, 10:06   #157
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht

Op koffie wordt er blijkbaar het meest winst gemaakt.
Goed ja, die koffiemachines zijn ook niet bepaald goedkoop.
Oud 2 oktober 2021, 13:36   #158
Rahowa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
ik denk dat je met moeite zwartwerkers gaat vinden voor die prijs.
Een poetsvrouw haalt die 10 euro, netto, zelfs niet.
Oud 2 oktober 2021, 13:37   #159
Rahowa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Op koffie wordt er blijkbaar het meest winst gemaakt.
Goed ja, die koffiemachines zijn ook niet bepaald goedkoop.
Drink thuis voor 3 euro koffie en je zal 14 niet kunnen slapen.
Oud 2 oktober 2021, 13:46   #160
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een poetsvrouw haalt die 10 euro, netto, zelfs niet.
Een jobstudent 18+ krijgt meer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be