Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2021, 12:33   #821
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U gelieve aandachtig te lezen beste Aton. Ik heb geschreven “bepaalde” evangeliën. U lijkt er van uit te gaan dat alle oorspronkelijke redacteuren van die teksten zich ergens in de diaspora bevonden en bijgevolg dan maar voor het Grieks opteerden. Wat ten zeerste betwistbaar is.
We weten het eigenlijk niet. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een geschrift dat bestemd was voor de aanhangers van de Christus in Palestina, dat zulk geschrift geschreven werd in Rome. En dat het ook niet geschreven werd in het Grieks natuurlijk, maar in de plaatselijk taal dat het Aramees was.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 november 2021 om 12:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2021, 13:13   #822
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daarover gaat het niet. Paulus donderde van zijn paard -volgens Handelingen- omdat Jezus hem verscheen. Dat alleen al wijst op een mythe.
Waarom wijst dat volgens u op een mythe? U start hier alvast met een bewering waarop u vervolgens een hele redenering bouwt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2021, 13:28   #823
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom wijst dat volgens u op een mythe? U start hier alvast met een bewering waarop u vervolgens een hele redenering bouwt.
Omdat de kans zeer groot is dat deze verschijning niet gebeurd is in de realiteit. Immers Handelingen spreekt zich tegen voor wat die verschijning betreft.

Handelingen 9:7
"En de mannen die met hem mee reisden, stonden sprakeloos, want zij hoorden wel de stem maar zagen niemand."

Handelingen 22:9
"En zij die bij mij waren, zagen wel het licht en werden zeer bevreesd, maar de stem van Hem Die tot mij sprak, hoorden zij niet .”

Het zou dus kunnen dat er geknoeid is met de tekst. Maar dan op een stuntelige manier.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 november 2021 om 13:31.
Oud 18 november 2021, 14:24   #824
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat de kans zeer groot is dat deze verschijning niet gebeurd is in de realiteit. Immers Handelingen spreekt zich tegen voor wat die verschijning betreft.
In de Griekse tekst alsook de Latijnse Vulgata spreken de twee verzen elkaar niet tegen. "Audire" betekent zowel "verstaan" als "begrijpen". De vertaling is eerder gebrekkig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2021, 16:01   #825
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Brief aan Diognetus.

De Brief aan Diognetus is een christelijk anoniem apologetisch geschrift uit 150-200. Sommigen beweren dat de brief dateert uit de jaren 130. In ieder geval een vroeg-christelijk geschrift. De brief zou gericht zijn aan een niet christen. Weer eens wordt nergens de naam Jezus genoemd. Wel spreekt de brief uitvoerig over God. God die zijn zoon stuurde. Maar nergens wordt een historisch kader geschetst. Ook hier is een Jezus van vlees en bloed nergens te bespeuren.

Zeer merkwaardig allemaal. Men zou op zijn minst verwachten dat de auteur wanneer hij voor zijn geloof pleit toch ‘iets’ zou zeggen over Jezus. Niet dus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 november 2021 om 16:05.
Oud 18 november 2021, 18:02   #826
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Brief aan Diognetus.

De Brief aan Diognetus is een christelijk anoniem apologetisch geschrift uit 150-200. Sommigen beweren dat de brief dateert uit de jaren 130. In ieder geval een vroeg-christelijk geschrift. De brief zou gericht zijn aan een niet christen. Weer eens wordt nergens de naam Jezus genoemd. Wel spreekt de brief uitvoerig over God. God die zijn zoon stuurde. Maar nergens wordt een historisch kader geschetst. Ook hier is een Jezus van vlees en bloed nergens te bespeuren.

Zeer merkwaardig allemaal. Men zou op zijn minst verwachten dat de auteur wanneer hij voor zijn geloof pleit toch ‘iets’ zou zeggen over Jezus. Niet dus.
Gezien de periode (130) zitten we dan echt in de periode dat men er een mysterieschool van aan het maken was, en dat is nu net één van de dingen die Vergeer volgens mij zeer goed weet te beschrijven en verklaren. We zaten dan al heel ver weg van het Marcus verhaal.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2021, 18:10   #827
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Paulus vervolgde christenen.
Paulus vervolgden geen christenen gezien die toen nog iet bestonden. Hij vervolge zeloten die volgens hem een bedreiging vormde voor de vrede. Hij toch van mening veranderd. Heeft hem uiteindelijk z'n kop gekost.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2021, 18:14   #828
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U gelieve aandachtig te lezen beste Aton. Ik heb geschreven “bepaalde” evangeliën. U lijkt er van uit te gaan dat alle oorspronkelijke redacteuren van die teksten zich ergens in de diaspora bevonden en bijgevolg dan maar voor het Grieks opteerden. Wat ten zeerste betwistbaar is.
Niet bepaalde evangelies, maar het hele N.T. Geef me eens één reden waarom " bepaalde " evangelies zouden geschreven zijn in een andere taal dan het Grieks.
Oud 18 november 2021, 18:17   #829
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We weten het eigenlijk niet. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een geschrift dat bestemd was voor de aanhangers van de Christus in Palestina, dat zulk geschrift geschreven werd in Rome. En dat het ook niet geschreven werd in het Grieks natuurlijk, maar in de plaatselijk taal dat het Aramees was.
De aanhangers van Jezus de christus waren zeloten. Jezus heeft niks vandoen met Christenen, met uitzondering dat ze met die benaming aan de haal zijn gegaan.
Oud 18 november 2021, 18:19   #830
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Gezien de periode (130) zitten we dan echt in de periode dat men er een mysterieschool van aan het maken was, en dat is nu net één van de dingen die Vergeer volgens mij zeer goed weet te beschrijven en verklaren. We zaten dan al heel ver weg van het Marcus verhaal.
Volkomen mee eens !
Oud 18 november 2021, 18:24   #831
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dit is mogelijk. Want het is ook in deze periode dat er zich het begin vormde van wat men 'The Great Chuch' of 'la Grande Eglise' is gaan noemen. Waarmee men bedoelt een kerk waarin een 'dogmatische christelijke én katholieke orthodoxie' een aanvang nam. Waarschijnlijk greep dit proces plaats om eendrachtig de strijd aan te gaan tegen Marcion, de gnostiek, enz.
Oud 18 november 2021, 19:03   #832
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Paulus vervolgden geen christenen gezien die toen nog iet bestonden. Hij vervolge zeloten die volgens hem een bedreiging vormde voor de vrede. Hij toch van mening veranderd. Heeft hem uiteindelijk z'n kop gekost.
Volgelingen van Christus zijn christenen.
Ja het heeft hem de kop gekost, maar ziet hem tot op vandaag blinken.

2 Timotheüs 4
I charge thee therefore before God, and the Lord Jesus Christ, who shall judge the quick and the dead at his appearing and his kingdom;

2 Preach the word; be instant in season, out of season; reprove, rebuke, exhort with all long suffering and doctrine.

3 For the time will come when they will not endure sound doctrine; but after their own lusts shall they heap to themselves teachers, having itching ears;

4 And they shall turn away their ears from the truth, and shall be turned unto fables.

5 But watch thou in all things, endure afflictions, do the work of an evangelist, make full proof of thy ministry.

6 For I am now ready to be offered, and the time of my departure is at hand.

7 I have fought a good fight, I have finished my course, I have kept the faith:

8 Henceforth there is laid up for me a crown of righteousness, which the Lord, the righteous judge, shall give me at that day: and not to me only, but unto all them also that love his appearing.

9 Do thy diligence to come shortly unto me:

10 For Demas hath forsaken me, having loved this present world, and is departed unto Thessalonica; Crescens to Galatia, Titus unto Dalmatia.

11 Only Luke is with me. Take Mark, and bring him with thee: for he is profitable to me for the ministry.

12 And Tychicus have I sent to Ephesus.

13 The cloke that I left at Troas with Carpus, when thou comest, bring with thee, and the books, but especially the parchments.

14 Alexander the coppersmith did me much evil: the Lord reward him according to his works:

15 Of whom be thou ware also; for he hath greatly withstood our words.

16 At my first answer no man stood with me, but all men forsook me: I pray God that it may not be laid to their charge.

17 Notwithstanding the Lord stood with me, and strengthened me; that by me the preaching might be fully known, and that all the Gentiles might hear: and I was delivered out of the mouth of the lion.

18 And the Lord shall deliver me from every evil work, and will preserve me unto his heavenly kingdom: to whom be glory for ever and ever. Amen.

19 Salute Prisca and Aquila, and the household of Onesiphorus.

20 Erastus abode at Corinth: but Trophimus have I left at Miletum sick.

21 Do thy diligence to come before winter. Eubulus greeteth thee, and Pudens, and Linus, and Claudia, and all the brethren.

22 The Lord Jesus Christ be with thy spirit. Grace be with you. Amen.
Oud 18 november 2021, 19:08   #833
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo. Maar dat is hier niet aan de orde. Aan de orde is of het waar is dat er iemand zoals de evangelische Jezus heeft bestaan. Er zijn aanwijzingen dat men hierover minstens twijfels kan hebben.
Voor die mens die dat levend ervaren hebben, is het geen kwestie “of” hij bestaan “heeft”.
Hij bestaat, Hij leeft, Hij komt.
Oud 18 november 2021, 19:09   #834
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zegt Handelingen... Maar nergens vinden wij hier een verslag van of een melding. Bij Philo van Alexandrië niet, noch bij Josephus. En die laatste zou het zeker vermeld hebben. En Philo denkelijk ook.
Vijven en zessen.
Oud 18 november 2021, 19:11   #835
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgelingen van Christus zijn christenen.
Nee, dat waren zeloten. Christenen is iets uit de 2e eeuw.
Oud 18 november 2021, 19:15   #836
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat waren zeloten. Christenen is iets uit de 2e eeuw.
Neen. De discipelen werden al eerder christenen genoemd. Onderstaande tekst gaat over de rondreis van Zijn apostelen die het Evangelie verspreiden en mensen tot Christus bekeerden. Dat is dus niet veel na zijn hemelvaart.

Handelingen 11:26 En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochie Christenen genaamd werden.
Oud 18 november 2021, 19:28   #837
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen. De discipelen werden al eerder christenen genoemd. Onderstaande tekst gaat over de rondreis van Zijn apostelen die het Evangelie verspreiden en mensen tot Christus bekeerden. Dat is dus niet veel na zijn hemelvaart.

Handelingen 11:26 En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochie Christenen genaamd werden.
En wanneer is Handelingen nu weer geschreven ? Zoals ik reeds zei is men aan de haal gegaan met deze benaming. Christen = messias, gezalfde koning/hogepriester. Het is dus niet Jezus Christus, maar Jezus de christus/gezalfde koning. Christus was niet zijn familienaam hoor.
Oud 18 november 2021, 19:34   #838
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wanneer is Handelingen nu weer geschreven ? Zoals ik reeds zei is men aan de haal gegaan met deze benaming. Christen = messias, gezalfde koning/hogepriester. Het is dus niet Jezus Christus, maar Jezus de christus/gezalfde koning. Christus was niet zijn familienaam hoor.
Dat doet er niet toe wanneer dat geschreven is.
Oud 18 november 2021, 19:46   #839
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor die mens die dat levend ervaren hebben, is het geen kwestie “of” hij bestaan “heeft”.
Hij bestaat, Hij leeft, Hij komt.
Maran atha... onze Heer komt. Of : kom Heer. Maar onze Heer kwam nooit (terug). Helaas.
Oud 18 november 2021, 20:04   #840
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat doet er niet toe wanneer dat geschreven is.
Nou voor mij wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be