Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2021, 11:40   #13161
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, dat was toch gekend, een plotse oversterfte in augustus 2020, omdat men koelinstallaties had verboden en met alle rompslomp, mensen opgesloten had in hun kamer die deshydrateerden, ongeveer 1500 doden. Piekje op de dagen rond 13 augustus 2020. Hittegolfje.

https://statbel.fgov.be/nl/over-stat...es/mortaliteit
Kan je hiervan een bron weergeven ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 11:46   #13162
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Kan je hiervan een bron weergeven ?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200921_96787219

Citaat:
Omdat airco en ventilatoren niet draaiden, omdat het weinige personeel het water niet kreeg rondgedragen. “Jeanine had een hitteslag. Ze was compleet uitgedroogd. Anderhalve dag later was ze dood.”
Dat waren nu eenmaal noodzakelijke doden, maar die hebben belet dat we nadien een golf kregen in november. Zo was dat toen toch bedacht. We moeten besmettingen in augustus tegen gaan, daarmee krijgen we de golf klein. Dat er daarbij een precies berekend aantal doden gaat vallen, was uiteraard perfect door onze epidemiologen gemodeliseerd, en werd als het juiste wetenschappelijke compromis genomen voor de beste maatschappelijke balans.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 december 2021 om 11:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 12:09   #13163
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Juist. Vandaar, gezien de wetenschappelijk perfect gefundeerde maatregelen, het doden van 1500 burgers volledig volgens plan verliep en nodig was om een golf in november 2020 te vermijden zoals onze wijze epidemioloog Molenberghs had gewaarschuwd, was er wel degelijk op goed overlegde wijze wetenschappelijke basis terecht beslist om 1500 mensen uit te drogen en te oververhitten tot de dood erop volgde voor het algemene virologische belang toen.

Ik vraag mij dus af waarom men zo een overwegingen nu niet eens kan overdoen voor die 500 of zo gepensioneerden die het probleem vormen op IC. Want destijds is het geen gigantisch succes geweest, die november golf vermijden door 1500 mensen af te maken ; maar deze keer kunnen we wel degelijk IC leeg krijgen door 500 gepensioneerden af te maken. De kosten-baten verhouding lijkt mij nu toch veel gunstiger dan destijds, en toch was het destijds, volgens sommigen, een heel goeie wetenschappelijk gefundeerde overweging.
Is er wel een probleem op IC? Ruwweg bedraagt de huidige bezetting van IC voor covid19 de helft van deze van verleden jaar (+/- 1.500) rond dezelfde periode. Ik krijg steeds meer de indruk dat de media en de politici deze flessenhals zeer sterk uitvergroten om hun maatregelen geklungel verkocht te krijgen.

Sciensano geeft ook geen statistieken vrij van de bezetting van de IC opgedeeld naar leeftijdsklassen. Het zou me helemaal niet verwonderen dat deze dure behandeling voorbehouden wordt voor patiënten, waarvan gedacht wordt dat die deze ingreep ook met enig succes kunnen doorstaan. M.a.w. ik vermoed dat de leeftijdsklasse 65 - 75 er een minderheid is en dat boven de 80 de patiënten gewoon in een met zuurstof ondersteunde palliatieve-achtige zorg terecht komen.
Oud 8 december 2021, 12:16   #13164
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Is er wel een probleem op IC? Ruwweg bedraagt de huidige bezetting van IC voor covid19 de helft van deze van verleden jaar (+/- 1.500) rond dezelfde periode. Ik krijg steeds meer de indruk dat de media en de politici deze flessenhals zeer sterk uitvergroten om hun maatregelen geklungel verkocht te krijgen.
Of hun vaccins.
Het kan niet anders zijn dat in de betr milieus er heel wat omgekochten rondlopen of op een of andere manier gefavoriseerd.
Citaat:
Sciensano geeft ook geen statistieken vrij van de bezetting van de IC opgedeeld naar leeftijdsklassen. Het zou me helemaal niet verwonderen dat deze dure behandeling voorbehouden wordt voor patiënten, waarvan gedacht wordt dat die deze ingreep ook met enig succes kunnen doorstaan. M.a.w. ik vermoed dat de leeftijdsklasse 65 - 75 er een minderheid is en dat boven de 80 de patiënten gewoon in een met zuurstof ondersteunde palliatieve-achtige zorg terecht komen.
Als 65 plusser krijg je ook geen longtransplantatie meer.
Normaal.
Oud 8 december 2021, 12:18   #13165
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze geven wel cijfers over het aantal nieuwe mensen opgenomen in IC per leeftijdklasse en vaccinatiestatus. Dit geeft waarschijnlijk een goede indicatie van hoeveel mensen er op IC liggen per groep (sommigen liggen er uiteraard langer dan anderen dus het blijft een indicatie). We zien dat ook op IC de 65-plussers oververtegenwoordigd zijn:
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 12:28   #13166
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Ze geven wel cijfers over het aantal nieuwe mensen opgenomen in IC per leeftijdklasse en vaccinatiestatus. Dit geeft waarschijnlijk een goede indicatie van hoeveel mensen er op IC liggen per groep (sommigen liggen er uiteraard langer dan anderen dus het blijft een indicatie). We zien dat ook op IC de 65-plussers oververtegenwoordigd zijn:
Ik zie geen verwijzing naar Intensieve Zorg maar wel naar ziekenhuisopname in het algemeen. En daar zijn de 65+ers inderdaad oververtegenwoordigd. Of zie ik iets verkeerd?
Oud 8 december 2021, 12:29   #13167
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zie geen verwijzing naar Intensieve Zorg maar wel naar ziekenhuisopname in het algemeen. En daar zijn de 65+ers inderdaad oververtegenwoordigd. Of zie ik iets verkeerd?
Dit is wel degelijk het grafiekje voor de IZ patienten. Alle plaatjes hier in het rapport van Sciensano: p.28 tot 30.

Laatst gewijzigd door alpina : 8 december 2021 om 12:30.
Oud 8 december 2021, 13:04   #13168
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is wel degelijk het grafiekje voor de IZ patienten. Alle plaatjes hier in het rapport van Sciensano: p.28 tot 30.
Dank u. Volgens hun grafiek komen er per dag in de gerapporteerde periode (2de helft november 2021) 45,14 personen op IZ. Daarvan zijn 24,22 (53,66%) ouder dan 65 en 20,92 (46,34%) jonger dan 65. Mijn vermoeden ging de juiste richting uit maar was niet correct.

De leeftijdsklassen zijn zo grof ingedeeld dat geen onderscheid mogelijk is tussen 65-74, 75-84 en 85+, hetgeen wel in de mortaliteitsstatistieken gedaan wordt.
In deze laatste statistieken kent men ook de 0-24, 25-44 en 45-64 leeftijdsklassen.

In de vaccinatie-bestanden (xlsx) maakt men zelfs onderscheid bij de jeugd in de leeftijdsklassen van 0-11, 12-15, 16-17 en 18-24. Men was blijkbaar er op uit om de vooruitgang van de vaccinatie bij de jeugd nauwgezet op te volgen alhoewel daar in het begin geen sprake van was.
En inzake het opnemen in IZ van patiënten boven de 65 maakt men er slechts één leeftijdsklasse van. Men lijkt de gebruikte selectiemethode te willen verdoezelen.

Ziekenhuisopnames zijn één ding daar tegenover staan de ziekenhuisontslagen met het resultaat genezen of overleden. Dit zou voor elke categorie dienen te gebeuren en niet alleen globaal. Men kan uiteraard ook met steekproeven werken. De nodige transparantie is er nog niet.

Laatst gewijzigd door fcal : 8 december 2021 om 13:05.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 13:05   #13169
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er wel een probleem op IC? Ruwweg bedraagt de huidige bezetting van IC voor covid19 de helft van deze van verleden jaar (+/- 1.500) rond dezelfde periode.
Maar vorig jaar werd alles dan ook leeggemaakt voor corona.

Men kan niet beschouwen dat IC dient voor corona he. Anders zouden we er zelfs geen hebben, want vroeger was er geen corona. Je moet er dus van uit gaan dat IC reeds op normale wijze toch voor een signifante fractie is bezet door 'normale' IC gangers.
Oud 8 december 2021, 13:08   #13170
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar vorig jaar werd alles dan ook leeggemaakt voor corona.

Men kan niet beschouwen dat IC dient voor corona he. Anders zouden we er zelfs geen hebben, want vroeger was er geen corona. Je moet er dus van uit gaan dat IC reeds op normale wijze toch voor een signifante fractie is bezet door 'normale' IC gangers.
Ik meen verstaan te hebben dat dit het geval was in het voorjaar 2020 maar niet in het najaar 2020, de periode waar ik naar verwees.
Oud 8 december 2021, 13:26   #13171
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik meen verstaan te hebben dat dit het geval was in het voorjaar 2020 maar niet in het najaar 2020, de periode waar ik naar verwees.
Toch wel he. Alles werd toen leeggemaakt dacht ik ?
Oud 8 december 2021, 13:54   #13172
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200921_96787219

Dat waren nu eenmaal noodzakelijke doden, maar die hebben belet dat we nadien een golf kregen in november. Zo was dat toen toch bedacht. We moeten besmettingen in augustus tegen gaan, daarmee krijgen we de golf klein. Dat er daarbij een precies berekend aantal doden gaat vallen, was uiteraard perfect door onze epidemiologen gemodeliseerd, en werd als het juiste wetenschappelijke compromis genomen voor de beste maatschappelijke balans.
Waarop is dat cijfer van 1500 doden gebaseerd ? Het Nieuwsblad zuigt dat uit hun duim. In 2019 waren er 3 hittegolven in 2020 slechts 1 waarbij de temperatuur elke nacht onder de 20° daalde.

In 2020 heb ik mijn mobiele arco bij mij en bij familie niet aangeschakeld omdat in tegenstelling tot in 2019 het 's nachts voldoende afkoelde.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 8 december 2021 om 13:56.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 14:23   #13173
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Het gaat de 'verkeerde' kant uit wat patrickve's voorstellen betreft:

https://www.hln.be/gent/stad-gent-st...acht~a5f5d55a/
Oud 8 december 2021, 14:30   #13174
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat dit niet het geval was in België en dat men niet in dezelfde situatie wilde verzeild geraken als in het voorjaar 2020 toen talrijke niet invasieve ingrepen en medische begeleidingen op non actief gesteld werden en in heel veel afdelingen het personeel met de duimen zat de draaien. De ziekenhuizen stonden toen buiten de kleine covid-vleugel gewoon leeg.
Oud 8 december 2021, 14:56   #13175
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk het ook. Er lagen er toen meer in ICU dan tijdens voorjaar 2020 (1500 in plaats van 1300).

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 8 december 2021 om 14:56.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 15:39   #13176
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Het gaat de 'verkeerde' kant uit wat patrickve's voorstellen betreft:

https://www.hln.be/gent/stad-gent-st...acht~a5f5d55a/
Ze voelen al nattigheid

Maar goed, zo een paaltjes zijn enkel maar voor de kleinste diktatortjes bruikbaar ook he
Oud 8 december 2021, 15:40   #13177
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Waarop is dat cijfer van 1500 doden gebaseerd ?
De integraal van de oversterfte he.
Oud 8 december 2021, 15:47   #13178
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De wetenschap niet,maar de experts duidelijk wel. Probeer anders maar eens uit te leggen hoe ge op 1 jaar kunt "evolueren" van
(A) een these waarbij we de viruspropagatie stoppen bij een vaccinatiegraad van 70%
Naar
(B) een these waarbij we viruspropagatie door vaccinatie niet kunnen stil leggen maar enkel de kans op ziekte kunnen verkleinen.

Stelling (a) werd destijds zonder enige twijfel, of mogelijkheid tot wederwoord, als de enige echte waarheid uitgeroepen door de experts.

Dat was inderdaad niet wetenschappelijk, maar ze deden het wel in hun rol als wetenschapper.
Zoals ik reeds veel gesteld heb, men moet altijd spreken onder voorbehoud. Echter dit voorbehoud wordt gemakkelijk vergeten. Op het moment dat men uitspraken deed over die 70% was er nog geen delta variant. Men had eventueel wel kunnen voorspellen dat er een nieuwe variant ging komen maar dit was geen zekerheid.

De experten zitten niet in een gemakkelijke rol, ze krijgen vragen toegeworpen die ze eigenlijk niet zouden moeten beantwoorden. Eigenlijk zouden ze niet op TV moeten komen maar dan gaat men ze verwijten dat ze handelen vanuit hun ivoren toren.

Men moet ook rekening houden met het feit dat er heel wat disciplines aan bod komen en een expert kan eigenlijk enkel spreken voor zijn eigen domein maar daar heeft de media niets aan.

Finaal is het zo dat elke fout die de expert maakt, en ze maken er zeker en vast, uitvergroot wordt en hen achtervolgt terwijl men hier op het forum de grootste zever mag komen verkondigen, niemand heeft er erg in.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 15:57   #13179
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik denk het ook. Er lagen er toen meer in ICU dan tijdens voorjaar 2020 (1500 in plaats van 1300).
De covid-19 ziekenhuisopnames verliepen min of meer als volgt (pieken):
Voorjaar 2020: 5.750 (waarvan 1.250 ICU);
Najaar 2020: 7.500 (waarvan 1.450 ICU);
Najaar 2021: 3.750 (waarvan 750 ICU).
Dit zijn 7-daagse daggemiddelden.
Me dunkt dat men in het najaar 2020 en ook nu de andere afdelingen van de ziekenhuizen niet heeft op non actief gesteld.
Oud 8 december 2021, 16:04   #13180
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zoals ik reeds veel gesteld heb, men moet altijd spreken onder voorbehoud. Echter dit voorbehoud wordt gemakkelijk vergeten. Op het moment dat men uitspraken deed over die 70% was er nog geen delta variant. Men had eventueel wel kunnen voorspellen dat er een nieuwe variant ging komen maar dit was geen zekerheid.

De experten zitten niet in een gemakkelijke rol, ze krijgen vragen toegeworpen die ze eigenlijk niet zouden moeten beantwoorden. Eigenlijk zouden ze niet op TV moeten komen maar dan gaat men ze verwijten dat ze handelen vanuit hun ivoren toren.

Men moet ook rekening houden met het feit dat er heel wat disciplines aan bod komen en een expert kan eigenlijk enkel spreken voor zijn eigen domein maar daar heeft de media niets aan.

Finaal is het zo dat elke fout die de expert maakt, en ze maken er zeker en vast, uitvergroot wordt en hen achtervolgt terwijl men hier op het forum de grootste zever mag komen verkondigen, niemand heeft er erg in.
Dat is allemaal waar, en het resultaat van alles wat hierboven staat is zeer schadelijk voor de geloofwaardigheid van de wetenschap in zijn geheel. Als men verder blijft doen zoals vandaag gaat men daar zeer beschadigd uitkomen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be