Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2021, 19:57   #661
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Kom, nog voor deze regering gevormd was had Engie al heel duidelijk gezegd dat het onmogelijk was om de beslissing tot eind 21 uit te stellen.
Maar daar draait het eigenlijk niet om. Wel om het feit dat groen de totale uitstap in kernenergie ten laatste in 2025, in het regeerakkoord heeft laten betoneren. Bij de vorming van Vidaldi kon men evengoed beslist hebben om D4/T3 nog 10 of 20 jaren te verlengen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2021, 20:06   #662
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Bovendien lijken sommigen niet te weten wat Engie is. De vroegere naam van Engie is "Gaz de France" he. (GDF). Engie is mijn leverancier van aardgas.
Bij mij ook. Het marktaandeel van Electrabel (Engie) schommelt zowel voor aardgas, als voor electriciteit rond de 40%, dacht ik.
Oud 9 december 2021, 20:58   #663
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar daar draait het eigenlijk niet om. Wel om het feit dat groen de totale uitstap in kernenergie ten laatste in 2025, in het regeerakkoord heeft laten betoneren. Bij de vorming van Vidaldi kon men evengoed beslist hebben om D4/T3 nog 10 of 20 jaren te verlengen.
Maakt niet uit. Engie is al 8 jaar bezig met de boel te laten uitbollen.
Oud 9 december 2021, 22:40   #664
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maakt niet uit. Engie is al 8 jaar bezig met de boel te laten uitbollen.
Ook daar zou Engie de weg van het geld gekozen hebben.
Oud 9 december 2021, 22:46   #665
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als op dit forum constant als ‘linkse’ bestempeld forumlid stel ik mij de vraag waarom de ‘rechtsen’ op dit forum nu plotseling verontwaardigd zijn als bedrijven winst proberen te maken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2021, 23:06   #666
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als op dit forum constant als ‘linkse’ bestempeld forumlid stel ik mij de vraag waarom de ‘rechtsen’ op dit forum nu plotseling verontwaardigd zijn als bedrijven winst proberen te maken.
Het omgekeerde is evenwaar. De linksen die bedrijven toejuichen omdat ze de weg van het geld kiezen. Ge ziet maar, alles is relatief. Iedereen gebruikt iedereen, als het in zijn kraam past
Oud 9 december 2021, 23:16   #667
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Correct.

Heb ik ergens iets anders beweerd?
Oud 9 december 2021, 23:24   #668
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Correct.

Heb ik ergens iets anders beweerd?
Geef ze maar ongelijk. De NVA beslist om gascentrales te bouwen en dan schieten ze de gascentrale van Vilvoorde af omwille van een Demir actie die ze tegen het advies van haar eigen administratie doorvoerde.

Rechtszekerheid met de NVA? Vergeet het maar.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 00:02   #669
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Toen een sterre stille stond?

De kernuitstap, politiek schaken voor gevorderden

Kernuitstap: "Lijk dat dood is kan je niet blijven reanimeren"

Ik speel zelf al wel eens graag een spelletje schaak maar de bovenstaande spellen (zie de bovenstaande links) die laat ik liever aan anderen over ... schaakmat??

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 december 2021 om 00:03.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 06:32   #670
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Essentieel is nu natuurlijk dat ENgie/Electrabel het "nucleair passief" betaalt.Minister Verstraeten lijkt daar werk van te maken met het (doen)bepalen van kostenramingen ....Tevens hebben wij allemaal een paar decennia driftig mee helpen betalen met het opbouwen van een miljardenberg onder het beheer van .......

(ja,de zorgvuldigheid van onze bestuurderen van de jaren 2000 is buiten categorie...)

DAT is nu de uitdaging natuurlijk.....bij het afbreken van die oude kerncentrales zal de teller snel oplopen en de overheid zal bij de les moeten blijven of we gaan NOG eens betalen....

Bovendien ,meen ik,moeten die terreinen zo snel mogelijk vrij komen,om nieuwe- te kunnen zetten.....

Laatst gewijzigd door kelt : 10 december 2021 om 06:33.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 06:51   #671
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rechtsen (alle ik toch) hebben er geen probleem mee dat een bedrijf winst (probeert) maakt.

Ik heb er wel een probleem mee als het spel niet correct gespeeld wordt.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 06:52   #672
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarschijnlijk gaat Vlaanderen de zwarte piet toegespeeld krijgen.

Gisteren De Vadder gezien op het journaal laat.

Weet die man eigenlijk wel waarover het gaat?
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 07:01   #673
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dat het punt is. De zaak is dat men dan in de knoei komt met zijn "beleid" omdat men geen rekening gehouden heeft met het gegeven dat bedrijven geld willen verdienen, en niet beseffen dat als men veel geld voorziet voor een bedrijf als het A doet, dat bedrijf dan nogal weigerachtig zal staan tegenover B doen.

Dat is wat BDW bedoelt met "omgekocht". Veel geld bieden om te doen wat men achteraf liever niet zou gehad hebben, of beter, te doen alsof men dat liever niet zou gehad hebben en willen te betreuren dat een bedrijf zo handelt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 09:51   #674
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De rechtsen (alle ik toch) hebben er geen probleem mee dat een bedrijf winst (probeert) maakt.

Ik heb er wel een probleem mee als het spel niet correct gespeeld wordt.
Bij de meeste 'spelletjes' zijn er wel veel zijweggetjes?

Daarbij rijst de vraag: speelde men het 'spel' ooit wel correct?

p.s.

Na uithaal De Wever: minister Van der Straeten wil miljardenfactuur naar energiereus sturen

"We zullen zien zei de blinde tegen de dove en hij liep tegen de deur???"

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 december 2021 om 10:10.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 10:18   #675
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef ze maar ongelijk. De NVA beslist om gascentrales te bouwen en dan schieten ze de gascentrale van Vilvoorde af omwille van een Demir actie die ze tegen het advies van haar eigen administratie doorvoerde.

Rechtszekerheid met de NVA? Vergeet het maar.
Demir schiet de gascentrale niet af.
Demir zegt dat de gascentrale zijn uitstoot beter moet zuiveren.

Maar laten we het eens anders bekijken.
In 2000 werd beslist dat de Belgische kerncentrales op 01/01/2025 dicht moeten.
Ondertussen zijn we bijna 2022, dus 22 jaar nadat de beslissing is gevallen dat de Belgische kerncentales dicht moeten.
Maar nu 2 jaar voor die verplichte sluiting moet men nog beginnen met vergunningen aan te vragen voor de bouw van de vervangingscentrales.

Ik weet niet, maar als in 2000 beslist word dat iets moet sluiten, moesten die vergunningen dan niet in 2000 aangevraag zijn en in 2001 zijn uitgereikt?

Maar tot 2018 hebben heeft Ecolo/Groen! via SP.a de bouw van fossiele brandstofcentrales verhinderd.
Alles moest gezet worden op alternatieve energiewinning, want nieuwe CO2 uitstoot moest vermeden worden.

Wat het niet Freya Van den Bossche, Sp.a/Vooruit, die als Federaal minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame Ontwikkeling 2003/2004 en Vlaams minister van Wonen, Stedenbeleid, Energie en Sociale Economie 2009/2014 ons opzadelde met dure en onbetaalbare groencertificaten om de sluiting van de kerncentrales te kunnen opvangen.

Als alles correct was verlopen, zou Zuhal Demir, Vlaams minister van Omgeving, Justitie, Toerisme en Energie sinds 2 oktober 2019 er nu moeten bij staan kijken zonder zelf nog enige invloed te kunnen uitoefenen op de bouw van de vervangingscentrales.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 10:27   #676
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bij de meeste 'spelletjes' zijn er wel veel zijweggetjes?

Daarbij rijst de vraag: speelde men het 'spel' ooit wel correct?

p.s.

Na uithaal De Wever: minister Van der Straeten wil miljardenfactuur naar energiereus sturen

"We zullen zien zei de blinde tegen de dove en hij liep tegen de deur???"
't Ja, en tegen dat Engie moet betalen vragen ze het faillissement aan of verkopen ze het bedrijf in stukken en houd Engie op te bestaan.
We kennen dat, hebben dat al zo vaak gezien bij andere Multi Nationals die moesten betalen aan de staat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 12:26   #677
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't Ja, en tegen dat Engie moet betalen vragen ze het faillissement aan of verkopen ze het bedrijf in stukken en houd Engie op te bestaan.
We kennen dat, hebben dat al zo vaak gezien bij andere Multi Nationals die moesten betalen aan de staat.
Die kans is inderdaad groot. Maar Tinne is wel de eerste minister in 20 jaar die ten minste probeert om de Synatom-spaarpot terug onder controle te krijgen. Al haar voorgangers hadden een blindelings vertrouwen in Engie.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 12:37   #678
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ondertussen zijn we bijna 2022, dus 22 jaar nadat de beslissing is gevallen dat de Belgische kerncentales dicht moeten.
Maar nu 2 jaar voor die verplichte sluiting moet men nog beginnen met vergunningen aan te vragen voor de bouw van de vervangingscentrales.

Ik weet niet, maar als in 2000 beslist word dat iets moet sluiten, moesten die vergunningen dan niet in 2000 aangevraag zijn en in 2001 zijn uitgereikt?
Uiteraard niet. Dat zouden dan vervangingscentrales zijn volgens de techniek en normen van 2001, die 24 jaar lang nutteloos staan te staan? Of bedoel je vergunningen uitreiken, en dan vervolgens 20 jaar niets met die vergunningen doen? Dat zou onzin zijn.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 12:49   #679
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Vorige week schaarde open VLD zich nog naast MR maar vandaag zijn ze weer van kant gewisseld ...
Oud 10 december 2021, 12:51   #680
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Donkere wolk boven kernuitstap, want zorgen over stroombevoorrading: gascentrales vallen méér in panne dan kerncentrales Bron.
Om nog maar te zwijgen van de vele tienduizenden vroegtijdige doden door de vervuiling van gascentrales. Dank u wel Tinne Vanderstraeten en alle andere Groen!e MOORDENAARS en milieuverknoeiers.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be