![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermits het al haar propere energie door middel van groene stroom certificaten verkoopt aan landen als België waar meer dan 70% van de energiecontracten groen zijn terwijl dat slechts geldt voor 15% van de stroomproductie. België vergroent haar vuile energie door groene stroom certificaten te kopen in Scandinavië dus verbruint de energieconsumptie in Scandinavië en zijn de Scandinaven de grootste vervuilers van Europa ook al wekken ze er de groenste energie op. Klopt die redenering ?
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10...limaatspagaat/ Uiteraard gaat dat de fossiele prijzen opdrijven. Is geen slecht idee eigenlijk. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar gaat het niet eens om. Het gaat over de groene elektriciteit die ze produceren waarvoor ze groene stroomcertificaten krijgen die ze dan verkopen aan landen als België. Doordat te doen kan men volgens mij niet meer zeggen dat de Noren groene energie verbruiken want wij verbruiken die zogezegd ... en zij dus onze vuile want we kunnen niet allemaal tegelijkertijd zeggen dat we die groene energie gebruiken en beweren dat niemand de vuile energie gebruikt ![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Noorwegen had 153,2 TWh stroomproductie in 2020. En als ik die grafiek zo bekijk, hebben ze de laatste jaren 20 TWh voor netto-export over. https://energifaktanorge.no/en/norsk...aftproduksjon/ Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 18:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja en neen, het zijn internationale overeenkomsten. Maar het doet er niet toe of ze er aan kunnen doen of niet. Journalisten moeten gewoon stoppen met te doen alsof Noorwegen groen is want de Noren verbruiken op papier alleen Europese vuile stroom vermits ze hun groen geproduceerde op papier verkopen aan landen die minder groene produceren. Al hun elektrische auto's rijden daar dus op elektriciteit van bruinkool- en gascentrales en op piekmomenten zelfs op elektriciteit van oude vliegtuigmotoren
![]()
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alles boven het rood lijntje verbruiken ze niet, dat is allemaal groene stroom voor het buitenland. Groene certificaten? Noorwegen heeft ook zware kabelverbindingen met het buitenland, daar vloeit wel degelijk stroom hoor. Momentele groene stroom naar Nederland (727 MW) , GB (694 MW) en Duitsland (411 MW), klik op de groene balkjes D, GB en NL https://app.electricitymap.org/zone/NO-NO2 Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 18:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Noren hebben gewoon chance, zowel qua hernieuwbare energie als olie- en gasbronnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus die groene stroom certificaten is enkel voor hun overschotten die ze exporteren ? Waarom zijn die certificaten dan nodig ze worden er al voor betaald ? (Ik probeer het systeem te begrijpen.) Ik dacht dat ze ook groene stroomcertificaten kregen voor die 100% die ze zelf verbruiken.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 18 december 2021 om 18:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De HVDC verbindingen met GB en NL en D zijn er werkelijk he: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...jects#Europe_2 (een paar kleurtjes zijn nu operationeel geworden zoals .5 ) https://en.wikipedia.org/wiki/NorNed Noorwegen-Nederland https://en.wikipedia.org/wiki/NordLink Noorwegen-Duitsland https://en.wikipedia.org/wiki/North_Sea_Link Noorwegen-UK (.5) En hier vind je de momentele export-vermogens: https://app.electricitymap.org/zone/NO-NO2 Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 18:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit geschreven dat er niet ook werkelijke stroom wordt uitgewisseld. Ik vraag me gewoon nog altijd af hoe dat zit met die groene stroom certificaten. Als ik dit lees zit ik er toch niet naast: "In Noorwegen, een belangrijke bron van GvO’s, wordt vrijwel alle energie duurzaam opgewekt met behulp van waterkracht. Energieleveranciers aldaar hoeven deze energie niet in combinatie met duurzaamheidscertificaten te verkopen, omdat de klant er toch al van verzekerd is dat de afgenomen energie duurzaam is opgewekt." Maw Noorwegen verkoopt gewoon alle groene stroom certificaten wat wil zeggen dat al hun stroom op papier grijs wordt.
![]() |
![]() |
#13 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en de rest moet ik ook quoten Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Renewa...European_Union of deze Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hernie..._Europese_Unie (dat is inclusief verwarming) Ik begrijp nog altijd niets van je uitleg hoe groene stroom op papier grijs kan worden, of wie heeft daar iets aan? Het is gewoon een Europees stroomnetwerk. En steeds meer landen worden met mekaar verbonden. En Europa wordt langzaam maar zeker groener, zeker qua electriciteit. EU op zichzelf haalt 20% hernieuwbaar (bron Wiki) West- en Oost-Europa mag dus blij zijn dat ze fysiek groene stroom krijgen van de Scandinavische landen, Denemarken inbegrepen. Op papier: hoe dat financieel geregeld of beloond wordt interesseert toch geen mens die aan milieu denkt en niet aan bewijsstukken? Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 20:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als die 60% verwijst naar het aantal particulieren dat "groene contracten" heeft dan kan het kloppen. De particulieren zijn slechts verantwoordelijk voor 1/5de van het totale verbruik in Belgie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Wat enkel stroom betreft heb ik toch al de officiële link grafiek geplaatst en @alpina nog eens. Waarom negeer je die? Dat is toch ook een link (post 6*) die ik gaf? *Na edit Jij blijkt het nog altijd niet begrepen te hebben. Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 23:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien heeft Belgie zelf 22,1% hernieuwbaar aandeel electriciteit in 2020, geschat. En dit zonder biomassa mee te tellen (staat bij thermisch) ![]() Wind: 14,8% Solar: 5,8 % Hydro: 0,3% Pumped hydro: 1,2% Totaal : 22,1% Residential is dus: 22 % of iets meer dan 1/5e ![]() Bepaalde biomassa kan men bij hernieuwbaar tellen, Febeg zet die er alleszins bij in deze grafiek hernieuwbaar bruto-elec in TWh: ![]() Ongeveer 22,x TWh tesamen op die grafiek op 85,4 TWh = afgerond 26%. Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Via Citaat:
Nog een serieuze bron van Elia, jaarverslag over 2020 met pdf download: https://www.elia.be/nl/nieuws/persbe...ty-mix-in-2020 Op page 5 de electriciteits mix: 39,1% Nucleair 34,4% Gas 8,3 % Wind op zee (off shore) 5 % Wind op land (on shore) 5,3 % Zon (Solar) 2,5 % Biogas "Totaal groen": 21,1% 5,7 % Andere (Others) -0,3 % imports Algemeen Totaal: 100% Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2021 om 00:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 19 december 2021 om 07:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil graag geloven dat het zo niet is want het is van de pot gerukt maar met enkel wat cijfers over de hoeveelheid hernieuwbare energie die in België geproduceerd wordt of het aandeel groene energie dat in Noorwegen geproduceerd wordt ben ik niets en ik ben ook niet intelligent genoeg om - mocht ik alle cijfers van Europa over energie krijgen met duizend links - daar zelf conclusies uit te trekken.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 19 december 2021 om 07:22. |
|
![]() |
![]() |