![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Europees Commissaris
|
Snel die posts gelezen.
Hmm. Bach, hoe kan je uitmaken welke kleurenrevolutie extern gestuurd is/zou zijn en welke oprecht vanuit een ongenoegen van de bevolking komt? ...en follow-up vraag, de 2e categorie, dat is toch iets waar je niet tegen bent, hoop ik?
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Is de revolutie in het nadeel van de VS en/of in het voordeel van Rusland, dan is ze volledig spontaan. Dan komt ze oprecht vanuit het ongenoegen van de bevolking. |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik krijg gewoon de indruk dat Bach alles op die manier interpreteert. Telkens iets schade kan veroorzaken voor Rusland en/of China, lijkt hij er van overtuigd te zijn dat het door de VS / CIA is georkestreerd. Mijn post was dus bedoeld om wat te lachen met de standpunten van Bach. |
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik geef nog het voordeel van de twijfel. Het lijkt er wel op, maar het hoeft zo niet te zijn. Intentie kan alleszins niet het criterium zijn, dus er moet toch een andere basis zijn. Ik ben er oprecht benieuwd naar.
|
|
|
|
#106 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Het probleem van Rusland is dat ze is blijven steken in de vorige eeuw. Amerika vaart nu een andere koers en heeft afstand genomen van het MO. China is voor de VS de belangrijkste concurrent en hun geopolitiek belangen liggen meer in ZO Azië. Europa zal haar eigen belangen moeten verdedigen ,niet alleen economisch en technologisch , zeker ook als het om veiligheid en defensie gaat. De 20e eeuw is verleden tijd en de wereld van de 21e eeuw verandert in een snel tempo. |
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#108 | ||
|
|
Citaat:
Hoe te weten wat er echt aan de hand is? Zich pluralistisch informeren. Deductie. Logica. Een beetje wat Brian hier boven probeert te doen. Dus niet na 1 dag onlusten reeds spreken van 'revolutie' alsof het een feit is. Zie titel draad . Citaat:
Laatst gewijzigd door Bach : 13 januari 2022 om 13:12. |
||
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
|
Zie ook bovenstaande links. Connecting the dots.
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Bij welke van deze vormen van volksprotest, noemen het een kleurenrevolutie of wat dan ook, sta je achter de protestanten? Elk volksprotest tegen een dictator Een volksprotest tegen een dictator, met als belangrijkste populaire eis meer vrijheid en/of democratie Een volksprotest tegen een dictator, met als belangrijkste populaire eis meer vrijheid en/of democratie, waarbij er impliciet of expliciet steun is vanuit Het Westen voor de bevolking Curious now... We kunnen eventueel verfijnen
|
|
|
|
#114 | |
|
|
Citaat:
Een zinvol criterium om te bepalen hoe goed mensen het hebben in een land is levensvreugde of levenslust. Het vrijheid en democratie discours is daar een onderdeel van. En ook die begrippen dienen genuanceerd te worden. We hechten nogal overdreven belang aan dat bolletjes kleuren zo om de paar jaar. We kennen niet beter. Ondertussen is het democratisch speelveld in onze landen sterk verkleind. |
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Dus, een overheidsysteem dat ervoor zorgt dat mensen gelukkig zijn, levenslust hebben, dat heeft uw voorkeur. Je erkent wel dat vrijheid & democratie factoren zijn die daarbij helpen (beter dan onderdrukking), maar dat is in principe ondergeschikt aan het criterium (geluk/levenslust). Begrijp ik het juist zo? Aangenomen dat mijn begrip correct is, 2 vervolgvragen: 1. Erken je dat democratie & vrijheid in de regel beter is dan onderdrukking en dus steeds wenselijk is om na te streven voor het verkrijgen van het doel van levenslust/geluk? 2. Theoretische case: verkies je een welvarend land met een verlicht despoot boven een arme democratie? bvb. een Saudi-Arabië vs. Cost Rica of zo
|
|
|
|
#116 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
De vraag hoe levenslust dan te meten lijkt me interessant. Zo kunnen we landen wel pogen te vergelijken. Het tegenovergestelde van levenslust zou ik 'doodswens' noemen. Niet? Dat is meetbaar door zelfmoord statistieken en psycho sociale onderzoeken. Onder andere. Laatst gewijzigd door Bach : 17 januari 2022 om 13:55. |
||
|
|
|
|
|
#117 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ge maakt wel een karikatuur van "democratie" (al de 2e keer). Pak nu de democracy index; die neemt wel iets meer indicatoren dan frequentie van "bolletjes kleuren". Misschien daarop doorgaan, zijt ge eens dat Democracy index een goede indicator is en dat het wenselijk is daar zo hoog mogelijk op te scoren? https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index Citaat:
Er is o.a. de HDI, maar ook een world happiness report: https://worldpopulationreview.com/co...s-in-the-world Ik lees wel wat kritiek op de methode van die laatste Laten we Democracy index eens plotten tegen happiness (of HDI); eens zien...
|
|
|
|
#118 |
|
|
U gelooft in de objectiviteit van die indexen? Die zijn gedomineerd door Angelsaxische corporaties. Herinner u de index waar de VS op de eerste plaats stond qua voorbereidheid op pandemieën....ondertussen dat ze de mondmasker leveringen voor Europa aan het kapen waren en de doden aan het opstapelen in niet gekoelde trucks die stonden te stinken langs de weg.
De Democratie index is zwaar ideologisch gekleurd als ik dat kaartje bekijk en vergelijk met landen die ik ken. Neem Colombia. Dat kleurt goed terwijl er geen land is in het continent waar meer politieke moorden gebeuren. En dat reeds decennia. Maar Colombia is wel een 'bondgenoot', het is te zeggen de oligarchie aldaar wordt gesteund door 'het 'westen'. En zo zijn er landen die in de andere richting gaan ook. Als een land de verkeerde kiest en effectief hervormingen wil die de westerse corporatieve macht aantasten worden ze niet meer democratisch geacht door het westen. Een constante is dat al sinds lang. Ik zou eens gaan kijken naar bv zelfmoord cijfers. Er is geen duidelijkere aanwijzing voor de goesting om te leven dan dat. Maar ook daar heb je een mogelijk meetprobleem waarbij hoog georganiseerde samenlevingen dat mogelijkerwijze beter registreren. Alhoewel ook daar die cijfers onderschat worden mijns inziens. Maar toch. Ik kan absoluut geloven dat er in die landen waarvan gezegd wordt dat ze gelukkig zijn volgens westers gecontroleerde indexen tegelijk hogere percentages zelfmoorden voorkomen. Mijn ervaring in armere landen leerde me iets daaromtrent meen ik. Zowiezo is het moeilijk voor westerse supremacisten te aanvaarden niet de beste te zijn. Niet het voorbeeld te zijn. Macht maakt echter niet gelukkig. Een tijd geleden linkte ik naar een studie waaruit bleek dat in China de hoogste tevredenheid met de overheid voorkwam. Een studie door een gerenommeerd internationaal instituut gebaseerd in het westen waar 8000 mensen voor werken. Ik ben de naam even kwijt. Maar dat wordt dan zomaar van tafel geveegd op dit forum met het argument dat de Chinezen niet durven hun mening zeggen. Niet dat er twijfel geuit werd. Nee men meent te weten dat het onmogelijk is dat men in China meer tevreden is met het gevoerde beleid dan in België. Ik noem die houding een gevolg van de westerse suprematie mindset. En die kenmerkt vele discussies hier. Tot zelfs op het niveau dat men verdacht wordt mee te heulen met 'de vijand' als men weigert mee te gaan in die houding. En ik weiger dat inderdaad. Laatst gewijzigd door Bach : 17 januari 2022 om 18:03. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
|
Ivm bolletjes kleuren.....ik verwees juist naar twee kenmerken van 'democratie' die verder gaan dan dat. Mijns inziens essentiële kenmerken. Democratie is niet enkel een middel. Het is ook het resultaat.
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Echt?! Ik ben echt gestopt na deze eerste zin Echt hopeloos gewoon