Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2022, 21:04   #141
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Hoe kunt ge dit nu ernstig zeggen?!

Uw "eigen ervaring ter plaatse" is dus BETER dan een doorlichting op tal van criteria om te kunnen inschatten of een land democratisch is of niet.

Allé, dit kan je toch niet menen?!

Wat voor superkrachten dicht ge uzelf toe?!
Mijn ervaring ter plaatste is niet enkel een gevoel. Interessant is juist dat andere perspectief te hebben. Je kan dan vergelijken wat er ter plaatse gebeurt met hoe dat in de westerse pers voorgesteld wordt. En dan begin je patronen te zien. De agenda in de pers.

Er wordt heel veel gelogen, verdraaid, verzwegen. In de media. Door de politiek. Zelfs op de universiteit in bepaalde gevoelige richtingen. En dit soort van thema's vallen daar onder.

Ondertussen...elders in de wereld al maanden massale betogingen tegen de Franse militaire aanwezigheid in Mali. Ook België stuurde daar militairen naar toe om mee te doen aan dit neokoloniale project. De schaarse info in de westerse pers hier over is gekleurd. Dat is te verwachten. Daarom is het onvoldoende enkel zich op die media te baseren. Ik denk dat dat een verschil is tussen ons.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2022, 21:07   #142
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jongens jongens toch...
Citaat:
Wat voor superkrachten dicht ge uzelf toe?!
Steeds opnieuw die hautaine onrespectvolle houding. Maar zegt de ander iets terug....dan is men beledigd.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 januari 2022 om 21:08.
Oud 17 januari 2022, 21:13   #143
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Mijn ervaring ter plaatste is niet enkel een gevoel. Interessant is juist dat andere perspectief te hebben. Je kan dan vergelijken wat er ter plaatse gebeurt met hoe dat in de westerse pers voorgesteld wordt. En dan begin je patronen te zien. De agenda in de pers.
Dus, nogmaals, uw eigen indruk ter plaatse, van te praten met de mensen in de straat, de sfeer opsnuiven,... dat soort dingen dat is beter dan deze rigoreuze methode: https://www.economist.com/media/pdf/...ex_2007_v3.pdf

Hoe wilt ge nu dat ik u ernstig neem Bach?!
Oud 17 januari 2022, 21:16   #144
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Steeds opnieuw die hautaine onrespectvolle houding. Maar zegt de ander iets terug....dan is men beledigd.
?!?!?!

Ik wijs erop dat het nogal arrogant (of hautain) is om uw eigen persoonlijke ervaring als waardevoller te beschouwen voor een beoordeling van de staat van de democratie van een land dan een fucking doorlichting door experts adhv een rigoreuze methode om U tegen te zeggen.

Als ge niet inziet dat dat een béééééétje arrogant is, ja dan weet ik het ook niet meer
Oud 17 januari 2022, 21:20   #145
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat een verschil is tussen ons.
Dit is dus zo'n voorbeeld van impliciet misprijzen, Bach.

Ik vertaal even wat je hier eigenlijk zegt:

Ik (met hoofdletter I) informeer me breder dan jij (met kleine letter j). Daardoor heb ik een beter beeld op de wereld dan jij, want Ik weet meer.

Ge gaat zelfs geen discussie meer aan, ge CLAIMT dat ge meer weet/beter informeert waardoor het niet eens meer nodig is om te argumenteren.

DAT bedoel ik met jouw arrogantie/misprijzen.

Het zou echt goed zijn als ge nog eens echt in discussie gaat Bach
Oud 17 januari 2022, 21:22   #146
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
It’s easy to be a communist in a free country. But try being free in a communist country.
Tiener logica. Zo gaan we niet verder geraken.

Citaat:
Maar zeg eens, welke meetmethode is aanvaardbaar voor u dan, behalve dan uw gut feeling
We vragen het aan de westerse economische elite.

Of anders de verschillende criteria die ik eerder aangaf.

Die eerdere link naar dat onderzoek van ik meen Ipsos gaf ik in een discussie over China waar u ook aan deel nam. Las u er over heen? Vergat u het? Doet u de links wel open? Eerder linkte ik een video terwijl u reageerde de 'tekst' gelezen te hebben. Ik krijg soms de indruk dat u maar doet alsof u zaken wil uitspitten. Maar ondertussen de eerste beste gelegenheid gebruikt om op de man te spelen. Zoals nu weer.

Maar het gaat toch niet over u of mij.
Oud 17 januari 2022, 21:23   #147
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het zou echt goed zijn als ge nog eens echt in discussie gaat Bach
bon, let's try, ge weet maar nooit...

Dus:

Citaat:
Maar zeg eens, welke meetmethode is aanvaardbaar voor u dan, behalve dan uw gut feeling
Oud 17 januari 2022, 21:23   #148
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tiener logica.
<- misprijzen
Oud 17 januari 2022, 21:24   #149
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Las u er over heen? Vergat u het? Doet u de links wel open?
<- misprijzen
Oud 17 januari 2022, 21:25   #150
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Global Times maakt een analyse mbt Kazakstan.

Ze noemen drie gevaren voor het land die zichtbaar zouden geworden zijn bij de recente onlusten.

Citaat:
Terrorism, extremism, and separatism, known as the "Three Evil Forces" have long been an unstable factor in Central Asia. Traces of these forces are once again seen in the latest regional security failure in Kazakhstan.
Verdere analyse hier te vinden.

https://www.globaltimes.cn/page/202201/1246088.shtml
Oud 17 januari 2022, 21:26   #151
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik krijg soms de indruk dat u maar doet alsof u zaken wil uitspitten.
oooolaaaaaa jongen, zo niet he!

Het was jij die is gaan lopen uit menig Bellingcat-discussie

Ik herinner me nog héél goed dat filmpje van fucking 40' waar ik godverdomme 2 keer naar heb gekeken en u ZEER gerichte vragen heb gesteld waarna je toen ogenschijnlijk moest toegeven het zelf niet te hebben bekeken en dan de discussie verliet.

Zo niet he!
Oud 17 januari 2022, 21:27   #152
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:

Die eerdere link naar dat onderzoek van ik meen Ipsos gaf ik in een discussie over China waar u ook aan deel nam.
Honestly, ik weet niet waarover het gaat. Kan toch niet moeilijk zijn even op te snorren?...
Oud 17 januari 2022, 21:37   #153
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bon, let's try, ge weet maar nooit...

Dus:
Pluralistisch gedetailleerd informeren en vooroordelen laten varen. Dat is niet evident. Daar kan je een leven mee bezig zijn. Je moet het in de eerste plaats willen dat loslaten van wat je meegekregen hebt vanaf kleins.

Er is geen magische formule. Geen simpele rangschikking. Er zijn complexe realiteiten.

Wat u nu probeert te doen is iets wat ook opvalt in uw manier van discussiëren. Pogen de indruk de geven dat de ander niet op de zaken wil ingaan. Ondertussen er over het geschrevene heen lezen wanneer het niet past.

Vandaar de wedervraag. Waarom noemde u de gebeurtenissen is Kazakhstan een 'revolutie' in de draad titel. Wat was de methodologie om tot die conclusie te komen zo snel?

Laatst gewijzigd door Bach : 17 januari 2022 om 21:41.
Oud 17 januari 2022, 21:42   #154
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Honestly, ik weet niet waarover het gaat. Kan toch niet moeilijk zijn even op te snorren?...
Maakt het uit? Chinezen die en toch niet hun mening geven toch?
Oud 17 januari 2022, 21:47   #155
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
oooolaaaaaa jongen, zo niet he!

Het was jij die is gaan lopen uit menig Bellingcat-discussie

Ik herinner me nog héél goed dat filmpje van fucking 40' waar ik godverdomme 2 keer naar heb gekeken en u ZEER gerichte vragen heb gesteld waarna je toen ogenschijnlijk moest toegeven het zelf niet te hebben bekeken en dan de discussie verliet.

Zo niet he!
Als ik me goed herinner las u toen over wikileaks info heen. Wat me ook die indruk gaf. Maar belangrijker voor mijn gebrek aan interesse heb ik verschillende keren gezegd. Wij zijn niet in de positie wat te gaan dacht checken. Als er een link gegeven wordt naar een screenshot document waaruit blijkt dat de officiële versie een leugen is kan men inderdaad beweren dat dat document vervalst zou kunnen zijn. Maar zo zijn we wel uitgepraat.

Wat men wel kan doen is deductie en kijken welke versie het meest logisch is. Echt bewijzen kunnen we geen van beiden echt iets.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 januari 2022 om 21:48.
Oud 17 januari 2022, 21:48   #156
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Pluralistisch gedetailleerd informeren en vooroordelen laten varen. Dat is niet evident. Daar kan je een leven mee bezig zijn. Je moet het in de eerste plaats willen dat loslaten van wat je meegekregen hebt vanaf kleins.
Daar is het impliciete misprijzen weeeeeer!

Ik vertaal: "Ik informeer me breed, jij doet dat niet, daardoor weet ik het beter dan jij". Einde "discussie". ie-de-re keer opnieuw. Maar ik ben de arroganterik hoor

Citaat:
Er is geen magische formule. Geen simpele rangschikking. Er zijn complexe realiteiten.
Dat laat natuurlijk alle ruimte voor persoonlijke, subjectieve interpretatie, net hetgeen we willen vermijden. Het moet objectief zijn. Zo kom je tot gemeenschappelijke inzichten, anders blijft alles een mening.

Ik vroeg me dan af wat een betere methodiek is om een inschatting te krijgen van die levenslust/geluk. Er is de HDI, met al z'n imperfecties, but at least it's trying en het is beter dan de persoonlijke ervaring van enkelingen, toch?!?! Daar zijn we het -hopelijk- toch over eens?!?!?

Citaat:
Wat u nu probeert te doen is iets wat ook opvalt in uw manier van discussiëren. Pogen de indruk de geven dat de ander niet op de zaken wil ingaan. Ondertussen er over het geschrevene heen lezen wanneer het niet past.
Eeuuuhmm, nee, ik ben gewoon pissed off nu Bach, omdat we nergens geraken.

Citaat:
Waarom noemde u de gebeurtenissen is Kazakhstan een 'revolutie'. Wat was de methodologie om tot die conclusie te komen zo snel?
aaaah, ik had er een vraagteken achter moeten zetten toen ik het topic opende. Ik wéét eigenlijk niet of het een revolutie is/was. Dat is meestal post factum pas duidelijk.

Mijn methdologie was vrij simpel; het had alle kenmerken van een revolutie: groot protest, stevige crackdown, bestorming publieke gebouwen etc. etc.

allé, revoluties komen in vele vormen, maar dat zijn toch vrij herkenbare symtpomen.

waarom is dat relevant?
Oud 17 januari 2022, 21:50   #157
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maakt het uit? Chinezen die en toch niet hun mening geven toch?
Voor de discussie he Bach, voor de discussie.

Ik zou daar blijkbaar ooit niet op gereageerd hebben; ja ik ben dan nieuwsgierig waar het dan precies over ging.
Oud 17 januari 2022, 21:53   #158
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ik me goed herinner las u toen over wikileaks info heen. Wat me ook die indruk gaf. Maar belangrijker voor mijn gebrek aan interesse heb ik verschillende keren gezegd. Wij zijn niet in de positie wat te gaan dacht checken. Als er een link gegeven wordt naar een screenshot document waaruit blijkt dat de officiële versie een leugen is kan men inderdaad beweren dat dat document vervalst zou kunnen zijn. Maar zo zijn we wel uitgepraat.

Wat men wel kan doen is deductie en kijken welke versie het meest logisch is. Echt bewijzen kunnen we geen van beiden echt iets.
Falsificatie trumps deductie.

Je kan met deductie theses poneren; met falsificatie kan je theses uitsluiten.

Je moet niet enkel deductie doen.

Ik kan perfect een logisch argumentatielijn opbouwen voor de meest absurde stellingen; enters falsificatie; je kan WEL DEGELIJK met fact checking bepaalde pistes met quasi zekerheid uitsluiten.

en er is ook nog Occam's razor, natuurlijk.

Wel wel, komen we nu tot bedrock?...

Laatst gewijzigd door Voltian : 17 januari 2022 om 21:53.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2022, 21:57   #159
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Falsificatie trumps deductie.

Je kan met deductie theses poneren; met falsificatie kan je theses uitsluiten.

Je moet niet enkel deductie doen.

Ik kan perfect een logisch argumentatielijn opbouwen voor de meest absurde stellingen; enters falsificatie; je kan WEL DEGELIJK met fact checking bepaalde pistes met quasi zekerheid uitsluiten.

en er is ook nog Occam's razor, natuurlijk.

Wel wel, komen we nu tot bedrock?...
Ik vul aan, heb je al eens gekeken naar wat OSINT allemaal oplevert tegenwoordig?

en dan bedoel ik niet gewoon Bellingcat of zo he; er zijn ook heel erg twijfelachtige media die met OSINT sterk onderbouwde cases kunnen opbouwen.

Ik begrijp dat niet zo goed dat je zo snel "opgeeft" mbt dat fact checken. Je gaat veel te snel over naar mening, terwijl er nog feiten te rapen vallen die interpretatie/mening kan verengen. Allé, ge wilt uw "opslossingsruimte" toch zo klein mogelijk maken.

Wel, dat kan wel degelijk met fact checken
Oud 17 januari 2022, 22:59   #160
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is het impliciete misprijzen weeeeeer!
Dan kent u me niet. Ik voel geen misprijzen voor u, al dan niet impliciet.

Citaat:
Ik vertaal: "Ik informeer me breed, jij doet dat niet, daardoor weet ik het beter dan jij". Einde "discussie". ie-de-re keer opnieuw. Maar ik ben de arroganterik hoor
'Breed' is vaag. Pluralistisch zou ik het noemen. Met andere woorden niet enkel via de westerse media. Toch niet als het over delicate zaken gaat waar je ook de andere kant van een conflict in hun eigen woorden en via hun eigen media kan consulteren. Dát is eigenlijk ook een vorm van fact checking.
Je merkt dan hoe zaken geframed worden door beiden. Hoe bepaalde feiten benadrukt of weggelaten. Zo kan je onder andere stilaan een beeld krijgen van wat er werkelijk gebeurd zou zijn.

Citaat:
Dat laat natuurlijk alle ruimte voor persoonlijke, subjectieve interpretatie, net hetgeen we willen vermijden. Het moet objectief zijn. Zo kom je tot gemeenschappelijke inzichten, anders blijft alles een mening.
Het moet ook logisch zijn. Dat is een belangrijk criterium voor mij. Bv dat Rusland oorlog wil met Europa of gebiedsuitbreiding zoekt is niet zo logisch. Rusland geeft 1/14 de uit aan defensie van de VS (het enige imperium in deze tijd mijns inziens) en 1/4 de dan de EU landen. En dat ondanks een immens territorium. Wat zeker geen uitbreiding behoeft. Dat soort van info en deductie krijg je niet gemakkelijk mee door enkel de westerse media te volgen. Het is niet onlogisch te denken dat Rusland zich bedreigt voelt als je ook die feiten betrekt in de zaak. Op de VRT zal je ze niet horen.
Citaat:
Ik vroeg me dan af wat een betere methodiek is om een inschatting te krijgen van die levenslust/geluk. Er is de HDI, met al z'n imperfecties, but at least it's trying en het is beter dan de persoonlijke ervaring van enkelingen, toch?!?! Daar zijn we het -hopelijk- toch over eens?!?!?
De Human development index is interessant zeker. De Gini index ook. Happiness indexen, enquetes, studies, ervaringen....allemaal elementen die kunnen bijdragen. Zoals eerder gezegd is er hier geen simpele rekensom te maken. Het is geen wiskunde. Er zijn voor en nadelen aan vele plaatsen. Misschien bent u eerder positief wetenschappelijk opgeleid?

Citaat:
Eeuuuhmm, nee, ik ben gewoon pissed off nu Bach, omdat we nergens geraken.
Ik ben al blij dat u niet wee begint te insinueren dat mijn mening 'verdacht' is. Laat dat soort van laag bij de grondse insinuaties maar aan de echte oorlogspropagandisten hier over.

Citaat:
aaaah, ik had er een vraagteken achter moeten zetten toen ik het topic opende. Ik wéét eigenlijk niet of het een revolutie is/was. Dat is meestal post factum pas duidelijk.
Mijn initiële indruk was dat u al dan niet bewust meedeed aan de mediacomponent van wat op een kleurenrevolutie leek. Waarom anders zo snel en zo duidelijk stellend wat het zou zijn. Het volk dat in opstand komt tegen een onderdrukker. Als je de feiten bekijkt me k je echter meer elementen van een coup dan van een revolutie. Zoals Kelt hier opmerkte, een soort van gekaapt legitiem protest.

Ondertussen denk ik dat het veel meer is dan zelfs een kleurenrevolutie.

Citaat:
Mijn methdologie was vrij simpel; het had alle kenmerken van een revolutie: groot protest, stevige crackdown, bestorming publieke gebouwen etc. etc.
Vergeet de media component niet. Steeds een interessante aanwijzing over wat er gaande is hoeveel media het brengen. Timing ook. Buitenlandse elementen die meedoen. Verontrustend is dat er blijkbaar moslimextremisten geïmporteerd werden.

Citaat:
waarom is dat relevant?
U heeft geen ervaring ter plaatse. Maar u doet mijn ervaring ter plaatse af als 'gut feeling'. Nochtans zijn daar plaatsen bij waar ik jaren woonde. Met oorlogen, opstanden, massamoorden en dergelijke waarvan ik getuige was tenminste tijdens dat ik in het land verbleef. Uw methodologie was mbt Kazakhstan waarschijnlijk niet meer als 'westerse media'. Is dat niet een beetje kort door de bocht die conclusies wat u hier trekt?

Laatst gewijzigd door Bach : 17 januari 2022 om 23:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be