Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2022, 11:24   #541
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik zeg niets over de menselijkheid van...
Wij hebben hier ook consumptieartikelen van flauwe kwaliteit: kijk eens als je aan de kassa v.e. winkel staat welke BROL sommige mensen kopen !!!
Sedert het begin v.d. coronacrisis zijn er hier ook regelmatig lege winkelrekken.
De mensen van die warenhuizen geven allerlei redenen hiervoor maar ondertussen zijn het dan de week erna weer ándere produkten die ontbreken.
't Grote verschil is dat de consument hier de keuze heeft. In de Sovjet-Unie niet of nauwelijks. Maar kijk, blijkbaar bent u een voorstander van een communistische planeconomie, want u lijkt er nogal lyrisch over te doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2022, 11:33   #542
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Grote verschil is dat de consument hier de keuze heeft. In de Sovjet-Unie niet of nauwelijks. Maar kijk, blijkbaar bent u een voorstander van een communistische planeconomie, want u lijkt er nogal lyrisch over te doen.
Blijkbaar ben ik realistisch.
Ik zou eerder lyrisch doen over het Chinees kapitalistisch communisme.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2022, 11:36   #543
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelezen, maar dat weerlegt eigenlijk niets. De basiswetgeving is nu eenmaal ook een zaak van willekeur. De mensenrechten zijn hoe dan ook een menselijk construct dat in de ene maatschappij aanvaard wordt en in de andere dan weer niet.
Waar stuurt ge dan op aan? Dat dat internationaal recht en het concept "mensenrechten" waardeloos is? Dat recht is een expressie van morele principes die in de regel algemeen aanvaard worden, door alle mensen. Zelfbeschikking e.d.

Natuurlijk is dat een menselijke construct. Wat is uw alternatief dan misschien? Op "morele" basis berechten? Hoe werkt dat dan, zo dan?: Iets is in strijd met mijn morele overtuiging en moet daarom bestraft worden volgens de eigen morele standaard? Dan zet ge de deur open voor willekeur. Bvb. nu, de beleidsmakers hebben "op morele gronden" fouten gemaakt en dien bestraft te worden. En die morele gronden zijn dan wat precies, wat de lynchende massa vindt?

Merk op dat die mensenrechten en het internationaal recht sterk beïnvloed werden door de Nurnberg trials en net dat hiaat tracht in te vullen (met wisselend succes, want afdwingbaarheid etc. etc.)
Oud 3 februari 2022, 11:39   #544
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
En die grondwet - die de burgerlijke vrijheden garandeert - is zonder enige raadpleging aan het parlement en zonder enig sanitaire onderbouwing door de regering onder de bus gesmeten, ondanks de wetenschappelijke onderzoeken die in 2020 reeds aantoonden dat lockdowns, avondklokken ea beperkende maatregelen geen zak helpen bij het terugdringen van het virus.

Neem eveneens notie van de ontslagen, censuur en ridiculisatie die kritische wetenschappers mochten ondervinden, net omdat die het niet-onderbouwde narratief konden onderuit halen, plus het verbod om eerstelijnsmedicatie uit te testen op de werkzaamheid ervan.
Dit alles heeft dus geleid tot meer doden en mentaal-fysieke schade onder de bevolking.

En jij wil die schadelijke bende voor die misdaad (maatregelen zonder enige wetenschappelijke onderbouwing) tegen de eigen bevolking "straffen door er niet meer op te stemmen"?
Ik hoop dat je ooit de grenzeloze naiviteit hiervan zal inzien, al zal dát nog niet direct voor morgen zijn.
Ja dat is dus niet juist he.

1. Er is wel degelijk een pandemiewet gekomen. En die opereert enkel in de contouren die de grondwet toelaat. Er is een grote hoeveelheid juristen die (terecht!) wijzen op de conflicten tussen de regels & pandemiewet nu en de grondwet. Dat spanningsveld is niet nieuw, dat is er permanent
2. Ik kan u tal van voorbeelden geven van slecht beleid, bvb. hoe actueel armedebeleid contraproductief is, of hoe het beleid van onderwijs de facto de onderwijsvrijheid (grondwet!) uitholt. Moet ik nu ook gaan roepen dat Weyts op de brandstapel moet? Gaat dat iets uitmaken?
Oud 3 februari 2022, 11:41   #545
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
lyrisch is wat overdreven. Maar ik ken wel slechtere kapitalisten.
Oud 3 februari 2022, 11:42   #546
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Waar stuurt ge dan op aan? Dat dat internationaal recht en het concept "mensenrechten" waardeloos is? Dat recht is een expressie van morele principes die in de regel algemeen aanvaard worden, door alle mensen. Zelfbeschikking e.d.

Natuurlijk is dat een menselijke construct. Wat is uw alternatief dan misschien? Op "morele" basis berechten? Hoe werkt dat dan, zo dan?: Iets is in strijd met mijn morele overtuiging en moet daarom bestraft worden volgens de eigen morele standaard? Dan zet ge de deur open voor willekeur. Bvb. nu, de beleidsmakers hebben "op morele gronden" fouten gemaakt en dien bestraft te worden. En die morele gronden zijn dan wat precies, wat de lynchende massa vindt?

Merk op dat die mensenrechten en het internationaal recht sterk beïnvloed werden door de Nurnberg trials en net dat hiaat tracht in te vullen (met wisselend succes, want afdwingbaarheid etc. etc.)
Als je aan strikt islamitische landen de vraag stelt naar het alternatief, zullen ze u ook helder antwoord geven. 't Toont aan dat de mensenrechten nu eenmaal een westers filosofisch concept is dat nu eenmaal geen onfeilbaarheid bezit. Verschillende islamitische landen hebben de mensenrechten dan ook niet onderschreven, of hebben er een eigen versie van gemaakt gebaseerd op de islam. En komen we weer bij hetzelfde uit: ook die landen hebben een wetgevende basis en alles wat er aan regels, afspraken, verplichtingen, rechten... wordt uitgevaardigd, zal daarop steunen. Als men in S-A dus een afvallige ter dood veroordeelt, dan is dat daar volkomen legaal.
Oud 3 februari 2022, 11:43   #547
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Economisch is dat geen communisme meer. Wel een situatie waar een eenheidspartij deelneemt aan het grote kapitalistische wereldspel, maar voor het overige in eigen huis een strikt repressieve en onderdrukkende politiek voert.
Oud 3 februari 2022, 11:44   #548
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Er is wel degelijk een pandemiewet gekomen. En die opereert enkel in de contouren die de grondwet toelaat. Er is een grote hoeveelheid juristen die (terecht!) wijzen op de conflicten tussen de regels & pandemiewet nu en de grondwet. Dat spanningsveld is niet nieuw, dat is er permanent
Aangezien die pandemie wet misdadig is, zie je nu dus wel dat gans uw legalistisch systeem niet kan bepalen wat nu misdadig is en niet he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2022, 11:47   #549
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
lyrisch is wat overdreven. Maar ik ken wel slechtere kapitalisten.
jan overdrijft gaarne...
Oud 3 februari 2022, 11:47   #550
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Aangezien die pandemie wet misdadig is, zie je nu dus wel dat gans uw legalistisch systeem niet kan bepalen wat nu misdadig is en niet he.
hoezo is de pandemiewet misdadig?
Oud 3 februari 2022, 11:47   #551
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Economisch is dat geen communisme meer. Wel een situatie waar een eenheidspartij deelneemt aan het grote kapitalistische wereldspel, maar voor het overige in eigen huis een strikt repressieve en onderdrukkende politiek voert.
Ben jij in China geweest ???
Oud 3 februari 2022, 11:48   #552
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2. Ik kan u tal van voorbeelden geven van slecht beleid, bvb. hoe actueel armedebeleid contraproductief is, of hoe het beleid van onderwijs de facto de onderwijsvrijheid (grondwet!) uitholt.
Dat zijn inderdaad voorbeelden van slecht beleid "zonder meer". Men doet maar wat, maar men blijft met zijn tengels af van de fundamentele burgervrijheden. Onderwijs vrijheid wordt niet met dwang onmogelijk gemaakt. Je vliegt niet in de gevangenis omdat je toch "kwaliteitsonderwijs" verstrekt, tegen alle incentives in.
Kortom, je krijgt daar slecht management, maar management dat binnen de krijtlijnen van de burgervrijheden blijft.

Wat we sinds maart 2020 meemaken is dat we gloeiend slecht management hebben, dat zich bovendien zodanig heeft vergallopeerd dat het mensen met politie geweld onmogelijk heeft gemaakt om hun problemen op te lossen en van hun normale vrijheden te genieten. DAT is de rode lijn voorbij. Dat is geen slecht beleid meer, dat is gewoon misdadig (hoewel "legaal" in orde).
Oud 3 februari 2022, 11:48   #553
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je aan strikt islamitische landen de vraag stelt naar het alternatief, zullen ze u ook helder antwoord geven. 't Toont aan dat de mensenrechten nu eenmaal een westers filosofisch concept is dat nu eenmaal geen onfeilbaarheid bezit. Verschillende islamitische landen hebben de mensenrechten dan ook niet onderschreven, of hebben er een eigen versie van gemaakt gebaseerd op de islam. En komen we weer bij hetzelfde uit: ook die landen hebben een wetgevende basis en alles wat er aan regels, afspraken, verplichtingen, rechten... wordt uitgevaardigd, zal daarop steunen. Als men in S-A dus een afvallige ter dood veroordeelt, dan is dat daar volkomen legaal.
En wat is uw alternatief dan?
Oud 3 februari 2022, 11:50   #554
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zijn inderdaad voorbeelden van slecht beleid "zonder meer". Men doet maar wat, maar men blijft met zijn tengels af van de fundamentele burgervrijheden. Onderwijs vrijheid wordt niet met dwang onmogelijk gemaakt. Je vliegt niet in de gevangenis omdat je toch "kwaliteitsonderwijs" verstrekt, tegen alle incentives in.
Abso-fucking-lutely wel! Ik kan me daar echt ENORM over opwinden.

Elke kleine school wordt "weggepest" (<-- !!!) en het leven zuur gemaakt. Elke leerling moet bepaalde door de overheid opgelegde normen halen, die werkelijk nergens op slaan.

Misdadig! (<-- !!!)

Maar ik kan Weyts op die basis niet berechten.
Oud 3 februari 2022, 11:50   #555
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat is dus niet juist he.

2. Ik kan u tal van voorbeelden geven van slecht beleid, bvb. hoe actueel armedebeleid contraproductief is, of hoe het beleid van onderwijs de facto de onderwijsvrijheid (grondwet!) uitholt. Moet ik nu ook gaan roepen dat Weyts op de brandstapel moet? Gaat dat iets uitmaken?
De pandemiewet zorgt voor een ernstige verstoring van het goed en evenwichtig functioneren van een parlementaire democratische rechtstaat: een regering krijgt volmachten en legt beslissingen op zonder dat het parlement haar werk kan doen. Het zorgt voor een verschuiving in de balans van de macht: daar waar de macht essentieel resideert bij de verkozenen van het volk, wordt de macht volledig en zonder parlementaire toetsing uitgeoefend door de uitvoerende macht.
Oud 3 februari 2022, 11:51   #556
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rode lijn van de burgervrijheden en de lantaarnpalen voor wie die lijn overschrijdt, zonder dat dat in een legalistisch en dus perverteerbaar "wettelijk" kader wordt gegoten. Een "vers" kader dat telkens dat gebeurt, door een volksrechtbank kan uitgevonden worden en zich niks moet aantrekken van legalistische overwegingen binnen het overheidssysteem dat zelf over de streep is gegaan.
Oud 3 februari 2022, 11:52   #557
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elke kleine school wordt "weggepest" (<-- !!!) en het leven zuur gemaakt. Elke leerling moet bepaalde door de overheid opgelegde normen halen, die werkelijk nergens op slaan.
Niks belet U om daar BOVENOP goed onderwijs te verstrekken. Mocht dat wel in gedrang komen, ja dan mag je Weyts aan een lantaarnpaal gaan hangen he. Wat ik wil zeggen: men maakt U het leven niet zuur met DWANG. Niemand kan U beletten van informeel aan kinderen van ouders die dat wensen, lessen te geven zoals jij denkt dat die moeten gegeven worden, en zoals die ouders dat ook denken. Dat je daarvoor geen "officieel diploma" kan uitreiken is hier niet wat onder discussie ligt. Het feit dat de politie niet bij U zal binnenvallen om na te gaan of ge daar toevallig niet aan wat kinderen "goed onderwijs" aan het geven zijt, is voldoende om te zeggen dat uw burgervrijheid gerespecteerd is.

Dat is nog wat anders dan een feestje geven met uw familie waar de politie wel binnen kan vallen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2022 om 11:54.
Oud 3 februari 2022, 11:52   #558
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag is helemaal niet of er een alternatief moet gezocht, maar wel of men bereid is in te zien dat mensenrechten geen onfeilbare wetgeving is en uiteindelijk volkomen berust op een consensus. Mensenrechten zweven niet in de lucht als waren het dogma's. Iedere consensus is tijdelijk en relatief.
Oud 3 februari 2022, 11:53   #559
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben jij in China geweest ???
Ongetwijfeld moet je in China zijn om daar de weldaden van de plaatselijke "democratie" te ervaren... Binnenkort gaat u nog verklaren dat het Westen iets kan leren van het democratisch gehalte van Noord-Korea.
Oud 3 februari 2022, 11:56   #560
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Abso-fucking-lutely wel! Ik kan me daar echt ENORM over opwinden.

Misdadig! (<-- !!!)

Maar ik kan Weyts op die basis niet berechten.
De normen voor kleine scholen zijn eigenlijk best wel schappelijk. Daar ligt het niet. Wel bij de wens van veel inrichtende machten (van het katholieke net) om kleine schooltjes te elimineren en voor steeds grotere verbanden te gaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be