Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2022, 08:20   #921
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat een verdienste om als schapen de meest onzinnige regels te volgen. De held in Vlaanderen: de ja-knikker.
Ja-knikken is inderdaad het wezen van onze Vlaamse identiteit. Daarom zoek ik liever naar een manier om België te behouden en als dat niet kan: directe inlijving van de vijf Vlaamse provincies bij Nederland.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 08:21   #922
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
als het van de zwakke Vlaamse regering afhangt heb je gelijk, de bevolking daarentegen ...
U ziet dus in de Vlaamse bevolking een sterkere ruggegraat dan in hun regering? Kan u dat eens toelichten?
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 5 februari 2022, 09:13   #923
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
U ziet dus in de Vlaamse bevolking een sterkere ruggegraat dan in hun regering? Kan u dat eens toelichten?
zie de huidige kiesintenties.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=263285
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 09:22   #924
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn geen kiesintenties maar een projectie van de redactie van De Morgen.

Ik herhaal dus mijn vraag: waar ziet u in de Vlaamse bevolking een sterkere ruggegraat dan in hun regering?
Oud 5 februari 2022, 09:29   #925
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als het van de zwakke Vlaamse regering afhangt heb je gelijk, de bevolking daarentegen ...
Hebt u N-VA ondertussen ook laten vallen ?
Dat was enkele verkiezingen geleden echt wel anders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 10:28   #926
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De lamlendigheid en makke volgzaamheid van de Vlamingen in de coronacrisis hebben mij geleerd dat er nooit een splitsing zal komen als die door de Vlamingen zelf bewerkstelligd zal moeten worden. Een volk zonder ruggengraat. We staan hier mijlenver van de Schotse en Catalaanse daadkracht.
Daarom zeg ik, Belgie stopt wanneer de SZ/pensioenstelsel instort wegens onbetaalbaar.

Wie zijn oor zorgvuldig te luisteren legt, die hoort nu stemmen fluisteren over stijgende rente.

Sommigen hier zeggen, de rente stijgt nooit meer, ik zeg, ze dwalen.
Oud 5 februari 2022, 14:23   #927
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja-knikken is inderdaad het wezen van onze Vlaamse identiteit. Daarom zoek ik liever naar een manier om België te behouden en als dat niet kan: directe inlijving van de vijf Vlaamse provincies bij Nederland.
Ooit was het dat niet, want de inwoners van het graafschap Vlaanderen en hertogdom Brabant hadden ooit de moed om in opstand te komen tegen achtereenvolgens de Spaanse dwingelandij, de Oostenrijkse keizer-koster en de Franse bezetter.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 14:23   #928
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit was het dat niet, want de inwoners van het graafschap Vlaanderen en hertogdom Brabant hadden ooit de moed om in opstand te komen tegen achtereenvolgens de Spaanse dwingelandij, de Oostenrijkse keizer-koster en de Franse bezetter.
Oud 6 februari 2022, 01:15   #929
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De lamlendigheid en makke volgzaamheid van de Vlamingen in de coronacrisis hebben mij geleerd dat er nooit een splitsing zal komen als die door de Vlamingen zelf bewerkstelligd zal moeten worden. Een volk zonder ruggengraat. We staan hier mijlenver van de Schotse en Catalaanse daadkracht.
Wat was uw mening vroeger dan?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 07:29   #930
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat was uw mening vroeger dan?
MIJN mening is dat alleszins altijd geweest. Het zal idd NIET aan "Vlaamse" draadkracht liggen dat België barst, maar toch zal dit corrupte koningdom ooit barsten. Wie weet al in 2024, als de tsunami voorbij is geraasd, en de hele Belzieke politiek op apegapen ligt.

Citaat:

zaterdag 5 februari 2022

‘Iedereen weet dat er een tsunami zit aan te komen in 2024’
De man die zijn partij CD&V ooit vergeleek met een bruistablet, gedoemd om te verdwijnen, vreest voor nog meer drama’s in 2024. ‘De hele traditionele politiek is straks een bruistablet’, zegt Francis Benoit, burgemeester van Kuurne.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220204_98203404
Oud 6 februari 2022, 11:36   #931
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
MIJN mening is dat alleszins altijd geweest. Het zal idd NIET aan "Vlaamse" draadkracht liggen dat België barst, maar toch zal dit corrupte koningdom ooit barsten. Wie weet al in 2024, als de tsunami voorbij is geraasd, en de hele Belzieke politiek op apegapen ligt.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220204_98203404
Nieuwe, onafhankelijke staten binnen de EU zijn bijna onmogelijk. En zelfs voor onafhankelijkheid van de huidige gewesten is eenvoudigweg de meerderheid van de bevolking niet gewonnen. En ik denk niet dat de N-VA en het VB plots samen gaan ijveren voor een referendum om het tegendeel aan te tonen in de ogen van de internationale gemeenschap (want het is uiteindelijk die gemeenschap die je moet erkennen).

En een afscheiding veroorzaken op federaal niveau is zo mogelijk nog moeilijker. In Tsjechoslovakije was (in het Tsjechoslovaaks parlement) 70 procent ( ! ) van de parlementairen voor een splitsing van het land. Dat is in België gewoon niet het geval. Landen vallen ook niet zomaar uit elkaar omdat men geen nieuwe regering kan vormen. Het verleden leerde al dat het concept ‘lopende zaken’ zeer ruim kan worden geïnterpreteerd in België.

De enige min of meer realistische mogelijkheid voor de N-VA is daarom te werken aan een zo groot mogelijke autonomie voor de deelgebieden binnen België. Daarom dat de partijstrategie er ook op gericht is om een ‘groot akkoord’ met de PS te sluiten. Ze kunnen dan druk zetten op de andere partijen door te zeggen: als jullie niet meestappen in dat verhaal, regeren we Vlaams samen met het Vlaams Belang tegen de federale regering in. Dat stond ook in dat artikel uit De Morgen. Maar die strategie is natuurlijk ook erg onzeker. De andere partijen moeten ook nog willen.

Bovendien weten we niet hoe de verkiezingen in 2024 uitdraaien. Ik herinner me nog dat het in 2007 voor veel waarnemers realistisch scheen dat Johan Vande Lanotte premier zou worden. En dat het er in de aanloop naar de verkiezingen van 1999 op leek dat de CVP gewoon door ging regeren. En in 2019 zou Groen weleens de grote winnaar worden. En het VB was door velen totaal afgeschreven in 2014. Enzovoort.

Veel zal afhangen van de score van de N-VA. Bart De Wever beweerde dat hij om iets te veranderen op institutioneel vlak 25 procent nodig had en ik denk dat hij daar gelijk in heeft.
Oud 6 februari 2022, 15:46   #932
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was dan wel niet het geval tijdens de Boerenkrijg.

Toen gaven de moegetergde Vlamingen het Franse leger er van langs.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 16:18   #933
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat was dan wel niet het geval tijdens de Boerenkrijg.

Toen gaven de moegetergde Vlamingen het Franse leger er van langs.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 17:34   #934
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...en later tegen de hollandse dwingeland Willem I.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 19:06   #935
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En een afscheiding veroorzaken op federaal niveau is zo mogelijk nog moeilijker. In Tsjechoslovakije was (in het Tsjechoslovaaks parlement) 70 procent ( ! ) van de parlementairen voor een splitsing van het land. Dat is in België gewoon niet het geval. Landen vallen ook niet zomaar uit elkaar omdat men geen nieuwe regering kan vormen. Het verleden leerde al dat het concept ‘lopende zaken’ zeer ruim kan worden geïnterpreteerd in België.
U knikt hele stukken uit de geschiedenis, net alsof er in de ?SFR een 70% meerderheid uit de lucht komt vallen. Eerst was er helemaal geen meerderheid. In 1991 begon de bal te rollen, doordat de leidende Slowaakse en Tsjechische partijen niet meer tot een overeenstemming konden komen. Over de toekomst van het land stonden ze zelfs diametraal tegenover elkaar: Klaus en de Tsjechen wilden een nog nauwere band tussen de twee delen, terwijl de Slowaken een veel breder uitgewerkte federatie wensten. En het waren de Slowaken die de bres definitief en compleet openbraken toen het Slowaakse deelparlement eenzijdig een onafhankelijkheidsverklaring afkondigde.
Oud 6 februari 2022, 19:39   #936
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En als dat laatste ook niet kan , een verhuis naar >>>>Paraguay laten we dat afspreken ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 20:15   #937
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nieuwe, onafhankelijke staten binnen de EU zijn bijna onmogelijk. En zelfs voor onafhankelijkheid van de huidige gewesten is eenvoudigweg de meerderheid van de bevolking niet gewonnen. En ik denk niet dat de N-VA en het VB plots samen gaan ijveren voor een referendum om het tegendeel aan te tonen in de ogen van de internationale gemeenschap (want het is uiteindelijk die gemeenschap die je moet erkennen).

En een afscheiding veroorzaken op federaal niveau is zo mogelijk nog moeilijker. In Tsjechoslovakije was (in het Tsjechoslovaaks parlement) 70 procent ( ! ) van de parlementairen voor een splitsing van het land.2019 zou Groen weleens de grote winnaar worden. En het VB was door velen totaal afgeschreven in 2014. Enzovoort.
...
...

70 % ???
Bron ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 20:26   #938
BWarrior

Standaard

Citaat:
U knikt hele stukken uit de geschiedenis, net alsof er in de ?SFR een 70% meerderheid uit de lucht komt vallen. Eerst was er helemaal geen meerderheid. In 1991 begon de bal te rollen, doordat de leidende Slowaakse en Tsjechische partijen niet meer tot een overeenstemming konden komen. Over de toekomst van het land stonden ze zelfs diametraal tegenover elkaar: Klaus en de Tsjechen wilden een nog nauwere band tussen de twee delen, terwijl de Slowaken een veel breder uitgewerkte federatie wensten. En het waren de Slowaken die de bres definitief en compleet openbraken toen het Slowaakse deelparlement eenzijdig een onafhankelijkheidsverklaring afkondigde.
In 1991 begon de bal niet te rollen. De verkiezingen waarover u het heeft, vonden immers plaats in 1992.
Ik heb voorts nooit beweerd dat die 70% uit de lucht kwam vallen. Maar ze bestond wel. Er was dus geen weerstand van de Tsjechoslowaakse elites tegen die splitsing. Dat is niet alles. Toen in het Slovaaks parlement de soevereiniteitsverklaring werd gestemd, waren er slechts 15% ( ! ) van de parlementairen in dat deel-parlement tégen. Kortom, op politiek vlak was er een enorme meerderheid in Slovakije die zich niet tegen die splitsing verzette.
Oud 6 februari 2022, 20:35   #939
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In september 1992 werd er daarover een opiniepeiling gehouden onder de bevolking...

Toen waren 37% van de Slowaken en 36% van de Tsjechen voorstander van een splitsing...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 20:42   #940
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
70 % ???
Bron ???

Van de aanwezige parlementsleden in het Tsjechoslowaakse parlement stemden op 24 nov. 1992 183 voor (68%), 30 tegen en waren er 55 onthoudingen. Ik geef toe dat ik de bron voor deze cijfers - ik heb ze ooit opgeschreven en bewaard - momenteel niet heb.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be