Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2022, 11:21   #4141
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Indien i4 dan is idd de e40 de veel betere keuze (ook 165 kg lichter, alle specs ADAC tov M50)



Daar ga ik mee akkoord, maar BMW heeft nog werk willen ze een pure EV maken betreft knowhow batterijpack/gewicht . En dat ze een ICE eerder ombouwen kan men wel niet aan de prijs zien, maar wel aan het comfort en gebruiksgemak. Want zeker de stamklanten van BMW zijn daaraan gehecht en willen hun vertrouwde omgeving bij het rijden. (ik rij nog altijd BMW...)

BMW heeft wel geleerd uit hun BMW i3 (productie nu gestopt) waar ze overdreven aan gewichtsbesparing en daardoor de wagen toen onnodig duur werd.

Ik verwacht overigens volgend jaar een BMW i2 of i?, zal wslk een crossover worden.
Volgens deze link toch een sedan-coupé?
https://www.bimmertoday.de/2021/07/0...iante-des-im2/

Of ze bouwen verder de BMW i3 om, maar dan zonder dure carbon, en wat groter:
https://www.bimmertoday.de/2019/03/2...r-30-000-euro/

Trouwens, als je aan het kijken bent om zelf een EV te kopen kan je best ook eens de Ford mach e gaan testen. Heel ruime wagen en rijdt nog eens top ook. Ik ben alleen niet zo wild van het interieur. Het is en blijft een Amerikaanse wagen op dat vlak. Maar als ik zou moeten kiezen tussen Enyaq en Mach e, dan toch maar de mach e. Prijs valt ook behoorlijk mee voor de RWD extended range.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2022, 11:32   #4142
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Trouwens, als je aan het kijken bent om zelf een EV te kopen kan je best ook eens de Ford mach e gaan testen. Heel ruime wagen en rijdt nog eens top ook. Ik ben alleen niet zo wild van het interieur. Het is en blijft een Amerikaanse wagen op dat vlak. Maar als ik zou moeten kiezen tussen Enyaq en Mach e, dan toch maar de mach e. Prijs valt ook behoorlijk mee voor de RWD extended range.
Heb je die Enyaq gereden? Ik nog niet maar ben ik wel van plan.

Zeiden ze iets van wachttijden? Klopt dat van 2 jaar? Want dan krijg je wslk een heel andere wagen...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2022, 11:50   #4143
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je die Enyaq gereden? Ik nog niet maar ben ik wel van plan.

Zeiden ze iets van wachttijden? Klopt dat van 2 jaar? Want dan krijg je wslk een heel andere wagen...
Enyaq niet omdat ik wist dat ik die toch niet zou nemen...Ik geef toe, tis een beetje "blasé" maar ik kan er mij niet toe brengen om met een skoda te rijden. Ik ken wel een aantal mensen die ondertussen een Enyaq hebben en die hebben er een half jaar moeten op wachten maar dat is ook al een tijdje terug. Weet dus niet hoe het met nieuwe bestellingen zit. Ford zat in januari aan 6 maand. 4 maand om in produktie te gaan en dan nog een maand of 2 onderweg vanuit Mexico. Er zijn van de Mustang overigens ook sneller stockwagens te verkrijgen. Aangezien de Mustang eigenlijk maar 1 echt optiepakket heeft en geen eindeloze lijst zoals bijvoorbeeld bmw, valt dat echt wel te overwegen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2022, 13:42   #4144
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Enyaq niet omdat ik wist dat ik die toch niet zou nemen...Ik geef toe, tis een beetje "blasé" maar ik kan er mij niet toe brengen om met een skoda te rijden. Ik ken wel een aantal mensen die ondertussen een Enyaq hebben en die hebben er een half jaar moeten op wachten maar dat is ook al een tijdje terug. Weet dus niet hoe het met nieuwe bestellingen zit. Ford zat in januari aan 6 maand. 4 maand om in produktie te gaan en dan nog een maand of 2 onderweg vanuit Mexico. Er zijn van de Mustang overigens ook sneller stockwagens te verkrijgen. Aangezien de Mustang eigenlijk maar 1 echt optiepakket heeft en geen eindeloze lijst zoals bijvoorbeeld bmw, valt dat echt wel te overwegen.
Het is echt moeilijk te kiezen tussen die Enyaq en Mustang-e, als neutrale toeschouwer.

Ik vind ze beide niet mis van lijn, de Enyaq is zelfs aerodynamischer wat men op het eerste zicht niet zou denken. Qua rijbereik liggen ze ~gelijk ondanks groter batterijpack in de Ford. In de winter kan je verder komen met die Enyaq. In de zomer verder met de Ford. Enyaq is dus algemeen wat zuiniger. De Ford heeft nu 3 kWh bruikbaar meer vrijgegeven van 88 kWh naar 91 kWh google ik. Zal niet zonder reden zijn, heeft nu eenmaal een bruto 99 kWh pack.

De Mustang LR heeft heelwat concurrentie in die 60k-prijsklasse, zelfs de Audi Q4 e-tron: https://www.egear.be/skoda-enyaq/

De Enyaq is wel in de EU gemaakt, Tsjechië. De Mustang-e in Mexico. Dat zou je ergens moeten zien aan de prijs-afwerking. Dus vooral EU-import maakt de Mustang duurder.

Hangt er ook een beetje vanaf of je dealer in de buurt woont. We hebben al een kleine Skoda, en klagen doen we zeker niet...

Als ik de Ford zoals de Skoda configureer, ~vergelijkbare opties dan komt de Skoda ~ € 8500 goedkoper uit en de optie warmtepomp is inbegrepen. (bij de Mustang e kan je voorlopig nog geen warmtepomp krijgen)

En "qua blasé" wie koopt nu een Ford Mustang e als hij voor dat geld een Audi Q4 e tron kan hebben (ook sportback)?
https://www.egear.be/audi-q4-e-tron/

https://www.autogids.be/autonieuws/n...n-onthuld.html

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2022 om 14:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2022, 09:42   #4145
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

De zware BMW i4 M50 getest bij winteromstandigheden door Bjorn Nyland.

Alles BMW-kwaliteit en hoog geluidscomfort (Nyland was onder de indruk), ook snellaadvermogen was top, maar dan kwam dat verbruik... en haalde duidelijk geen 400 km bij 90 kmh gemiddelde.

Ook in die extra slechte omstandigheden met de minst zuinige versie: "still a little bit thirsty" volgens Bjorn Nyland.

Best de video bekijken:

https://www.youtube.com/watch?v=MntP654A4vk&t=2s

Het gewicht haalde gemeten zelfs 2,4 ton incl. bestuurder en wat extra sneeuw die bleef plakken in de wielkasten, en de M50 heeft al de minder goede Cd van de twee versies (ook de brede winterbanden banden en geen aero-velgen 19", maar de zomerbanden op 20" zijn nog veel breder...)

Citaat:
https://insideevs.com/news/565641/bm...50-range-cold/

Watch BMW i4 M50 Range Tested In Cold Weather

Bjørn Nyland reports 385 km (239 miles) at 90 km/h (56 mph).

The all-new BMW i4, in the top-of-the-line M50 version, was recently range tested by Bjørn Nyland in cold weather conditions (1-2°C and wet roads).

The BMW i4 has a 83.9 kWh battery (81.5 kWh net usable), according to the manufacturer, and in optimum conditions should get up to 510 km (317 miles) of range.

The company reports that the EPA range is also pretty good (see full report here):

18" wheels (225/50R18): 301 miles (484 km)
19" wheels (245/40R19 / 255/40R19): 282 miles (454 km)

However, the 19" wheels with winter tires and less than optimum conditions, affects the range.

According to the video, the tested car was able to achieve 385 km (239 miles) at 90 km/h (56 mph), which is pretty good, but still a little bit thirsty at 207 Wh/km (333 Wh/mile) according to Bjørn Nyland's estimations.

The limited power Turtle mode engaged at about 2% state-of-charge (SOC), and the car arrived at a charging point at 1% SOC.

Bjørn Nyland's 90 km/h range test usually runs until low state-of-charge, 0%, 0 km, ---, or equivalent appear on the display as he does not expect that regular drivers would go beyond "zero". The cars still have some reserve at that point. The full range is calculated based on the remaining state-of-charge.

The 120 km/h test is an estimation of range, based on energy consumption and estimated battery capacity (from the 90 km/h test).

Relatively high energy consumption might be partially related to the weight of the car (with the driver) at 2,400 kg according to the video.

In general, the result makes us believe that up to around 300 miles in the Summer is possible at 90 km/h.

At a higher speed of 120 km/h (75 mph), the estimated range decreased by 26% to 285 km (177 miles).

2022 BMW i4 M50 [Winter]

Results at 90 km/h (56 mph)

range of 385 km (239 miles)
energy consumption of 207 Wh/km (333 Wh/mile)
used battery capacity: 79.4 kWh (estimated)
temperature of 1°C
19" Pirelli P Zero Winter (245/40-19) front and (255/40-19) rear

Results at 120 km/h (75 mph); up 33% compared to 90 km/h:

range of 285 km (177 miles); down 26%
energy consumption of 279 Wh/km (449 Wh/mile); up 35%
used battery capacity: 79.4 kWh (estimated)
temperature of 2°C
19" Pirelli P Zero Winter (245/40-19)front and (255/40-19) rear
Een zomertest van Bjorn Nyland zal wellicht later volgen, hopelijk eens de e40 met standaard zomerbanden.
Nyland klaagde al dat hij enkel de persversie kon lenen zoals die doorgereikt wordt.

Het verschil in rijbereik volgens constructeur volgens de (zomer)banden/velgen, wel EPA-range-USA, dat is de meest geloofwaardige want ook echte koude/hete omstandigheden dus echt haalbaar. De fake Europese WLTP plak ik mee: (ook gewicht en Cd bij serieband, kWh zijn identiek)
Citaat:
https://insideevs.com/news/556828/bm...ange-301miles/

BMW i4 M50 specs (U.S. version):

EPA Range
19" wheels (245/40R19 / 255/40R19): 270 miles (434 km)
20" wheels (255/35R20 / 285/30R20): 227 miles (365 km)
WLTP range up to 510 km (317 miles)
83.9 kWh battery (81.5 kWh net usable)
Curb weight: 5,018 lbs (2,276 kg)
Drag Coefficient (Cx) of 0.25

BMW i4 eDrive40 specs (U.S. version):

EPA Range
18" wheels (225/50R18): 301 miles (484 km)
19" wheels (245/40R19 / 255/40R19): 282 miles (454 km)

WLTP range up to 590 km (367 miles)

83.9 kWh battery (81.5 kWh net usable)
Curb weight: 4,680 lbs (2,123 kg)
Drag Coefficient (Cx) of 0.24
De keuze is dan snel gemaakt wie veel waarde op rijbereik legt, en veel minder op "ik wil de vetste hebben", die M50 heeft tot ~120 km minder rijbereik met de brede sloffen. Snelladen gaat immers tot 200 kW DC piek bij de snellere laadpunten, de laadgrafieken -tot 80%- vind je in de link.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2022 om 10:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2022, 16:53   #4146
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Thuis een elektrisch laadpunt installeren? Dit zijn de gevolgen voor je brandverzekering.
Weldra betalen zoals verwacht .

https://www.hln.be/geld/thuis-een-el...ring~a2d0f00b/
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2022, 16:55   #4147
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

https://www.hln.be/buitenland/franse...jgen~a97c471f/

Elektriciteit uit het buitenland ?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2022, 17:57   #4148
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Thuis een elektrisch laadpunt installeren? Dit zijn de gevolgen voor je brandverzekering.

https://www.hln.be/geld/thuis-een-el...ring~a2d0f00b/
Citaat:
Weldra betalen zoals verwacht .
Er verandert niets tov een ICE in de garage, die walbox moet je wel melden, dan is die mee verzekerd bij de inboedel.

Citaat:
Brandverzekeraar inlichten?

Wanneer het laadpunt zich in of om de woning bevindt, valt het aan te raden om je brandverzekeraar in te lichten. Op die manier vermijd je een onderverzekering van je woning. Aangezien de verzekeraar de premie bij de melding van een laadpunt doorgaans (vooralsnog) niet optrekt, kan je er dus alleen maar baat bij hebben.
Info uit Duitsland:
https://www.haus-und-grund-vertrag.d...x_10-2021.html

De auto is altijd gedekt door de autoverzekering, binnen of buiten.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2022 om 18:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2022, 17:59   #4149
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
?? Benzine / Diesel / Olie / Adblue uit het buitenland?

Momenteel krijgt Frankrijk (+3,65 %) en UK (+8,2%) stroom van België, en wij van Nederland (-7,94%), we zijn dus momenteel netto electriciteitsexporteur, 3,91 % van de Be-electriciteit gaat naar het buitenland:

https://app.electricitymap.org/zone/BE

Bedrijven met voldoende zonnepanelen kunnen hun electrisch wagenpark zelf van electriciteit voorzien:
https://luminus-business-blog.be/ele...n-op-een-buik/

Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211014_97717539

SALARISWAGEN

‘Stekker is nu goedkoper dan pomp’

Uit een vergelijking van leasemaatschappij Leaseplan blijkt dat de elektrische bedrijfswagen qua kostprijs steeds meer kan concurreren met benzines en diesels. In de middenklasse is hij nu al goedkoper. Maar de infrastructuur blijft ‘hopeloos’ achter.
Als men niets onderneemt gaat Sinterklaas het ook niet doen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2022 om 18:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2022, 19:40   #4150
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

En minder elektriciteit uit Frankrijk .

https://www.msn.com/nl-be/financien/...ren/ar-AATJQR8
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2022, 20:42   #4151
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En minder elektriciteit uit Frankrijk .

https://www.msn.com/nl-be/financien/...ren/ar-AATJQR8
Dat mag want "we hebben er teveel", al 3 jaar achtereen:

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01...-volle-toeren/

Stroom voor de buren

Daar staat wel tegenover dat we niet al die stroom zelf verbruikten. Net zoals onze productie, piekte vorig jaar ook onze export. Netto voerden we vorig jaar 6,6 TWh uit, ondermeer naar Groot-Brittannië en naar Frankrijk, dat zelf sukkelde met zijn nucleaire park. België is historisch een netto-importeur van stroom, maar in 2021 waren we voor het derde jaar op rij een netto-exporteur, zo blijkt uit de cijfers van Elia.




Alle olie en gas enz... uit het buitenland: (plaatje EU, 2016)



https://www.bpb.de/kurz-knapp/zahlen...ort-der-eu-28/

België is zelfs bij de top 20 van de wereld van import van ruwe olie, en 7e van de EU:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...by_oil_imports

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2022 om 20:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 14:08   #4152
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Volvo gaat Tesla achterna, en wil nu ook aan megacasting doen door heel veel dragende carrosseriedelen gewoon in één stuk te persen (Giga Press). Dit voor hun volgende generatie electrische wagens.

Animatiefilmpje van megacasting van Volvo newsroom:
of direct via YT: https://www.youtube.com/watch?v=O6H5Ctb4C-I
Ook onze Volvo Gent zal dus in enekele jaren aan "megagieten" moeten beginnen, en dat nieuws bereikte na ~3 dagen ook onze Tijd.be:

(Volvo weet heel goed waarom ze Tesla achterna moeten...)

Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10366278.html

Volvo wil succesvolle 'Tesla-techniek' ook inzetten in Gentse fabriek

11 februari 2022 15:46

De Zweeds-Chinese autobouwer Volvo wil in de toekomst ook in Gent grote aluminium onderdelen in één stuk gieten. Met dat 'megagieten' gaat Volvo de concurrentie aan met Tesla, dat vandaag al gebruikmaakt van die techniek.

Het smelten van aluminium tot grote onderdelen is duurzamer, goedkoper en het betekent minder assemblage. Eerder deze week kondigde Volvo al een grote investering aan van 10 miljard Zweedse kronen (bijna 1 miljard euro) in haar productievestiging in het Zweedse Göteborg.

De invoering van 'mega casting' van onderdelen geeft de Zweedse fabriek een stevig competitief voordeel ten opzichte van Gent. Göteborg is dankzij de aankondiging zeker dat het toekomstige elektrische Volvo-modellen zal mogen bouwen, nadat de thuisstad van Volvo eind vorig jaar ook een grote batterijfabriek toegewezen kreeg.

Indien de Gentse fabriek de techniek niet invoert, dreigt een uitdoofscenario op lange termijn. Maar de internationale directie wil vrijdag die reden tot ongerustheid wegnemen. 'Onze andere Volvo fabrieken zullen volgen, ook die van Gent', klonk het in de marge van de voorstelling van de jaarresultaten. 'Dit proces wordt de komende jaren stap voor stap uitgerold, wanneer we de volgende generatie elektrische auto's introduceren.'

Met het 'megagieten' van onderdelen gaat Volvo de concurrentie aan met Tesla, dat vandaag al gebruikmaakt van de techniek. Het smelten van aluminium tot grote onderdelen is duurzamer, goedkoper en het betekent minder assemblage.

Vakbonden niet ongerust

De Gentse Volvo-fabriek is tot vandaag de pionier van de elektrificatie binnen Volvo. Vandaag bouwen ruim 6.900 medewerkers er de eerste elektrische modellen van het merk, de XC40 en de jongere C40. Het bedrijf is een van de belangrijkste industriële werkgevers van Vlaanderen. Maar het huidige CMA-platform, waarop die auto's gebaseerd zijn, zal over enkele jaren gedateerd zijn.

De vakbonden reageren niet bij voorbaat negatief op de efficiëntere productiemethode. 'Het kan een impact hebben, maar we gaan daardoor geen massale ontslagronde zien', zegt Marc Verslijcke van ACV-Metea. Getroffen werknemers zouden ook elders aan de slag kunnen in de fabriek, die nog steeds aan het aanwerven is.

Volvo wil tegen 2030 een volledig elektrisch automerk zijn en tegen 2040 klimaatneutraal produceren.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2022 om 14:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 01:15   #4153
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook onze Volvo Gent zal dus in enekele jaren aan "megagieten" moeten beginnen, en dat nieuws bereikte na ~3 dagen ook onze Tijd.be:

(Volvo weet heel goed waarom ze Tesla achterna moeten...)
Mocht ik van TOON en anti-SUV zijn, ik betoogde voor de sluiting van Volvo Gent:



__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 11:33   #4154
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Mocht ik van TOON en anti-SUV zijn, ik betoogde voor de sluiting van Volvo Gent:



Nee, betogen voor geen te grote SUVs te maken.

Die foto is nog geen SUV maar een CUV (crossover), die C40 is 1,58 meter hoog.
Ken je de "SUV-familie" van Volvo niet?
Citaat:
https://www.volvocars.com/nl-be/v/cars/suv
Maak kennis met de Volvo SUV-familie


Je moet bij al de XCs van Volvo zijn voor de SUVs, dan zit je ~of boven 1,65 m



De XC90 is de vetste met 1,78 m hoogte:
https://nl.automobiledimension.com/v...fmetingen.html


Ik zou ipv die XC90 toch de breakversie nemen om vandalisme te vermijden.

Ze geven zelfs de naam Cross Country lol al wat anders als Sport Utility Vehicle, met de anti-Sport van eerder uit de bocht te vliegen door hoger zwaartepunt.
Volvo V90 Cross Country


Minder verbruik, wat gemakkelijker te parkeren (smaller), betere wegligging enz...
En je moogt bij wegenwerken ook links rijden bij 2m10 rijvakken (Duitsland), vroeger 2,00 m

SUVs worden daar geweerd op het linkse spoor, je moogt altijd proberen... maar bij een ongeval telt dat verbodsbord...

Citaat:
https://autofahrerseite.eu/recht/ver...inke-spur.html

Auf die linke Spur in einer Baustelle gehören keine SUV!

Natürlich fallen Kandidaten wie Porsche Cayenne, Mercedes M-Klasse, BMW X5/X6, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, die Kombis Skoda Octavia sowie Volvo V70 und sogar der Van Ford B-Max aufgrund ihrer Bauformen durch das Raster und dürfen die auf 2 m Fahrzeugbreite begrenzten Spuren nicht befahren. Es sind also nicht nur breite SUV, die aufgrund ihrer Ausmaße nicht in die linke Spur dürfen.

Bei Überbreite drohen Bußgelder

Befährt man mit Überbreite die linke Spur der Baustelle, kostet das 20 Euro Bußgeld. Das Fahrzeug zu breite Fahrzeug in einen Unfall verwickelt werden, wird unter Umständen nicht nur ein Bußgeld fällig. Eventuell ist dann sogar der Kasko-Schutz eingeschränkt. Aufgrund einer etwaigen Mitschuld kann es sogar zu Kürzungen bei den Leistungen der Kasko- als auch der Haftpflichtversicherung kommen.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2022 om 11:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 12:14   #4155
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
?? Benzine / Diesel / Olie / Adblue uit het buitenland?

Momenteel krijgt Frankrijk (+3,65 %) en UK (+8,2%) stroom van België, en wij van Nederland (-7,94%), we zijn dus momenteel netto electriciteitsexporteur, 3,91 % van de Be-electriciteit gaat naar het buitenland:

https://app.electricitymap.org/zone/BE

Bedrijven met voldoende zonnepanelen kunnen hun electrisch wagenpark zelf van electriciteit voorzien:
https://luminus-business-blog.be/ele...n-op-een-buik/


Als men niets onderneemt gaat Sinterklaas het ook niet doen.
Maar gemiddeld 17 euro per 100 km met snelladers.

Toch meer iets voor patsers.

https://www.hln.be/mijn-gids/snellad...erkt~a0de2ece/

Toch al rap een dubbele kost tegenover benzine of diesel en een 3 of 4 keer zoveel tegenover lpg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 februari 2022 om 12:19.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 18:09   #4156
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar gemiddeld 17 euro per 100 km met snelladers.

Toch meer iets voor patsers.

https://www.hln.be/mijn-gids/snellad...erkt~a0de2ece/

Toch al rap een dubbele kost tegenover benzine of diesel en een 3 of 4 keer zoveel tegenover lpg.
Wie zo zot is enkel met snelladers te laden? Geen tragere laadpaal thuis of op het werk of ergens anders ? heel RAAR. Werkloze patsers met een dikke EV? Die kennen de gratis laadpunten ook niet?

Citaat:
https://www.hln.be/drive/kaart-extra...aden~a7df1c02/

KAART. "Extra dienstverlening voor onze klanten": bij deze winkels kan je jouw elektrische wagen gratis opladen

Vandaag opent warenhuisketen Lidl een 100ste winkel met een laadpaal. Met die snellader kan iedereen zijn of haar elektrische wagen of fiets gratis van elektriciteit voorzien, zonder kaartje, pasje of andere rompslomp. En gratis bestaat wél, want ook andere winkelketens zoals Delhaize en Ikea leveren kosteloos stroom aan wie dat wil. Omdat de online zoektocht naar gratis tanken in ons land een calvarietocht langs verouderde info oplevert, verzamelden wij exclusief de recentste oplaadlocaties, met een overzicht van hoe ze werken.

Ariane De Borger 30-09-21,
Ook uitgelegd door den expert.
Zeker voor patsers.

Nog altijd 14 laadpunten gratis:
https://nl.chargemap.com/genk-shopping-center-.html

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2022 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 19:01   #4157
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Er moet toch nogal wat energie opgewekt worden voor die laadpalen eh.
Te zien aan het zeer hoge verbruik van die auto's zal dat ook wel een zeer hoog verbruik van die gascentrales zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 19:08   #4158
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

De prijzen van Fastned zijn wslk even duur dan die van Ionity, beide zonder abbo.
Maar om aan 17 € per 100 km te komen moet men nogal een slurper hebben, of een zware voet. En te dom zijn om een abonnement te nemen, of het loont niet die 1-2 keer per jaar (of in nood)

Maar iedereen tankt wel eens -1 maal per jaar- benzine/diesel langs de snelweg aan 1,85 tot 1,90 €/liter, nietwaar?

https://support.fastned.nl/hc/nl/art...at-kost-laden-

Hieronder kun je een overzicht vinden van onze prijzen.
Citaat:
Standaard prijs

België: € 0.69 per kWh

Gold Member prijs

België: € 0.45 per kWh + € 11.99 per maand
17 € /100 km = 24,7 kWh/ 100 km standaard prijs zonder Gold Member of geen abonnement

Gold member is goedkoper als trouwe klant toch, 120 €/jaar aan 12.000 km/jaar (50%) snelladen is 1 € per 100 km extra. (EV-rijder doet 24.000 km/jaar, 50% via vaste snelwegen, pendelaars)

24,7 kWh /100 km * € 0,45 /kWh = 11,11 €/ 100 km + 1 €/100 km = 12,11 €/100 km.

Een diesel of benzine tankt dan 7 liter/100 km aan 1,80 €/liter = 12,6 €/ 100 km.

Ze maken de snelladers nog altijd goedkoper dan moest je met een ICE rijden. Gold member is alvast interessant als je altijd aan die snellaadpunten passeert.

Citaat:
Toch al rap een dubbele kost tegenover benzine of diesel
Mambo zuigt alweer heel dikke onzin uit zijn duim.
Probeer nog eens opnieuw mambo, of begrijp je de berekening niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er moet toch nogal wat energie opgewekt worden voor die laadpalen eh.
Te zien aan het zeer hoge verbruik van die auto's zal dat ook wel een zeer hoog verbruik van die gascentrales zijn.
Bij snelladen of traagladen men betaald altijd de lokale laadverliezen mee. (laadpunt-infra en wagen zelf).

Bij benzines en diesels moet er nogal wat energie verbruikt worden en dan nog de bevoorrading om die tankreservoirs bij te vullen. En ook de vervuiling moet betaald worden (Bofas). Zit allemaal in de literprijs.

Een zware EV die 25 kWh/100 km slurpt betaalt zelfs bij altijd snelladen iets minder dan een vergelijkbare ICE. Is aangetoond met abo of member.

Fastned en Ionity en ... gaan niet overdrijven anders koopt iedereen een Tesla.
Citaat:
De oplaadkosten zijn schattingen. Voor de geschatte oplaadkosten gaan we uit van Supercharger-kosten van €0.31 per kilowattuur.

https://www.tesla.com/nl_BE/supercha...%20per%20liter.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2022 om 19:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 19:45   #4159
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als je bv naar spanje wilt met een EV aan 17€ per honderd km en het is 1200 km ben je 204€ kwijt.

Met een diesel circa 100€

Het verbruik ligt ook veel lager met een dieselmotor op snelweg. Pakweg 4 liter per 100 km.
Ook geen abonnement kosten.

Diesels zijn daarvoor gemaakt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 februari 2022 om 19:47.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 19:57   #4160
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

En ook worden benzinestations bevoorraad met tankwagens van 35000 liter. Daar zit eigenlijk geen verlies op.
Maar stroom tegen dat dit van een gascentrale tot aan de laadpaal aankomt is de helft verdwenen

Dus die centrales moeten ook dat extra blijven aanbrengen.

Dat is dweilen met de kraan open.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be