Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2022, 18:05   #4181
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Cng lijkt dan wel de goedkoopste maar allicht niet de meest voor de hand liggende keuze qua tankgemak.

In elk geval is een EV feitelijk de slechtste keuze, duurste keuze en ecologisch ook geen goede zaak.
Het nadeel van CNG ....caddy is de kleine benzine tank ....die is snel leeg (daar mag je in feite niet op rijden is om te starten.)

En een echte EV daar zit men te bluffen met rijbereik van 100% lading tot 0 % ....en men bolt ermee zoals een 100 jarige blinde tegen 100km/u
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 18:19   #4182
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Rijdende bommen omdat de brandstof zo goedkoop is:

Citaat:
https://www.ad.nl/auto/je-mag-honder...-bom~a9816d32/

Je mag honderden liters benzine meenemen in auto: ‘Je bent een rijdende bom’

In Duitsland is een automobilist aangehouden die in Polen 1600 liter goedkope benzine had getankt en in jerrycans over de grens smokkelde. Toch blijkt dat je als particulier meer benzine of diesel mag meenemen uit het buitenland dan je zou denken.

Erik Kouwenhoven 13-02-22, 06:00 Laatste update: 13-02-22, 09:08

De inwoner van de Duitse plaats Thüringen werd in Duitsland aangehouden door de politie, omdat hij acht metalen tonnen met een inhoud van 200 liter in zijn auto vervoerde. De man had hierover geen belasting betaald en moest in totaal 750 euro afrekenen. Daarmee was zijn voordeel compleet verdwenen.

Nu de benzineprijzen zo zijn gestegen, lijkt het aanlokkelijk om extra brandstof mee te nemen uit het buitenland en dat mag, weet de ANWB. Wie over de grens jerrycans vult met benzine, mag volgens de bond zelfs tot 240 liter meenemen. ,,De voorwaarde is dat de brandstof bestemd is voor eigen gebruik en wordt vervoerd in jerrycans van maximaal 60 liter per stuk", aldus Erik Jan de Jong van de ANWB. ,,De jerrycans moeten geschikt zijn voor autobrandstoffen, ze mogen niet lekken en deugdelijk zijn vastgezet in de auto.”

Naheffing belastingdienst
,,Deze regeling is opgenomen in het ADR", zegt De Jong. ,,Dat is een Europees verdrag voor vervoer van gevaarlijke goederen over de weg. En hoewel de politie je dus niet kan bekeuren wanneer je met jerrycans vol brandstof terugkeert uit het buitenland, kun je wel een naheffing van de belastingdienst verwachten. Er moet namelijk accijns worden betaald wanneer meer dan 10 liter reservebrandstof Nederland wordt binnengebracht.”

Jan Pieter de Wilde van Kuster Energy (met vestigingen in zowel Nederland als Duitsland) zei eerder al tegen deze site dat het vullen van jerrycans door Nederlanders niet nieuw is, maar dat het nu wel heel veel gebeurt. ,,Een tripje over de grens wordt lucratiever als je niet om de haverklap weer terug hoeft te komen en dus slaan sommigen in één klap wel heel veel in. De Wilde drukt mensen op het hart om geen risico’s te nemen: ,,Je bent een rijdende bom.”

ANWB: ‘Liefst helemaal geen jerrycan’

Ook de ANWB meldt dat de gevolgen rampzalig kunnen zijn wanneer er brandstof vrijkomt bij een aanrijding. Volgens de ANWB is wat formeel is toegestaan niet altijd hetzelfde als wat veilig is. ,,Je kunt beter helemaal geen jerrycan in je achterbak te vervoeren, ook niet als extra reservetankje. ,,Helemaal risicoloos is ook dat namelijk niet", zegt de woordvoerder. ,,Bijvoorbeeld als de auto betrokken raakt bij een ongeval. Bovendien is het helemaal niet nodig. Door de gemiddelde actieradius van een auto, de mogelijkheid om ook ‘s nachts te kunnen tanken en de gemakkelijke vindbaarheid van tankstations door middel van navigatiesysteem of smartphone, is de kans dat je zonder brandstof komt te staan minimaal.”
S U K K E L S

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 18:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 18:45   #4183
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Micele kan er precies niet goed tegen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 18:49   #4184
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Het blijft toch een dure grap...

Even het traject gesimuleerd voor de jaarlijkse vakantietrip naar N-Italië (profiel van een Ioniq 5 AWD LR gebruikt, op abetterrouteplanner.com): 5 snellaadbeurten, samen met thuislaadstroom om met een volle batterij te starten = 205 euro voor 1100 km... dubbel zo duur als momenteel met de diesel.

Tuurlijk, met laadpasjes en abonnementen wordt het goedkoper. Dan heb ik pasjes nodig voor Ionity, Enel-X en Allego en bij sommige moet je al een jaarcontract afnemen (Ionity), waardoor er geen enkel financieel voordeel is, als je niet regelmatig (lees: meer dan louter alleen voor de vakantietrip) snellaadt.
Iedereen die een EV overweegt zou die rekensom moeten maken.
Weet ook dat je elke tankbeurt afhankelijk bent van beschikbaarheid en dagprijs van de beschikbare leverancier. .
Wat reserve meenemen of stockeren kan ook niet.

Benzine kan je een jaartje bijhouden, dieselbrandstof oneindig lang.
Met een diesel en 1000 liter thuisreserve kom je al gauw 20.000 km ver.
Als het wat tegenzit en je moet er zuinig mee omspringen dan ben je toch enkele jaren gerust.

Dat lijkt me een goed plan om energie armoede tegen te gaan.
1000 liter diesel en 2000 kg pellets.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 23:43   #4185
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Laadmix: percentage geladen kilometers per laadmogelijkheid

Laadmix voor de jaren : 2020 | 2021

- Privé laadpaal thuis : 40 % | 51%
- Stopcontact thuis : 7% | 8%
- Openbare laadpaal in de buurt van je woning: 23% | 16%
- Openbare laadpaal elders: -*- | 6%
- Laadpaal op het werk: 19 % | 11 %
- Snellader: 11 % | 8%
Het gebruik van de snelladers in Nederland (laadmix van 11% naar 8% gedaald) is blijkbaar laag genoeg dat Tesla al hun superchargers vrijgeeft voor alle andere electrische wagens.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-non-...supercharging/

Tesla opens all Superchargers in the Netherlands to non-Tesla EVs

February 14, 2022

Tesla has officially opened all of its Superchargers in the Netherlands to other electric vehicles, meaning EVs from any manufacturer can utilize Tesla’s Supercharging infrastructure for a charge.

Tesla formally opened a pilot program for Non-Tesla EVs to charge at Tesla Superchargers in November 2021. The pilot program gave drivers in the Netherlands the opportunity to charge their non-Tesla EVs at Tesla Superchargers in ten locations: Sassenheim, Apeldoorn Oost, Meerkerk, Hengelo, Tilburg, Duiven, Breukelen, Naarden, Eemnes, and Zwolle.

The program then expanded to other locations, including France and Norway. However, these programs are still limited. Tesla announced earlier today that the Netherlands Superchargers are now available to every non-Tesla EV.

According to its Supercharger Map, Tesla has 54 Supercharging locations in the Netherlands, although not every location is open. Tesla has new locations in Almere, Amsterdam, Bergen op Zoom, Den Bosch, Deventer, Groningen, Haalem, Houten, Maastricht, Nederweert, Ridderkerk, Roermond, Roosendaal, Schiemdam, Spier, Urecht, Zoetermeet, and Zurich.
De snellaadpunten van Ionity en Fastned krijgen dus serieuze concurrentie, vooral in prijs per kWh.
Dat kan alleen maar goed zijn voor de consument met een EV die er regelmatig van gebruik maakt.
Tesla heeft ~ 560 snelle laadpunten, verdeelt over 54 Suc-stations.

Volgens NL-laadonderzoek zijn de belangrijkste factoren de nabijheid van het snellaadpunt en de snelheid.
Citaat:
Wat bepaalt je keuze voor een snellader?

1. Nabijheid snellader: 52%
2. Exploitant: 21%
3. Laadsnelheid: 15%
4. Kosten van laden: 9%
5. De aanwezigheid van andere faciliteiten: 3%

• De meeste EV-rijders laden tussen de tien en twintig minuten aan een snellader [N=1.151]

• Hoe lang laad je gemiddeld aan de snellader?

Minder dan 10 minuten: 7%
Tussen de 10-20 minuten: 62%
Meer dan 20 minuten: 31%

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 23:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 09:29   #4186
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

EV op -3 in fik .....schade aan gebouw betonijzers bloot.
https://www.bruzz.be/samenleving/ele...GFN3wPfPeMgFPc
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 09:33   #4187
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Propere EV op frietvet
https://www.vroom.be/nl/nieuws/austr...f4ae-522260250
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 11:08   #4188
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

ANWB legt het simpel uit dat men met een brandstofwagen gemiddeld 2 keer zo lang langs de kant van de weg staat dan met een electrische wagen.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...-versus-tanken

Opladen versus tanken

Waarom laden langer duurt, maar je minder tijd langs de weg staat

De tijd die opladen in beslag neemt is voor veel mensen reden om nog niet elektrisch te gaan rijden. Het klopt dat het opladen van een accu meer tijd in beslag neemt dan tanken van benzine of diesel. Zelfs wanneer je gaat snelladen langs de snelweg, ben je al snel zo’n twintig minuten kwijt voor je weer op weg kunt. In vier minuten zit de tank van je auto vol met brandstof, heb je afgerekend en ben je weer op weg. Dat scheelt nogal, toch?

Er is één heel belangrijk verschil. Voor een volle tank benzine of diesel moet je altijd langs een tankstation. Een elektrische auto hang je thuis of op kantoor aan een laadpaal en laadt vooral op wanneer je zelf ligt te slapen of aan het werk bent. Dat kost je dus nauwelijks extra tijd. Alleen wanneer je in één keer verder moet rijden dan de actieradius van je elektrische auto toestaat, dan zal je langs de weg moeten snelladen en ben je wat meer tijd kwijt. Bij een moderne elektrische auto hebben we het dan al snel over 250 kilometer, na zo’n lange rit is het sowieso aan te raden even een pauze in te lassen voor je weer in de auto springt. Overigens hoef je niet lang te zoeken naar een oplaadpunt: **Nederland heeft de grootste laaddichtheid van Europa.

Voor gemiddeld gebruik van een elektrische auto gaan we uit van #tien procent snelladen voor de totale laadbehoefte, je laadt immers zo veel mogelijk thuis of op het werk. Gemiddeld ben je dus voor maar tien procent van al je kilometers aangewezen op laden langs de weg, terwijl je met een brandstofauto voor de volle honderd procent langs de kant van de weg staat te tanken. Bij twintig minuten snelladen en vier minuten tanken sta je met een benzineauto dus twee keer langer langs de weg stil dan met een elektrische auto! Daar komt nog bij dat je geen vieze en stinkende handen krijgt van laden.


Aangezien auto’s steeds sneller kunnen snelladen en de accucapaciteit van nieuwe elektrische auto’s nog steeds toeneemt, zal je in de toekomst alleen maar minder en korter langs de weg staan te laden. Het klopt dus dat laden langer duurt dan tanken, maar je staat in totaal minder lang stil langs de kant van de weg.
- - - - - - - - - - - -

Volgens recent Nederlands laadonderzoek (mijn post hierboven) is de laadmix voor #snelladen zelfs van 11% naar 8% snelladen gedaald in 2021#, maar dat kan binnen een jaar of 5-10 terug gaan toenemen, parameters die men nog niet precies kan voorspellen zullen een rol spelen.

(moest men het rekenkundig niet begrijpen, men kan mailen naar de ANWB)


** "de laaddichtheid" is flink aan het verbeteren in België.

Ondertussen staan we op de 11e plaats bij BEV/openbaar laadpunt van 45 landen, (Nederland op 7), en ook duidelijk beter dan het EU-gemiddelde.

Bij (ultra)snellaadpunten per 100 km snelweg staat BE nu 17e met 53 (NL: 11e met 101). **Definitie laaddichtheid zal wslk laadpunten per km² zijn.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=263020 # 19

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 12:43   #4189
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Moeilijke keuze? Niet voor mij..., ook niet voor een BMW M-fan, gaat hij wisselen?

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=wP21EVz2gLM

BMW i4 M50 detailed review by Tesla owner. Would I swap? Side-by-side comparison v Tesla Model 3
BMW moet echt beter kunnen. (we zullen het zeker aan de verkoopcijfers van Duitsland zien)
Naar de volgende BMW i met echt e-platform? Nog enkele jaren?

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 12:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 14:35   #4190
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Een fossiele auto tanken aan tankstation meer voordeel dan thuis een EV opladen ....kaart nemen om te kunnen opladen kabel afrollen aansluiten en losmaken en oprollen ....komt van een Tesla model 3 eigenaar.
Ev moet men na elke rit opladen ook grote aanpassing .

Bij tanken men is zeker dat de tank vol is.
Dan bij opladen thuis .....kans dat er iets misloopt en dan s'morgens batterij niet op de gewenste lading is.

Laatst gewijzigd door chris k : 15 februari 2022 om 14:36.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 15:10   #4191
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Bij tanken men is zeker dat de tank vol is.
Bij laden ook, en men kan op veel plaatsen laden. Lees de uitleg van ANWB.

Bij het laden hoeft dat niet altijd, men laadt tenslotte wat men nodig heeft.
Laadonderzoek Nederland 2021.

Citaat:
Dan bij opladen thuis .....kans dat er iets misloopt en dan s'morgens batterij niet op de gewenste lading is.
En wat zou er kunnen mislopen? Een steenmarter die aan de laadkabel knaagt? Die lusten toch veel eerder die plofkabels van ICE.

Aha als de stroom uitvalt ofzo? Dan kun jij ook NIET tanken, want een tankstation werkt niet zonder stroom.

En de kans op uw misloopfantasietje is wellicht kleiner dan dat je plofauto in de fik vliegt tijdens het tanken. Maar goed dat het tankstation niet mee de lucht in ging.

(statische electriciteit ofzo, of andere plofauto-pannes, cng, lpg, enz... issues)
Citaat:
https://www.1limburg.nl/auto-vliegt-...ation-gespaard

Auto vliegt in brand tijdens tanken, tankstation gespaard

In Weert is in de nacht van donderdag op vrijdag een auto in brand gevlogen tijdens een tankbeurt. Het tankstation bleef gespaard.

Rond 01:30 uur werd er alarm geslagen bij tankstation Meiberg langs de A2.

Rook

Volgens lokale nieuwssite Weertdegekste kwam er rook onder de motorkap vandaan tijdens het tanken. De medewerkers van het tankstation en de eigenaar van de auto duwden het rokende voertuig uit voorzorg meteen weg bij het tankstation.

Vlammen

En dat bleek een verstandige keuze. Toen de auto eenmaal op een veilige plek stond, vloog hij in brand. De wagen stond in lichterlaaie op het moment dat de brandweer arriveerde. Het vehikel is volledig in vlammen opgegaan.

Dan vertrek ik toch liever met een halfvolle batterij van thuis uit en laadt nog wat gratis extra bij tijdens het shoppen en-of een uitstapje in de stad, en een mooie wandeling: https://www.hln.be/drive/kaart-extra...aden~a7df1c02/

Stad Genk: https://nl.chargemap.com/genk-shoppi...ystem%20needed.

Ligt direct naast het molenvijverpark:
https://www.genk.be/molenvijverpark

of andere... : https://nl.chargemap.com/ikea-hasselt.html

Als ik dan terug kom heb ik nog meer in de batterij dan als ik vertrok.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 15:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 19:49   #4192
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
EV op -3 in fik .....schade aan gebouw betonijzers bloot.
https://www.bruzz.be/samenleving/ele...GFN3wPfPeMgFPc
aan de velgen te zien een VW id3
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 20:10   #4193
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Wat een miserie, hopelijk kennen de volgende generaties die antieke spullen niet meer.

Citaat:
https://www.tankpro.nl/brandstof/202...omp/?gdpr=deny

Chaos bij Belgisch tankstation: overstroming door defecte pomp

Gepubliceerd op 15-06-2021

Bij een tankstation van Gabriëls in het Belgische Mortsel stroomde afgelopen week 170 liter benzine weg door een defecte pomp. Terwijl de tank van de auto al volledig vol zat, bleef de pomp maar doorgaan, schrijft de krant Het Nieuwsblad.

“De man legde het pistool op een riooldeksel dat uitgeeft op een ondergrondse opvangplaats en belde de politie. Een ploeg kwam ter plaatse, drukte de noodstop in waardoor het tankstation buiten dienst werd gesteld en verwittigde de brandweer”, citeert het dagblad een lokale politiemedewerker.

Afgesloten

Voor de zekerheid werd het tankstation door de politie afgesloten. De benzine stroomde via het vulpistool een ondergrondse opvangplaats in, maar omdat ook de capaciteit van die opvangplaats was bereikt, werd het tankstation afgesloten met een politielint.

Uiteindelijk kwam een technicus om het probleem op te lossen. Vanwege de onophoudelijke toevoer van de brandstof werd er 250 euro van de rekening van de automobilist afgeschreven. Dat bedrag wordt volgens de krant waarschijnlijk snel weer overgemaakt naar de pechvogel, die het onderling met de pomphouder verder zal regelen.
Het internet staat er vol van die ploftankstations en de grondvervuiling kost honderden miljoenen. Een bepaald fonds BOFAS zit in de brandstofprijs 0,x cent, maar de belastingsbetaler draait er voor op.

De teloorgang van de smerige tankstations kan zo langzaam beginnen:

Citaat:
https://www.bruzz.be/economie/de-hel...ion-2021-09-18

De helft minder in 20 jaar tijd: de teloorgang van het tankstation
Wel enkele mooie fotos die de teloorgang wat nostalgie geven.



https://www.standaard.be/cnt/dmf20211005_94235507

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 20:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 20:34   #4194
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Zo te zien een BMW X5



Klopt: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180508_03503207

Hopla nog eentje: (2-serie?, moeilijk te herkennen)
https://www.gva.be/cnt/dmf20210508_93595265

Deze heeft veel geluk gehad, BMW 3 serie.
https://www.hln.be/roeselare/eigenaa...kene~ace2f27e/

Maar de schade zal toch navenant zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 20:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 09:14   #4195
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...fgoKiJ372ueCG8

Meer geruststellende nieuws .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 16:07   #4196
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

https://www.ifv.nl/nieuws/Paginas/Br...oertuigen.aspx

Elektrische voertuigen gebruiken meestal lithium-ion batterijen als energieopslag. Branden in deze batterijen hebben een ander brandverloop en een langere brandduur dan branden in conventionele voertuigen. Daarnaast komen bij brandende lithum-ion batterijen veel brandbare en toxische gassen vrij. Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid: "Deze risico's dragen eraan bij dat brandbestrijding, zeker in parkeergarages, mogelijk beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden."
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 16:10   #4197
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Vinçotte adviseert: "Voorzie oplaadpunten en stal elektrische voertuigen bij voorkeur in de buitenlucht; Voorzie vaste parkeerplaatsen en oplaadpunten voor elektrische voertuigen dichtbij de ingang voor de hulpdiensten."
Is dat haalbaar als we over enkele jaren allemaal elektrisch rijden?
https://www.vincotte.be/nl/blog/bran...egin-je-er-aan

Documentatie over dit thema kan je opvragen bij #Veiligheidsinstituut via [email protected] of via een berichtje aan mij met vermelding van je e-mailadres.

Laatst gewijzigd door chris k : 16 februari 2022 om 16:11.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 16:33   #4198
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-rijdt-deel-2/ veel minder dan de beloftes ....+40% minder
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 14:39   #4199
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
https://www.ifv.nl/nieuws/Paginas/Br...oertuigen.aspx

Elektrische voertuigen gebruiken meestal lithium-ion batterijen als energieopslag. Branden in deze batterijen hebben een ander brandverloop en een langere brandduur dan branden in conventionele voertuigen. Daarnaast komen bij brandende lithum-ion batterijen veel brandbare en toxische gassen vrij. Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid: "Deze risico's dragen eraan bij dat brandbestrijding, zeker in parkeergarages, mogelijk beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden."
Parkeergarages ? Wat dacht je van een boot vol met nagelnieuwe EV's... zoals er nu ééntje aan ronddobberen is, in de fik en al...? Niets aan te doen, laten uitbranden is de boodschap.



https://news.yahoo.com/fire-cargo-sh...200800436.html
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2022, 19:54   #4200
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-rijdt-deel-2/ veel minder dan de beloftes ....+40% minder
Zo'n 5 jaar geleden eens meegereden met een collega in zijn oude VW Jetta diesel.
Zo ééntje die op enkele meters achter een vrachtwagen gaat plakken om extra weinig te verbruiken. Vandaag zie je daar EV's rijden.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be