![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#4181 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
En een echte EV daar zit men te bluffen met rijbereik van 100% lading tot 0 % ....en men bolt ermee zoals een 100 jarige blinde tegen 100km/u |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4182 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Rijdende bommen omdat de brandstof zo goedkoop is:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4183 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Micele kan er precies niet goed tegen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4184 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.379
|
![]() Citaat:
Weet ook dat je elke tankbeurt afhankelijk bent van beschikbaarheid en dagprijs van de beschikbare leverancier. . Wat reserve meenemen of stockeren kan ook niet. Benzine kan je een jaartje bijhouden, dieselbrandstof oneindig lang. Met een diesel en 1000 liter thuisreserve kom je al gauw 20.000 km ver. Als het wat tegenzit en je moet er zuinig mee omspringen dan ben je toch enkele jaren gerust. Dat lijkt me een goed plan om energie armoede tegen te gaan. 1000 liter diesel en 2000 kg pellets. ![]()
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4185 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat kan alleen maar goed zijn voor de consument met een EV die er regelmatig van gebruik maakt. Tesla heeft ~ 560 snelle laadpunten, verdeelt over 54 Suc-stations. Volgens NL-laadonderzoek zijn de belangrijkste factoren de nabijheid van het snellaadpunt en de snelheid. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 23:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4186 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() EV op -3 in fik .....schade aan gebouw betonijzers bloot.
https://www.bruzz.be/samenleving/ele...GFN3wPfPeMgFPc |
![]() |
![]() |
![]() |
#4187 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Propere EV op frietvet
https://www.vroom.be/nl/nieuws/austr...f4ae-522260250 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4188 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() ANWB legt het simpel uit dat men met een brandstofwagen gemiddeld 2 keer zo lang langs de kant van de weg staat dan met een electrische wagen.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...-versus-tanken Opladen versus tanken Waarom laden langer duurt, maar je minder tijd langs de weg staat De tijd die opladen in beslag neemt is voor veel mensen reden om nog niet elektrisch te gaan rijden. Het klopt dat het opladen van een accu meer tijd in beslag neemt dan tanken van benzine of diesel. Zelfs wanneer je gaat snelladen langs de snelweg, ben je al snel zo’n twintig minuten kwijt voor je weer op weg kunt. In vier minuten zit de tank van je auto vol met brandstof, heb je afgerekend en ben je weer op weg. Dat scheelt nogal, toch? Er is één heel belangrijk verschil. Voor een volle tank benzine of diesel moet je altijd langs een tankstation. Een elektrische auto hang je thuis of op kantoor aan een laadpaal en laadt vooral op wanneer je zelf ligt te slapen of aan het werk bent. Dat kost je dus nauwelijks extra tijd. Alleen wanneer je in één keer verder moet rijden dan de actieradius van je elektrische auto toestaat, dan zal je langs de weg moeten snelladen en ben je wat meer tijd kwijt. Bij een moderne elektrische auto hebben we het dan al snel over 250 kilometer, na zo’n lange rit is het sowieso aan te raden even een pauze in te lassen voor je weer in de auto springt. Overigens hoef je niet lang te zoeken naar een oplaadpunt: **Nederland heeft de grootste laaddichtheid van Europa. Voor gemiddeld gebruik van een elektrische auto gaan we uit van #tien procent snelladen voor de totale laadbehoefte, je laadt immers zo veel mogelijk thuis of op het werk. Gemiddeld ben je dus voor maar tien procent van al je kilometers aangewezen op laden langs de weg, terwijl je met een brandstofauto voor de volle honderd procent langs de kant van de weg staat te tanken. Bij twintig minuten snelladen en vier minuten tanken sta je met een benzineauto dus twee keer langer langs de weg stil dan met een elektrische auto! Daar komt nog bij dat je geen vieze en stinkende handen krijgt van laden. Aangezien auto’s steeds sneller kunnen snelladen en de accucapaciteit van nieuwe elektrische auto’s nog steeds toeneemt, zal je in de toekomst alleen maar minder en korter langs de weg staan te laden. Het klopt dus dat laden langer duurt dan tanken, maar je staat in totaal minder lang stil langs de kant van de weg. - - - - - - - - - - - - Volgens recent Nederlands laadonderzoek (mijn post hierboven) is de laadmix voor #snelladen zelfs van 11% naar 8% snelladen gedaald in 2021#, maar dat kan binnen een jaar of 5-10 terug gaan toenemen, parameters die men nog niet precies kan voorspellen zullen een rol spelen. (moest men het rekenkundig niet begrijpen, men kan mailen naar de ANWB) ![]() ** "de laaddichtheid" is flink aan het verbeteren in België. Ondertussen staan we op de 11e plaats bij BEV/openbaar laadpunt van 45 landen, (Nederland op 7), en ook duidelijk beter dan het EU-gemiddelde. Bij (ultra)snellaadpunten per 100 km snelweg staat BE nu 17e met 53 (NL: 11e met 101). **Definitie laaddichtheid zal wslk laadpunten per km² zijn. https://forum.politics.be/showthread.php?t=263020 # 19 Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 11:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4189 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Moeilijke keuze? Niet voor mij..., ook niet voor een BMW M-fan, gaat hij wisselen?
Citaat:
Naar de volgende BMW i met echt e-platform? Nog enkele jaren? Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 12:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4190 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Een fossiele auto tanken aan tankstation meer voordeel dan thuis een EV opladen ....kaart nemen om te kunnen opladen kabel afrollen aansluiten en losmaken en oprollen ....komt van een Tesla model 3 eigenaar.
Ev moet men na elke rit opladen ook grote aanpassing . Bij tanken men is zeker dat de tank vol is. Dan bij opladen thuis .....kans dat er iets misloopt en dan s'morgens batterij niet op de gewenste lading is. Laatst gewijzigd door chris k : 15 februari 2022 om 14:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4191 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Bij laden ook, en men kan op veel plaatsen laden. Lees de uitleg van ANWB.
Bij het laden hoeft dat niet altijd, men laadt tenslotte wat men nodig heeft. Laadonderzoek Nederland 2021. Citaat:
![]() Aha als de stroom uitvalt ofzo? Dan kun jij ook NIET tanken, want een tankstation werkt niet zonder stroom. En de kans op uw misloopfantasietje is wellicht kleiner dan dat je plofauto in de fik vliegt tijdens het tanken. Maar goed dat het tankstation niet mee de lucht in ging. (statische electriciteit ofzo, of andere plofauto-pannes, cng, lpg, enz... issues) Citaat:
Stad Genk: https://nl.chargemap.com/genk-shoppi...ystem%20needed. Ligt direct naast het molenvijverpark: https://www.genk.be/molenvijverpark of andere... : https://nl.chargemap.com/ikea-hasselt.html Als ik dan terug kom heb ik nog meer in de batterij dan als ik vertrok. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 15:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4192 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4193 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Wat een miserie, hopelijk kennen de volgende generaties die antieke spullen niet meer.
Citaat:
De teloorgang van de smerige tankstations kan zo langzaam beginnen: Citaat:
![]() https://www.standaard.be/cnt/dmf20211005_94235507 Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 20:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4194 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Zo te zien een BMW X5
![]() Klopt: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180508_03503207 Hopla nog eentje: (2-serie?, moeilijk te herkennen) https://www.gva.be/cnt/dmf20210508_93595265 Deze heeft veel geluk gehad, BMW 3 serie. https://www.hln.be/roeselare/eigenaa...kene~ace2f27e/ Maar de schade zal toch navenant zijn. Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 20:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4195 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4196 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() https://www.ifv.nl/nieuws/Paginas/Br...oertuigen.aspx
Elektrische voertuigen gebruiken meestal lithium-ion batterijen als energieopslag. Branden in deze batterijen hebben een ander brandverloop en een langere brandduur dan branden in conventionele voertuigen. Daarnaast komen bij brandende lithum-ion batterijen veel brandbare en toxische gassen vrij. Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid: "Deze risico's dragen eraan bij dat brandbestrijding, zeker in parkeergarages, mogelijk beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden." |
![]() |
![]() |
![]() |
#4197 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Vinçotte adviseert: "Voorzie oplaadpunten en stal elektrische voertuigen bij voorkeur in de buitenlucht; Voorzie vaste parkeerplaatsen en oplaadpunten voor elektrische voertuigen dichtbij de ingang voor de hulpdiensten."
Is dat haalbaar als we over enkele jaren allemaal elektrisch rijden? https://www.vincotte.be/nl/blog/bran...egin-je-er-aan Documentatie over dit thema kan je opvragen bij #Veiligheidsinstituut via [email protected] of via een berichtje aan mij met vermelding van je e-mailadres. Laatst gewijzigd door chris k : 16 februari 2022 om 16:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4198 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-rijdt-deel-2/ veel minder dan de beloftes ....+40% minder
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4199 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
|
![]() Citaat:
![]() https://news.yahoo.com/fire-cargo-sh...200800436.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4200 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.379
|
![]() Citaat:
Zo ééntje die op enkele meters achter een vrachtwagen gaat plakken om extra weinig te verbruiken. Vandaag zie je daar EV's rijden.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
|
![]() |
![]() |