Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2022, 10:20   #17641
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Volgde er een rechtzetting naderhand of liet men het westers publiek in de veronderstelling dat Rusland die mensen gedood zou hebben? Daar gaat het om in feite. Indrukken geven om vijandsbeelden te creëren. In dit geval dat de Russen slecht zijn (en wij westerlingen natuurlijk beter. Veel van wat ik hier schrijf heeft de bedoeling net die morele superioriteit pretentie in vraag te stellen. Vanuit mijn ervaring (een drietal decennia buiten Europa) is dat zelfbedrog. En niet enkel dat. Het is zelfbedrog dat uiteindelijk onszelf als zogenaamde westerlingen zal isoleren. Maar dit superioriteit complex is zeer hardnekkig en wordt er bijna dagelijks ingestampt.
Ja, daar is uitgebreid over bericht, onder andere door de VRT die nog eens benadrukt hoe de propaganda speelt langs beide kanten:

Citaat:
Heroïsche dood Oekraïense grenswachten of vlotte overgave aan Russen? Piepklein eiland onderwerp van propagandastrijd

Dertien Oekraïense grenswachters van een piepklein eiland in de Zwarte Zee worden door de Oekraïense president Zelenski postuum geëerd voor hun moed en verzet tegen de Russische invasie. Het eilandje werd aangevallen door een Russisch oorlogsschip. Op de vraag om zich over te geven, zouden de Oekraïense grenswachters geantwoord hebben: "de pot op", waarop ze zouden zijn vermoord. Rusland ontkent en zegt dat tientallen mensen op het eilandje zich gewoon overgegeven hebben.

.....

Even later zou het eiland beschoten en ingenomen zijn. "Bij de verdediging van het eiland stierven al onze grenswachters een heroïsche dood", liet Oekraïens president Zelenski weten in een toespraak. "Ze gaven zich niet over. Ze zullen postuum geëerd worden als 'Helden van Oekraïne'." Hij benadrukte dat ieder die zijn leven geeft voor het land, nooit vergeten mag worden.

Maar een dag later ontkent Rusland dat de grenswachten om het leven gekomen zijn. Volgens Rusland zouden tientallen mensen op het eiland zich gewoon overgegeven hebben aan de Russische troepen. Beelden daarvan circuleren op sociale media, maar het is moeilijk om de authenticiteit ervan na te gaan en de bronnen die de beelden online hebben gezet, zijn te vaag om uitsluitsel te geven.

Wel duidelijk is dat het een verhaal is dat in het narratief van beide kampen past. De overgave past perfect in het Russische narratief, dat van een heldhaftige dood in het Oekraïense.
De Westerse media van hetzelfde propaganda-halte of partijdigheid beschuldigen als het Russische (of Oekraiense) is niet serieus.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 10:21   #17642
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ge gebruikt “dit is propaganda” nu op een manier “hier ben ik niet mee akkoord”, zonder meer. Weinig overtuigend
Iemand die de documentaire niet eens documentaire wil noemen maar verkeerdelijk 'reportage', zegt dat het "pure propaganda" is, en nationaliteit met etnie 'verward', is op zijn minst weinig genuanceerd en geeft me de indruk van zelf propaganda te verspreiden.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 maart 2022 om 10:27.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 10:36   #17643
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik denk niet dat die informatie correct is.

Als ik me niet vergis, heb ik immers Zelensky gezien in de frituur hier wat verder. Hij vroeg "e gruut mè stoofvleessaus en e potteke mayonaise apart".

Ondanks zijn vlotte beheersing van het Vlaams kon hij een Oekraïense tongval niet verbergen.
Zijn integratie traject gaat pas volmaakt zijn als hij zoals échte Vlamingen zijn mayonaise OP zijn frieten met stoofvleessaus laat kappen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 10:38   #17644
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Gietelink stelt een aantal pertinente vragen in deze video. Voorbij de zelfdestructieve oorlogstaal die de reguliere media overheerst.

https://m.youtube.com/watch?v=Sz-IQ5weBlk

Laatst gewijzigd door Bach : 6 maart 2022 om 10:40.
Oud 6 maart 2022, 10:45   #17645
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zijn integratie traject gaat pas volmaakt zijn als hij zoals échte Vlamingen zijn mayonaise OP zijn frieten met stoofvleessaus laat kappen.
Ik wou Zelensky hierover nog aanspreken maar op het laatste ogenblik zonk de moed in mijn schoenen. Poetin heeft overal spionnen en staat blijkbaar nogal op neutraliteit.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 10:46   #17646
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gietelink stelt een aantal pertinente vragen in deze video. Voorbij de zelfdestructieve oorlogstaal die de reguliere media overheerst.

https://m.youtube.com/watch?v=Sz-IQ5weBlk
Ja, dat is het!

"Destructieve oorlogstaal die de reguliere media overheerst" is het probleem.
Gelukkig hebben we nog Poetin die zijn destructieve oorlogstaal tenminste koppelt aan destructieve oorlogsvoering. Met deze echte oorlogsvoering hebben de Poetinverdedigers om één of andere reden geen probleem.
relative to you
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 11:02   #17647
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O ja, de Serviërs. Ze slikken alles wat uit het Kremlin komt. 't Maakt niet uit wat, het gaat vlotjes binnen. Er wordt niet over nagedacht.

Misschien u ook eens afvragen waarom de NAVO is tussengekomen. Iets met Kosovaarse Albanezen. Zegt Raçak u nog iets? Ja, natuurlijk, maar u knipt dat er weer tussenuit. U had werknemer van de poetinistische persdienst moeten worden, beste vriend!
De Serviërs houden er overigens dezelfde filosofie op na als de Russen. We hebben dat kunnen zien toen in 1991 ook in Yoegoslavië het communisme implodeerde. De Serviërs konden het niet pruimen dat ze het niet meer overal voor het zeggen zouden hebben in de nieuwe staten die uit Yoegoslavië zijn ontstaan. Hun visie was waar Serviërs wonen is Servië. En dus begonnen ze aan een beestachtige oorlog tegen Kroatië, Bosnië, Slovenië enz. De wereld schrok zich een bult toen in de media foto’s verschenen van uitgemergelde gevangenen in het Servische concentratiekamp Omarska.
De Serviërs waren toen overigens niet aan hun proefstuk. De aanslag op het Oostenrijkse prinsenpaar in Sarajevo (1914) die de oorlog 14-18 in gang zette was het werk van een Bosnische Serviër.

Laatst gewijzigd door quercus : 6 maart 2022 om 11:05.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 11:04   #17648
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die de documentaire niet eens documentaire wil noemen maar verkeerdelijk 'reportage', zegt dat het "pure propaganda" is, en nationaliteit met etnie 'verward', is op zijn minst weinig genuanceerd en geeft me de indruk van zelf propaganda te verspreiden.
Blijft weinig overtuigend. Uiteindelijk zeg je ook maar gewoon “dit is niet waar” zonder te onderbouwen.

Inhoudelijk, check gewoon de kaart van de docu en leg naast een census-kaart of voor mijn part een verkiezingsresultaat en het ongenuanceerde punt van de docu wordt duidelijk, hetgeen Jan wou aantonen.
Oud 6 maart 2022, 11:09   #17649
edwinp
Banneling

Standaard

waar blijven die beelden van het slangeneiland ? moet toch een gigantische propaganda overwinning zijn als je die 'helden' met een witte vlag kan filmen

Voor mij zijn ze dood tot het tegendeel onafhankelijk bewezen is
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 11:18   #17650
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Ja, daar is uitgebreid over bericht, onder andere door de VRT die nog eens benadrukt hoe de propaganda speelt langs beide kanten:

De Westerse media van hetzelfde propaganda-halte of partijdigheid beschuldigen als het Russische (of Oekraiense) is niet serieus.
Zolang we blijven vasthouden aan ons superioiteitscomplex ten opzichte van niet westerse landen zullen we niet in staat zijn het oprukkende totalitarisme in onze eigen maatschappij onder ogen gezien en aan te pakken.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 maart 2022 om 11:18.
Oud 6 maart 2022, 11:21   #17651
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zolang we blijven vasthouden aan ons superioiteitscomplex ten opzichte van niet westerse landen zullen we niet in staat zijn het oprukkende totalitarisme in onze eigen maatschappij onder ogen gezien en aan te pakken.
Ik begrijp niet wat ge probeert te vertellen.

Ik geef net aan dat er op onze nationale media gewezen wordt op de gevaren van fake nieuws, propaganda en gekleurdheid van informatie en gij repliceert door te zeggen dat er een oprukkend totalitarisme is in onze maatschappij. Als ge echt wilt weten waar er gevaar is voor oprukkend totalitarisme zou ik Rusland als use case pakken, daar gaat een pak meer relevante info uitkomen...

En ja: wat betreft waarden en vrijheden vind ik inderdaad dat ons systeem superieur is aan dat van Rusland of China. Superieur maar niet zonder fouten en gevaren natuurlijk.

Laatst gewijzigd door alpina : 6 maart 2022 om 11:22.
Oud 6 maart 2022, 11:24   #17652
edwinp
Banneling

Standaard

de democratische wereld is inderdaad superieur aan totalitaire regimes

Marioepol, de stad die nooit zou worden aangevallen, ligt ondertussen vol met burgerlijken
Oud 6 maart 2022, 11:31   #17653
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
waar blijven die beelden van het slangeneiland ? moet toch een gigantische propaganda overwinning zijn als je die 'helden' met een witte vlag kan filmen

Voor mij zijn ze dood tot het tegendeel onafhankelijk bewezen is
Dus de media die u heeft doen geloven dat ze dood zijn heeft u niet geïnformeerd dat dat eigenlijk niet waar is? Zo werkt propaganda. Ik stel voor dat men wat voorzichtiger is met wat men gelooft van wat ons wordt voorgeschoteld in de media indien men wil pogen te de escaleren.

Ondertussen erkenden trouwens ook twee Oekraïnse overheidsinstanties dat ze gevangen genomen werden.

Volgens Rusland werden ze naar huis gestuurd nadat hen gevraagd werd een document te ondertekenen waarin ze verklaarden zich te onthouden van verdere oorlogsdaden.

Video beelden over de misdaden van Oekraïne zelf in de aanloop van deze invasie worden trouwens zwaar gecensureerd tegenwoordig in het westen merk ik. Tot en met op Russische ministeriële websites toe.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 maart 2022 om 11:34.
Oud 6 maart 2022, 11:37   #17654
edwinp
Banneling

Standaard

zijn ze naar huis gestuurd met een C4 ?

Erg hé als iemand de waarheid niet wil geloven ook al zijn daar bronnen van, koekje van eigen deeg Trumpistje
Oud 6 maart 2022, 11:38   #17655
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de democratische wereld is inderdaad superieur aan totalitaire regimes

Marioepol, de stad die nooit zou worden aangevallen, ligt ondertussen vol met burgerlijken
"De democratische wereld" tegenover minderwaardige "autoritaire landen" is een van de elementen die het westers moreel superioritsitscomplex kenmerken.
Oud 6 maart 2022, 11:39   #17656
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
"De democratische wereld" tegenover minderwaardige "autoritaire landen" is een van de elementen die het westers moreel superioritsitscomplex kenmerken.
verhuizen jongen asap

keuze genoeg...

gelukkig krijg je in een democratie geen 15 jaar omdat je uit je nek lult

Laatst gewijzigd door edwinp : 6 maart 2022 om 11:40.
Oud 6 maart 2022, 11:40   #17657
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zijn ze naar huis gestuurd met een C4 ?

Erg hé als iemand de waarheid niet wil geloven ook al zijn daar bronnen van, koekje van eigen deeg Trumpistje
Ik vind het een raar fenomeen dat iemand de leugen prefereert.
Oud 6 maart 2022, 11:41   #17658
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind het een raar fenomeen dat iemand de leugen prefereert.
Oud 6 maart 2022, 11:55   #17659
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

...

Laatst gewijzigd door Bach : 6 maart 2022 om 11:56.
Oud 6 maart 2022, 12:01   #17660
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is geen superioriteitsgevoel. Het democratische samenlevingsmodel is gewoon superieur: punt. Dat zegt verder niets over de mensen die erin leven. Vanzelfsprekend is een Rus, Chinees of een Afrikaan voor mij niet minderwaardig.

Een autoritair systeem is enkel superieur vanuit het standpunt van diegene die vanboven staat of eraan gelinkt zijn. Voor al de rest voorspelt het miserie.

Probeer ons anders even te overtuigen waarom een autoritair systeem beter zou zijn dan een democratisch.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be