Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2022, 17:40   #41
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik weet dat niet.
Als ik hier naar den Aldi ga, heb ik al snel 10km aan mijn broek.
De Colruyt is al snel 20km.
Ga ik op bezoek bij mijn kinderen dan heb ik al snel 120 tot 200km aan mijn broek.
Wij zijn dan weer een ander uiterste.

Mijn echtgenote en ik gaan beiden met de fiets naar het werk (4-5 km van waar we wonen).

De 2 (grote) supermarkten die we het vaakst bezoeken, liggen op minder dan 2 kilometer.

Als we onze ouders willen bezoeken, moeten we tussen de 5km en de 25km afleggen (enkel).

Vooral tijdens de zomer doen we langere afstanden (meer uitstappen + autovakantie).

Citaat:
Maar inderdaad de gemiddelde wagen doet amper 15 000km per jaar.
Dat is dus net iets meer dan 41km/dag.
Dat lijkt me een logischer gemiddelde. Zeker rekening houdende met de 'standaard' situatie waar een gezin een grote auto heeft die redelijk vaak wordt gebruikt, en een kleinere auto die slechts af en toe wordt gebruikt voor kleinere afstanden.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 maart 2022 om 17:40.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 17:51   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wij zijn dan weer een ander uiterste.

Mijn echtgenote en ik gaan beiden met de fiets naar het werk (4-5 km van waar we wonen).

De 2 (grote) supermarkten die we het vaakst bezoeken, liggen op minder dan 2 kilometer.

Als we onze ouders willen bezoeken, moeten we tussen de 5km en de 25km afleggen (enkel).

Vooral tijdens de zomer doen we langere afstanden (meer uitstappen + autovakantie).



Dat lijkt me een logischer gemiddelde. Zeker rekening houdende met de 'standaard' situatie waar een gezin een grote auto heeft die redelijk vaak wordt gebruikt, en een kleinere auto die slechts af en toe wordt gebruikt voor kleinere afstanden.
Dan gaan we die logica eens doortrekken naar de boerenbuiten.

Winkel (duurdere) op 5 km.
Colruyt of ... minstens 13 km
Werk 25 km
Bank 6 km
Bakker 1000 meter
drankenhal 7 km
...

Auto gemiddeld meer dan 20.000 - 25.000 km/ jaar.
De kerktorenrijders (die de auto niet nodig hebben om te werken, niet meegeteld
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 18:00   #43
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dan gaan we die logica eens doortrekken naar de boerenbuiten.

Winkel (duurdere) op 5 km.
Colruyt of ... minstens 13 km
Werk 25 km
Bank 6 km
Bakker 1000 meter
drankenhal 7 km
...

Auto gemiddeld meer dan 20.000 - 25.000 km/ jaar.
De kerktorenrijders (die de auto niet nodig hebben om te werken, niet meegeteld
Ik gaf toch toe dat ik een ander uiterste was?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 18:02   #44
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dan gaan we die logica eens doortrekken naar de boerenbuiten.

Winkel (duurdere) op 5 km.
Colruyt of ... minstens 13 km
Werk 25 km
Bank 6 km
Bakker 1000 meter
drankenhal 7 km
...

Auto gemiddeld meer dan 20.000 - 25.000 km/ jaar.
De kerktorenrijders (die de auto niet nodig hebben om te werken, niet meegeteld
Voor welke niet-bejaarde is de afstand tot de bank anno 2022 nog iets dat belang heeft?

Laatste keer dat ik iemand in een bankfiliaal heb gesproken is 3 jaar geleden ofzo.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 18:10   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Toch makkelijk en rap kritiek op een andere zijn levenswijze.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 18:19   #46
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Toch makkelijk en rap kritiek op een andere zijn levenswijze.
Over welke kritiek heeft u het?

Mijn punt was enkel dat een gemiddelde van 100 km per dag te hoog ligt.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 18:29   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Over welke kritiek heeft u het?

Mijn punt was enkel dat een gemiddelde van 100 km per dag te hoog ligt.
Dat is 36.500 km per jaar zonder de extras.
Kan dus 40.000 km jaar worden.

Ik heb ergens gelezen (pre-corona) dat maar 4-5% van de Belgen zulke afstanden afleggen per jaar, en daar zijn "de salariswagens" inbegrepen.

De gemiddelde Belg legt zowat 14.000 km/jaar af (wel coronajaar 2020), kan 2021 gestegen zijn. En zal 2022 weer opnieuw dalen, imo.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2022 om 18:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 19:02   #48
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is 36.500 km per jaar zonder de extras.
Kan dus 40.000 km jaar worden.

Ik heb ergens gelezen (pre-corona) dat maar 4-5% van de Belgen zulke afstanden afleggen per jaar, en daar zijn "de salariswagens" inbegrepen.

De gemiddelde Belg legt zowat 14.000 km/jaar af (wel coronajaar 2020), kan 2021 gestegen zijn. En zal 2022 weer opnieuw dalen, imo.
Ik heb het niet over de gemiddelde van het land.

en 100 km / werkdag is niet zo gek.
100 x 200 (werkdagen) = 20.000 en daar nog wat bij voor het weekend is 25.000 km, 25.000 km, daar had ik het over.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 19:41   #49
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, gemiddelde wagen die op de Belgische wegen rijd, verbruikt 6 tot 10l/100km.
De meeste leggen immers grote stukken af op secundaire wegen en mogen op de snelwegen staan aanschuiven.

En bereken zelf maar.
6l * 2.2€ = 13,2 € per 100km.
13.2€ *21dagen = 277€ per maand
aan 10l/100km = 2.2*10 = 22€/dag
Komt op 462€ per maand.
Twee voertuigen dus 277+462= 739€ per maand voor beide voertuigen enkel om te gaan werken, winkelen en kinderen naar onthaal doen.
Ze rijden samen 110 km per dag. De rekening klopt dus niet.

Alweer een reden om de vierdagenweek van de PS in te voeren. Liefst met terugwerkende kracht.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 10 maart 2022 om 19:44.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 19:52   #50
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Het kan nog veel erger. Met CNG bijvoorbeeld :

Jessy uit Kapellen: “Rijden op aardgas (CNG) is onbetaalbaar geworden”
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03...baar-geworden/
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 19:58   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze rijden samen 110 km per dag. De rekening klopt dus niet.
Zoals ik voorrekende, de hoofdmoot van hun brandstofkost is woon-werk verkeer. En ik zat €50 per maand te laag.
Citaat:
Alweer een reden om de vierdagenweek van de PS in te voeren. Liefst met terugwerkende kracht.
Ik zou het wel leuk vinden, een "weekend" van 3 dagen, en dan bij voorkeur woensdag, donderdag, vrijdag.
Maar ik zie een paar details met mijn huidige job. Doordat het weekend in productie "minder" is, heb ik minder problemen met de randgeplogenheden.

Ik geloof nooit dat de klant waar ik nu voor werk gelukkig gaat zijn met mijn PS gepushte wensdromen. En als de klant niet blij is, heb ik 7 dagen per week vrij.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 23:23   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het kan nog veel erger. Met CNG bijvoorbeeld :

Jessy uit Kapellen: “Rijden op aardgas (CNG) is onbetaalbaar geworden”
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03...baar-geworden/
Amai.

EV rijders gaan hetzelfde lot tegemoet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 07:20   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Amai.

EV rijders gaan hetzelfde lot tegemoet.
Is dat zo?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 07:41   #54
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Natuurlijk is dat zo.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 08:05   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.792
Standaard

Ondertussen staan de Nederlanders hier aan te schuiven om de "goedkope" brandstof in België te kopen.

Nederlanders mogen zelfs 4 jerrycans van 60 liter (240 liter in totaal) vullen en mee de grens overnemen.

En het loont voor hen:
Benzine tot 55 cent per liter.
Diesel tot 17 cent per liter.

Diesel, dat was gisteren, ondertussen is die ferm opgeslagen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 08:05   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Natuurlijk is dat zo.
Bron of link?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 08:32   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Natuurlijk is dat zo.
Je laat je vangen door Mambo zijn onzin? Lol.

De stroomprijs zit in de gezondheidsindex, autobrandstoffen helemaal niet, lijst uitgesloten producten (klik).

Verhoog je de stroomprijs 3 tot maal 5 dan gaat de staat failliet want de index explodeert. Lonen en pensioenen moeten navenant stijgen.

En dat voor 1% van het wagenpark?

Tenzij stroom geen basisbehoefte is en volledig geschrapt wordt uit de gezondheidsindex.
Welke partijen moet men daarvoor aan de macht helpen?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 08:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 08:37   #58
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je laat je vangen door Mambo zijn onzin? Lol.

De stroomprijs zit in de gezondheidsindex, autobrandstoffen helemaal niet.
Toch erg, dat EV rijders gesponsord moeten worden via de Index.
Citaat:
Verhoog je de stroomprijs 3 tot maal 5 dan gaat de staat failliet want de index explodeert. En dat voor 1% van het wagenpark?
De overheid falliet? Nope, die ambtenaren en politici zuigen eerst de burgers uit, om dan de kuierlatten te nemen.
De volgende groep "leiders" mag dan proberen de lijken in de kast te houden zodanig ook zij de burger uit kunnen zuigen zonder verdere verantwoordelijkheden te nemen.
Citaat:
Tenzij stroom geen basisbehoefte is en volledig geschrapt wordt uit de gezondheidsindex.
Blijkbaar is het geen basisbehoefte volgens Blue Sky. Doe maar een extra trui aan en fiets meer.
Citaat:
Welke partijen moet men daarvoor aan de macht helpen?
Goeie vraag, hangt er van af wat Parijs beslist.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 08:46   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Toch erg, dat EV rijders gesponsord moeten worden via de Index.
Ironisch bedoelt? Ja heel erg

[mode] De ganse bevolking wordt dan gesponsord door mijnheer Index, zelfs de tankstations met hun stroomverbruik, de raffinaderijen alles.
Zelfs mijn druppellader heeft stroom nodig en jouw electrische fiets.
Gisteren nog een stuk gras gemaaid met electriciteit (duwer), kga me een diesel zitmaaier moeten kopen als de stroom 5 maal duurder wordt. [/mode]

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 08:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 09:14   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb het niet over de gemiddelde van het land.

en 100 km / werkdag is niet zo gek.
100 x 200 (werkdagen) = 20.000 en daar nog wat bij voor het weekend is 25.000 km, 25.000 km, daar had ik het over.
Gemiddelde zijn bedriegelijk.
Ik heb zelf verschillende voertuigen.
1 daarvan heeft in 2 jaar tijd slechts 500km gereden.
Een ander heeft op een jaar tijd slechts 6000km gereden.
Dit terwijl ik ook een voertuig heb dat soms meer dan 2000km in week doet.
Want even met de mobilhome naar de zon rijden of klimtochten in de bergen met de mobilhome als verblijfplaats, kost je al snel veel km rijden.
Mensen op rust, hebben tijd en vele van hen hebben een mobilhome, waarmee ze soms maanden aan één stuk rondzwerven en nooit langer dan 72 uur op dezelfde plaats blijven.

Er zijn mobilhomes die een gemiddelde van 50 000km per jaar hebben.
Toen ik nog werkte, reed ik gemiddeld zo'n 45 000km per jaar.

Nu, tegenwoordig ben ik ook vaak met de boot weg.
Een oude tweedehandse motorzeiler. 10 tot 15 liter diesel per draaiuur op smalle rivieren en kanalen.
En 50km verder geraken kost je op sommige kanalen meer dan 8 uur.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be