![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister
|
![]() Citaat:
6,1 l/100km gemiddeld met een stel eieren onder de voet vind ik gewoon veel. Ik zit met de BMW X1 18d gemiddeld op 5,5 (op basis van tankbeurten en verreden km) en ik rij niet met een ei onder de voet. Onze andere auto een Renault Megane 1,5dci zit maar op 5,2. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
105 PK Skoda Fabia II , 1,2 TSi, DSG, 4-cilinder, bouwjaar 2012. De huidige zijn alvast nog wat zuiniger. Waren ze in 2017 al: https://magazine.vab.be/op-weg/benzi...eeds-zuiniger/ Citaat:
Citaat:
Zoals ik al zei ik haal ook onder de 5 liter. En dan rij ik 60 kmh gemiddeld dus bebouwde kom een paar rode lichten, zijn verkeer, drempels en 70 en 90 kmh wegen waar ik me gewoon aan de limiet hou. Dat bedoel ik met een ei onder het gaspedaal. Ik laat me wel zoveel mogelijk uitbollen en vooruitziend rijden. Een recentere 1.0 TSi DSG (110 PK, 3-cilinder) zal daar nog een halve liter afdoen. Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 19:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Hoe kouder de lucht hoe meer zuurstof en net dan is een diesel zuiniger dan in zomer wanneer warme lucht uitzet met mindere zuurstof in. Waarom een interkoiler op een turbo diesel? Om samen geperst warme lucht af te koelen zodat er meer zuurstof in zit, dus in winter is lucht al kouder en werkt de ontbranding met meer zuurstof en meer compress Bron, mij zelf! Dus VAB zit er naast. Nu komen er weer wikipedia weerleggingen. ![]() Maar ga die toch niet lezen. Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.profacility.be/piclib/bi...00000517NL.pdf Citaat:
VAB is niet wikipedia. ![]() VITO is wetenschappelijk. Een diesel stoot dan meer CO2 uit. 23 maart 2011 Nieuw onderzoek VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd. CONCLUSIES VAN VAB o De hybride wagen is de verbruikskampioen in stedelijk verkeer en tijdens de spits. o De combinatie van een koude motor en druk stadverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen. o Extra verbruik in spitsverkeer kan je temperen met eco-driving. o De verdieselijking van de stadswagens vergroot het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden. De VAB-VITO test Mobiliteitsclub VAB wilde op basis van een realistische test een advies opstellen dat de consument kan helpen bij zijn keuze tussen benzine, diesel of een hybride voertuig. Om betrouwbare gegevens te verzamelen werd samengewerkt met VITO. De testen werden uitgevoerd met een Toyota Auris omdat dit de enige gezinswagen op de markt is die in drie varianten bestaat (diesel, benzine en hybride). Dit maakt een vergelijking naar efficiëntie en vervuiling zeer relevant. Voor een reële verkeerssituatie werd gekozen voor een mix van stads- en snelwegverkeer tijdens de ochtendspits. Het traject Antwerpen – Brussel verliep over de E19 met de gekende accordeonfiles ter hoogte van Mechelen Noord en de sterke vertraging bij Vilvoorde. In Antwerpen en Brussel werd een specifieke route gevolgd om het verbruik en de uitstoot in stadsverkeer te meten. De testvoorwaarden: o Drie testdagen met drie testrijders die telkens wisselden van wagen en een vast traject volgden. o De drie wagens werden geparkeerd in een ondergrondse parking in Antwerpen zodat elke rit met een koude motor gestart werd (koudstart). o Het principe van ecodriving werd toegepast. o Meetapparatuur van VITO registreerde continu gegevens over verbruik, locatie en snelheid. VERBRUIK EN CO2 UITSTOOT IN DRUK STADSVERKEER MET KOUDE MOTOR testwagen Toyota Auris liter/100 km benzine diesel hybride koude motor in druk stadsverkeer 8,56 8,74 7,59 warme motor in vlot stadsverkeer 5,72 4,52 3,08 g/km uitstoot CO2 benzine diesel hybride koude motor in druk stadsverkeer 205 231 181 warme motor in vlot stadsverkeer 137 119 74 procentuele meerverbruik en uitstoot +49,7% +93,3% +146,4% - - - - - Benzine: 205 + 137 = 342 CO2 Diesel : 231 + 119 = 350 CO2 Benzine wint. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 19:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Staatssecretaris
|
![]() Oei, vito heeft voor VAN Hool verkeerde berekeningen gemaakt.
Voor de laatste keer, hoe kouder de invoer lucht hoe beter en zuiniger een diesel werkt. Stel u de vraag, waarom een interkoiler op een turbo diesel? Zoek eens op in uw talrijke wikipedia linken. Wat doet lucht in een interkoeiler? Lucht afkoelen of lucht opwarmen? En wat gebeurd er met de zuurstof in die lucht? Jongen doe nu zelf eens moeite PS. Zuinigheid heeft niks met CO2 te maken. En hybride motoren zijn 30% zuiniger dan motoren waar veel kinetische vermogen aan hangt van rand apparaten die bij een hybride elektrisch worden aan gestuurd. Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 19:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Mijn oud bakje heeft dat. ![]() voor de laatste keer stop met uw achterhaalde verhaaltjes. Citaat:
![]() Of kijk wat schooltelevisie. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 19:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat mogen atmosferische diesels zijn. En benzine wagens rijden in zomer zuiniger dan in winter!!! Heb wel verschillende snelle oldtimers in mijn stal en ook moto's. PS. Ben zelf een mekanieker. Maar u hebt gelijk, benzine is in winter zuiniger, ik geef mijn kleinkinderen ook altijd gelijk, dan stopt het. ![]() Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
VERBRUIK EN CO2 UITSTOOT IN DRUK STADSVERKEER MET KOUDE MOTOR testwagen Toyota Auris liter/100 km diesel koude motor in druk stadsverkeer 8,74 warme motor in vlot stadsverkeer 4,52 Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Diesel of benzine bij korte ritten in winter!!! Nu begin je met koude motor over stapvoets rijden in stad!! Ja, u zwalmt altijd zo in uw antwoorden. Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch goed dat we hier bijstand krijgen van de ForumMobiliteisDeskundigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Staatssecretaris
|
![]() SORRY, DIESEL IS NIET ZUINIGER DAN BENZINE IN WINTER, (vingers gekruist achter rug.)
Oef hopelijk ben ik er van af. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Mijn diesel werkt veel beter in winter dan in zomer. Hier zit iemand op forum die er anders over denkt omdat hij per toeval één of andere test heeft gelezen en dat zonder zijn natuurkundige inkijk dit zomaar als waarheid opneemt. Heb een bmw boxer motor r1100rt waar ik dagelijks altijd zelfde traject heb mee gereden. Verbruik in winter dikke liter meer dan in zomer. Wat wil dat zeggen benzine in winter zuiniger dan in zomer? Ja volgens Vito niet en VAB ook niet Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stapvoets rijden staat nergens. En daarbij waarom zou een diesel daar meer verbruiken? ![]() Aha, eindelijk de wetenschappelijke test gelezen? Dat werd eens tijd. Dan weet je dat je ongelijk hebt. Ik kan hier ook het verbruik van 20 turbo-diesels plakken als ze naar de bakker rijden in het Duits : So teuer ist Brötchenholen https://www.autobild.de/artikel/spri...ke-528326.html Zo duur kan verse broodjes afhalen (extra) kosten. (enkele kms heen en terug) 90% meerverbruik bij een diesel is poepnormaal, bij een benzine is dat eerder 60% meerverbruik. Wat de metingen van VITO bevestigd. Kan ik allemaal plakken. Zeg het maar. Doet niet pijn. De kilometers staan eronder. Opgelet: het geeft het verschil aan tussen het verbruikcijfer van de constructeur en het cijfer in de praktijk bij koude start en een drietal km rijden. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 20:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
5 a 10 minuten afhankelijk of het vriest of niet. In het begin wat automatische choke en wat extra verbruik maar alles over alles is dat niet meetbaar of verwaarloosbaar.
![]() |
![]() |
#116 |
Staatssecretaris
|
![]() Ga morgen terug naar VAN HooL, ze moeten allemaal benzine motoren steken, ze moeten studies van Vito en VAB grondig lezen.
Wat een lompe mensen daar in dat fabriek, al jaren met diesels rijden terwijl benzine motoren zuiniger zijn. Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar jij weet niet waarom hé? Ik wel. Eigen ervaring trouwens. Het was de enige en laatste turbodiesel. Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Staatssecretaris
|
![]() Cijfers en linken?
Er is wel een verschil in winter bij - 15 of +5 Onder vries punt speelt de olie een zeer grote rol. Ken hé toch, olie? Zit ook in auto. Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |