Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 maart 2022, 18:53   #101
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Het gemiddeld winterverbruik is totnutoe 6,1 l/100 km. Vooral gewone wegen 70 tot 90 kmh.
Gewoon uit interesse: waar rij jij tegenwoordig mee?
6,1 l/100km gemiddeld met een stel eieren onder de voet vind ik gewoon veel.

Ik zit met de BMW X1 18d gemiddeld op 5,5 (op basis van tankbeurten en verreden km) en ik rij niet met een ei onder de voet.
Onze andere auto een Renault Megane 1,5dci zit maar op 5,2.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 18:58   #102
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Gewoon uit interesse: waar rij jij tegenwoordig mee?
6,1 l/100km gemiddeld met een stel eieren onder de voet vind ik gewoon veel.
Het zijn hoofdzakelijk zeer korte ritten (5-6 km, h/terug 10-12 km) dan is dat weinig (vrouw doet inkopens, die rijdt dan wat minder eco)

105 PK Skoda Fabia II , 1,2 TSi, DSG, 4-cilinder, bouwjaar 2012. De huidige zijn alvast nog wat zuiniger. Waren ze in 2017 al: https://magazine.vab.be/op-weg/benzi...eeds-zuiniger/

Citaat:
Ik zit met de BMW X1 18d gemiddeld op 5,5 (op basis van tankbeurten en verreden km) en ik rij niet met een ei onder de voet.
Onze andere auto een Renault Megane 1,5dci zit maar op 5,2.
Een diesel verbruikt in de winter op zeer korte afstanden meer dan een benzine. * Bron VAB 2011, en de benzinemotoren zijn nu nog wat zuiniger.
Citaat:
* Alarm 1
Bij 3 op 4 van onze autoverplaatsingen zal de dieselmotor zelden op bedrijfstemperatuur komen (gemiddeld heeft een dieselmotor 15 km nodig om op bedrijfstemperatuur te komen). Het verbruik en de vervuiling zijn dan uitzonderlijk hoog.
Diesels stoten daarbij ook meer CO2 uit dan benzine, dan mag een benzine nog 10% meer verbruiken op langere stukken.

Zoals ik al zei ik haal ook onder de 5 liter. En dan rij ik 60 kmh gemiddeld dus bebouwde kom een paar rode lichten, zijn verkeer, drempels en 70 en 90 kmh wegen waar ik me gewoon aan de limiet hou. Dat bedoel ik met een ei onder het gaspedaal. Ik laat me wel zoveel mogelijk uitbollen en vooruitziend rijden. Een recentere 1.0 TSi DSG (110 PK, 3-cilinder) zal daar nog een halve liter afdoen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 19:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 19:27   #103
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een diesel verbruikt in de winter op zeer korte afstanden meer dan een benzine. Bron VAB.
Korte ritjes van 10 a 20km verbruikt een benzine meer dan een diesel in winter.
Hoe kouder de lucht hoe meer zuurstof en net dan is een diesel zuiniger dan in zomer wanneer warme lucht uitzet met mindere zuurstof in.
Waarom een interkoiler op een turbo diesel?
Om samen geperst warme lucht af te koelen zodat er meer zuurstof in zit, dus in winter is lucht al kouder en werkt de ontbranding met meer zuurstof en meer compress
Bron, mij zelf!
Dus VAB zit er naast.
Nu komen er weer wikipedia weerleggingen.
Maar ga die toch niet lezen.

Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 19:31.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 19:31   #104
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Korte ritjes van 10 a 20km verbruikt een benzine meer dan een diesel in winter.
NEE. Toch niet in stadsverkeer met koude motor. Lol maak er dan maar al 20 km stadsverkeer van. Tussen 10 en 20 km is een enorm verschil.

https://www.profacility.be/piclib/bi...00000517NL.pdf

Citaat:
Dus VAB zit er naast.
De VAB én VITO deden zo objectief mogelijke testen dus niet jouw natte duim.

VAB is niet wikipedia.
VITO is wetenschappelijk.

Een diesel stoot dan meer CO2 uit.

23 maart 2011

Nieuw onderzoek

VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het
verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende
brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO
bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd.

CONCLUSIES VAN VAB

o De hybride wagen is de verbruikskampioen in stedelijk verkeer en tijdens de spits.
o De combinatie van een koude motor en druk stadverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen.
o Extra verbruik in spitsverkeer kan je temperen met eco-driving.
o De verdieselijking van de stadswagens vergroot het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden.

De VAB-VITO test

Mobiliteitsclub VAB wilde op basis van een realistische test een advies opstellen dat de consument kan helpen bij zijn keuze tussen benzine, diesel of een hybride voertuig.
Om betrouwbare gegevens te verzamelen werd samengewerkt met VITO. De testen werden uitgevoerd met een Toyota Auris omdat dit de enige gezinswagen op de markt is die in drie varianten bestaat (diesel, benzine en hybride). Dit maakt een vergelijking naar efficiëntie en vervuiling zeer relevant.
Voor een reële verkeerssituatie werd gekozen voor een mix van stads- en snelwegverkeer tijdens de ochtendspits. Het traject Antwerpen – Brussel verliep over de E19 met de gekende accordeonfiles ter hoogte van Mechelen Noord en de sterke vertraging bij Vilvoorde. In Antwerpen en Brussel werd een specifieke route gevolgd om het verbruik en de uitstoot in stadsverkeer te meten.

De testvoorwaarden:

o Drie testdagen met drie testrijders die telkens wisselden van wagen en een
vast traject volgden.

o De drie wagens werden geparkeerd in een ondergrondse parking in
Antwerpen zodat elke rit met een koude motor gestart werd (koudstart).

o Het principe van ecodriving werd toegepast.

o Meetapparatuur van VITO registreerde continu gegevens over verbruik,
locatie en snelheid.


VERBRUIK EN CO2 UITSTOOT IN DRUK STADSVERKEER MET KOUDE MOTOR
testwagen Toyota Auris
liter/100 km benzine diesel hybride
koude motor in druk stadsverkeer 8,56 8,74 7,59
warme motor in vlot stadsverkeer 5,72 4,52 3,08
g/km uitstoot CO2 benzine diesel hybride
koude motor in druk stadsverkeer 205 231 181
warme motor in vlot stadsverkeer 137 119 74
procentuele meerverbruik en uitstoot +49,7% +93,3% +146,4%

- - - - -

Benzine: 205 + 137 = 342 CO2
Diesel : 231 + 119 = 350 CO2

Benzine wint.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 19:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 19:44   #105
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Oei, vito heeft voor VAN Hool verkeerde berekeningen gemaakt.
Voor de laatste keer, hoe kouder de invoer lucht hoe beter en zuiniger een diesel werkt.
Stel u de vraag, waarom een interkoiler op een turbo diesel?
Zoek eens op in uw talrijke wikipedia linken.
Wat doet lucht in een interkoeiler?
Lucht afkoelen of lucht opwarmen?
En wat gebeurd er met de zuurstof in die lucht?
Jongen doe nu zelf eens moeite
PS. Zuinigheid heeft niks met CO2 te maken.
En hybride motoren zijn 30% zuiniger dan motoren waar veel kinetische vermogen aan hangt van rand apparaten die bij een hybride elektrisch worden aan gestuurd.

Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 19:53.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 19:52   #106
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Oei, vito heeft voor VAN Hool verkeerde berekeningen gemaakt.
Voor de laatste keer, hoe kouder de invoer lucht hoe beter en zuiniger een diesel werkt.
Stel u de vraag, waarom een interkoiler op een turbo diesel?
Zoek eens op in uw talrijke wikipedia linken.
Wat doet lucht in een interkoeiler?
Lucht afkoelen of lucht opwarmen?
En wat gebeurd er met de zuurstof in die lucht?
Jongen doe nu zelf eens moeite!
Hebben benzines dan geen turbo met intercooler?

Mijn oud bakje heeft dat.

voor de laatste keer stop met uw achterhaalde verhaaltjes.

Citaat:
Jongen doe nu zelf eens moeite!
En hoeveel CO2 geeft 1 liter dieselverbranding tov een liter benzine verbranding? Doe eens wat moeite.
Of kijk wat schooltelevisie.

Citaat:
Benzine: 205 + 137 = 342 CO2
Diesel : 231 + 119 = 350 CO2

Benzine wint.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 19:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 19:56   #107
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hebben benzines dan geen turbo met intercooler?

Mijn oud bakje heeft dat.

voor de laatste keer stop met uw gatacherlijke verhaaltjes.
Was maar om aan te geven dat dieselwagen in koude lucht zuiniger rijdt, VB. Winter.
Dat mogen atmosferische diesels zijn.
En benzine wagens rijden in zomer zuiniger dan in winter!!! Heb wel verschillende snelle oldtimers in mijn stal en ook moto's.
PS. Ben zelf een mekanieker.


Maar u hebt gelijk, benzine is in winter zuiniger, ik geef mijn kleinkinderen ook altijd gelijk, dan stopt het.

Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:03.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 19:59   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Was maar om aan te geven dat dieselwagen in koude lucht zuiniger rijdt, VB. Winter.
Nee, wetenschappelijk gemeten.

VERBRUIK EN CO2 UITSTOOT IN DRUK STADSVERKEER MET KOUDE MOTOR
testwagen Toyota Auris
liter/100 km diesel
koude motor in druk stadsverkeer 8,74
warme motor in vlot stadsverkeer 4,52

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 20:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:06   #109
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee, wetenschappelijk gemeten.

VERBRUIK EN CO2 UITSTOOT IN DRUK STADSVERKEER MET KOUDE MOTOR
testwagen Toyota Auris
liter/100 km diesel
koude motor in druk stadsverkeer 8,74
warme motor in vlot stadsverkeer 4,52
Jong, u bikkelt tot ze alle 5 op uw hand liggen.
Diesel of benzine bij korte ritten in winter!!!
Nu begin je met koude motor over stapvoets rijden in stad!!
Ja, u zwalmt altijd zo in uw antwoorden.

Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:07.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:08   #110
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Toch goed dat we hier bijstand krijgen van de ForumMobiliteisDeskundigen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:09   #111
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

SORRY, DIESEL IS NIET ZUINIGER DAN BENZINE IN WINTER, (vingers gekruist achter rug.)
Oef hopelijk ben ik er van af.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:11   #112
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
SORRY, DIESEL IS NIET ZUINIGER DAN BENZINE IN WINTER, (vingers gekruist achter rug.)
Oef hopelijk ben ik er van af.
Diesel is altijd zuiniger dan benzine omdat er in een liter diesel meer energie zit dan in een liter benzine.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:19   #113
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Diesel is altijd zuiniger dan benzine omdat er in een liter diesel meer energie zit dan in een liter benzine.
Natuurkundig werkt verbranding van diesel met koude lucht ( meer zuurstof) veel beter.
Mijn diesel werkt veel beter in winter dan in zomer.
Hier zit iemand op forum die er anders over denkt omdat hij per toeval één of andere test heeft gelezen en dat zonder zijn natuurkundige inkijk dit zomaar als waarheid opneemt.
Heb een bmw boxer motor r1100rt waar ik dagelijks altijd zelfde traject heb mee gereden.
Verbruik in winter dikke liter meer dan in zomer.
Wat wil dat zeggen benzine in winter zuiniger dan in zomer?
Ja volgens Vito niet en VAB ook niet

Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:25.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:23   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Jong, u bikkelt tot ze alle 5 op uw hand liggen.
Diesel of benzine bij korte ritten in winter!!!
Nu begin je met koude motor over stapvoets rijden in stad!!
Ja, u zwalmt altijd zo in uw antwoorden.
Aha jij vertrekt altijd met warme motor? Wie zwalmt er hier? Atmosferische diesel Lol.

Stapvoets rijden staat nergens. En daarbij waarom zou een diesel daar meer verbruiken?

Aha, eindelijk de wetenschappelijke test gelezen? Dat werd eens tijd.

Dan weet je dat je ongelijk hebt.

Ik kan hier ook het verbruik van 20 turbo-diesels plakken als ze naar de bakker rijden in het Duits : So teuer ist Brötchenholen

https://www.autobild.de/artikel/spri...ke-528326.html

Zo duur kan verse broodjes afhalen (extra) kosten. (enkele kms heen en terug)

90% meerverbruik bij een diesel is poepnormaal, bij een benzine is dat eerder 60% meerverbruik. Wat de metingen van VITO bevestigd.

Kan ik allemaal plakken. Zeg het maar. Doet niet pijn.

De kilometers staan eronder.
Opgelet: het geeft het verschil aan tussen het verbruikcijfer van de constructeur en het cijfer in de praktijk bij koude start en een drietal km rijden.

Citaat:
Benzine:

Toyota Auris 1.6 VVT-i

Kurzstrecke Werksangabe: 7,1 l / 166 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 11,6 l / 271 CO2
Abweichung: 63 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,46 Euro

Skoda Octavia Combi 1.6

Kurzstrecke Werksangabe: 8,6 l / 202 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 12,9 l / 303 CO2
Abweichung: 50 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,52 Euro

VW Passat 1.8 TSI

Kurzstrecke Werksangabe: 7,6 l / 180 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 12,6 l / 298 CO2
Abweichung: 66 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,50 Euro

Diesels:

VW Passat Variant 2.0 TDI

Kurzstrecke Werksangabe: 6,4 l / 169 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 12,3 l / 325 CO2
Abweichung: 92 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,45 Euro

Audi A4 2.7 TDI Multitronic

Kurzstrecke Werksangabe: 6,6 l / 176 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 12,0 l / 320 CO2
Abweichung: 82 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,43 Euro

Alfa 159 Sportwagon 2.4 JTDM

Kurzstrecke Werksangabe: 7,0 l / 184 g CO2
Kurzstrecke tats. Verbrauch: 11,9 l / 313 CO2
Abweichung: 92 Prozent
Spritkosten für drei Kilometer: 0,43 Euro

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 20:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:26   #115
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee, wetenschappelijk gemeten.

VERBRUIK EN CO2 UITSTOOT IN DRUK STADSVERKEER MET KOUDE MOTOR
testwagen Toyota Auris
liter/100 km diesel
koude motor in druk stadsverkeer 8,74
warme motor in vlot stadsverkeer 4,52
Motors warmen snel op heden ten dage.
5 a 10 minuten afhankelijk of het vriest of niet.
In het begin wat automatische choke en wat extra verbruik maar alles over alles is dat niet meetbaar of verwaarloosbaar.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:27   #116
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Ga morgen terug naar VAN HooL, ze moeten allemaal benzine motoren steken, ze moeten studies van Vito en VAB grondig lezen.
Wat een lompe mensen daar in dat fabriek, al jaren met diesels rijden terwijl benzine motoren zuiniger zijn.

Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:30.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:30   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Motors warmen snel op heden ten dage.
5 a 10 minuten afhankelijk of het vriest of niet.
In het begin wat automatische choke en wat extra verbruik maar alles over alles is dat niet meetbaar of verwaarloosbaar.
Niet waar. Een diesel warmt altijd veel trager op dan een benzine, daarom ook dat meerverbruik.

Maar jij weet niet waarom hé? Ik wel. Eigen ervaring trouwens. Het was de enige en laatste turbodiesel.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 20:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:31   #118
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niet waar.
Cijfers en linken?
Er is wel een verschil in winter bij - 15 of +5
Onder vries punt speelt de olie een zeer grote rol.
Ken hé toch, olie?
Zit ook in auto.

Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 20:39.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:33   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ga morgen terug naar VAN HooL, ze moeten allemaal benzine motoren steken, ze moeten studies van Vito en VAB grondig lezen.
Wat een lompe mensen daar in dat fabriek, al jaren met diesels rijden terwijl benzine motoren zuiniger zijn.
Zegt niemand. Wat zit jij te lullen over Van Hool? Bussen?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 20:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 20:34   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Cijfers en linken?
Mijn ervaring.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be