Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2022, 13:17   #161
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Overal wordt er langzamer gereden. Vooral op de Autobahn.

Vooral de SUVs zijn langzamer

De Duitsers die aan de Poolse grens wonen gaan daar tanken en doen omwegen.
Dit is al heel lang bezig, sinds februari, verschil was toen al 60 cent/liter:

https://www.youtube.com/watch?v=bkEu7LMRf-s

300 tankstations die niet ver van Polen liggen zullen overkop gaan.

Tankslaaf plofmobiel.

De Duitse politiekers nemen nog altijd geen maatregelen:
https://www.focus.de/auto/ratgeber/k..._64304091.html

Stel eens voor de diesel/benzine is ~80 cent goedkoper in een buurland.

Eens kijken in Polen daar is nog geen Euro maar Zloty 1 PLN = 0,21 Euro
vergelijk met Duitsland.

Link is datum 7 maart kan nog wat meer verschillen.

Polen brandstof prijs, elektriciteitsprijzen, aardgasprijzen
Brandstoffen, prijs per liter Datum PLN
Prijzen van benzine 07.03.2022 5.87 = 1,232 €
Prijzen van diesel 07.03.2022 5.92 = 1,243 €
Dieselprijzen (LPG) 07.03.2022 2.74 = 0,575 €

Duitsland brandstof prijs, elektriciteitsprijzen, aardgasprijzen
Brandstoffen, prijs per liter Datum EUR
Prijzen van benzine 07.03.2022 2.011
Prijzen van diesel 07.03.2022 2.032

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 13:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 13:29   #162
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.817
Standaard

Deze week 5! (echt waar!) keer aangereden door auto's. Kotsbeu ben ik het. Gestoorde marginalen. Hopelijk binnenkort 10 euro de liter voor witte diesel en benzine.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot, echte diversiteit op kop.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 13:56   #163
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Deze week 5! (echt waar!) keer aangereden door auto's. Kotsbeu ben ik het. Gestoorde marginalen. Hopelijk binnenkort 10 euro de liter voor witte diesel en benzine.
Loop of fiets je in het midden van de straat?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 14:02   #164
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Loop of fiets je in het midden van de straat?
Bedoel je dat er dan meer kans is dat de autorijders je zien?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 14:57   #165
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.817
Angry

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Loop of fiets je in het midden van de straat?
Neen. Vandaag was het op een wegversmalling die de afwezige automobilist niet had gezien. Hij was eerst bijna in het gat van de auto naast me gereden omdat die vertraagde voor de wegversmalling. Eergisteren was het op een fietspad waar ik gewoon ondersteboven werd gereden door een camionette die me voorbij reed en rechtsaf een oprit insloeg. Drie dagen geleden week ik voor een putdeksel uit in een fietsstraat waar een auto me niet mag voorbijrijden en werd omver gereden door ene die dat wel deed. De twee eerste keren vorig weekend ben ik al vergeten. Echt ik lieg niet. VIJF KEER sinds vorige week vrijdag. Ik rijd gelukkig op het gemak en heb goed remmen. Bende doodsgevaarlijke debielen. Ja en dan stamp ik op die auto's en roep en vloek en heb dus drie keer verkeersagressie gehad van de vijf keer. De camionette en een van de eerste twee waren zo afwezig dat ze niet eens doorhadden dat ze iemand omver reden en niets hoorden. De automobilisten liggen gewoon allemaal te slapen achter dat glas in dat eerste zonnetje. Soms begrijp ik niet dat er niet veel meer doden vallen in het verkeer. Als fietser en voetganger moet je ogen in gat hebben want het is de automodebielen al teveel gevraag voor zich te kijken.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot, echte diversiteit op kop.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 12 maart 2022 om 15:00.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 15:58   #166
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.802
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Neen. Vandaag was het op een wegversmalling die de afwezige automobilist niet had gezien. Hij was eerst bijna in het gat van de auto naast me gereden omdat die vertraagde voor de wegversmalling. Eergisteren was het op een fietspad waar ik gewoon ondersteboven werd gereden door een camionette die me voorbij reed en rechtsaf een oprit insloeg. Drie dagen geleden week ik voor een putdeksel uit in een fietsstraat waar een auto me niet mag voorbijrijden en werd omver gereden door ene die dat wel deed. De twee eerste keren vorig weekend ben ik al vergeten. Echt ik lieg niet. VIJF KEER sinds vorige week vrijdag. Ik rijd gelukkig op het gemak en heb goed remmen. Bende doodsgevaarlijke debielen. Ja en dan stamp ik op die auto's en roep en vloek en heb dus drie keer verkeersagressie gehad van de vijf keer. De camionette en een van de eerste twee waren zo afwezig dat ze niet eens doorhadden dat ze iemand omver reden en niets hoorden. De automobilisten liggen gewoon allemaal te slapen achter dat glas in dat eerste zonnetje. Soms begrijp ik niet dat er niet veel meer doden vallen in het verkeer. Als fietser en voetganger moet je ogen in gat hebben want het is de automodebielen al teveel gevraag voor zich te kijken.
Die wegversmallingen zijn dan ook een pest voor de automobilist, en die tempert de snelheid niet.
Ergo, als ik zie dat de aankomende tegenligger een witte pijl heeft en nog ver weg is, geef ik gas bij zodat ik voor hem door die versmalling ben.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 16:21   #167
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Laat ons allemaal de trein nemen. Gezellig dicht bij elkaar. Is toch leuk. En per 4 reizigers kunnen we kaarten.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 16:38   #168
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

In USA is de vraag naar EV verdubbeld door de sterk gestegen benzineprijzen inmiddels tot 5 dollar/gallon of ~1,30 dollar/liter, het verschil met de electriciteitprijs (huishoudelijk/werk) is nu veel groter.

https://electrek.co/2022/03/10/tesla...electric-cars/

Vooral Tesla profiteert daarvan. De wachttijden worden nu langer.

Ik heb gelezen dat wie de optie FSD meebesteld (voor $12k) zijn wagen tot 6 maand eerder kan krijgen.

Door de momenteel zeer hoge nikkelprijzen zijn de Long Range versies nog eens $1000 duurder geworden, nu $ 52k
Tov 1 jaar geleden kwam er $4000 bij, maart 2021 was het nog $ 48k.
https://electrek.co/2022/03/09/tesla...-prices-surge/

Maar dat kan de hoge vraag niet afstoppen, integendeel...

Aja de recente stroomprijs nog, gemiddeld USA, en vooruitzichten :
Citaat:
https://www.eia.gov/outlooks/steo/re...lectricity.php

SHORT-TERM ENERGY OUTLOOK
Release Date: Mar. 8, 2022 | Forecast Completed: Mar. 3, 2022

U.S. Electricity Summary
2020 2021 2022 2023

Retail Prices (cents per kilowatthour)
Residential Sector 13.16 13.72 14.24 14.32
Commercial Sector 10.59 11.27 11.68 11.74
Industrial Sector 6.67 7.26 7.29 7.25
20 kWh/100 km = 20*0,1424 $ = 2,848 $ per 100 km
8 liter/100 km = 8*1,3$ = 10,4 $ per 100 km

Of benzinerijden is 3,6 x zo duur in de USA, in EU ~ tweemaal.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 16:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 16:52   #169
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.802
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In USA is de vraag naar EV verdubbeld door de sterk gestegen benzineprijzen inmiddels tot 5 dollar/gallon of ~1,30 dollar/liter, het verschil met de electriciteitprijs (huishoudelijk/werk) is nu veel groter.

https://electrek.co/2022/03/10/tesla...electric-cars/

Vooral Tesla profiteert daarvan. De wachttijden worden nu langer.

Ik heb gelezen dat wie de optie FSD meebesteld (voor $12k) zijn wagen tot 6 maand eerder kan krijgen.

Door de momenteel zeer hoge nikkelprijzen zijn de Long Range versies nog eens $1000 duurder geworden, nu $ 52k
Tov 1 jaar geleden kwam er $4000 bij, maart 2021 was het nog $ 48k.
https://electrek.co/2022/03/09/tesla...-prices-surge/

Maar dat kan de hoge vraag niet afstoppen, integendeel...
Gelukkig! Dan zijn ze het wachten al gewoon voor als ze moeten gaan laden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 16:52   #170
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Neen. Vandaag was het op een wegversmalling die de afwezige automobilist niet had gezien. Hij was eerst bijna in het gat van de auto naast me gereden omdat die vertraagde voor de wegversmalling. Eergisteren was het op een fietspad waar ik gewoon ondersteboven werd gereden door een camionette die me voorbij reed en rechtsaf een oprit insloeg. Drie dagen geleden week ik voor een putdeksel uit in een fietsstraat waar een auto me niet mag voorbijrijden en werd omver gereden door ene die dat wel deed. De twee eerste keren vorig weekend ben ik al vergeten. Echt ik lieg niet. VIJF KEER sinds vorige week vrijdag. Ik rijd gelukkig op het gemak en heb goed remmen. Bende doodsgevaarlijke debielen. Ja en dan stamp ik op die auto's en roep en vloek en heb dus drie keer verkeersagressie gehad van de vijf keer. De camionette en een van de eerste twee waren zo afwezig dat ze niet eens doorhadden dat ze iemand omver reden en niets hoorden. De automobilisten liggen gewoon allemaal te slapen achter dat glas in dat eerste zonnetje. Soms begrijp ik niet dat er niet veel meer doden vallen in het verkeer. Als fietser en voetganger moet je ogen in gat hebben want het is de automodebielen al teveel gevraag voor zich te kijken.
Op de 5 autobestuurders zijn er nu 4 bezig met hun telefoontje. En die ene die niet naar zijn telefoontje kijkt is druk bezig al de verkeersborden te bekijken en zijn kilometerteller in het oog te houden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 16:53   #171
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.802
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Laat ons allemaal de trein nemen. Gezellig dicht bij elkaar. Is toch leuk. En per 4 reizigers kunnen we kaarten.
De trein?
Overvol, nooit stipt, onvriendelijk personeel en veel te duur.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 16:59   #172
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Gelukkig! Dan zijn ze het wachten al gewoon voor als ze moeten gaan laden.
Als ze thuis 's nachts laden, en-of overdag bij de werkgever, moeten ze helemaal niet wachten.

Toch niet zoals de ICEs bij de Poetins-oorlogskasprijs-tankstations staan te wachten, zelfs aan te schuiven als er eens een slaafpomp korting geeft. Hoe schattig.

Je bent nog altijd in de war, of ligt het aan de brandstofdampen, of de jaarlijks opgedane dosis ultrafijnstof?

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 17:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 20:05   #173
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het zijn hoofdzakelijk zeer korte ritten (5-6 km, h/terug 10-12 km) dan is dat weinig (vrouw doet inkopens, die rijdt dan wat minder eco)

105 PK Skoda Fabia II , 1,2 TSi, DSG, 4-cilinder, bouwjaar 2012. De huidige zijn alvast nog wat zuiniger. Waren ze in 2017 al: https://magazine.vab.be/op-weg/benzi...eeds-zuiniger/


Een diesel verbruikt in de winter op zeer korte afstanden meer dan een benzine. * Bron VAB 2011, en de benzinemotoren zijn nu nog wat zuiniger.
(...)
Voor een benzine valt dat mee, natuurlijk wel met een ei onder de voet.

Die test van VAB kan me niet overtuigen. Ze hebben een Toyota Auris als testvoertuig gebruikt. Toyota is er nooit in geslaagd een efficiënte moderne diesel te ontwerpen voor gebruik in middenklasse wagens.

Dat was ook niet hun strategische keuze. Toyota ging voor hybride om op die manier het inherent slechtere energierendement van een benzine tov een diesel te compenseren. Ik kan die keuze begrijpen omdat voor hen de Japanse en de Amerikaanse markt prioritair zijn. Om de verhouding te zien: in 2020 verkocht Toyota 2,7 miljoen auto's in de VS, 2,2 miljoen in Japan en 1 miljoen in Europa (650.000 in de EU). https://www.statista.com/statistics/...on-since-2008/
En Japan en de VS hebben geen dieseltraditie voor personenwagens.

Jouw TSI is een zoveel mogelijk verdieselde benzinemotor, een turbo lean burn motor, net zoals de TCe bij Renault, of de Puretech bij Peugeot of de Ecoboost bij Ford.

Ergens grappig dat je altijd zo hard afgeeft op diesels terwijl je eigen wagen een motor heeft die qua werkingsprincipe dichter aanleunt bij een diesel dan bij een benzine.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 20:17   #174
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Natuurkundig werkt verbranding van diesel met koude lucht ( meer zuurstof) veel beter.
Mijn diesel werkt veel beter in winter dan in zomer.
(...)
Ik hou al mijn tankbeurten netjes bij.
In 1991 kocht ik mijn eerste diesel, een Ford Sierra 2,3D.
Ik heb er ondertussen 11 gehad. 1 Ford, 5 Renault, 4 Mercedes, 1 BMW.
Nooit heb ik een seizoenseffect kunnen vaststellen in mijn verbruik.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 21:15   #175
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Voor een benzine valt dat mee, natuurlijk wel met een ei onder de voet.
Zo is het nu eenmaal.

Citaat:
Die test van VAB kan me niet overtuigen. Ze hebben een Toyota Auris als testvoertuig gebruikt. Toyota is er nooit in geslaagd een efficiënte moderne diesel te ontwerpen voor gebruik in middenklasse wagens.
De efficiëntste benzines ook niet, dus dat compenseert de minder efficiënte diesel. Je hebt geen punt.

Je moogt de test van VAB/VITO altijd weerleggen. Wat je niet kunt.

Maar er zijn nog testen van VAB-VITO waar de moderne dieselmodellen er niet bijzonder goed uitkomen tegen hun moderne benzineversies. Die test heb ik hier ook al gepost. Het waren 18 of 20 wagens, 2013 herinner ik me.

Het verschil in verbruik was amper 0,7 liter gemiddeld ten voordele van de diesel, maar bereken je de CO2 is er geen verschil meer. Het ligt dus niet aan de dieselmotor an sich maar gewoon aan de energierijkere brandstof. Die zwaarder is en dus meer kWh inhoud heeft per liter, maar ook daarom vervuilender omdat een diesel gewoon de pest of cholera is. (zeker als de motor niet op bedrijfstemperatuuur is)

Citaat:
Jouw TSI is een zoveel mogelijk verdieselde benzinemotor, een turbo lean burn motor, net zoals de TCe bij Renault, of de Puretech bij Peugeot of de Ecoboost bij Ford.
Verdieselde benzinemotor? Hoe belachelijk kan men zijn?. Heeft er geen fluit mee te maken.

Directe injectie en turbo is niet het privilége van een dieselmotor. De dieselmotor an sich heeft veel teveel nadelen. Directe injectie bestond al bij de Mercedes 300 SL van 1954. Toen bestonden de trage diesels enkel bij vrachtwagens. En turbo is eigenlijk hetzelfde verhaal. Het blijft een zuiper als je de volle turbodruk benut, maar bij directe injectie is het beheersbaar.
Er zijn directe injecties zonder turbo maar dan grotere cilinderinhoud die even zuinig zoniet zuiniger zijn dan de downsizing benzines zoals Tsi en ecoboost en konsoorten (Mazda doet het zonder turbo)

Citaat:
Ergens grappig dat je altijd zo hard afgeeft op diesels terwijl je eigen wagen een motor heeft die qua werkingsprincipe dichter aanleunt bij een diesel dan bij een benzine.
Ergens grappig dat jij niet eens weet hoe een diesel werkt. Het is gewoon een zelfontbrander met veel luchtoverschot die altijd begrenst in toerental en dus in vermogen. En qua gewicht per vermogen altijd veel slechter is dan een benzine.
Een benzinemotor heeft een preziese onsteking nodig en heeft een homogeen mengselverhouding en kan daarom ook veel zuiverder verbranden. Een benzine is ook sneller op bedrijfstemperatuur en heeft daar ook weer emissievoordelen.

Levenscyclus is dus een diesel vervuilender dan een vergelijkbare benzine, op alle gebied. Bron T&E. En de B7-biodiesel helpt ook niet tov de E5 of E10 integendeel het maakt het zelfs nog erger. Want die bio moet ook gemaakt worden, ook die CO2 telt mee.

Maar dat wist je allemaal al.

Bij diesel komt er altijd een risicokost op pannes als je korte afstanden rijdt, hier nog een tabel uit een bekende dieseldraad (post 36, pannes post 34):


Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 21:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 22:22   #176
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Nieuwe studies omtrent diesel, benzine en andere.

Diesel komt er nog het best uit.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01...ype-auto-s-di/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 22:35   #177
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nieuwe studies omtrent diesel, benzine en andere.

Diesel komt er nog het best uit.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01...ype-auto-s-di/
Aan onduidelijk en oppervlakkigheid kan dat wel tellen. Test koude motor? NUL.

Alleen dieseluitlaatgassen (vooral hun PAKs) zijn bewezen kankerverwekkend, benzine-uitlaatgassen niet. Het gaat om de giftigheid en chemische samenstelling van de roetdeeltjes niet om het loutere aantal roetdeeltjes.

Citaat:
https://www.vmm.be/lucht/pak

Polycyclische aromatische koolwaterstoffen

PAK's zijn organische verbindingen die bestaan uit gekoppelde aromatische ringen. Verschillende PAK's zorgen in het menselijk lichaam voor DNA-schade en zijn daardoor erg kankerverwekkend.

PAK's komen onder meer voor in ruwe olie, kolen en teer en ontstaan bij de verbranding van fossiele brandstoffen of biomassa. Houtverbranding is waarschijnlijk de belangrijkste bron van PAK's in Vlaanderen. We stellen ons ook bloot aan PAK's via sigarettenrook, het aanbranden van vlees (bijvoorbeeld op de barbecue) en gerookte etenswaren. Verkeer, en vooral dieselvoertuigen, zijn ook een belangrijke bron voor bepaalde soorten PAK's.

De bekendste en meest kankerverwekkende PAK is benzo(a)pyreen, afgekort als BaP. De metingen en regelgeving leggen daarom ook vooral de nadruk op deze stof.
In het Engels is het PAHs
Citaat:
https://www.cancer.org/cancer/cancer...nd-cancer.html

Diesel Exhaust and Cancer Risk

What is diesel exhaust?

Diesel is a type of fuel derived from crude oil. Diesel fuel is used in most large engines, including those used in many trucks, buses, trains, construction and farm equipment, generators, ships, and in some cars.

Diesel exhaust is made up of 2 main parts: gases and soot (particles). Each of these, in turn, is made up of many different substances.

The gas portion of diesel exhaust is mostly carbon dioxide, carbon monoxide, nitric oxide, nitrogen dioxide, sulfur oxides, and hydrocarbons, including polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs).
The soot (particulate) portion of diesel exhaust is made up of particles such as carbon, organic materials (including PAHs), and traces of metallic compounds.
Both the gases and the soot of diesel exhaust contain PAHs.

Exhaust from diesel engines brings a complex mixture of soot and gases to roadways, cities, farms, and other places. Health concerns about diesel exhaust relate not only to cancer, but also to other health problems such as lung and heart diseases.




Een alinea vat het goed samen:
Citaat:
Ook Maarten Messagie, van de befaamde MOBI-onderzoeksgroep van de VUB, een pionier in het onderzoek naar elektrische auto's, beaamt: de verschillende autotechnologieën zijn zo proper geworden dat de strijd om de meest milieuvriendelijke auto eigenlijk een achterhoedegevecht is geworden. Een achterhoedegevecht dat de elektrische auto's zelfs niet moeten voeren: die hebben zelfs geen uitlaat waaruit vervuilende stoffen kunnen komen.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 23:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 23:22   #178
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Dit is een echte studie mambo.

Hoe men probeert de dieseluitlaatgassen minder kankerverwekkend te maken door de brandstof zelf aan te pakken. Want dat blijkt de enige mogelijkheid.

Citaat:
https://www.sciencedirect.com/scienc...52186421007331

Environmental Technology & Innovation

Volume 25, February 2022, 102089

Reduction of carcinogenic PAHs from petrodiesel engine exhaust by blending of green diesel (A new development in renewable fuels) with different biodiesel fuels

Highlights

• Work was done to reduce 16 carcinogenic USEPA Polycyclic Aromatic Hydrocarbons (PAHs).

• Jatropha oil green diesel and biodiesel samples were blended with diesel.

• B(a)A and B(a)P was the common PAH found in higher concentration in almost all samples.

• Cluster analysis, Factor analysis and Hier cluster were applied in this study.

• This study could be one of the best studies to reduce carcinogenic pollutants.

Abstract

The aim of this research was to reduce 16 carcinogenic USEPA polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) generated from petrodiesel engine exhaust by blending green diesel with a variety of biodiesel fuels. In the study, biodiesel samples were synthesized in laboratory from different raw materials using low cost methods. The exhaust engine used for this study was a diesel engine, model no. DIFM 028 of DidacInternational Janakpuri, New Delhi. These PAHs had a recovery range between 25%–75%. Jatropha oil green diesel was obtained from SSS-NIBE Kapurthala, Punjab, India. Jatropha oil green diesel and biodiesel samples were blended with diesel in different ratio (20:80, 30:70 and 40:60) to investigate the exhaust behavior of petrodiesel engine. It was found that B(a)A and B(a)P were the common PAHs in high concentration in almost all of the samples. According to FTIR results, vegetable oil is esterified to produce biodiesel. The results and analysis were supported by cluster analysis, factor analysis, and Hierarchical Clustering. Based on our results, we found that blending Jatropha oil green diesel with diesel significantly reduces the concentration of almost all PAHs. Blending green diesel with several different biodiesel to operate on a Petrodiesel engine has proven to be one of the most effective ways to reduce the amount of air pollution emitted by automobiles. A study like this could prove helpful in reducing carcinogenic pollutants from our environment.
Citaat:
Abstract

Het doel van dit onderzoek was om 16 kankerverwekkende USEPA polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's) die worden gegenereerd uit de uitlaatgassen van petrodieselmotoren te verminderen door groene diesel te mengen met een verscheidenheid aan biodieselbrandstoffen. In het onderzoek werden biodieselmonsters in het laboratorium gesynthetiseerd uit verschillende grondstoffen met behulp van goedkope methoden. De uitlaatmotor die voor dit onderzoek werd gebruikt, was een dieselmotor, modelnr. DIFM 028 van Didac International Janakpuri, New Delhi. Deze PAK's hadden een herstelbereik tussen 25% en 75%. Jatropha oil green diesel werd verkregen van SSS-NIBE Kapurthala, Punjab, India. Jatropha olie groene diesel- en biodieselmonsters werden gemengd met diesel in verschillende verhoudingen (20:80, 30:70 en 40:60) om het uitlaatgedrag van petrodieselmotoren te onderzoeken. In bijna alle monsters bleek dat B(a)A en B(a)P de meest voorkomende PAK's waren in hoge concentraties. Volgens FTIR-resultaten wordt plantaardige olie veresterd om biodiesel te produceren. De resultaten en analyse werden ondersteund door clusteranalyse, factoranalyse en hiërarchische clustering. Op basis van onze resultaten vonden we dat het mengen van Jatropha olie groene diesel met diesel de concentratie van bijna alle PAK's significant verlaagt. Het mengen van groene diesel met verschillende biodiesel om op een petrodieselmotor te werken, is een van de meest effectieve manieren gebleken om de hoeveelheid luchtvervuiling die door auto's wordt uitgestoten, te verminderen. Een studie als deze zou nuttig kunnen zijn bij het verminderen van kankerverwekkende verontreinigende stoffen uit onze omgeving.
Benzinemotoren met homogeen mengsel en gecontroleerde onsteking hebben dat probleem niet zo eens ze snel op bedrijfstemperatuur zijn en als de 3-weg-katalysator zijn job doet. Link heb ik al gegeven.

De verplichte benzineroetfilter sinds euro 6 kan wel nog beter volgens ADAC, maar als ze heel ver onder de grenswaardes zitten van 600 miljard roetdeeltjes (dikke lijn bij 6) gaan de constructeurs besparen op de kosten.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg durchschnittlicher_partikelausstossbenzindiesel060762021.jpg‎ (29,0 KB, 162x gelezen)

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 23:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 23:30   #179
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Hoe schoon zijn de nieuwste diesels?
Diesel is eigenlijk schoner dan je denkt

Tegelijkertijd is de CO2-uitstoot van een nieuwe diesel lager door een lager verbruik. De uitlaatgasnabehandeling van moderne dieselauto's verbeterde zelfs dermate dat een exemplaar in stedelijke gebieden als het ware 'de omgevingslucht schoon filtert', zo haalt Bart Somers aan.2 okt. 2021

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...dwijnt-deel-2/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 23:33   #180
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard CO2 uitstoot ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe schoon zijn de nieuwste diesels?
Diesel is eigenlijk schoner dan je denkt

Tegelijkertijd is de CO2-uitstoot van een nieuwe diesel lager door een lager verbruik. De uitlaatgasnabehandeling van moderne dieselauto's verbeterde zelfs dermate dat een exemplaar in stedelijke gebieden als het ware 'de omgevingslucht schoon filtert', zo haalt Bart Somers aan.2 okt. 2021

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...dwijnt-deel-2/
Nee, mambo en je moet ook levencyclus nemen. De biodiesel moet ook nog gemaakt worden. Bart Somers is van diesel-eend zeker?

Dit is levencyclus 2 GOLF versies diesel benzine de diesel is 13% zuiniger maar dan is de CO2 uitstoot gelijk, dat is enkel tank tot wiel. Maar dan komt de levenscyclus... en dus de productie CO2 van wagen zelf en brandstof en transport enz...





https://www.thejournal.ie/diesel-wor...11217-Sep2017/

Als je verbruikscijfers in de praktijk wilt van pakweg 2016, hierzie:
Alle diesels die niet meer dan 13% zuiniger zijn stoten zelfs meer CO2 uit per liter. Dat is enkel tank to wheel. 4 op de 10 diesels stoten daar al wat meer uit. De Opel Astra zit met 14% op het randje. Dat was dus 6 jaar geleden, ik denk dat de benzines vandaag nog wat ingehaald hebben, want bij de diesel kwam die SCR-kat en adblue-rommel erbij. Eigenlijk is dat ook verbruik en extra CO2.



https://www.autogids.be/autonieuws/o...kilometer.html

Omrekening liter verbranding naar CO2:

Citaat:
https://www.umweltbundesamt.de/umwel...uf#gewusst-wie 03.11.2020

Sparsame Autos: Die CO2-Emissionen eines Autos und damit seine Klimawirksamkeit hängen direkt vom Kraftstoffverbrauch ab: Pro Liter Benzin werden rund 2,33 kg CO2, pro Liter Diesel 2,65 kg CO2 freigesetzt. Da helfen kein Katalysator und kein Filter.
Gewoon maar info van het Duits milieuministerie. Kan ook andere bron geven maar die geven maar 1 cijfer achter de komma. 2 is juister.

Een Audi A4 diesel die 5,2 l verbrandt op 100 km * 2,65 kg CO2 = 13,78 kg CO2 op 100 km.
Een Audi A4 benzine die 5,9 l verbrandt op 100 km * 2,33 kg CO2 = 13,747 kg CO2 op 100 km.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 00:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be