![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Overal wordt er langzamer gereden. Vooral op de Autobahn.
Vooral de SUVs zijn langzamer ![]() De Duitsers die aan de Poolse grens wonen gaan daar tanken en doen omwegen. Dit is al heel lang bezig, sinds februari, verschil was toen al 60 cent/liter: https://www.youtube.com/watch?v=bkEu7LMRf-s 300 tankstations die niet ver van Polen liggen zullen overkop gaan. Tankslaaf plofmobiel. De Duitse politiekers nemen nog altijd geen maatregelen: https://www.focus.de/auto/ratgeber/k..._64304091.html Stel eens voor de diesel/benzine is ~80 cent goedkoper in een buurland. Eens kijken in Polen daar is nog geen Euro maar Zloty 1 PLN = 0,21 Euro vergelijk met Duitsland. Link is datum 7 maart kan nog wat meer verschillen. Polen brandstof prijs, elektriciteitsprijzen, aardgasprijzen Brandstoffen, prijs per liter Datum PLN Prijzen van benzine 07.03.2022 5.87 = 1,232 € Prijzen van diesel 07.03.2022 5.92 = 1,243 € Dieselprijzen (LPG) 07.03.2022 2.74 = 0,575 € Duitsland brandstof prijs, elektriciteitsprijzen, aardgasprijzen Brandstoffen, prijs per liter Datum EUR Prijzen van benzine 07.03.2022 2.011 Prijzen van diesel 07.03.2022 2.032 Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 13:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.817
|
![]() Deze week 5! (echt waar!) keer aangereden door auto's. Kotsbeu ben ik het. Gestoorde marginalen. Hopelijk binnenkort 10 euro de liter voor witte diesel en benzine.
![]()
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot, echte diversiteit op kop. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.838
|
![]() Loop of fiets je in het midden van de straat?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.817
|
![]() Neen. Vandaag was het op een wegversmalling die de afwezige automobilist niet had gezien. Hij was eerst bijna in het gat van de auto naast me gereden omdat die vertraagde voor de wegversmalling. Eergisteren was het op een fietspad waar ik gewoon ondersteboven werd gereden door een camionette die me voorbij reed en rechtsaf een oprit insloeg. Drie dagen geleden week ik voor een putdeksel uit in een fietsstraat waar een auto me niet mag voorbijrijden en werd omver gereden door ene die dat wel deed. De twee eerste keren vorig weekend ben ik al vergeten. Echt ik lieg niet. VIJF KEER sinds vorige week vrijdag. Ik rijd gelukkig op het gemak en heb goed remmen. Bende doodsgevaarlijke debielen. Ja en dan stamp ik op die auto's en roep en vloek en heb dus drie keer verkeersagressie gehad van de vijf keer. De camionette en een van de eerste twee waren zo afwezig dat ze niet eens doorhadden dat ze iemand omver reden en niets hoorden. De automobilisten liggen gewoon allemaal te slapen achter dat glas in dat eerste zonnetje. Soms begrijp ik niet dat er niet veel meer doden vallen in het verkeer. Als fietser en voetganger moet je ogen in gat hebben want het is de automodebielen al teveel gevraag voor zich te kijken.
![]()
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot, echte diversiteit op kop. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. Laatst gewijzigd door Vlad : 12 maart 2022 om 15:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.802
|
![]() Citaat:
Ergo, als ik zie dat de aankomende tegenligger een witte pijl heeft en nog ver weg is, geef ik gas bij zodat ik voor hem door die versmalling ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
|
![]() Laat ons allemaal de trein nemen. Gezellig dicht bij elkaar. Is toch leuk. En per 4 reizigers kunnen we kaarten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() In USA is de vraag naar EV verdubbeld door de sterk gestegen benzineprijzen inmiddels tot 5 dollar/gallon of ~1,30 dollar/liter, het verschil met de electriciteitprijs (huishoudelijk/werk) is nu veel groter.
https://electrek.co/2022/03/10/tesla...electric-cars/ Vooral Tesla profiteert daarvan. De wachttijden worden nu langer. Ik heb gelezen dat wie de optie FSD meebesteld (voor $12k) zijn wagen tot 6 maand eerder kan krijgen. Door de momenteel zeer hoge nikkelprijzen zijn de Long Range versies nog eens $1000 duurder geworden, nu $ 52k Tov 1 jaar geleden kwam er $4000 bij, maart 2021 was het nog $ 48k. https://electrek.co/2022/03/09/tesla...-prices-surge/ Maar dat kan de hoge vraag niet afstoppen, integendeel... Aja de recente stroomprijs nog, gemiddeld USA, en vooruitzichten : Citaat:
8 liter/100 km = 8*1,3$ = 10,4 $ per 100 km Of benzinerijden is 3,6 x zo duur in de USA, in EU ~ tweemaal. Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 16:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.802
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.429
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.802
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Citaat:
Toch niet zoals de ICEs bij de Poetins-oorlogskasprijs-tankstations staan te wachten, zelfs aan te schuiven als er eens een slaafpomp korting geeft. Hoe schattig. Je bent nog altijd in de war, of ligt het aan de brandstofdampen, of de jaarlijks opgedane dosis ultrafijnstof? ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Die test van VAB kan me niet overtuigen. Ze hebben een Toyota Auris als testvoertuig gebruikt. Toyota is er nooit in geslaagd een efficiënte moderne diesel te ontwerpen voor gebruik in middenklasse wagens. Dat was ook niet hun strategische keuze. Toyota ging voor hybride om op die manier het inherent slechtere energierendement van een benzine tov een diesel te compenseren. Ik kan die keuze begrijpen omdat voor hen de Japanse en de Amerikaanse markt prioritair zijn. Om de verhouding te zien: in 2020 verkocht Toyota 2,7 miljoen auto's in de VS, 2,2 miljoen in Japan en 1 miljoen in Europa (650.000 in de EU). https://www.statista.com/statistics/...on-since-2008/ En Japan en de VS hebben geen dieseltraditie voor personenwagens. Jouw TSI is een zoveel mogelijk verdieselde benzinemotor, een turbo lean burn motor, net zoals de TCe bij Renault, of de Puretech bij Peugeot of de Ecoboost bij Ford. Ergens grappig dat je altijd zo hard afgeeft op diesels terwijl je eigen wagen een motor heeft die qua werkingsprincipe dichter aanleunt bij een diesel dan bij een benzine. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
In 1991 kocht ik mijn eerste diesel, een Ford Sierra 2,3D. Ik heb er ondertussen 11 gehad. 1 Ford, 5 Renault, 4 Mercedes, 1 BMW. Nooit heb ik een seizoenseffect kunnen vaststellen in mijn verbruik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je moogt de test van VAB/VITO altijd weerleggen. Wat je niet kunt. Maar er zijn nog testen van VAB-VITO waar de moderne dieselmodellen er niet bijzonder goed uitkomen tegen hun moderne benzineversies. Die test heb ik hier ook al gepost. Het waren 18 of 20 wagens, 2013 herinner ik me. Het verschil in verbruik was amper 0,7 liter gemiddeld ten voordele van de diesel, maar bereken je de CO2 is er geen verschil meer. Het ligt dus niet aan de dieselmotor an sich maar gewoon aan de energierijkere brandstof. Die zwaarder is en dus meer kWh inhoud heeft per liter, maar ook daarom vervuilender omdat een diesel gewoon de pest of cholera is. (zeker als de motor niet op bedrijfstemperatuuur is) Citaat:
Directe injectie en turbo is niet het privilége van een dieselmotor. De dieselmotor an sich heeft veel teveel nadelen. Directe injectie bestond al bij de Mercedes 300 SL van 1954. Toen bestonden de trage diesels enkel bij vrachtwagens. En turbo is eigenlijk hetzelfde verhaal. Het blijft een zuiper als je de volle turbodruk benut, maar bij directe injectie is het beheersbaar. Er zijn directe injecties zonder turbo maar dan grotere cilinderinhoud die even zuinig zoniet zuiniger zijn dan de downsizing benzines zoals Tsi en ecoboost en konsoorten (Mazda doet het zonder turbo) Citaat:
Een benzinemotor heeft een preziese onsteking nodig en heeft een homogeen mengselverhouding en kan daarom ook veel zuiverder verbranden. Een benzine is ook sneller op bedrijfstemperatuur en heeft daar ook weer emissievoordelen. Levenscyclus is dus een diesel vervuilender dan een vergelijkbare benzine, op alle gebied. Bron T&E. En de B7-biodiesel helpt ook niet tov de E5 of E10 integendeel het maakt het zelfs nog erger. Want die bio moet ook gemaakt worden, ook die CO2 telt mee. Maar dat wist je allemaal al. ![]() Bij diesel komt er altijd een risicokost op pannes als je korte afstanden rijdt, hier nog een tabel uit een bekende dieseldraad (post 36, pannes post 34): ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 21:44. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Nieuwe studies omtrent diesel, benzine en andere.
Diesel komt er nog het best uit. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01...ype-auto-s-di/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Citaat:
Alleen dieseluitlaatgassen (vooral hun PAKs) zijn bewezen kankerverwekkend, benzine-uitlaatgassen niet. Het gaat om de giftigheid en chemische samenstelling van de roetdeeltjes niet om het loutere aantal roetdeeltjes. Citaat:
Citaat:
Een alinea vat het goed samen: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 23:04. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Dit is een echte studie mambo.
Hoe men probeert de dieseluitlaatgassen minder kankerverwekkend te maken door de brandstof zelf aan te pakken. Want dat blijkt de enige mogelijkheid. Citaat:
Citaat:
De verplichte benzineroetfilter sinds euro 6 kan wel nog beter volgens ADAC, maar als ze heel ver onder de grenswaardes zitten van 600 miljard roetdeeltjes (dikke lijn bij 6) gaan de constructeurs besparen op de kosten. Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 23:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Hoe schoon zijn de nieuwste diesels?
Diesel is eigenlijk schoner dan je denkt Tegelijkertijd is de CO2-uitstoot van een nieuwe diesel lager door een lager verbruik. De uitlaatgasnabehandeling van moderne dieselauto's verbeterde zelfs dermate dat een exemplaar in stedelijke gebieden als het ware 'de omgevingslucht schoon filtert', zo haalt Bart Somers aan.2 okt. 2021 https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...dwijnt-deel-2/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Citaat:
Dit is levencyclus 2 GOLF versies diesel benzine de diesel is 13% zuiniger maar dan is de CO2 uitstoot gelijk, dat is enkel tank tot wiel. Maar dan komt de levenscyclus... en dus de productie CO2 van wagen zelf en brandstof en transport enz... https://www.thejournal.ie/diesel-wor...11217-Sep2017/ Als je verbruikscijfers in de praktijk wilt van pakweg 2016, hierzie: Alle diesels die niet meer dan 13% zuiniger zijn stoten zelfs meer CO2 uit per liter. Dat is enkel tank to wheel. 4 op de 10 diesels stoten daar al wat meer uit. De Opel Astra zit met 14% op het randje. Dat was dus 6 jaar geleden, ik denk dat de benzines vandaag nog wat ingehaald hebben, want bij de diesel kwam die SCR-kat en adblue-rommel erbij. Eigenlijk is dat ook verbruik en extra CO2. ![]() https://www.autogids.be/autonieuws/o...kilometer.html Omrekening liter verbranding naar CO2: Citaat:
![]() Een Audi A4 diesel die 5,2 l verbrandt op 100 km * 2,65 kg CO2 = 13,78 kg CO2 op 100 km. Een Audi A4 benzine die 5,9 l verbrandt op 100 km * 2,33 kg CO2 = 13,747 kg CO2 op 100 km. Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 00:01. |
||
![]() |
![]() |