Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2005, 11:16   #1
Dinooke
Burger

Dinooke's schermafbeelding

Standaard Vlaming betaalt steeds meer voor Waalse werklozen

Citaat:
Vlaming betaalt steeds meer voor Waalse werklozen
Vlaanderen betaalt 800 miljoen euro meer dop dan het krijgt

De transfers in de werkloosheid tussen Vlaanderen en Wallonië bedroegen in 2004 ruim 800 miljoen euro. Dat is een stijging van liefst 10 procent tegenover het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een berekening die Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Sauwens (CD&V) maakte op basis van het pas gepubliceerde RVA-jaarverslag.

In dat verslag wordt voor de eerste keer een aantal gegevens regionaal opgesplitst. Van de werknemers die werkloosheidsbijdragen betalen, woont 60,1 procent in Vlaanderen, 30,5 procent in Wallonië en 9,4 procent in Brussel. Maar de werkloosheidsuitgaven gingen in 2004 voor 50 procent naar Vlaanderen (3,954 miljard euro), voor 38,8 procent naar Wallonië (3,068 miljard euro) en voor 11,1 procent naar Brussel (0,893 miljard euro). In die cijfers zitten ook de uitgaven voor brugpensioenen en loopbaanonderbreking. In Wallonië zijn er relatief minder bruggepensioneerden en tijdskredietnemers, maar relatief veel meer volledig werklozen.

Volgens de berekeningen van Sauwens zijn de transfers in de werkloosheidsuitgaven steeds sneller aan het stijgen. In 1990 bedroegen ze nog 220 miljoen; in 1995 al 380 miljoen om in 2000 door te groeien naar 480 miljoen. In 2003 ging er 728 miljoen van noord naar zuid en in 2004 steeg de RVA-transfer tot een recordbedrag van 804 miljoen.

,,Dat wordt echt dramatisch", zegt Sauwens. ,,Wallonië wordt echt een blok aan ons been. De economische heropleving van Wallonië moet ons aller prioriteit zijn. Maar daarvoor moeten het tewerkstellingsbeleid en de loonakkoorden gesplitst worden. Als de Walen zich blijven vastklampen aan die hoge uitgavensystemen, dan gaan beide landsdelen de dieperik in. Vlaanderen heeft dat geld zelf nodig voor innovatie en onderwijs", zegt Johan Sauwens.

Joost LONCIN19/03/2005
Weer een voorbeeld waarom een onafhankelijk vlaanderen nodig is...
Dinooke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 11:51   #2
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen, Wallonie en Brussel vormen samen België. Wil je dat werkelijk van elkaar lossnijden? Dan ga je per direct het eigen vliegveld kwijt zijn (ligt in Brussel). Dan ben je per direct de hele subsidiestroom kwijt, die Europa zichzelf zo graag toebedeelt om de hoofdstad van Europa een mooi aangezicht te geven.

Laatst gewijzigd door Mephisto : 19 maart 2005 om 11:52.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 11:54   #3
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Vlaanderen, Wallonie en Brussel vormen samen België. Wil je dat werkelijk van elkaar lossnijden? Dan ga je per direct het eigen vliegveld kwijt zijn (ligt in Brussel). Dan ben je per direct de hele subsidiestroom kwijt, die Europa zichzelf zo graag toebedeelt om de hoofdstad van Europa een mooi aangezicht te geven.

na al die tijd op dit forum heb ik nog geen algemeen aanvaarde oplossing voor Brussel gevonden....

Laatst gewijzigd door rodeo : 19 maart 2005 om 11:54.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 15:29   #4
Mephisto
Minister

Standaard

België bestaat uit 3 gewesten, te weten: Wallonië, Vlaanderen en Brussel. Onafhankelijkheid zou dus betekenen Brussel te verliezen. Of is het eigen-belang daar niet mee gediend soms?
Oud 19 maart 2005, 15:34   #5
Don Quichote
Banneling

Standaard

Brussel kan me gestolen worden.
Muurtje rondbouwen.
En vergeten.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 17:04   #6
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Brussel kan me gestolen worden.
Muurtje rondbouwen.
En vergeten.
Heel realistisch.
Cyberfreak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 17:17   #7
Mephisto
Minister

Standaard

Tegenwoordig wel; naar goed Israëlisch voorbeeld kan het zomaar gebeuren..
Oud 19 maart 2005, 17:51   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk vliegveld ligt in Brussel?

Ge kent al evenveel van aardrijkskunde als de NMbS, die halsstarrig volhoudt dat het iets is dat begint met een stad een eindje verderop, gevolgd door -nationaal.
(ps: mijn hobby als ik met de trein naar de luchthaven ga: ik bestel een tiket naar Zaventem. Terwijl de luchthaven iets verder ligt en dus een ietsepietske duurder is. En iedere keer leutert die kondukteur dat het niet juist is, en iedere keer leuter ik terug: "meneer, ik moet naar Zaventem, en niet naar Brussel ...", 'k heb toch nog nooit een boete gehad, en toch veel leute)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 17:55   #9
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn problemen voor later,eerst losscheuren want op het moment is het dweilen met de kraan open!
Dan moeten ze Kleine-Brogel maar uitbreiden.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 17:58   #10
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Kleine Brogel. Echt zo iets zielig Vlaams dat tot zijn recht komt bij een gebrek aan zonlicht.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 18:03   #11
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Kleine Brogel. Echt zo iets zielig Vlaams dat tot zijn recht komt bij een gebrek aan zonlicht.
Bhairav,denkt u dat de Vlamingen heel het jaar Sinterklaas blijven spelen?
Oud 19 maart 2005, 18:07   #12
Bhairav

Standaard

Ik had het daar niet over.
Tjah... waarom klagen we? We zijn toch rijk genoeg? Er zijn mensen die het slechter hebben, maar dan gaat dat rechts gespuis nog eens klagen ook. Egoisten.
Oud 19 maart 2005, 18:15   #13
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Ik had het daar niet over.
Tjah... waarom klagen we? We zijn toch rijk genoeg? Er zijn mensen die het slechter hebben, maar dan gaat dat rechts gespuis nog eens klagen ook. Egoisten.
Ik wil er gerust een boterham minder voor eten hoor.Liever dat dan de weldoener uithangen.Trouwens,Vlamingen zijn taai volk,ga onze geschiedenis maar eens na.Onze "stam" hebben genoeg honger geleden voor een rechtvaardige samenleving en dit is op het moment weer aan het misgroeien.daarom is het tijd voor aktie.
Oud 19 maart 2005, 18:18   #14
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Ik wil er gerust een boterham minder voor eten hoor.Liever dat dan de weldoener uithangen.Trouwens,Vlamingen zijn taai volk,ga onze geschiedenis maar eens na.Onze "stam" hebben genoeg honger geleden voor een rechtvaardige samenleving en dit is op het moment weer aan het misgroeien.daarom is het tijd voor aktie.
"Onze stam", dan hebben we toch verschillende stammen in Vlaanderen, als daar maar geen Vlaamse burgeroorlog van komt.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 18:18   #15
Bhairav

Standaard

Wij waren taai.
Nu zijn we ook verwend enzo...
Alsof een Vlaming kweeniwat is.
Oud 19 maart 2005, 18:24   #16
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Wij waren taai.
Nu zijn we ook verwend enzo...
Alsof een Vlaming kweeniwat is.
Nee,een holocaust-museum bouwen van 30miljoen euro wat Somers van zin is.Dat zal veel inbrengen in de samenleving.
Volgens mij zijn er bepaalde individuen de pedalen kwijt in Brussel,roken te veel jointjes denk ik...........................
Oud 19 maart 2005, 18:27   #17
Bhairav

Standaard

Hoh ja zeg... CANNABIS.... onze maatschapij gaat eraan tenonder!!! Die jeugd toch hè... ze VRAGEN om meer structuur en discipline! Zie hun fascintie voor het vreemde toch... ze beseffen niet dat het geluk in eigen cultuur ligt.
Oud 19 maart 2005, 18:29   #18
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Hoh ja zeg... CANNABIS.... onze maatschapij gaat eraan tenonder!!!
Ik heb er al veel jongeren hun werk door zien verliezen,dus u moet mij niet vertellen welk effect die rotzooi heeft op een mens.
Oud 19 maart 2005, 18:31   #19
Bhairav

Standaard

Zo gaat dat met alcohol ook. Dus geen argument.
Oud 19 maart 2005, 18:35   #20
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Zo gaat dat met alcohol ook. Dus geen argument.
Ik vertel u gewoon wat ik zie,er zijn meer jongeren die hun werk verliezen door het roken van cannabis dan door het drinken van alcohol.Dit is geen utopie maar een feit,niet meer en niet minder.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be