Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2022, 10:10   #18661
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dus vrijheid van meningsuiting, zolang het maar de "juiste" mening is, ik begrijp het...
Juist, gij prefereert uiteraard de onjuiste. In al je postings te lezen.
Maar, ook dat is je recht.
Oud 17 maart 2022, 10:14   #18662
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuts Bekijk bericht
Ik kan ook links geven, tomm. Uit dezelfde pagina: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group
Dat zijn dan "goeie" neonazi's, wellicht.

Maar niemand ontkent het bestaan van Azov. Wel de relevantie ervan bij het beoordelen van Poetins invasie van Oekraïne.

Een goeie analyse:

Dat laatste herhaal ik graag, want het verwoordt precies wat ik erover denk: "It’s really not that hard to be critical of the issue of the far-right in Ukraine, and recognise it as a real issue, without justifying a paranoid authoritarian’s grasps at the last remnants of a dying empire."

Hij heeft het ook over sommige "linksen": "I’m struck by the dismissiveness from some elements of the compulsively online left about the current situation, as if somehow Ukraine deserves to be invaded, occupied and sectioned up because of the existence of the far right."
Het zou bovendien interessant zijn om eens dieper te duiken in anti-semitisme in Rusland en Oost-Oekraïne. Elk land heeft te maken met anti-semitisme en extreem-rechts en da's makkelijk aantoonbaar met anekdotische berichten. Wat nuttiger is om te weten, is de mate van het probleem in verschillende landen in te schatten. Ik vrees dat Rusland zelf (en Donbass) er dan zelf wel eens slecht zou uitkomen.

https://khpg.org//en/1453412775

Moet Rusland dan niet eerst een militaire actie opzetten om het land te "zuiveren" van nazi's in eigen land?...
Oud 17 maart 2022, 10:16   #18663
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan ook links geven, tomm. Uit dezelfde pagina: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group
Dat zijn dan "goeie" neonazi's, wellicht.

Maar niemand ontkent het bestaan van Azov. Wel de relevantie ervan bij het beoordelen van Poetins invasie van Oekraïne.

Een goeie analyse:

Dat laatste herhaal ik graag, want het verwoordt precies wat ik erover denk: "It’s really not that hard to be critical of the issue of the far-right in Ukraine, and recognise it as a real issue, without justifying a paranoid authoritarian’s grasps at the last remnants of a dying empire."

Hij heeft het ook over sommige "linksen": "I’m struck by the dismissiveness from some elements of the compulsively online left about the current situation, as if somehow Ukraine deserves to be invaded, occupied and sectioned up because of the existence of the far right."
Azov is volledig verweven met het ministerie van binnenlandse zaken, het leger en de politie. Dat is het echte probleem.

De zenders van Medvedchuk waren niet echt pro-Russisch, anders zouden ze nooit Azov leden interviewen. Het waren de laatste kritische media in Oekraine, die op de ellenlange zwarte lijst belandden.

Wie verkozen wordt in Oekraine maakt trouwens niet meer echt uit, de echte macht ligt bij het leger en politie, in handen van Azov militanten. Een staat binnen de staat.
https://www.reuters.com/article/us-c...-idUSKBN1GV2TY

Wagner is niet neo-nazi. Heeft zelfs geen ideologie behalve trouw aan het Kremlin.

Laatst gewijzigd door tomm : 17 maart 2022 om 10:18.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 10:20   #18664
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Het zou bovendien interessant zijn om eens dieper te duiken in anti-semitisme in Rusland en Oost-Oekraïne. Elk land heeft te maken met anti-semitisme en extreem-rechts en da's makkelijk aantoonbaar met anekdotische berichten. Wat nuttiger is om te weten, is de mate van het probleem in verschillende landen in te schatten. Ik vrees dat Rusland zelf (en Donbass) er dan zelf wel eens slecht zou uitkomen.

https://khpg.org//en/1453412775

Moet Rusland dan niet eerst een militaire actie opzetten om het land te "zuiveren" van nazi's in eigen land?...
Een bekende Maidan website ????
Moest ik afkomen met RT als bron zou u dat ook niet aanvaarden.
Oud 17 maart 2022, 10:23   #18665
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

g

Laatst gewijzigd door tomm : 17 maart 2022 om 10:23.
Oud 17 maart 2022, 10:24   #18666
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Juist, gij prefereert uiteraard de onjuiste. In al je postings te lezen.
Maar, ook dat is je recht.
En jij zult bepalen welke mening onjuist is, en dus verboden moet worden?

Laatst gewijzigd door tomm : 17 maart 2022 om 10:25.
Oud 17 maart 2022, 10:27   #18667
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Azov is volledig verweven met het ministerie van binnenlandse zaken, het leger en de politie. Dat is het echte probleem.
Neen. Het echte probleem is dat Poetin, om zijn zwalpend regime nog wat te rekken, zijn buurland binnenvalt.
Ik begrijp het wel. Het ergste wat zijn regime kan overkomen is een Oekraïne dat welvarender wordt dan moeder Rusland. Dat zou echt het einde van zijn regime betekenen.

De "neo-nazi's" zijn evenzeer de oorzaak van de invasie als de biolabs, de WMD, het water in de Krim, of wat ook het volgend excuus is.

Citaat:
Wagner is niet neo-nazi. Heeft zelfs geen ideologie behalve trouw aan het Kremlin.
lol

Waarom heeft een president een privémilitie nodig? Ken je andere voorbeelden in de recente Europese geschiedenis?
relative to you

Laatst gewijzigd door Knuts : 17 maart 2022 om 10:28.
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 10:28   #18668
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://twitter.com/IAPonomarenko/st...ID_t-HmzA&s=19
Nochtans kun je in het filmpje duidelijk lezen Azov.org.au

The Azov Special Operations Detachment (Ukrainian: ??????? ????? ???????????? ??????????? «????», romanized: Okremyi zahin spetsialnoho pryznachennia "Azov"), also known as the Azov Detachment, Azov Regiment (Ukrainian: ???? ????, romanized: Polk Azov), Azov Battalion (until September 2014), or simply Azov, is a right-wing extremist,[1][2] neo-Nazi,[3][4][5] formerly paramilitary unit of the National Guard of Ukraine,[6][7][8] based in Mariupol, in the Azov Sea coastal region.[9]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion

U lijkt een van deze domme mensen die vallen voor de simplistische anti-Russische/Amerikaanse propaganda.
Datzelfde Azov twitter account werd gebruikt als bron van VRT en heel wat westerse media, maar vreemd genoeg was het Azov logo niet meer zichtbaar...

Mensen worden hier gemanipuleerd en hebben het zelfs niet door..
Oud 17 maart 2022, 10:33   #18669
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een bekende Maidan website ????
Moest ik afkomen met RT als bron zou u dat ook niet aanvaarden.
Da's juist. Ik weet niet goed of die website betrouwbaar is of niet. Soit, er zijn wel meer indicaties, dus misschien iets om uit te zoeken.

Ontken je het probleem van anti-semitisme in Rusland/Donbass misschien? Of denk je dat het (veel?) minder erg is in Rusland dan in Ukraine?...
Oud 17 maart 2022, 10:33   #18670
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De zenders van Medvedchuk waren niet echt pro-Russisch, anders zouden ze nooit Azov leden interviewen. Het waren de laatste kritische media in Oekraine, die op de ellenlange zwarte lijst belandden.

Wie verkozen wordt in Oekraine maakt trouwens niet meer echt uit, de echte macht ligt bij het leger en politie, in handen van Azov militanten. Een staat binnen de staat.
https://www.reuters.com/article/us-c...-idUSKBN1GV2TY

Azov is inderdaad een probleem.

Ik steun Oekraïne volledig in het conflict, maar dat wil niet zeggen dat er bij Oekraïne geen problematische aspecten zijn (waarvan Azov een zeer belangrijke is).

Maar heel het Azov gedoe wordt ook gigantisch opgeblazen. Oké, het is moeilijk verdedigbaar om zo'n regiment op te nemen, maar als we Rusland geloven zit Azov overal.

Het gaat over een relatief beperkte groep hé. Niet over een organisatie met een miljoen leden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 10:34   #18671
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waarom heeft een president een privémilitie nodig? Ken je andere voorbeelden in de recente Europese geschiedenis?
Hmmm, wie heeft er in de recente Europese geschiedenis een beschermingsafdeling nodig gehad...
Oud 17 maart 2022, 10:35   #18672
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Datzelfde Azov twitter account werd gebruikt als bron van VRT en heel wat westerse media, maar vreemd genoeg was het Azov logo niet meer zichtbaar...

Mensen worden hier gemanipuleerd en hebben het zelfs niet door..
Ik ken zelfs mensen die door Poetins propagandamachine zodanig gemanipuleerd werden dat ze zeker waren dat er geen invasie zou komen.
En dan door diezelfde propagandamachine gemanipuleerd werden om die invasie te bewierroken.

Vreemd, hé?

Maar, en ik zie dat Voltian al een gelijkaardige vraag gesteld heeft: wat met neo-nazi's en antisemitisme in andere landen? Wat met Rusland zelf?
relative to you
Oud 17 maart 2022, 10:35   #18673
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Het echte probleem is dat Poetin, om zijn zwalpend regime nog wat te rekken, zijn buurland binnenvalt.
Ik begrijp het wel. Het ergste wat zijn regime kan overkomen is een Oekraïne dat welvarender wordt dan moeder Rusland. Dat zou echt het einde van zijn regime betekenen.

De "neo-nazi's" zijn evenzeer de oorzaak van de invasie als de biolabs, de WMD, het water in de Krim, of wat ook het volgend excuus is.

lol

Oekraine is een pak armer dan Rusland, Zelensky had voor de oorlog nog een populariteit van minder dan 15 %.
Niemand in de ex-SU ziet Oekraine als een voorbeeld.

Zelfs in Moldavie niet. De mensen die Jan Balliauw interviewde in Moldavie waren pro-Russisch. (te zien in journaal van VRT gisterenavond) Ere aan wie ere toekomt Balliauw zei dat dat de opinie was van iedereen die hij interviewde. In Moldavie zijn mensen niet bang van Azov.

Je merkt ook dat de vluchtelingen uit Mariupol in de gaten werden gehouden door gewapende mannen.

De VS maakten ook gebruik van prive-milities onder andere in Irak. Wagner is bedoeld voor operaties waarbij Rusland officieel niet betrokken is, een gekende VS taktiek. Wagner is strategisch, heeft niets met nazisme te zien.

Laatst gewijzigd door tomm : 17 maart 2022 om 10:40.
Oud 17 maart 2022, 10:37   #18674
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

https://twitter.com/newsburko/status...41684339261440

Maar ik geef toe: de Wagner groep is als organisatie zelf niet neo-nazi. Dat is bij Azov wel veel duidelijker.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 17 maart 2022 om 10:40.
Oud 17 maart 2022, 10:43   #18675
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

https://twitter.com/newsburko/status...41684339261440

Maar ik geef toe: de Wagner groep is als organisatie zelf niet neo-nazi. Dat is bij Azov wel veel duidelijker.
Weer zon propaganda twitter account met informatie die absoluut niet te controleren valt. Dat we moeten oppassen met Oekraiense propaganda heeft zelfs DW door:
https://www.dw.com/en/fact-check-ukr...lot/a-60951825
Oud 17 maart 2022, 10:46   #18676
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wagner Group ... vernoemd naar Hitler's favoriete componist. Utkin, de oprichter, is een Nazi sympathisant en foto's van hem met Nazi symbolen en tatoeages doen de ronde.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 10:49   #18677
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weer zon propaganda twitter account met informatie die absoluut niet te controleren valt. Dat we moeten oppassen met Oekraiense propaganda heeft zelfs DW door:
https://www.dw.com/en/fact-check-ukr...lot/a-60951825
U negeert mijn belangrijkste punt: dat in tegenstelling tot Azov, Wagner als organisatie zelf niet neo-nazistisch is. Azov is op dat vlak dus veel problematischer dan Wagner.

Maar zulke milities trekken nu eenmaal extreme gevallen aan. Dat is in elk land zo. Ook bij ons zul je in het leger veel mensen vinden met fascistische sympathieën.

Denken dat Rusland daar immuun voor is, is ongelooflijk naïef.
Oud 17 maart 2022, 10:50   #18678
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oekraine is een pak armer dan Rusland, Zelensky had voor de oorlog nog een populariteit van minder dan 15 %.
Niemand in de ex-SU ziet Oekraine als een voorbeeld.
Stel je nu eens een Oekraïne voor dat niet bedreigd en aangevallen wordt door Rusland, en dat EU-lid wordt. Dat is de bedreiging voor het Russisch regime. Dat is het probleem dat Poetin al acht jaren "oplost" door militaire expedities en annexaties.

Citaat:
De VS maakten ook gebruik van prive-milities onder andere in Irak. Wagner is bedoeld voor operaties waarbij Rusland officieel niet betrokken is, een gekende VS taktiek. Wagner is strategisch, heeft niets met nazisme te zien.
Echt waar tomm ...

Azov is niet eens strategisch.
Het is niet onbelangrijk (zie één van mijn vorige posts over wat ik over neonazi's in Oekraïne en elders denk). Azov is echter een flauw en doorzichtig excuus om Poetins misdaden goed te praten.
Gratis advies, tomm: het pakt niet.
relative to you

Laatst gewijzigd door Knuts : 17 maart 2022 om 10:51.
Oud 17 maart 2022, 10:53   #18679
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken zelfs mensen die door Poetins propagandamachine zodanig gemanipuleerd werden dat ze zeker waren dat er geen invasie zou komen.
En dan door diezelfde propagandamachine gemanipuleerd werden om die invasie te bewierroken.

Vreemd, hé?

Maar, en ik zie dat Voltian al een gelijkaardige vraag gesteld heeft: wat met neo-nazi's en antisemitisme in andere landen? Wat met Rusland zelf?
Welke propagandamachine? Alle Russische staatsmedia zijn verboden.

Ik had inderdaad niet gedacht dat er een invasie zou plaatsvinden dat klopt.
Die vond toch plaats en ik vond het geen goede beslissing.
Maar de extreme reacties geven wel aan dat Poetin gelijk had en dat het Westen plannen had om Oekraine om te vormen tot een anti-Russisch bastion. Je ziet ook dat de nazi-milities in het bezit zijn van gesofistikeerde Amerikaanse oorlogswapens.
Oo termijn zou dit zeker een grote bedreiging voor Rusland zijn, en nog meer voor de pro-Russische republieken in Donbas, die al (en nog steeds) non-stop bestookt worden. (waar je in de westerse media niets over hoort)

Door de invasie zijn mijn ogen opengegaan. Oekraine is een arm en miserabel land maar wel met tot de tanden gewapende nazi-milities. Dat plaatst de Russische beslissing in een ander licht.
Oud 17 maart 2022, 11:02   #18680
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel je nu eens een Oekraïne voor dat niet bedreigd en aangevallen wordt door Rusland, en dat EU-lid wordt. Dat is de bedreiging voor het Russisch regime. Dat is het probleem dat Poetin al acht jaren "oplost" door militaire expedities en annexaties.

Echt waar tomm ...

Azov is niet eens strategisch.
Het is niet onbelangrijk (zie één van mijn vorige posts over wat ik over neonazi's in Oekraïne en elders denk). Azov is echter een flauw en doorzichtig excuus om Poetins misdaden goed te praten.
Gratis advies, tomm: het pakt niet.
Ook Bulgarije, etc. zijn absoluut geen voorbeeld, net zomin als Oekraine. Het zijn en blijven miserabele landen en geen voorbeeld voor Rusland. Bulgarije is een parodie op democratie en Oekraine is helemaal geen democratie, de voornaamste oppositieleiders zitten in de gevangenis. of staan onder huisarrest. Dat fabeltje van "bloeiende democratie" is een van de vele leugens die ons door de strot geduwd worden.

Rusland ziet dat absoluut niet als een bedreiging.

Wat Rusland niet aanvaardt zijn de nazi milities, het feit dat men probeert Russischtalige regio s te " Oekrainiseren", NAVO aanwezigheid, aanvallen op de pro-Russische republieken, etc.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be