![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar Rusland is al meer dan 15 jaar oorlog aan het voeren. Wij horen daar hier niet veel over, maar in Azië heeft Putin al verschillende veroveringstochten uitgevoerd. Daarna is hij veroveringstochten gaan uitvoeren in de Arabische wereld, waarvan wij alleen af en toe iets horen over Syrië. En al zijn nieuw materiaal werd daar ingezet. Maar hoewel men in het westen steeds het idee heeft dat Rusland en China 2 handen op 1 buik zijn, staan beide erg argwanend tegenover elkaar en hebben ze beide troepen die grensbewaking uitvoeren. En de huidige Russische militaire bevelhebbers, hebben bijna enkel ervaring in oorlogvoering in Afghanistan. Waar men de vijandelijke legers zonder te veel weerstand laat oprukken door de steden en hen bestrijd vanuit de bergen. In Syrië bijten ze daardoor hun tanden stuk tegen de Syrische Moslim opstandelingen en de Koerden. Hun tweede ervaring is die uit Oekraïne en Georgië, waar ze slechts beperkt zelf deelnamen aan de gevechten en waar de gevechten steeds buiten de steden plaats hadden. In die gebieden waren ze eigenlijk een loopgravenoorlog aan het uitvoeren. Een ander probleem is, dat ze uit die oorlogen enkel gevechtservaring hebben waarbij zij de ondersteunende factor zijn. En dat het steeds oorlogen zijn opstandelingen tegen plaatselijke strijdkrachten waren. De Russische bevelhebbers hebben dus geen ervaringen en kennis over een oorlog tegen een volk, dat bereid is te vechten tot de dood. De enige die daar ervaring mee hebben, zijn de Amerikanen en Australiërs, tijdens WWII tegen Japan. Trouwens de 60km lange kolonne, die daar weken stond, was geen strategische fout. Men ging van een foute oorzaak uit voor het wachten. De gevechten en veroveringstocht heeft plaats in het zuiden, niet in het noorden. De troepen rond Kiev dienen om de Oekraïnse strijdkrachten en middelen te verdelen. Want hoewel Kiev de hoofdstad van Oekraïne is, is Kiev slechts een economische en militaire troostprijs. De economische en stratigische hoofdprijs zijn de gebieden en havens rond de Zwarte zee. En zowel de industrie, als de havens wil je het liefste ongeschonden in handen krijgen, zodat je die direct na verovering in gebruik kan nemen. Dit geld trouwens ook voor de binnenhavens op de rivieren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anderzijds: beroepsmilitairen van het hogere echelon worden ook verondersteld krijgskunde te hebben gestudeerd. Ik blijft dus bij mijn bovenstaande uitspraak dat die Russen steeds weer bewijzen dat hun wereldwijde bekende boertigheid weinig zoden aan de dijk brengt.
![]() |
![]() |
#503 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat wil niet zeggen dat ze bekwaam zijn om een oorlog te voeren. Vaak is het belangrijker wie je kent, dan wat je kent. We moeten daarvoor enkel kijken naar Market Garden, waarbij Montgomery het gedaan kreeg om heel de opmars van Patton stil te leggen. Dat terwijl Patton reeds meerder malen had bewezen de betere van Montgomery te zijn. En binnen de hoger echelons van de krijgsmachten, is men meer bezig met politiek dan met krijgskunde. Ik heb zelf verschillende promotie thesissen van hogere officieren gelezen. Veel kennis over krijgskunde komt daar niet meer bij kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook op andere plaatsen was die bruggen to far aside reality. Incompetent ego, voor zover ik voldoende las... Apart daarvan blijf ik de Russen boertige zatte luizen vinden.
![]() |
![]() |
#505 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de Russen zijn boertige zatlappen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#507 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#508 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Chinezen kennen er ook wat van maar kunnen er minder goed tegen. Yam Seng toosten de Cantonezen op hun huwelijksfeesten. Het onder tafel drinken van genodigden is daar ook een verheven vorm van omgang.
![]() |
#509 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#510 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#514 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo is dat!
![]() |
#515 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij Mariopol lijken de Russen nog eens een "efforreken" te doen...Het is de enige van de 3 hoofddoelen waar ze effectief kans maken nog eens een keer iets te veroveren...
Maar het algemene beeld is van steeds meer en steeds willekeuriger artilleriebombardementen.... En er duiken berichtjes op dat rondom Kiev Oekrainse troepen niet alleen meer afhouden maar effectief aan het" voelen" zijn om de Russische strijdkrachten achteruit te duwen.... Ondertussen vond ik nog een interwiew op de Moffen TV met een Duitse gepensioneerde generaal die het Oekrainse verzet totnogto "Erstaunlich" vindt.. https://www.youtube.com/watch?v=ZZW3u0Hi2M4 Aangaande Russische eisen bij de "vredesonderhandelingen" aangaande de demilitarisering of neutraliteitsstatus van Oekraine herinnert de generaal ons aan een paar belangrijke puntjes... 1)Oekraine IS neutraal....De republiek heeft vanaf 2014 mogen ondervinden wat daarvan de consesquenties zijn met zulk een vriendelijke gebuur. 2)Op het grondgebied van iedere natie bevinden zich gewapende strijdkrachten.De eigen of die van iemand anders.... Begrijpelijk dus dat de Oekrainse delegatie aangaande deze puntjes zeer stug is.Hun sterkte is natuurlijk dat de Regering nog funktioneel en op het territorium is,het leger nog te velde staat en ,zoals het ernaar uitziet,hun situatie zelfs VERBETERT,ondanks de toenemende hoeveelheid puin .Of de tegenstander hetzelfde kan zeggen kan zo langzamerhand betwijfeld worden... Laatst gewijzigd door kelt : 18 maart 2022 om 19:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan Zelensky alleszins niet verwijten dat hij het land uit vluchtte, zoals de Belgische regering toen Hitler zijn oorlog voerde.
![]() |
#517 | |
|
![]() Dat was toen de slag om België verloren was. Niet blijven, had betekend dat er niemand meer was om de belangen van België en zijn inwoners te verdedigen. Leopold dacht dat hij dat kon door in België te blijven, maar van die illusie was hij snel verlost na een ontmoeting met Dolf in Berchtesgaden. Ergo: de regering maakte de juist keuze.
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel Amerikanen hebben hun leven gegeven om ons van Hitler te verlossen?
![]() |
![]() |
#519 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Oekrainers blijven de luchthaven van Cherson hardnekkig aanvallen ,zodat deze in ieder geval onbruikbaar blijft voor de Russische operaties...De ganse Oblast Cherzon ,wat goede oversteekplaatsen biedt over de Djnepr is al zeker een week "in handen" van de Russen en vormt een perfect "stage" om dan over te steken en de ganse Zwarte Zeekust en tenslotte Odessa aan te vallen...
Maar door de aanhoudende Oekrainse akties ,en ongetwijfeld ook de daaruitvolgende verliezen en logistieke miserie raken de Russen al dagenlang niet meer vooruit.... Ik geloof niet dat de Oekrainers zullen aflaten,dit is al zo belangrijk als Kiev We leren ook dat die indrukwekkende "rode vlekken" op de kaart van de Republiek geen indikatie zijn dat daar dan de Russische militairen en hun vriendjes uit de twee Maffia-republiekjes ongestoord hun ding kunnen doen... IN de Zwarte Zee buitengaans Odessa liggen een behoorlijk aantal Russische oorlogsbodems en mogelijk landingstroepen zich wat bezig te houden.Odessa is niet de rijpe vrucht die zomaar gaat vallen en ik geloof niet dat het Russische Korps Mariniers zelfmoordneigingen heeft... We kunnen droogjes vaststellen dat de Oekrainse natie niet meer zo weerloos schijnt te zijn als in 2014.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Opmerkelijk.
![]() |