![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
Discussietools |
![]() |
#19841 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen West-Oekraine bij Polen hoorde (tot 1939) was het verboden Oekraiens te praten. Tot 1939 waren de voornaamste talen die gesproken werden in Lemberg Pools en Jiddisch. Oekraiens werd enkel op het platteland gesproken, door boeren die in feite nog in de middeleeuwen leefden, en in lijfeigenschap. Laatst gewijzigd door tomm : 27 maart 2022 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19842 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al eerder opgemerkt: was dat inderdaad het geval, dan was het strijdtoneel heel anders verlopen. Dan had de bevolking actief meegewerkt om het Oekraïens leger een hak te zetten en de Russische troepen te helpen om de steden in te nemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19843 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=4j2ARB1I1Z4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19844 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We zitten hiermee heel dicht bij de denigrerende kwalificaties die de Franstalige elite gebruikte om neer te kijken op "le flamand"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19845 |
Banneling
|
![]() het feitelijk doel is dus een genocide op de Oekraïners uit voeren, nu ben ik weer mee
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19846 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed mogelijk, maar ik zie niet in wat dit afdoet aan het feit dat Lenin de ongemeen harde terreur heeft losgelaten op de bevolking van het voormalig tsaristisch rijk. En dat men dat in Rusland nog altijd best ok vindt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19847 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn vraag was echter: Waarom vindt u het een "lelijke taal" en waarom betitelt u het met "boerentaaltje"? Kijk, ik vind gesproken Iers bijvoorbeeld niet mooi, poldernederlands vind ik ook niet mooi, Portugees vind ik ook niet mooi... maar er is niets in mij wat ervoor zorgt dat ik de talen die ik niet mooi vind als "boerentaaltjes" zou willen omschrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19848 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn vraag was echter: Waarom vindt u het een "lelijke taal" en waarom betitelt u het met "boerentaaltje"? Kijk, ik vind gesproken Iers bijvoorbeeld niet mooi, poldernederlands vind ik ook niet mooi, Portugees vind ik ook niet mooi... maar er is niets in mij wat ervoor zorgt dat ik de talen die ik niet mooi vind als "boerentaaltjes" zou willen omschrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19849 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19850 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Griezelig, Tomm.
![]() |
![]() |
#19851 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is dus, historisch gezien, een boeren taal. De taal heeft enorm veel te danken aan Lenin, Stalin en de communisten. Die hebben ook andere "boeren talen" verheven, zoals het Tadjieks, Oezbeeks, Kazachs, Georgisch, etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19852 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat onderwerping betreft, de Russisch taligen in Oost-Oekraïne worden al 30 jaar verplicht een taal te gebruiken voor alle officiële handelingen die niet de hunne is. Een taal die ze amper beheersen, waardoor ze heel wat jobs mislopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19853 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lenin heeft de grote massa van de boeren verlost uit het lijfeigenschap. De terreur was gericht tegen overblijfselen van het ancien regime.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19854 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19855 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
#19856 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19857 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom acht u het Nederlands "een boeren taaltje" (sic)? Nogmaals, ik voel geen enkele neiging om een taal als "boerentaaltje" neer te zetten. Alle talen zijn in mijn ogen volwaardige idiomen die in de domeinen waarin ze gebruikt worden hun waarde hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19858 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=9YbJMEhUjsw |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19859 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En juist in het Oostenrijks deel wordt er wel ruimte gegeven aan die ontwikkeling en komen er geen noemenswaardige belemmeringen vanuit Wenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19860 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de typering die u gebruikt, komt evenwel tot uiting dat dat mooi of lelijk vinden veel meer steunt op uw onverholen sympathie voor de Sovjettijd, de Russen en nu zelfs iemand als Poetin. En bijgevolg ook uw antipathie voor de andere partij. Daarom vindt u Oekraïens maar dat "boerentaaltje". |
|
![]() |
![]() |