Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2022, 22:20   #20461
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Uit veel verschillende bronnen, onder meer DW.
In welke artikel las u dat?

https://www.dw.com/search/de?searchN...&item=Mariupol
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 01:30   #20462
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een etnische Rus dus.

Hoe verbazend.
Ja, die zijn een pak radicaler dan mezelf. Ik ben pro-Russisch, heb een hekel aan het huidige regime in Oekraïne, en in tegenstelling tot de vloedgolf aan propaganda in het Westen zie ik wel alles in perspectief EN ken ik iets van Oekraïne.

Maar net daarom was ik tegen de inval. Er zijn ongetwijfeld zaken die Poetin en co. weten en ik niet. Maar ik ben nog steeds niet overtuigd of dit nu wel nodig was.
Ja, het regime in Oekraïne kon niet meer op democratische manier weggestemd worden want de oppositie en de oppositie media werden verboden. Maar toch denk ik dat er nog andere manieren waren.

Het voordeel van de huidige aanpak toont ook direct aan wie het voor het zeggen heeft in Rusland. Voor Russische nationalisten is Donbas erg belangrijk, belangrijker dan Odessa en Kharkov die vooral serieuze Sovjet steden zijn maar daarom niet noodzakelijk Russisch. De huidige aanpak zal er voor zorgen dat heel Donbas bevrijd wordt en binnen de kortste keren deel van Rusland. De regio heeft de laatste 8 jaar erg afgezien, en iedereen die ik ken in Donbas wil ook bij Rusland, al lang voor er sprake was van Maidan trouwens, Lenin had waarschijnlijk een vodka teveel op toen hij die grens trok. Dus voor hen ben ik blij, en ik heb de regio bezocht, heb nog sporadisch contact met mensen daar, de grote meerderheid wil bij Rusland. Ook in Mariupol. Die stad werd net geterroriseerd en overheerst door het Azov schorriemorrie omdat de Oekraïense elite heel goed weet dat deze stad enorm pro-Russisch was en is. De frontlinie.

Dus voor die mensen was het een goede beslissing, zij het dat de overwinning een zware tol eiste en zal eisen.

ECHTER, Kharkov en Odessa worden in dit scenario gewoon voor de leeuwen gegooid, en zelfs Kherson waar veel mensen ondertussen samenwerken met de Russen. Die zullen moeten vluchten of zullen afgemaakt worden.

In plaats van denazificatie zal Oekraïne net nog veel meer nazi worden. Het zal dan ook een wingewest worden van het Westen en mensen zullen vanaf jongs af geïndoctrineerd worden tegen hun Russische en ex-Sovjet broeders.

Ik zie het finaal niet goed komen, en zelfs EU lidmaatschap zie ik niet gebeuren, want die onvoorwaardelijke steun en massale geldstroom zal bijvoorbeeld de corruptie in Oekraïne, die al gigantisch was, alleen nog maar exponentieel doen toenemen.

Oekraïne wordt dan letterlijk, zoals de naam zegt, een verpauperd grensgebied. Terug naar de 18de eeuw dus. Met veel graan maar de meeste industrieën zullen de deuren sluiten. Oekraïne wordt dus een derde wereld land, uitgezogen door westerse multinationals.

is deze uitkomst al deze dode soldaten en burgers waard? Volgens mij niet.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 01:47   #20463
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welk internationaal recht? Kunt u dat even heel concreet maken?!
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_shields_(law)

Het is een hele boterham.

"The Geneva Conventions of 1949 were the first significant protections for civilians in war. These protections were expanded by the Additional Protocols in 1977. Protocol I requires that attacks be limited to military objectives, which are defined as targets that make an "effective contribution to military action" where the destruction of the target provides a "definite military advantage" to the attacker.[13]
Oud 2 april 2022, 03:23   #20464
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
"effective contribution to military action"]
In shopping centra kunnen soldaten eten kopen en in ziekenhuizen genezen die soldaten, platgooien die handel. Hun vrouwen verkrachten tast hun moreel aan en dat is net zo effectief
Je mag dat dus allemaal volgens die conventie?

Laatst gewijzigd door 1207 : 2 april 2022 om 03:23.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 05:54   #20465
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, het regime in Oekraïne kon niet meer op democratische manier weggestemd worden want de oppositie en de oppositie media werden verboden.
Ik ben in de war. Is een één partij staat nu goed of slecht?
Oud 2 april 2022, 06:58   #20466
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
In shopping centra kunnen soldaten eten kopen en in ziekenhuizen genezen die soldaten, platgooien die handel. Hun vrouwen verkrachten tast hun moreel aan en dat is net zo effectief
Je mag dat dus allemaal volgens die conventie?
Dat shopping center werd gebruikt voor militaire doeleinden door de Oekraieners heb ik al bewezen, dus was een legitiem doelwit.
Effectief in strikt militaire zin.
Oud 2 april 2022, 07:00   #20467
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik ben in de war. Is een één partij staat nu goed of slecht?
Hangt ervan af of die partij een.goed beleid voert.

Alleszins Oekraine was geen "westerse democratie" dat is nog maar eens een leugen die onze politici en media blijven verkondigen.
Oud 2 april 2022, 07:19   #20468
cato

Standaard

Citaat:
Ja, die zijn een pak radicaler dan mezelf. Ik ben pro-Russisch, heb een hekel aan het huidige regime in Oekraïne, en in tegenstelling tot de vloedgolf aan propaganda in het Westen zie ik wel alles in perspectief EN ken ik iets van Oekraïne.

Maar net daarom was ik tegen de inval. Er zijn ongetwijfeld zaken die Poetin en co. weten en ik niet. Maar ik ben nog steeds niet overtuigd of dit nu wel nodig was.
Ja, het regime in Oekraïne kon niet meer op democratische manier weggestemd worden want de oppositie en de oppositie media werden verboden. Maar toch denk ik dat er nog andere manieren waren.

Het voordeel van de huidige aanpak toont ook direct aan wie het voor het zeggen heeft in Rusland. Voor Russische nationalisten is Donbas erg belangrijk, belangrijker dan Odessa en Kharkov die vooral serieuze Sovjet steden zijn maar daarom niet noodzakelijk Russisch. De huidige aanpak zal er voor zorgen dat heel Donbas bevrijd wordt en binnen de kortste keren deel van Rusland. De regio heeft de laatste 8 jaar erg afgezien, en iedereen die ik ken in Donbas wil ook bij Rusland, al lang voor er sprake was van Maidan trouwens, Lenin had waarschijnlijk een vodka teveel op toen hij die grens trok. Dus voor hen ben ik blij, en ik heb de regio bezocht, heb nog sporadisch contact met mensen daar, de grote meerderheid wil bij Rusland. Ook in Mariupol. Die stad werd net geterroriseerd en overheerst door het Azov schorriemorrie omdat de Oekraïense elite heel goed weet dat deze stad enorm pro-Russisch was en is. De frontlinie.

Dus voor die mensen was het een goede beslissing, zij het dat de overwinning een zware tol eiste en zal eisen.

ECHTER, Kharkov en Odessa worden in dit scenario gewoon voor de leeuwen gegooid, en zelfs Kherson waar veel mensen ondertussen samenwerken met de Russen. Die zullen moeten vluchten of zullen afgemaakt worden.

In plaats van denazificatie zal Oekraïne net nog veel meer nazi worden. Het zal dan ook een wingewest worden van het Westen en mensen zullen vanaf jongs af geïndoctrineerd worden tegen hun Russische en ex-Sovjet broeders.

Ik zie het finaal niet goed komen, en zelfs EU lidmaatschap zie ik niet gebeuren, want die onvoorwaardelijke steun en massale geldstroom zal bijvoorbeeld de corruptie in Oekraïne, die al gigantisch was, alleen nog maar exponentieel doen toenemen.

Oekraïne wordt dan letterlijk, zoals de naam zegt, een verpauperd grensgebied. Terug naar de 18de eeuw dus. Met veel graan maar de meeste industrieën zullen de deuren sluiten. Oekraïne wordt dus een derde wereld land, uitgezogen door westerse multinationals.

is deze uitkomst al deze dode soldaten en burgers waard? Volgens mij niet.
Als Donbas bij Rusland komt ,zal dat waarschijnlijk het beste zijn voor de bevolking daar en ook niet het grootste verlies voor Oekraïne .
Dat betekent niet dat deze oorlog een grote stommiteit is van Poetin en Rusland op de plaats terug in de 19 eeuw zet.
Hij regeert Rusland in een eeuwen oude traditie van onderdrukking van de bevolking.
Bovendien heeft hij met deze oorlog Rusland als schurkenstaten op de kaart gezet voor de meeste landen in de wereld
Rusland heeft het Westen nodig voor modernisering en economische vooruitgang en hiermee snijdt hij deze pas af.

Oekraïne heeft grote bewondering geoogst zowel in Westerse landen als in veel andere landen en
het land zal daarom de komende jaren veel economische steun krijgen vanuit alle hoeken.
De welvaart in Oekraïne zal flink groeien , ondanks dat een EU lidmaatschap nog lang zal gaan duren.

Kortom deze barbaarse oorlog in Oekraïne is een ramp voor Rusland en betekent een versteviging van de eenheid in de EU in de NAVO en
in de Westerse landen. Ook Oekraïne gaat hiervan profiteren.

Laatst gewijzigd door cato : 2 april 2022 om 07:25.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 07:26   #20469
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hangt ervan af of die partij een.goed beleid voert.

Alleszins Oekraine was geen "westerse democratie" dat is nog maar eens een leugen die onze politici en media blijven verkondigen.
Ukraïne is op weg en leunt dichter bij Westerse democratie dan bij Russische tiranie.

freedomhouse
  • Global freedom score
    Belgium: score 96 - Free
    Poland: score 81 - Free
    Ukraine: score 61 - Partially Free
    Russia: score 19 - Not Free
  • Democracy score
    Latvia: score 80 - Consolidated Democracy
    Poland: score 61 - Semi-Consolidated Democracy
    Ukraine: score 39 - Transitional or Hybrid Regime
    Russia: score 7 - Consolidated Authoritarian Regime

Laatst gewijzigd door Ferre : 2 april 2022 om 07:27.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 07:37   #20470
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als Donbas bij Rusland komt ,zal dat waarschijnlijk het beste zijn voor de bevolking daar en ook niet het grootste verlies voor Oekraïne.
Het zou geen goede zaak zijn voor de (Ukraïnse bevolking of niet-Russisch nationalistische) bevolking in Donbas, als we zien wat Rusland sinds 2014 uitvreet in bezet Donbas en Krim.

humanrightshouse - Krim

Economisch zou het een groot verlies zijn.

Laatst gewijzigd door Ferre : 2 april 2022 om 07:38.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 07:58   #20471
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat shopping center werd gebruikt voor militaire doeleinden door de Oekraieners heb ik al bewezen,
Iets beweren is geen bewijs, het is een aanval op een burgerdoelwit dus een oorlogsmisdaad
Oekraine is een democratie, enkel beweren dat het niet zo is kan je opnieuw onmogelijk een bewijs noemen
Dat je beweert oekraine te kennen is eveneens een onbewezen bewering en irrelevant.

Er is geen bewijs voor een oekraiense genocide, biolabs, …. Allemaal russische leugens

Laatst gewijzigd door 1207 : 2 april 2022 om 08:06.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 08:34   #20472
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Ukraïne is op weg en leunt dichter bij Westerse democratie dan bij Russische tiranie.

freedomhouse
  • Global freedom score
    Belgium: score 96 - Free
    Poland: score 81 - Free
    Ukraine: score 61 - Partially Free
    Russia: score 19 - Not Free
  • Democracy score
    Latvia: score 80 - Consolidated Democracy
    Poland: score 61 - Semi-Consolidated Democracy
    Ukraine: score 39 - Transitional or Hybrid Regime
    Russia: score 7 - Consolidated Authoritarian Regime
Freedom house is in handen van Poetin nemesis Soros, dus onbetrouwbaar en partijdig.
Oud 2 april 2022, 09:27   #20473
cato

Standaard

De verachting van jou Tomm en van de rechts-radicalen voor onze liberale democratie speelt Poetin in de kaart en is een gevaar voor ons land en voor Europa.

citaatNRC
De Italiaanse politicoloog Nathalie Tocci, directeur van het Istituto Affari Internazionali, vatte het tegenover The New York Times-journalist Steven Erlanger perfect samen: Poetin zou een oorlog voeren tegen de liberale democratie.

Die democratie wordt van twee kanten bedreigd: van buiten door imperiums of would be-imperiums als China en Rusland; van binnenuit door ontevreden kiezers die zich wenden tot politici en partijen die de grondbeginselen van die liberale democratie hinderlijk of ronduit verwerpelijk vinden en die door middel van nationalisme, isolationisme en diverse varianten van Blut und Boden de burger een alternatief bieden voor het gemodder van de democratie. Dat veel van de politici die beginselen van de liberale democratie hinderlijk vinden tot voor kort sympathie koesterden voor de externe vijand van het jaar, Poetin, zou niemand moeten verbazen. Hoe verschillend hun uiteindelijke doelstellingen ook mogen zijn, zij koesteren een weerzin tegen het gebrek aan homogeniteit en het weinig heroïsche karakter van de liberale democratie. De vijanden en tegenstanders van die democratie gebruiken in dit verband gaarne het woord ‘decadent,’ om de verweekte westerling mee aan te duiden die na decennia van vrede in de eigen achtertuin en welvaart gereed is voor de sloop. Nieuw is de kritiek van decadentie niet, maar zij blijft aantrekkelijk omdat ze een kern van waarheid bevat. De burger brengt meer hartstocht op voor de aanbiedingen in de supermarkt dan voor het politieke proces, de burger is, zoals dat dan al snel heet, verworden tot consument – iets waar hij zelf kennelijk niets aan kan doen, het kapitalisme heeft hem in die mal gedwongen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/04/01...ad/2022/04/02/

Laatst gewijzigd door cato : 2 april 2022 om 09:31.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 09:27   #20474
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Iets beweren is geen bewijs, het is een aanval op een burgerdoelwit dus een oorlogsmisdaad
Oekraine is een democratie, enkel beweren dat het niet zo is kan je opnieuw onmogelijk een bewijs noemen
Dat je beweert oekraine te kennen is eveneens een onbewezen bewering en irrelevant.

Er is geen bewijs voor een oekraiense genocide, biolabs, …. Allemaal russische leugens
Er is ook geen bewijs voor de Oekraiense leugens die U hier opsomt. U doet alsof de westerse en Oekraiense propaganda de waarheid is. Dat op zich is al heel totalitair. Kritisch denken mag niet meer.

Jij mag nog 1000 keer zeggen dat Oekraine een democratie is, het is niet omdat onze leugenpers en politieke elite dit zeggen dat het ook zo is.

Vertel mij eens wat er democratisch is aan het verbieden van alle oppositiemedia, alle oppositiepartijen, voornaamste sociale media, etc. en wat ercdemocratisch is aan uiterst-rechtse bendes die de straten patrouilleren en politie en leger controleren?

Ik heb bewezen met verwijzing naar wikipedia dat dat shopp center wapens en militairen huisvestte, en dus een legitiem doelwit was.
Oud 2 april 2022, 09:30   #20475
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Nu veel Oekraiense gewapende elementen de steden verlaten en naar het Zuid-Oosten trekken is dit een goede gelegenheid om ze vanuit de lucht te grazen te nemen.

Militaire doelwitten zijn legitiem volgens oorlogsrecht, tenzij ze zich overgeven en/of ontwapenen.
Oud 2 april 2022, 09:55   #20476
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu veel Oekraiense gewapende elementen de steden verlaten en naar het Zuid-Oosten trekken is dit een goede gelegenheid om ze vanuit de lucht te grazen te nemen.

Militaire doelwitten zijn legitiem volgens oorlogsrecht, tenzij ze zich overgeven en/of ontwapenen.
't Is toch geen oorlog, het is een militaire operatie, wat kom je dan aandraven met oorlogsrecht ?

Niet alleen dat, maar volgens het oorlogsrecht moest Rusland officieel de oorlog verklaren aan Oekraïne. Dat heeft het tot dusver nagelaten, dus jouw verwijzingen naar het oorlogsrecht zijn geheel irrelevant.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 09:57   #20477
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Freedom house is in handen van Poetin nemesis Soros, dus onbetrouwbaar en partijdig.
Soros is misschien de grootste schurk en voornaamste schuldige in deze oorlog.
Oud 2 april 2022, 10:00   #20478
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De verachting van jou Tomm en van de rechts-radicalen voor onze liberale democratie speelt Poetin in de kaart en is een gevaar voor ons land en voor Europa.
Alsof het volk nog iets te zeggen heeft in de EU en haar lidstaten.
Oud 2 april 2022, 10:39   #20479
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan Poetin, een aartsleugenaar, maffioso en moordenaar toch echt niet vergelijken met een filantroop als Soros.

Dat zijn echt 2 uitersten van het morele spectrum en natuurlijk ook van het geloofwaardigheidsspectrum.
Poetin staat onder nul, moest dat mogelijk zijn.

Laatst gewijzigd door parcifal : 2 april 2022 om 10:41.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 10:40   #20480
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door parcifal : 2 april 2022 om 10:40.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be