Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2022, 11:51   #141
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ze moeten de scholen aanpassen en ze doorlaten ongeacht de uitslag van hun examen.

Anders hebben we binnen tien jaar duizenden klassen van het eerste leerjaar vol met Noord-Afrikanen die in het eerste hun broek verslijten tot ze 18 zijn en kunnen gaan doppen.
Xenophon, kun jij niet wat praktijkgeoriënteerde carrière coaching geven aan de onderwijs deskundigen ? Zodat die mensen het horen vanuit de praktijk wat er nodig is om de burger voor te bereiden op een volle carrière op de arbeidsmarkt ?
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 14:01   #142
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Xenophon, kun jij niet wat praktijkgeoriënteerde carrière coaching geven aan de onderwijs deskundigen ? Zodat die mensen het horen vanuit de praktijk wat er nodig is om de burger voor te bereiden op een volle carrière op de arbeidsmarkt ?
Wat is dat voor onzin?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 14:37   #143
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Ja Panda, wat is dat voor onzin?
Oud 3 april 2022, 19:15   #144
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In Vlaanderen wordt het onderwijs niet geprivatiseerd.
Slaap op uw beide oren.
Voor die privatisering bestaat geen belangstelling of begrip in Vlaanderen, maar er verandert zoveel.
Oud 3 april 2022, 21:13   #145
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja Panda, wat is dat voor onzin?
Hij zal misschien niet beter kunnen ?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 21:15   #146
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Inderdaad !
Gisteren stond ik aan te schuiven in de Aldi en 2 man voor mij stond een moslima die haar kind terecht wees in het Arabisch.
Aan de kassa gekomen sprak ze vrijwel correct Nederlands.
Ze doet dus geen enkele moeite om haar kind Nederlands te leren spreken.

En dan krijg je toestanden dat de school zich daar moet aan aanpassen zodat het niveau verder blijft zakken.
Vaak is het zo dat die ouders ook gestimuleerd worden om hun kinderen "meertalig" op te voeden, waarbij bijvoorbeeld de ene ouder in de ene taal met het kind communiceert en de andere ouder in de andere taal. Zie bijvoorbeeld "professor" Orhan Agirdag op zijn Facebookpagina (11/10/2021):

Meertalige kleuters testen op slechts één taal en op basis hiervan hen labelen met "taalachterstand" is valide noch rechtvaardig.
Kleuter A: kent 70 woorden in taal 1 en 70 woorden in taal 2.
Kleuter B: kent enkel 100 woorden in taal 1.
Raad eens welke kleuter label taalachterstand krijgt?

Agirdag erkent dus eigenlijk geen hiërarchie van talen. Beter 70 woorden in het Nederlands en 70 in het Turks dan 100 woorden in het Nederlands, want ja, dat zijn toch 40 woorden meer. Of zoals hij het elders uitdrukt: 'Voor het menselijke brein maak het niet uit of een meertalig kind Nederlands en Engels spreekt of Nederlands en Turks: neuronen discrimineren niet. Maar voor de samenleving is het verschil tussen ‘goede’ en ‘slechte’ meertaligheid groot.' En dat zit 'm kennelijk niet lekker.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 21:21   #147
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Teveel onderwijsvrijheid.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 21:54   #148
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
We kunnen enkel vaststellen dat de achteruitgang niet alleen NIET gestopt is, nu in het N-VA regnum over het departement onderwijs, maar het is nog slechter geworden dan vroeger met tsjeven of sossen aan het bewind.

En neen, dat is geen 'bewering' maar gewoon een vaststelling van de cijfers die dat bewijzen.
Logge tankers verander je niet in een handomdraai van koers en Weyts staat nog maar 2,5 jaar aan het stuur.

Gesteld dat 'aan het stuur staan' al volstaat natuurlijk. Het probleem zit immers veel dieper dan gewoon een 'slechte minister': te veel migratie, te weinig inburgering, kinderen die opgroeien met afstompende technologie, postmodern kennisrelativisme, monomaan gelijkheidsdenken, etc. Een beetje te veel voor één departement om dat allemaal te managen.
Oud 3 april 2022, 21:59   #149
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Teveel onderwijsvrijheid.
Dat is een beetje vaag, hé. Wat bedoel je daarmee?
Oud 3 april 2022, 22:21   #150
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Logge tankers verander je niet in een handomdraai van koers en Weyts staat nog maar 2,5 jaar aan het stuur.

Gesteld dat 'aan het stuur staan' al volstaat natuurlijk. Het probleem zit immers veel dieper dan gewoon een 'slechte minister': te veel migratie, te weinig inburgering, kinderen die opgroeien met afstompende technologie, postmodern kennisrelativisme, monomaan gelijkheidsdenken, etc. Een beetje te veel voor één departement om dat allemaal te managen.
Kortom, totale reset is noodzakkelijk, al die kabinetten en management niveau's uitmesten zodat al die linkse experimentele pedagogen en psychologen verwijderd kunnen worden en vervangen door mensen uit de praktijk met minimum 20 jaar ervaring.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 22:23   #151
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het grote probleem is dat 7 jaar BSO gelijkgesteld wordt aan A2
Wie heeft dat ooit verzonnen?
geen idee maar ik heb wel mijn A1 gehaald achteraf.
Oud 3 april 2022, 22:32   #152
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Tsja....

Ik ben gans mijn middelbaar naar een Vrij Technisch Instituut geweest (eindigend met een A2 Electro-Mechanica )

En in ons VTI waren er uiteraard verschillende "Beroeps" richtingen,zijnde Hout en Mechanica.
Inderdaad gericht op het vormen van produktiemedewerkers.
Maar ik heb toen gezien wat ze aan les kregen en kan U verzekeren dat deze "zitbankmoede" leeftijdsgenoten wel degelijk moesten lezen,schrijven en rekenen ook hoor,en voor het uitmeten van een werkstuk en het instellen van hun machine zou "analfabetisme" nogal bezwaarlijk geweest zijn....

Ja,wij van de LTS en daarna de HTS waren intellectueel verder dan die van het "Beroeps",maar het zogenaamde "minimum niveau" in de school WAS er toen wel hoor......

DUS vraag ik me af of ergens onderweg de hersenen gekrompen zijn of wat er juist gebeurd is in de voorbije decennia....
Ik kan dat beamen, ik heb wel een eindwerk of 5 geprogrameerd voor de rest van die gasten en daar nog goed aan verdiend ook, maar met enkel uw naam en telefoonnummer kunnen noteren kwam het niet goed.

het frans dat ge moest kunnen kreeg je van een nonkel koloniaal die niet rap content was. Engels hetzelfde overigens maar dat was gene nonkel koloniaal.

dubbel boekhouden, moest je toch echt wel uw journaal en balans volledig uitrekenen op uw examen. Er werden ook geen cadeaukes uitgedeeld, je moest het toch echt wel kunnen.
Oud 3 april 2022, 22:36   #153
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een beetje vaag, hé. Wat bedoel je daarmee?
Onderwijs is geen logge tanker, wel integendeel. Het is de optelsom van een paar duizend anarchieën.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 00:28   #154
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vaak is het zo dat die ouders ook gestimuleerd worden om hun kinderen "meertalig" op te voeden, waarbij bijvoorbeeld de ene ouder in de ene taal met het kind communiceert en de andere ouder in de andere taal. Zie bijvoorbeeld "professor" Orhan Agirdag op zijn Facebookpagina (11/10/2021):

Meertalige kleuters testen op slechts één taal en op basis hiervan hen labelen met "taalachterstand" is valide noch rechtvaardig.
Kleuter A: kent 70 woorden in taal 1 en 70 woorden in taal 2.
Kleuter B: kent enkel 100 woorden in taal 1.
Raad eens welke kleuter label taalachterstand krijgt?

Agirdag erkent dus eigenlijk geen hiërarchie van talen. Beter 70 woorden in het Nederlands en 70 in het Turks dan 100 woorden in het Nederlands, want ja, dat zijn toch 40 woorden meer. Of zoals hij het elders uitdrukt: 'Voor het menselijke brein maak het niet uit of een meertalig kind Nederlands en Engels spreekt of Nederlands en Turks: neuronen discrimineren niet. Maar voor de samenleving is het verschil tussen ‘goede’ en ‘slechte’ meertaligheid groot.' En dat zit 'm kennelijk niet lekker.
Taalachterstand wordt dan ook gemeten in de onderwijstaal. Gelukkig maar, anders zouden we lessen moeten geven in die andere taal, welke deze ook moge wezen.
Oud 4 april 2022, 00:30   #155
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
geen idee maar ik heb wel mijn A1 gehaald achteraf.
De uitzonderingen bevestigen de regel.

Ik heb er genoeg gezien die die de A2 af hadden, maar je kon er weinig mee aanvangen. Er mankeerde toch heel wat vaardigheden en kennis.
Oud 4 april 2022, 15:45   #156
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb er genoeg gezien die die de A2 af hadden, maar je kon er weinig mee aanvangen. Er mankeerde toch heel wat vaardigheden en kennis.
Juist: de beste A2-ers voor de praktijk waren degenen die eerst een A3 gehaald hadden.
De beste A2-ers voor "bediendenjobs" waren meestal (niet altijd) degenen die eerst 3 jaar ASO gevolgd hadden.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 18:15   #157
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Hoeveel Grieks-latijners die van de middelbare school afkwamen waren tot meer in staat dan iets klakkeloos van buiten leren en op hun duimen kloppen?
Oud 4 april 2022, 18:18   #158
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoeveel Grieks-latijners die van de middelbare school afkwamen waren tot meer in staat dan iets klakkeloos van buiten leren en op hun duimen kloppen?
Klopt helemaal.

Maar wat ik wil zeggen dat 7 jaar beroeps niet gelijk is aan onze A2 opleiding van destijds.
Oud 4 april 2022, 18:35   #159
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Klopt helemaal.

Maar wat ik wil zeggen dat 7 jaar beroeps niet gelijk is aan onze A2 opleiding van destijds.
Als ik zie hoe mijn klasgenoten verder gegaan zijn in het leven valt het voor hen ook tegen.

De enige die verder is gekomen, materieel, woont nu in Aruba, dankzij tuinkruidenkweken in Antwerpen.
Oud 4 april 2022, 18:41   #160
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Logisch. Latijn Grieks, of de WA van destijds met 9 uren wiskunde per week volg je niet om met je handen te kunnen werken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be