Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2022, 16:39   #181
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Oeganda of Kameroen ? Alleszins 1 van de 2.
Euh, Duitsland.

https://de.wikipedia.org/wiki/Elefantenrennen
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2022, 17:12   #182
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan ben ik even abuis geweest
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 08:28   #183
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In welk land was het ook weer dat zelfs camions pas een inhaalmaneuver mogen doen, als ze dat kunnen afmaken op x tijd (? 1 of 2 minuten, wat nog lang is, maar swat)?
Duitsland en Oostenrijk .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 09:05   #184
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In welk land was het ook weer dat zelfs camions pas een inhaalmaneuver mogen doen, als ze dat kunnen afmaken op x tijd (? 1 of 2 minuten, wat nog lang is, maar swat)?
Wat een bullshit. Je gaat er dus als wetgever van uit dat de bestuurder die het inhaalmaneuver inzet ook het besturen van de andere vrachtwagen op zich neemt?
Of heb je nog nooit een wagen ingehaald die tijdens uw maneuver gaat versnellen?

Nog extra bullshit ... met een snelheidsverschil van 2 km/uur overbrug je 118 meter (50 meter verplichte afstand + 18 m lengte andere vrachtwagen + 50 meter verplichte afstand
na inhalen) pas na 3,5 minuten.
Dat betekend dat beide vrachtwagens meer dan 5 km naast elkaar rijden.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 09:07   #185
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vertaal dat eens of zoek een Nederlandstalige tekst. Ik heb iets tegen Duits. Heeft wat te maken met geschiedenis.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 09:36   #186
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.959
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In welk land was het ook weer dat zelfs camions pas een inhaalmaneuver mogen doen, als ze dat kunnen afmaken op x tijd (? 1 of 2 minuten, wat nog lang is, maar swat)?
'k Heb er al geweten die van Affligem tot Groot-Bijgaarden naast elkaar reden.
Gisteren, in de regen, terwijl ze dan ook niet mogen inhalen, waren er vrachtwagens die voortdurend op de tweede rijstrook gingen rijden om een collega in te halen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 10:17   #187
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Duitsland en Oostenrijk .
Te laat.

En in Oostenrijk is en was er geen duidelijke wetgeving en rechtspraak over, enkel Duitsland. Bij mijn weten. Ik heb familie in beide landen, zelfs een vrachtwagenbestuurder onder hen. Oostenrijk heeft enkel zijn algemene inhaalverboden uitgebreid om Elefantenrennen te verminderen.

Duitse rechtspraak op basis van verkeersreglement: https://www.justiz.nrw.de/nrwe/olgs/...s20081029.html en het snelheidsverschil wordt daar zelfs in vermeld, minder dan 10 kmh verschil wordt de verkeersregel door de rechtbank geïnterpreteerd, en ook de inhaaltijd van 80 seconden waar er reeds van duidelijke behindering van het autobahnverkeer sprake is. En dat was de vraag van @ Schoof.

Citaat:
https://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__5.html

Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
§ 5 Überholen
(1) Es ist links zu überholen.
(2) Überholen darf nur, wer übersehen kann, dass während des ganzen Überholvorgangs jede Behinderung des Gegenverkehrs ausgeschlossen ist. Überholen darf ferner nur, wer mit wesentlich höherer Geschwindigkeit als der zu Überholende fährt.
Citaat:
Urteile

Das Oberlandesgericht Hamm urteilte im Jahr 2008 wie folgt: Dauert ein Überholvorgang mit einer Differenzgeschwindigkeit von weniger als 10 km/h (§ 5 2 Satz 2 StVO) auf einer zweispurigen Autobahn mehr als 45 Sekunden, handelt es sich um ein ordnungswidriges Verkehrsmanöver, wenn dadurch der Verkehrsfluss unangemessen behindert wird.[5] Im vorliegenden Fall hatte ein Sattelzug auf der A 1 über eine Strecke von ca. zwei Kilometern und einer Dauer von 80 Sekunden einen anderen LKW überholt. Das Elefantenrennen[6] hatte nach den Feststellungen des Gerichts zu einer deutlichen Behinderung anderer Verkehrsteilnehmer geführt, so dass ein Bußgeld verhängt werden durfte.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 april 2022 om 10:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 12:50   #188
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k Heb er al geweten die van Affligem tot Groot-Bijgaarden naast elkaar reden.
Gisteren, in de regen, terwijl ze dan ook niet mogen inhalen, waren er vrachtwagens die voortdurend op de tweede rijstrook gingen rijden om een collega in te halen.
Ja wat moet je anders wanneer uwe camion 1 km per uur sneller gaat.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 12:54   #189
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja wat moet je anders wanneer uwe camion 1 km per uur sneller gaat.
Dan zien "ze" het niet ....vrachtwagens mogen in België 90km/u en toch rijden ze allemaal 100km/u op de Antwerpse Ring.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 22:54   #190
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Dan zien "ze" het niet ....vrachtwagens mogen in België 90km/u en toch rijden ze allemaal 100km/u op de Antwerpse Ring.
Straf. Ooit al gehoord van de verplichte snelheidsbegrenzer?
Zowat alle vrachtwagens rijden tussen de 87 en 89 km/uur.
De vrachtwagens die vallen onder ADR mogen niet harder dan 85 km/uur.

Een gewoon transport dat een ADR transport inhaalt doet dat dus aan een snelheidsverschil van 2 tot 4 km/uur. Wijs niet
naar de chauffeurs, het zijn de slimme stropdassen die dat zo hebben uitgedokterd ...

En chris ... vaak zit er nogal wat verschil op wat uw kilometerteller aangeeft en de werkelijke snelheid.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 6 april 2022 om 22:54.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2022, 10:34   #191
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Straf. Ooit al gehoord van de verplichte snelheidsbegrenzer?
Zowat alle vrachtwagens rijden tussen de 87 en 89 km/uur.
De vrachtwagens die vallen onder ADR mogen niet harder dan 85 km/uur.

Een gewoon transport dat een ADR transport inhaalt doet dat dus aan een snelheidsverschil van 2 tot 4 km/uur. Wijs niet
naar de chauffeurs, het zijn de slimme stropdassen die dat zo hebben uitgedokterd ...

En chris ... vaak zit er nogal wat verschil op wat uw kilometerteller aangeeft en de werkelijke snelheid.
Neen reden is de begrenzer die de vrachtwagens kunnen uitzetten allemaal natuurlijk niet .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2022, 10:56   #192
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.540
Standaard

Tot ze tegen de lamp lopen.

Vrachtwagen worden bij fraude zelfs aan de ketting gelegd, en nog dikke boete of sponsoring voor de staat

10 aan de ketting van de 46, slechts eentje was zo dom zijn snelheidsbegrenzer te manipuleren.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170516_02884832

Truckers krijgen voor ruim 42.000 euro aan boetes wegens gefoefel met de tachograaf

Bij een grootscheepse controle op zwaar vervoer heeft de Federale Wegpolitie dinsdag voor 42.274 euro aan boetes geïnd. Vrachtwagens werden onder meer gecontroleerd op manipulatie van de tachograaf, die de rij- en rusttijden registreert.

Dinsdag 16 mei 2017 om 18:58

Bij ongeveer één op de vier gecontroleerde trucks bleek er inderdaad sprake van fraude. Daarnaast werden er nog een resem andere inbreuken vastgesteld, zegt de federale politie in een persbericht.

“29 experts van de Belgische federale en lokale politie namen aan de controleactie deel, samen met 21 buitenlandse experten uit Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Denemarken, Polen en Frankrijk. Die controleerden in totaal 46 vrachtwagens, waarvan er 11 niet in orde bleken met hun tachograaf.”

“Drie bleken te beschikken over frauduleuze hardware om de tachograaf te manipuleren waardoor er rust wordt geregistreerd tijdens het rijden, drie reden zonder bestuurderskaart in de tachograaf, vier reden met een magneet op de impulsgever waardoor er rust werd geregistreerd tijdens het rijden en één reed met een valse verlofbrief.”

De politie betrapte ook vijf vrachtwagens op manipulatie van hun brandstofadditief, waardoor het leek alsof ze minder stikstofdioxide uitstootten. Nog vijf truckers bleken niet in orde met hun rij- en rusttijden, één lading was niet gezekerd, één trucker had geen vervoersvergunning, één geen bestuurdersattest. Bij nog eens drie vrachtwagens was er sprake van sociale fraude, bij één vrachtwagen was het technische keuringsbewijs vervallen, bij één vrachtwagen was de tachograaf niet reglementair geijkt en bij *een laatste was de snelheidsbegrenzer gemanipuleerd.

De politie legde 10 vrachtwagens aan de ketting. Ze mogen pas terug rijden wanneer ze zich in orde hebben gesteld.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170516_02884832
Dat wordt een peperdure 10 kmh meer.

*1 op 46 gecontroleerde vrachtwagens. Dat is wellicht 100 % bij sommige rekenkundige talenten met radarogen.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 april 2022 om 11:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2022, 16:21   #193
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat een bullshit. Je gaat er dus als wetgever van uit dat de bestuurder die het inhaalmaneuver inzet ook het besturen van de andere vrachtwagen op zich neemt?
Of heb je nog nooit een wagen ingehaald die tijdens uw maneuver gaat versnellen?

Nog extra bullshit ... met een snelheidsverschil van 2 km/uur overbrug je 118 meter (50 meter verplichte afstand + 18 m lengte andere vrachtwagen + 50 meter verplichte afstand
na inhalen) pas na 3,5 minuten.
Dat betekend dat beide vrachtwagens meer dan 5 km naast elkaar rijden.
Camions moeten mekaar eigenlijk niet inhalen, tenzij uitzonderingen, vb. op hellingen waar het mag en snel kan ... bla bla ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2022, 19:11   #194
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Straf. Ooit al gehoord van de verplichte snelheidsbegrenzer?
Zowat alle vrachtwagens rijden tussen de 87 en 89 km/uur.
De vrachtwagens die vallen onder ADR mogen niet harder dan 85 km/uur.

Een gewoon transport dat een ADR transport inhaalt doet dat dus aan een snelheidsverschil van 2 tot 4 km/uur. Wijs niet
naar de chauffeurs, het zijn de slimme stropdassen die dat zo hebben uitgedokterd ...

En chris ... vaak zit er nogal wat verschil op wat uw kilometerteller aangeeft en de werkelijke snelheid.
Bij ne geijkte kmh teller?
Het verschil kan er zijn (is klein) bij nieuwe of oude banden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2022, 20:38   #195
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Bij ne geijkte kmh teller?
Het verschil kan er zijn (is klein) bij nieuwe of oude banden.
In welke personenwagens zitten geijkte kilometer tellers?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2022, 20:50   #196
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Camions moeten mekaar eigenlijk niet inhalen, tenzij uitzonderingen, vb. op hellingen waar het mag en snel kan ... bla bla ...
Daar geef ik je gelijk in.

Nu, ik heb zelf zo'n kleine 10 jaar met een trekker/aanhangwagen combinatie radioactief materiaal in de EU vervoerd.
Dit vervoer valt onder klasse 7 ADR en dus een snelheidsbeperking tot 85 km/uur. Van zodra een andere vrachtwagen ons (*)
inhaalde dan ging ik even van het gaspedaal zodat het inhalen snel kon gebeuren.

(*) ploeg van 2 chauffeurs per vrachtwagen. Vracht: brandstof (verrijkt uranium U235) voor kerncentrales.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 7 april 2022 om 20:51.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2022, 20:58   #197
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
In welke personenwagens zitten geijkte kilometer tellers?
er zal wel ergens een "e" opstaat zoals op de melk....water enz....
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2022, 21:32   #198
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
er zal wel ergens een "e" opstaat zoals op de melk....water enz....
Even terzijde, dat Europees keurmerk garandeert niks. Het is een 'verklaring' van de fabrikant dat het product beantwoord aan de
Europese normen die voor die productklasse van toepassing zijn. En een 'verklaring' is niet meer dan wat het zegt.

Verder,



Als de vrachtwagen 90 km/uur rijdt is het best mogelijk dat de snelheidsmeter van uw wagen 99 km/uur aangeeft.
Je kan bij versleten banden er nog een kilometer extra bij tellen.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 7 april 2022 om 21:32.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2022, 03:17   #199
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.600
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bij mijn wagen is het verschil bij 100km/u 8 km. Ik rij volgens kilometer teller 100km, Volgens 2 GPS gebaseerde snelheidsmetingen 92km/u, met vrij nieuwe banden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2022, 07:02   #200
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
In welke personenwagens zitten geijkte kilometer tellers?
Hadden we het niet over vrachtwagens die afgesteld werden?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be