Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2022, 13:31   #161
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik ken veel mensen die altijd steigeren wanneer ze iemand Frans horen spreken, maar als die dan aangesproken worden in 't Nederlands beginnen ze er zelf Frans tegen.
Ja, "weet wat ge wilt" denk ik dan.
En toch weten die wat ze willen maar de nuance ontsnapt u.....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 13:38   #162
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In privé zaken hoeft dat voor mij ook niet. Je kan een winkelier geen taal opleggen. Die spreekt wat hij of zij wil.
Echter vind ik dat anders wanneer het gaat over openbare diensten en al zeker hulpdiensten waaronder naar mijn mening ook apothekers toe behoren.
Anders moet men van een apotheek maar een self service maken.

Uiteindelijk betaalt een Brusselse Vlaming evenveel en evengoed belastingen aan zijn Brussels gewest en dan is het maar normaal hij of zij kan rekenen op dezelfde dienstverlening.

Maar anders probeer eens het omgekeerde en zet aan een loket een Vlaming die geen woord Frans spreekt of begrijpt. Neem eens een politie agent in dienst die geen woord frans spreekt

Weet me te zeggen hoelang die dat gaan uitzingen
Dat is dus inderdaad het verschil tussen het privéleven en het openbare leven met een geregelde taalpolitiek.
En om aan te sluiten bij mijn vorige post; als een Franstalige mij in Leuven de weg vraagt in het Nederlands en hij verstaat mij niet dan wil ik zonder problemen Frans spreken, maar o wee als hij wettelijke taalfaciliteiten zou eisen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2022 om 13:58.
Oud 10 april 2022, 20:13   #163
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is dus inderdaad het verschil tussen het privéleven en het openbare leven met een geregelde taalpolitiek.
En om aan te sluiten bij mijn vorige post; als een Franstalige mij in Leuven de weg vraagt in het Nederlands en hij verstaat mij niet dan wil ik zonder problemen Frans spreken, maar o wee als hij wettelijke taalfaciliteiten zou eisen.
Wel daar doe ik niet meer aan mee. Als die Franstalige het niet begrijpt dat hij dan maar doorloopt. Liefde moet van twee kanten komen. En het liedje heeft nu lang genoeg geduurd. Als jij of ik de weg vragen in Seraing moeten we ook maar zien dat we het begrijpen.
Of denk jij dat ze die Franstalige ook in Duitsland of het VK gaan te woord staan in het Frans ?

Genoeg is genoeg. Kwestie van respect.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 april 2022 om 20:15.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 20:21   #164
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of hoe nu de aanwerving van nederlandsonkundige Franstaligen gebeurt terwijl die wettelijk moeten tweetalig zijn.
Het antwoord is simpel: door getrapte - lees: vervalste - taalexamens !
Bestaan er dan nog taalexamens ? Hoe kunnen Franstaligen nog slagen in een taalexamen gezien ze geen andere talen leren op school.
Oud 10 april 2022, 20:34   #165
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel daar doe ik niet meer aan mee. Als die Franstalige het niet begrijpt dat hij dan maar doorloopt. Liefde moet van twee kanten komen. En het liedje heeft nu lang genoeg geduurd. Als jij of ik de weg vragen in Seraing moeten we ook maar zien dat we het begrijpen.
Of denk jij dat ze die Franstalige ook in Duitsland of het VK gaan te woord staan in het Frans ?

Als die uit Frankrijk komt zou ik wel willen hen in het Frans aan te spreken, maar ik heb matige beheersing van de taal. Als ze naar het Engels overschakelen appreciëer ik. Franstaligen die Nederlands spreken zijn helemaal leuk, een poort in hoe Franstaligen zijn als mens voor Nederlandstaligen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 april 2022 om 20:36.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 22:32   #166
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bestaan er dan nog taalexamens ? Hoe kunnen Franstaligen nog slagen in een taalexamen gezien ze geen andere talen leren op school.
Van horen zeggen aangaande de taalexamens bij de Brusselse MIVB: Franstaligen kandidaten komen van hun vakbond te weten dat ze ADE DCA BDC enz moeten antwoorden op de meerkeuzevragen. En dat is het dan wat ze van buiten leren. Of het waar is weet ik niet, maar dat men mij dan een andere verklaring geeft...
Oud 10 april 2022, 22:36   #167
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van horen zeggen
...
Of het waar is weet ik niet, ...
Oud 10 april 2022, 22:42   #168
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ach ja, ik kan u op zich natuurlijk geen ongelijk geven.

Misschien ben ik te grootmoedig omdat ik individuen niet wil kloten door hun bewust niet te helpen. En met azijn kan men geen vliegen vangen; als die doorhebben dat ge hen kunt helpen maar het niet wil dat gaat dat geen goodwill scheppen tov de Vlamingen en het Nederlands.
In Brussel sta ik echter wel op mijn strepen; het verschil is natuurlijk dat daar het taalregime onder druk staat en in Leuven niet.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2022 om 22:51.
Oud 10 april 2022, 22:49   #169
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Cheers mate
Goed en wel, maar daarmee is de vraag niet opgelost hoe het wel dan komt dat die Franstalige ambtenaren in Brussel geen of onvoldoende Nederlands kennen terwijl ze daartoe wettelijk verplicht zijn.
Ergens klopt er toch iets niet....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2022 om 22:52.
Oud 11 april 2022, 00:29   #170
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Ow misschien kan je dan wel beter Nederlander zijn in Brussel dan Vlaming... In mijn ervaring schakelen velen over op Nederlands als ze doorhebben dat je een Nederland bent en dus vaak minder behept in Frans. Oké, soms probeer ik het eerst in Engels en Duits, ik ben de lulligste niet, allicht dat ze deze wereldtalen ook op school hebben gehad.
Oud 11 april 2022, 10:32   #171
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ow misschien kan je dan wel beter Nederlander zijn in Brussel dan Vlaming... In mijn ervaring schakelen velen over op Nederlands als ze doorhebben dat je een Nederland bent en dus vaak minder behept in Frans. Oké, soms probeer ik het eerst in Engels en Duits, ik ben de lulligste niet, allicht dat ze deze wereldtalen ook op school hebben gehad.
Veel Franstaligen weten zelfs niet welke taal je spreekt wanneer je ze aanspreekt of antwoord in het Nederlands
Ik werd aan een Rood licht ooit aangesproken door Franstalige studenten en die dachten dat ik een Duitser was ( dit is geen grap)
Ik blijf erbij de meeste gediscrimineerde mens in België is een eentalige Vlaming in zijn hoofdstad.
Oud 11 april 2022, 10:35   #172
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed en wel, maar daarmee is de vraag niet opgelost hoe het wel dan komt dat die Franstalige ambtenaren in Brussel geen of onvoldoende Nederlands kennen terwijl ze daartoe wettelijk verplicht zijn.
Ergens klopt er toch iets niet....
In theorie moet een overheid handelen naar de wet. In praktijk is dat geen vereiste.
Oud 11 april 2022, 22:59   #173
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als die uit Frankrijk komt zou ik wel willen hen in het Frans aan te spreken, maar ik heb matige beheersing van de taal. Als ze naar het Engels overschakelen appreciëer ik. Franstaligen die Nederlands spreken zijn helemaal leuk, een poort in hoe Franstaligen zijn als mens voor Nederlandstaligen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Deze ervaringen ik als Nederlander beslist niet.
Ze vinden gewoon dat je Frans moet spreken ,punt uit.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2022, 12:50   #174
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel Franstaligen weten zelfs niet welke taal je spreekt wanneer je ze aanspreekt of antwoord in het Nederlands
Ik werd aan een Rood licht ooit aangesproken door Franstalige studenten en die dachten dat ik een Duitser was ( dit is geen grap)
Ik blijf erbij de meeste gediscrimineerde mens in België is een eentalige Vlaming in zijn hoofdstad.
Het is mij opgevallen dat als je een Amsterdammer aanspreekt dat die gemakshalve in het Engels antwoordt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2022, 12:53   #175
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In theorie moet een overheid handelen naar de wet. In praktijk is dat geen vereiste.
Bouchez praat altijd Frans, zelfs in Terzake of in de 7de dag.
Is dat abnormaal ?
Oud 12 april 2022, 13:21   #176
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Bouchez praat altijd Frans, zelfs in Terzake of in de 7de dag.
Is dat abnormaal ?
Neen ik persoonlijk vind dat prima. Ik vind het prima dat iedereen zijn taal mag gebruiken zolang de tegenpartij die taal begrijpt. Als ik iets kan bestellen of mijn verhaal doen in het NL en de FR begrijpt me kan hij in zijn taal hetzelfde doen en is het aan mij om hem te begrijpen.

Meer moet dat voor mij echt niet zijn. Gewoon eerlijk vind ik dat.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 april 2022 om 13:22.
Oud 12 april 2022, 17:29   #177
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Toen ik destijds in Laken werkte vond ik de echte Brusselaars de beste toogvrienden. Perfect tweetalig plus Brussels.
Hilarisch fantastisch taaltje.
En als Vlaming moet je niet beginnen met je schoolfrans. Ze antwoorden gewoon in het Nederlands. Meer zelfs, je praat het best in het Nederlands, anders geef je de indruk dat ze taalonkundig zijn.
Dat is mijn ervaring.
Oud 12 april 2022, 17:33   #178
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen ik persoonlijk vind dat prima. Ik vind het prima dat iedereen zijn taal mag gebruiken zolang de tegenpartij die taal begrijpt. Als ik iets kan bestellen of mijn verhaal doen in het NL en de FR begrijpt me kan hij in zijn taal hetzelfde doen en is het aan mij om hem te begrijpen.

Meer moet dat voor mij echt niet zijn. Gewoon eerlijk vind ik dat.
Akkoord. En Bouchez begrijpt goed Nederlands.
Een goeie manier om te communiceren. Elk spreekt zijn eigen taal.
Het mag gezegd dat de ondertiteling bij live uitzendingen sterk verbeterd is, toch bij Telenet.
Oud 12 april 2022, 19:45   #179
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Toen ik destijds in Laken werkte vond ik de echte Brusselaars de beste toogvrienden. Perfect tweetalig plus Brussels.
Hilarisch fantastisch taaltje.
En als Vlaming moet je niet beginnen met je schoolfrans. Ze antwoorden gewoon in het Nederlands. Meer zelfs, je praat het best in het Nederlands, anders geef je de indruk dat ze taalonkundig zijn.
Dat is mijn ervaring.
Uw ervaring dateert dan waarschijnlijk wel uit de jaren er nog Brusselaars stonden aan de togen. De echte Brusselaars die NL en FR door elkaar haspelen zijn praktisch verdwenen

Maar inderdaad een heerlijk volkje....heel verdraagzaam en vooral de Brusselse zwans is uniek

Een der laatsten was hij

https://www.youtube.com/watch?v=fWqZWoK78-k
Oud 12 april 2022, 19:49   #180
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Brusseleirs blijven een apart volkske.

https://youtu.be/RtUnflGY4jY
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be