Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2022, 08:53   #23721
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Tomm: sorry om je leugenbubbeltje te doorboren maar het nieuws uit Hong Kong, Taiwan, Korea, Japan, de Fillipijnen, Indonesie, Singapore etc. weerleggen je leugens.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 8 mei 2022 om 08:54.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 08:57   #23722
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Het wordt tijd om te praten en het geweld stop te zetten. Zoveel jonge mannen langs beide zijden....

Laat de inwoners van Zuid-Oost-Oekraine zelf kiezen bij welk land ze willen, en aub stop de aanvoer van wapens.
Zoniet gaan er nog heel veel doden vallen. Russische haviken willen ook perse Odesa. Als Zelensky nu begint met onderhandelingen kan de stad deel blijven uitmaken van Oekraine, als de oorlog nog een jaar duurt is de kans heel groot dat Odesa oorlog zal kennen en dat Oekraine deze symbolische stad en enige toegang tot de zee zullen verliezen.
Het Westen vecht tegen Rusland "tot de laatste Oekraiener" en wil Rusland "strategisch verzwakken"dus daar moet je niet veel van verwachten. Ergens hoop ik dat als die oorlog nog lang aansleept het Oekraiense leger zelf er genoeg van zal krijgen om als kanonnenvlees voor het Westen te dienen.

Rusland wil onderhandelen maar het lijkt er steeds sterker op dat ze de gebieden die ze veroverd hebben niet meer zullen laten gaan.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 mei 2022 om 09:10.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 08:59   #23723
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Tomm: sorry om je leugenbubbeltje te doorboren maar het nieuws uit Hong Kong, Taiwan, Korea, Japan, de Fillipijnen, Indonesie, Singapore etc. weerleggen je leugens.
Mijn bron is the economist, bezwaarlijk Russische propaganda te noemen, en ik heb de link erbij gevoegd. Allez wat ik schreef kun je er in terugvinden.
Wat is uw bron?

Ik heb hier trouwens nog geen enkele Russische bron gebruikt. De Morgen, NRC, the economist, etc.

U gebruikt gewoon geen bronnen behalve uw kleine teen, maar allez dat u niet aanstaat is "propaganda". En ja nu volgt ongetwijfeld geouwehoer over "boertige Russen", etc. en ander inhoudloos getrol waar u zo sterk in bent.

Trouwens in dezelfde editie ook een artikel over Georgie. Men klaagt dat Georgie helemaal niet solidair is met Oekraine en zelfs weigert sancties tegen Rusland in te stellen.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 mei 2022 om 09:12.
Oud 8 mei 2022, 09:12   #23724
Glennos1
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het wordt tijd om te praten en het geweld stop te zetten. Zoveel jonge mannen langs beide zijden....

Laat de inwoners van Zuid-Oost-Oekraine zelf kiezen bij welk land ze willen, en aub stop de aanvoer van wapens.
Zoniet gaan er nog heel veel doden vallen. Russische haviken willen ook perse Odesa. Als Zelensky nu begint met onderhandelingen kan de stad deel blijven uitmaken van Oekraine, als de oorlog nog een jaar duurt is de kans heel groot dat Odesa oorlog zal kennen en dat Oekraine deze symbolische stad en enige toegang tot de zee zullen verliezen.
Ik denk dat zowel Rusland als Oekraïne denken dat ze beide kunnen winnen en weinig toegevingen willen doen.

De enige toegeving is dat Oekraïne bereid is om hun Navo ambities op te geven, maar ik geloof nooit dat zonder de oorlog er consus kwam onder alle Navo-leden om Oekraïne überhaupt lid te maken. 1 veto was genoeg (bv Hongarije) om Oekraïne te weren. Rusland kon dit via soft power afblokken maar koos net voor hard power, waardoor Zweden en Finland ineens staan te kloppen op de deur voor Nato.

Ik denk dat de Krim ook onhaalbaar is voor Oekraïne om terug te winnen, strategisch is dit veel te belangrijk voor Rusland.

Doordat er al zoveel gruwelijkheden zijn gebeurd is het ook moeilijk voor Oekraïne om het even allemaal te vergeten en bv toegevingen te doen aan wat in hun ogen de duivel is.

Wie weet zonder de oorlog had Le Pen zelfs gewonnen in Frankrijk. De Putin-links zullen haar stemmen gekost hebben.

Ik vrees dat de oorlog nog wel eens lang kan duren. Rusland heeft zichzelf in de voeten geschoten voor een deel. Ik denk dat een soft power aanpak veel meer kon opleveren en wie weet als ze zich alleen op Donetsk en Luhansk hadden gefocust in het begin had Oekraïne al die Westerse steun niet gehad.
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 09:13   #23725
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerard R. Bekijk bericht
Oooo... maar dit is inderdaad slechts wat mensen met een virus, een besmetting, bacteriën enz. doen hoor. Terreur. Maak het leven simpelweg onmogelijk, ondraaglijk.

De Russen moorden om te moorden (schoonvegen noemen ze dat). Oma, opa, moeder, vader, kinderen, dieren, infra, het maakt niet uit.
Verhaaltjes uit het Kremlin zeggen niets meer.

Hitler is tot op de dag van vandaag niet vergeten, hoewel de Duitsers zich fors hebben gerehabiliteerd. Ik hoop, dat deze horror van dit Russische uitschot ook tientallen, zo niet honderden jaren herinnerd zal worden in de betrekkelijk korte memorie van het mensdom. En ik hoop, dat de volkeren er ruig naar zullen handelen... Dat laatste zal wel ijdele hoop zijn...
Tip: probeer niet die Russische lagere levensvorm, noch hun Belgisch roedel te overtuigen. Zonde van de tijd.
Gewoon hun leugens blijven aan de forummers tonen... Worden ze gewoon nog meer schagrijnig van. Leuk.
Oud 8 mei 2022, 09:22   #23726
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
Ik denk dat zowel Rusland als Oekraïne denken dat ze beide kunnen winnen en weinig toegevingen willen doen.

De enige toegeving is dat Oekraïne bereid is om hun Navo ambities op te geven, maar ik geloof nooit dat zonder de oorlog er consus kwam onder alle Navo-leden om Oekraïne überhaupt lid te maken. 1 veto was genoeg (bv Hongarije) om Oekraïne te weren. Rusland kon dit via soft power afblokken maar koos net voor hard power, waardoor Zweden en Finland ineens staan te kloppen op de deur voor Nato.

Ik denk dat de Krim ook onhaalbaar is voor Oekraïne om terug te winnen, strategisch is dit veel te belangrijk voor Rusland.

Doordat er al zoveel gruwelijkheden zijn gebeurd is het ook moeilijk voor Oekraïne om het even allemaal te vergeten en bv toegevingen te doen aan wat in hun ogen de duivel is.

Wie weet zonder de oorlog had Le Pen zelfs gewonnen in Frankrijk. De Putin-links zullen haar stemmen gekost hebben.

Ik vrees dat de oorlog nog wel eens lang kan duren. Rusland heeft zichzelf in de voeten geschoten voor een deel. Ik denk dat een soft power aanpak veel meer kon opleveren en wie weet als ze zich alleen op Donetsk en Luhansk hadden gefocust in het begin had Oekraïne al die Westerse steun niet gehad.
Le Pen heeft verloren door Melenchon, die opriep NIET op Le Pen te stemmen. Die Oekraine kwestie speelt niet zo in de Franse politiek. De oppositie in Hongarije probeerde Orban als pop van Poetin voor te stellen en de hele campagne ging over Oekraine. Resultaat? Orban behaalde een klinkende overwinnning de oppositie werd weggevaagd.

Ik denk sat de geesten in Rusland aan het rijpen zijn om heel Zuid, of toch Zuid-Oost Oekraine bij Rusland te voegen. Westerse sancties hebben ze toch al en die gaan blijven.En zelfs moesten ze zich terugtrekken tot Donbas zal het regime dat niet aanvaarden en blijven aanvallen. Het project "Novorossiya" krijgt gestalte.
De enige vraag die nog rest is of Rusland ook voor Kharkov en Odesa gaat of niet. Ik denk dat dit grotendeels afhangt van het regime in Kiev. Als ze akkoord gaan met een staakt-het-vuren stopt de opmars Misschien dat de Russen pas akkoord zullen gaan als heel de Donbas veroverd is.
Maar. Kharkov en Odesa dat worden heel bloederige stadsoorlogen. Ondanks de symbolische waarde van die steden en de haviken in Rusland denk ik dat ook de Russen opgelucht zullen zijn dat het bloedvergieten stopt. Als de Oekrainers zullen voortvechten echter, is de kans heel groot dat Odessa en Kharkol Mariupol in het groot worden de volgende maanden of volgend jaar.
Geen mooi vooruitzicht.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 mei 2022 om 09:25.
Oud 8 mei 2022, 09:31   #23727
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
https://www.economist.com/asia/2022/...e-about-russia
I

Opvallend, net als in Afrika en de Arabische wereld weigert het grootste deel van Azie Poetin en Rusland te ver. Volgens opiniepeilingen steunt de meerderheid in landen als Indie en Indonesie de Russische operatie in Oekraine.
Dit geldt ook voor China.
Opvallend: toen Zelensky een toespraak hield voor het Zuid-Koreaanse parlement liep het halfrond leeg.
Enkel Japan steunt het Westen in hun campagne tegen Rusland. Rusland is niet populair in Japan omdat ze hen zien als bondgenoot van China en omdat ze de Koerillen "bezetten".
De Arabieren leven nog in de middeleeuwen ze passen beter bij Rusland dan bij het Westen. Afrika is afhankelijk van China. Dus ze spelen onder hun hoedje

Laatst gewijzigd door cato : 8 mei 2022 om 09:41.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 09:37   #23728
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Nog een hoopgevend signaal : de oekraïense strijdkrachten hun tegenoffensief om de russen rond Kharkiv terug te dringen heeft succes, 5 dorpen zijn terug vrij. Nu proberen ze de russen zo ver terug te dringen dat hun artillerie niet langer effectief tegen Kharkiv kan ingezet worden.

https://www.understandingwar.org/

Volgende vraag is natuurlijk : gaat rusland nu massaal nieuwe troepen naar Kharkiv sturen ? Kunnen ze dat nog ?
De stad Kharkov en omgeving is nu geen prioriteit voor de Russen. Maar in het zuiden van de oblast Kharkov boeken ze wel terreinwinst, rond Izium. Ze hopen alsdus de Oekraieners te omsingelen net als gebeurde in Mariupol.
Popasna, een vrij grote stad in Donbas, zou gevallen zijn. Severodonetsk is ook al gevallen dan schieten in Donbas enkel nog Kramatorsk en Slavyansk over, en het gebied van waaruit Donetsk al 8 jaar beschoten wordt.
Dit gebied wordt/werd zeer goed verdedigd door Oekraine dus waarschijnlijk zal de bestorming van deze steden pas plaatsvinden nadat de nieuwe recruten en versterkingen uit heel Rusland, maar ook Tajikistan en Kyrgyzstan, toegekomen zijn en inzetbaar zijn. De huidige troepen vechten al 2 en een halve maand, net als de Tsjetsjenen, die een zeer grote troef blijken voor de Russen. Ze lijken wel onvermoeibaar.
Het moet gezegd dat Azov en de nazi milities zeer goed gevochten hebben. Velen zijn echter reeds gesneuveld en Oekraine moet meer en meer beroep doen op mannen die manu militari ingelijfd werden en amper training kregen. Slovyansk en Kramatorsk worden nog zeer goed verdedigd denk ik want zowel de nazi milities als het leger bereiden zich al 8 jaar voor op oorlog in deze streek.

Uiteindelijk zijn dit allemaal zonen, vaders, echtgenoten die weggerukt worden, langs beide zijden. Daarom was ik van bij het begin tegen deze oorlog. Natuurlijk dan zou het blijven etteren en zou Donbas de volgende decennia een zeer sombere toegemoed zijn gegaan.
Ik zou geen zulke zeer moeilijke beslissingen willen nemen. Keuze tussen pest en cholera.
Moesten we nu gewoon maar alles dat in 2014 gebeurde kunnen wissen, maar helaas dat gaat niet.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 mei 2022 om 09:47.
Oud 8 mei 2022, 09:57   #23729
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Anders dan het regime in Kiev verbergen de Russen hun doden niet of verzwijgen ze ze niet. Toch moeten ook al ontzettend veel jonge mannen (en heel soms vrouwen) gesneuveld zijn. Vooral als je weet dat Rusland overwicht in de lucht heeft.
Bvb. op dit moment worden de Oekraiense stellingen in en rond Kramatorsk en Slavyansk bestookt met honderden raketten per dag. Ze kunnen zich niet verschuilen in een stad of bossen het is grotendeels open terrein, Donbas is steppegebied, het begin van de gigantische Euraziatische steppe waar ook Zuid-Rusland, Zuid-Siberie, Kazachstan, Oesbekistan etc. toe behoort en die reikt tot Mongolie en stopt even ten noorden van Peking.
Volgens de Russen zouden meer dan 100 Oekrainse strijders per dag alleen al in Donbas het leven laten.

https://youtu.be/up8YpisbM2Q

Het is altijd iemands kind, vader, etc. . In Oekraine komt daar nog bij dat er een algemene mobilisatie kwam en dat veel gesneuvelden er zelf niet voor kozen om te gaan vechten. Ik ga daar niet cynisch over doen. De westerse geostrategen die Rusland "strategisch willen verzwakken" (en ook Russische) veilig vanuit hun bureau beslissen over het lot van duizenden soldaten.
De Amerikanen stoken overal bvb. Afghanistan "the Russians must bleed" zei Brzezinsky, maar het waren vooral de Afghanen die al generaties bloeden, zelf stierf hij rustig in zijn bed en uiteraard vochten geen enkele van zijn kinderen of kleinkinderzn mee, en ja hetzelfde kan je ook zeggen van Poetin.
Of in Irak waar fictieve massavernietigingswapens leidden tot de dood van talloze Irakese kinderen, vrouwen, mannen, etc. Vietnam idem dito.

Het gestook van Nuland, Verhofstadt en co. die de lont aan het kruidvat staken om "Rusland strategisch te verzwakken" (met democratie en westerse waarden had dit vanaf het begin niets te zien) leidde tot een spiraal van geweld. Wat we ook zagen in Syrie, Libie, etc.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 mei 2022 om 10:17.
Oud 8 mei 2022, 09:58   #23730
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Tomm, I hate to bring the news, maar het het ziet er niet zo goed uit voor de Russen. Denk je echt dat ze Odesa nog ambiëren? Misschien wel hopen, maar het gaat precies niet lukken. Zelfs Kramatorsk wordt moeilijk en Kharkiv is precies al “opgegeven”.

Leg dit nu eens naast uw verwachtingen/voorspellingen enkele weken geleden.

Durft ge nu nog een voorspelling te maken wanneer Rusland zelfs bvb Kramatorsk verovert?….
Oud 8 mei 2022, 10:07   #23731
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En ,en ,hebben de Vlamingen het Nederlands onwillig Brussel soms gewapenderhand bij Vlaanderen willen voegen....

Het regime heeft gelijk ,destijds was Russisch op school ook een verplichte taal voor iedere Oekraïner ...

Of zijn die zeikers van Russen al even intolerant zoals de Franstaligen hier...
Het aanleren van Russisch was verplicht in het onderwijs van alle Oost-Europese staten die na 1945 onder de knoet van de Sovjet-Unie terecht kwamen. Ook in het door de Sovjets bezette deel van Duitsland dat vanaf 1949 de DDR werd. Het is daardoor dat ex-kanselier Merkel behoorlijk goed Russisch kent.
Oud 8 mei 2022, 10:22   #23732
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Tomm, I hate to bring the news, maar het het ziet er niet zo goed uit voor de Russen. Denk je echt dat ze Odesa nog ambiëren? Misschien wel hopen, maar het gaat precies niet lukken. Zelfs Kramatorsk wordt moeilijk en Kharkiv is precies al “opgegeven”.

Leg dit nu eens naast uw verwachtingen/voorspellingen enkele weken geleden.

Durft ge nu nog een voorspelling te maken wanneer Rusland zelfs bvb Kramatorsk verovert?….

Het gaat traag maar Russen blijven wel terreinwinst boeken. Talloze regimenten zijn nog niet ingezet, Rusland is een gigantisch land met een miljoen beroepsmilitairen, EN er zullen ook 10000'en Tajieken en Kirgiezen mee vechten. ( de meeste zijn nog niet ingezet).
Hier bvb. vertrekt een regiment uit Altai in Siberie. De Boerjaten zijn ook nog niet ingezet. Zijn Mongoolse vechtmachines, de directe nazaten van Djenghis Kahn, die uitstekende scherpschutters bleken te zijn tijdens WOII.

https://youtu.be/ylCJBrMMZqc

Wat wapens betreft de westerse berekeningen zijn kortzichtig. Rusland heeft ervaring met een oorlogseconomie, veel fabrieken kunnen omgevormd worden en Rusland is zowiezo nummer 2 in de wereld. Russische wapens worden geproduceerd in staatsfabrieken, grondstoffen zijn er genoeg, energie ook in overvloed. Dus die vergelijkingen met Spanje of Italie zijn zever.
Rusland kan die oorlog nog jaren volhouden. Oekraine ook? Dat betwijfel ik, zelfs met westerse wapens.

Maar nogmaals ik hoop van harte dat er zo vlug mogelijk een staakt-het-vuren wordt getekend. Wie wil dat de oorlog lang duurt "om Rusland uit te putten" zouden ze moeten verplichten zijn of haar eigen kinderen naar het front te sturen.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 mei 2022 om 10:29.
Oud 8 mei 2022, 10:31   #23733
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het aanleren van Russisch was verplicht in het onderwijs van alle Oost-Europese staten die na 1945 onder de knoet van de Sovjet-Unie terecht kwamen. Ook in het door de Sovjets bezette deel van Duitsland dat vanaf 1949 de DDR werd. Het is daardoor dat ex-kanselier Merkel behoorlijk goed Russisch kent.
Het aanleren van Frans is verplicht in het onderwijs van alle Vlaamse gemeenten, die onder knoet van Franstalig België terecht kwamen in 1830. Het is daardoor dat veel Vlaamse politici behoorlijk goed Frans kennen.
Oud 8 mei 2022, 10:33   #23734
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

en 'tvideoke van tomm de geschiedherschrijver met enkele paarden en veldgendarmen op den brommer in de sneeuw. La Grande Vadrouille, quoi. Plus gepost op youtube meer dan een maand geleden...
leuk en o zo zwak
Oud 8 mei 2022, 10:38   #23735
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Het was niet verplicht in bvb. Roemenie, Joegoslavie of Hongarije.In Albanie zelfs niet beschikbaar als keuzevak
In Oost-Duitsland was het een keuzevak heb ik mij laten vertellen maar dat ben ik niet zeker. In Polen verplicht maar er werd weinig aandacht aan besteed. Zelfs oude Polen spreken erg gebrekkig Russisch.
Het enige niet-Sovjet Oostblok land waar de oudere generaties vloeiend Russisch spreken is Bulgarije. Maar dat komt ook omdat Russisch en Bulgaars erg verwant zijn.
Behalve in de ex-Sovjet-Unie (overal eerste of tweede taal dikwijls nu nog) was Russisch ook een verplicht vak in Mongolie.
In Cuba enkel op de universiteit, maar veel Cubanen spreken vmoeiend Russisch omdat ze in de Sovjet-Unie studeerden, geldt ook voor veel Vietnamezen, etc..

Laatst gewijzigd door tomm : 8 mei 2022 om 10:39.
Oud 8 mei 2022, 10:41   #23736
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het tegenoffensief rond Kharkiv lukt, de russen trekken terug en vernietigen zelfs bruggen om de Oekraïense strijdkrachten te vertragen.

Citaat:
May 7, 2022 - Press ISW

The Ukrainian counteroffensive northeast of Kharkiv is making significant progress and will likely advance to the Russian border in the coming days or weeks. Russian forces may be conducting a limited withdrawal in the face of successful Ukrainian attacks and reportedly destroyed three bridges to slow the Ukrainian advance. Armies generally only destroy bridges if they have largely decided they will not attempt to cross the river in the other direction anytime soon; Russian forces are therefore unlikely to launch operations to retake the northeast outskirts of Kharkiv liberated by Ukrainian forces in the near future. Russian forces previously destroyed several bridges during their retreat from Chernihiv Oblast—as did Ukrainian forces withdrawing in the face of the Russian offensive in the initial days of the war.
https://www.understandingwar.org/
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 10:46   #23737
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het gaat traag maar Russen blijven wel terreinwinst boeken. Talloze regimenten zijn nog niet ingezet, Rusland is een gigantisch land met een miljoen beroepsmilitairen, EN er zullen ook 10000'en Tajieken en Kirgiezen mee vechten. ( de meeste zijn nog niet ingezet).
Hier bvb. vertrekt een regiment uit Altai in Siberie. De Boerjaten zijn ook nog niet ingezet. Zijn Mongoolse vechtmachines, de directe nazaten van Djenghis Kahn, die uitstekende scherpschutters bleken te zijn tijdens WOII.

https://youtu.be/ylCJBrMMZqc

Wat wapens betreft de westerse berekeningen zijn kortzichtig. Rusland heeft ervaring met een oorlogseconomie, veel fabrieken kunnen omgevormd worden en Rusland is zowiezo nummer 2 in de wereld. Russische wapens worden geproduceerd in staatsfabrieken, grondstoffen zijn er genoeg, energie ook in overvloed. Dus die vergelijkingen met Spanje of Italie zijn zever.
Rusland kan die oorlog nog jaren volhouden. Oekraine ook? Dat betwijfel ik, zelfs met westerse wapens.

Maar nogmaals ik hoop van harte dat er zo vlug mogelijk een staakt-het-vuren wordt getekend. Wie wil dat de oorlog lang duurt "om Rusland uit te putten" zouden ze moeten verplichten zijn of haar eigen kinderen naar het front te sturen.
Ja, nee dus he tomm. De Russen verliezen de laatste dagen terrein. Er is wat winst voor Rusland, juist, maar elders verliezen ze meer terrein (Kharkov bvb). Rond Izyum is er zelfs risico voor insluiting. Da’s toch iets helemaal anders dan wat je enkele weken geleden had voorspeld?….

Durft ge nu een voorspelling te maken wanneer Kramatorsk valt? (…if ever…)
Oud 8 mei 2022, 10:54   #23738
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
en 'tvideoke van tomm de geschiedherschrijver met enkele paarden en veldgendarmen op den brommer in de sneeuw. La Grande Vadrouille, quoi. Plus gepost op youtube meer dan een maand geleden...
leuk en o zo zwak

Het regiment "Stalingrad" keert terug naar huis in Volgograd 2 weken geleden.
https://youtu.be/S3wvWNCP7qk
En hier Krasnodar.

https://youtu.be/uQJHjNmZJ0g

Vertrekken uit Zabaykalsk in Siberie

https://youtu.be/4g6yq2egKEo

Tsjeboksari

https://youtu.be/KQM7GSbAImI

Zo vind je tientallen filmpjes online.

Rusland roteert zn troepen. Oekraine heeft dat privilege niet.
Oud 8 mei 2022, 11:13   #23739
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ja, nee dus he tomm. De Russen verliezen de laatste dagen terrein. Er is wat winst voor Rusland, juist, maar elders verliezen ze meer terrein (Kharkov bvb). Rond Izyum is er zelfs risico voor insluiting. Da’s toch iets helemaal anders dan wat je enkele weken geleden had voorspeld?….

Durft ge nu een voorspelling te maken wanneer Kramatorsk valt? (…if ever…)

Oekraine heeft een paar dorpen heroverd rond Kharkov. Maar u weet ook dat Kharkov niet de huidige focus is, Dpnbas wel. In Donbas heeft Rusland de laatste 2 weken al verschillende steden, geen dorpen, veroverd sinds 18 april: Severnodonetsk, Lysychansk, Kremmina, Novotochkyvske, en nu Popasna.

Als je de westerse propaganda volgt zou je denken dat de Russen nu wel uit zowat heel Oekraine behalve Mariupol verdreven zijn, en dat het enige dat ze doen is op babies en oudjes schieten en verkrachten, maar niets is minder waar. Elke dag boeken de Russen terreinwinst, elke dag sterven meer dan 100 Oekrainse strijders en elke dag wordt de Oekrainse (militaire ) infrastructuur bestookt met honderden raketten.

Zoals ik al zei elke dode is er een teveel, het is tijd dat die oorlog ophoudt. Maar het Westen moedigt het regime aan om door te vechten. Nochtans zullen ze vandaag een betere deal uit de wacht slepen dan volgende maand, laat staan volgend jaar. (
het onnoemelijke leed dat nog een jaar oorlog zou veroorzaken nog terzijde)

Moeilijk om voorspellingen te maken. Kramatorsk wordt zeer goed verdedigt. Wat ik wel voorspel is dat de stad grotendeels in puin zal worden geschoten, dat de Oekraieners er een stadsoorlog van zullen maken.
Zo n stadsoorlog zal minder lang duren dan Mariupol, want is een veel kleinere stad met minder troepen. Maar ik vrees toch mogelijks wel enkele weken..

In Kramatorsk blokkeerden de ongewapende inwoners in 2014 zeer moedig Oekraiense troepen en tanks, die duidelijk niet welkom waren..
https://www.smh.com.au/world/ukraini...416-zqvog.html
De Russen hebben het voordeel in Donbas dat de lokale bevolking hen graag ziet komen. Dat voordeel hadden ze rond Kiev niet, waar ze geconfronteerd werden met een vijandelijke bevolking. Ze zullen van de bewoners ook positiebepalingen van Oekraiense troepen krijgen, daar bestaan speciale telegram kanalen voor. (volgens Kyiv independent)

Laatst gewijzigd door tomm : 8 mei 2022 om 11:36.
Oud 8 mei 2022, 11:25   #23740
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oekraine heeft een paar dorpen heroverd rond Kharkov. Maar u weet ook dat Kharkov niet de huidige focus is, Dpnbas wel. In Donbas heeft Rusland de laatste 2 weken al verschillende steden, geen dorpen, veroverd sinds 18 april: Severnodonetsk, Lysychansk, Kremmina, Novotochkyvske, en nu Popasna.

Als je de westerse propaganda volgt zou je denken dat de Russen nu wel uit zowat heel Oekraine behalve Mariupol verdreven zijn, en dat het enige dat ze doen is op babies en oudjes schieten en verkrachten, maar niets is minder waar. Elke dag boeken de Russen terreinwinst, elke dag sterven meer dan 100 Oekrainse strijders en elke dag wordt de Oekrainse (militaire ) infrastructuur bestookt met honderden raketten.

Zoals ik al zei elke dode is er een teveel, het is tijd dat die oorlog ophoudt. Maar het Westen moedigt het regime aan om door te vechten. Nochtans zullen ze vandaag een betere deal uit de wacht slepen dan volgende maand, laat staan volgend jaar. (
het onnoemelijke leed dat nog een jaar oorlog zou veroorzaken nog terzijde)
Ik noteer dat je geen voorspelling durft te maken mbt Kramatorsk. Ik begrijp waarom.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be