Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2022, 13:21   #4461
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.474
Standaard

Gisteren was er op Canvas een reportage hoe Congo gewoon vergiftigd wordt door het delven van mineralen om batterijen mee te maken. Hier mag het milieu dan "gered" worden, ginder achter gaat het om dezelfde reden integraal om zeep. Misschien kunnen we, uit solidariteit met Afrika, beter gewoon met verbrandingsmotoren blijven rijden.
Uw gemoedsrust zal er wel bij varen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 13:38   #4462
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Gisteren was er op Canvas een reportage hoe Congo gewoon vergiftigd wordt door het delven van mineralen om batterijen mee te maken. Hier mag het milieu dan "gered" worden, ginder achter gaat het om dezelfde reden integraal om zeep. Misschien kunnen we, uit solidariteit met Afrika, beter gewoon met verbrandingsmotoren blijven rijden.
Uw gemoedsrust zal er wel bij varen.
Is dat echt zo? Sterven er delfmachines van?

Ga je uw smartphone en laptop nu wegdoen? Echt?

Of heb je geen linkje over Shell van Nigeria?


Citaat:
uit solidariteit met Afrika, beter gewoon met verbrandingsmotoren blijven rijden.
Yep, en de Europese bevolking ook nog vergiftigen met uitlaatgassen.

https://omgeving.vlaanderen.be/uitst...g-en-realiteit

Jan met de Pet betaald de extra gezondheidskosten wel.

1 olieramp zou al meer vervuilt hebben dan de wereldwijde Lithiumproductie.
Was dat niet op Canvas?
Zoiets als dit:
Citaat:
https://www.hln.be/milieu/stiekem-ol...rden~af71e8df/

Stiekem olielek vergiftigt al 14 jaar Golf van Mexico en dreigt nu grootste Amerikaanse milieuramp ooit te worden

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2022 om 13:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 14:09   #4463
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is dat echt zo? Sterven er delfmachines van?

Ga je uw smartphone en laptop nu wegdoen? Echt?

Of heb je geen linkje over Shell van Nigeria?



Yep, en de Europese bevolking ook nog vergiftigen met uitlaatgassen.

https://omgeving.vlaanderen.be/uitst...g-en-realiteit

Jan met de Pet betaald de extra gezondheidskosten wel.

1 olieramp zou al meer vervuilt hebben dan de wereldwijde Lithiumproductie.
Was dat niet op Canvas?
Zoiets als dit:
Uw uitlaatgassen is al lang achterhaald .....fijnstof komt nu grotendeels van de zware EV's.

Nigeria is niet de grootste producent van Petrol .....en dan de Nigerianen niet werken volgens de moderne normen van milieu om de olie boven te halen komt daar door de Regering .

Hoeveel "aarde" moet men verwerken voor 1kg lithium en hoeveel water heeft men ervoor nodig ?

Laatst gewijzigd door chris k : 8 mei 2022 om 14:10.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 14:12   #4464
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Of ze vandaag in Afrika en vooral Congo nog meer klagen dat ze nog meer jobs verliezen?

Citaat:
https://www.theafricareport.com/4538...one-two-punch/

BATTLE IN THE MINES

DRC: COVID-19 and cobalt crash make a one-two punch

The global health crisis is slowing the development of processing plants after plummeting cobalt prices led to the closing of some operations in 2019.

The COVID-19 crisis has exacerbated problems that were already brewing in the mining sector in the DRC, a major producer of the cobalt used in electric-car batteries and the copper used in materials for the construction and power sectors.

After hitting highs of $100,000/tn in 2018, cobalt prices crashed to around $30,000/tn in 2019 due to a combination of increased production and a slowdown in purchases from China, the world’s largest consumer of the mineral.

In 2020, Glencore only has one operating mine in the region – the one at Kamoto, owned by its subsidiary Katanga Mining. The closure of the other mines has meant a total of around 17,000 workers have lost their job.
Batterijen hebben ook steeds minder cobalt nodig.

Door de ontwikkeling van cobaltvrije batterijen gaat het daar de dieperik in.

Grote EV- en batterijmakers richten hun pijlen op andere mijngebieden van de wereld. Grondstoffen in overvloed.

De grootste verspiller van grondstoffen zijn verbrandingsmotoren, wat je eens opbrandt kun je niet meer recycleren.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2022 om 14:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 14:16   #4465
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Uw uitlaatgassen is al lang achterhaald .....fijnstof komt nu grotendeels van de zware EV's.
En vrachtwagens, en oudere bussen, en bestelwagens, en binnenschepen, en oudere mazoutkachels etc etc.
Citaat:
Nigeria is niet de grootste producent van Petrol .....en dan de Nigerianen niet werken volgens de moderne normen van milieu om de olie boven te halen komt daar door de Regering .
Corruptistans overal
Citaat:
Hoeveel "aarde" moet men verwerken voor 1kg lithium en hoeveel water heeft men ervoor nodig ?
Is dat water plotseling iets anders geworden dan water? Veel kan het niet worden eigenlijk.
En niets wat we niet kunnen oplossen met genoeg energie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 14:21   #4466
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Hoeveel "aarde" moet men verwerken voor 1kg lithium en hoeveel water heeft men ervoor nodig ?
Verwaarloosbaar.

Zelfs het water voor 1 jeansbroek is genoeg voor het Lithium van twee EV-batterijpacks van 64 kWh.

Citaat:
Voor het lithium van een batterij met een capaciteit van 64 kilowattuur (kWh) wordt 3840 liter water verdampt volgens de gebruikelijke berekeningsmethoden. Volgens Fichtner komt dit overeen met waterverbruik bij de productie van 250 gram rundvlees, tien avocado's, 30 koppen koffie of een halve jeansbroek.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=251074

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2022 om 14:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 14:24   #4467
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Uw uitlaatgassen is al lang achterhaald .....fijnstof komt nu grotendeels van de zware EV's.
in de val trappen van leugenpraat kun je goed.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 16:09   #4468
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.474
Standaard

In Congo waren het cobaltmijnen. Gans de omgeving is er ten dode opgeschreven. Fauna en flora worden er stelselmatig vergiftigd.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 17:06   #4469
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
In Congo waren het cobaltmijnen. Gans de omgeving is er ten dode opgeschreven. Fauna en flora worden er stelselmatig vergiftigd.
Smartphone en laptop al gecheckt?

Citaat:
Toepassingen

Kobalt wordt in een hele reeks industriële processen gebruikt:

- elektroden in batterijen, momenteel een van de belangrijkste toepassingen van kobalt wereldwijd[2]
- in allerlei (super)legeringen, onder meer voor gasturbinemotoren, voor corrosie- en weerbestendige legeringen; kobalt-chroomlegeringen worden gebruikt voor protheses en implantaten.
- airbags voor auto’s
- katalysator in de chemische en olie-industrie;
- hardmetaal en diamantgereedschappen
- droogmiddelen voor verf, vernis en inkt
- kleurstoffen en pigmenten
- als grondlaag voor porseleinemail
- snelstaal
- magnetische opname-apparatuur
- als component in sterke permanente magneten;
- radiaalbanden met stalen karkas.

- Verder wordt de isotoop kobalt-60 toegepast bij radiotherapie en de bestraling van voedsel, medische artikelen, verpakkingsmateriaal voor de voedingsmiddelenindustrie, cosmetica, stekpotten voor tuinders en zo nog vele producten.

- Als schuimstabilisator voor het schuim van bier werden kobaltzouten (kobalt(II)chloride of -sulfaat) gebruikt. De stabiliserende werking van kobalt op de schuimkraag van bier werd in 1957 in Kopenhagen ontdekt en door de Denen gepatenteerd.[3] Sommige bierfabrikanten voegden te veel kobaltverbindingen aan het bier toe om steviger schuim te verkrijgen, maar dit procedé werd gestopt toen bleek dat kobalt slechter voor de lever was dan alcohol.[3][4]

- Net als in de oudheid wordt kobalt(II)oxide, beter bekend onder de triviale naam kobaltblauw, gebruikt als pigment voor glas en porselein.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kobalt#Toepassingen
Kobaltvrije Li-ion batterijen voor BEV bestaan er genoeg, ggl is uw vriend.

Citaat:
https://electrek.co/2022/04/22/tesla...cars-produced/

Tesla is already using cobalt-free LFP batteries in half of its new cars produced

Fred Lambert - Apr. 22nd 2022 2:57
Citaat:
https://www.cnbc.com/2021/11/17/sams...atteries-.html

POWERING THE FUTURE

Here’s why battery manufacturers like Samsung and Panasonic and car makers like Tesla are embracing cobalt-free batteries

PUBLISHED WED, NOV 17 2021
https://thedriven.io/2021/10/22/tesl...alt-free-cars/

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2022 om 17:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 19:45   #4470
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
in de val trappen van leugenpraat kun je goed.
Droom rustig verder .

Amsterdam heeft al problemen

https://fd.nl/bedrijfsleven/1438356/...-van-amsterdam
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 19:47   #4471
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
In Congo waren het cobaltmijnen. Gans de omgeving is er ten dode opgeschreven. Fauna en flora worden er stelselmatig vergiftigd.
Juist en men moet er massa's natuur voor vernietigen alleen al het opgraven ....dan het verwerken nog meer naar de kloten .

Laatst gewijzigd door chris k : 8 mei 2022 om 19:48.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 20:02   #4472
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Juist en men moet er massa's natuur voor vernietigen alleen al het opgraven ....dan het verwerken nog meer naar de kloten .
Rivieren, waar de plaatselijke bevolking op aangewezen is voor hun waterbevoorrading, zo dood als een platgereden pier. Geen vis of kikker, geen plant of slak in te bespeuren, een en al zware metalen.
Allemaal om in het westen het gemoed en geweten te sussen dat ze met hun elektrische auto's een inspanning doen voor het milieu.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 8 mei 2022 om 20:05.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 20:12   #4473
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Rivieren, waar de plaatselijke bevolking op aangewezen is voor hun waterbevoorrading, zo dood als een platgereden pier. Geen vis of kikker, geen plant of slak in te bespeuren, een en al zware metalen.
Allemaal om in het westen het gemoed en geweten te sussen dat ze met hun elektrische auto's een inspanning doen voor het milieu.
En ze zijn ginder al blij dat ze ook een smartphone hebben.

Het probleem zit niet in de technologie an sich, maar in de hoeveelheid om iedereen blij te maken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 21:02   #4474
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Rivieren, waar de plaatselijke bevolking op aangewezen is voor hun waterbevoorrading, zo dood als een platgereden pier. Geen vis of kikker, geen plant of slak in te bespeuren, een en al zware metalen.
Allemaal om in het westen het gemoed en geweten te sussen dat ze met hun elektrische auto's een inspanning doen voor het milieu.
Of de selectieve verontwaardiging van de grote hypocriete vervuilers is hier weer groot.

Maar dat heeft zo zijn voordelen.

Heerlijk stukje hieronder, past perfect.

Citaat:
https://www.wattisduurzaam.nl/19333/...-kinderarbeid/

De kracht van selectieve verontwaardiging: Elke 2e Tesla kobaltvrij

Opnieuw relevant: 26 april 2022 | Oorspronkelijke gepubliceerd: 8 juni 2019

Citaat:
Oplopende prijzen en aanzwellende negatieve publiciteit over de arbeidsomstandigheden in de mijnbouw zijn samen aanleiding om het gebruik van kobalt in elektrische auto’s te minimaliseren. Bij presentatie van de kwartaalcijfers bleek dat ruwweg de helft van de auto’s die Tesla de eerste 3 maanden van 2021 produceerde vrij zijn van kobalt. Opnieuw een sterk voorbeeld van de kracht van selectieve verontwaardiging. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 8 juni 2019.
De kracht van selectieve verontwaardiging: Kobalt en kinderarbeid

Kobalt is een zilverkleurig metaal dat belangrijke toepassingen kent; als katalysator in olieraffinaderijen en in de productie van medicijnen, als grondstof in hoogwaardige staalsoorten, als medische isotoop en als electrode in lithiumaccu’s.

Elke tiende kilo kobalt is gigantisch fout

Kobalt is een delfstof. Een grondstof die je alleen kunt winnen door te graven. Dat op zich is al een ongemakkelijke waarheid. Mijnbouw zonder negatieve milieu- en klimaatimpact bestaat niet.

Met de winning van kobalt is echter nog veel meer mis. ’s Werelds belangrijkste bekende kobaltreserves liggen in Congo. Ondanks – of dankzij – zijn enorme bodemschatten (naast kobalt onder meer goud, koper, zilver en diamanten) is Congo er in geslaagd zijn bevolking straatarm, zijn politiek gierend corrupt en zijn gewapende conflicten laaiend te houden.

Uit dit land komt meer dan de helft van de wereldproductie aan kobalt. Misschien wel 20% daarvan is toe te schrijven aan mannen, vrouwen en kinderen die de erts in onveilige, zelfgegraven mijnen naar de oppervlakte werken. Voor een paar losse euro’s per week. Werkelijk een schande. Een schande die de afgelopen jaren indringend in beeld is gebracht door Amnesty International (video), The Guardian, Forbes en dit weekend in het FD.

De vloek van selectieve verontwaardiging
We kunnen niet anders dan kiezen

De misstanden in de Congolese mijnbouw zijn op geen enkele manier goed te praten. Het is goed dat actiegroepen en kwaliteitsmedia dit thema vol in de schijnwerpers zetten. En toch knaagt het.

De wereldeconomie drijft op schandalen. Schandalige arbeidscondities, schandalige ongelijkheid, schandalige bio-industrie, schandalige milieuvervuiling en schandalige broeikasuitstoot maken onze paradijselijke westerse levensstijl mogelijk.

We weten dat veel kleding nog steeds in elkaar wordt geklust door kinderen maar dat vergeten we als we een mooi T-shirt voor 3 euro in de winkel zien hangen. We weten dat veel koeien leven van sojabonen die gekweekt zijn op land dat voorheen oerwoud was, maar dat vergeten we als we zin hebben in kaas of een biefstuk. We weten dat luchtvaart ons stabiele klimaat verstoort, maar dat vergeten we in de vakantie. We weten dat onze smartphones bestaan bij de gratie van schadelijke mijnbouw, maar dat vergeten we als de nieuwe Iphone uitkomt.

Het is geen schande dat we ons niet elke minuut van de dag kapotschamen over de impact van onze keuzes als consument. Dat kan geen mens aan. We hebben slechts beperkt de tijd en energie om verontwaardigd te zijn. We moeten kiezen.

De elektrische auto als steen des aanstoots

Waarover ben je het liefst woedend?

Er zijn vele krachten die begrijpen dat we selectief moeten zijn in onze verontwaardiging. Zij helpen ons maar wat graag kiezen. Focus op misstanden bij de concurrent leidt ons af van de misstanden in eigen tent.

De misstanden in Congolese mijnbouw zijn al zeker 10 jaar een thema maar de ophef is pas van de laatste jaren. Die loopt toevallig parallel met de opmars van elektrische auto’s. Belangenbehartigers van gevestigde schandalen zijn er als ware hypnotiseurs in geslaagd onze aandacht te focussen op de misstanden in Congo. Als iemand op een feestje trots vertelt over zijn elektrische auto, eindigt het gesprek steeds vaker in een verhitte verhandeling over de misstanden in Congo.

En inderdaad, de elektrische auto vergroot de markt voor kobaltmijnen. Het is haast zeker dat de groeiende verkoop de misstanden in Congo heeft verergerd. Maar de stekkerauto is daar niet de oorzaak van. De oorzaak is een corrupt land dat niet voor zijn bevolking zorgt, omringd door een wereldeconomie die al eeuwen oogjes dichtknijpt voor schandalen.

De positieve kracht van een negatieve campagne

Van harte bedankt, effectieve lobbyisten

De groeiende populariteit van elektrische auto’s bedreigt het bestaansrecht van stilzwijgend geaccepteerde schandalen. Het is onmogelijk op benzine of diesel te rijden zonder luchtvervuiling en klimaatverandering.

Het is absoluut mogelijk om een elektrische auto te rijden zonder kinderarbeid. Het overgrote deel van de kobalt op de markt is gewonnen zonder kinderarbeid. Het is cruciaal ook die laatste procenten kinderarbeid snel uit te bannen. Als we dat collectief eisen van de producent waar we een elektrische auto, smartphone of laptop kopen, gebeurt het.

Na het uitbannen van kinderarbeid is het zaak ook de ‘gewone’ mijnbouwschandalen aan te pakken. Ook dat kan. In tegenstelling tot benzine of diesel is een accu te recyclen. Het aandeel kobalt in nieuwe accu’s neemt bovendien af. Met de kobalt uit een accu die in 2030 is afgeschreven, zijn in 2031 misschien wel zes nieuwe stekkerauto’s te maken.

Benut de kracht van selectieve verontwaardiging in de transitie

Deze prachtige ontwikkeling is deels gedreven door onze selectieve verontwaardiging. De schijnwerpers die door gevestigde belangen zijn gericht op de smetten die (nog) kleven aan elektrische auto’s, maken dat die smetten sneller worden opgelost. Sneller dan zonder de selectieve verontwaardiging was gebeurd. Dat is top.

Het is een patroon dat zich in de energietransitie vaker voordoet. Mensen die nog nooit een nacht wakker hadden gelegen over vogels, ontpoppen zich sinds de opmars van windparken tot dierenbeschermers. Mensen die eerder niet op affiniteit met bos te betrappen waren, ontpoppen zich bij de bouw van biomassacentrales tot ware bomenknuffelaars. Mensen die zich nooit druk maakten over werkgelegenheid, ontpoppen zich bij de dreigende CO2-heffing tot gedreven vakbondsleiders.

Verontwaardiging is terecht en functioneel

Al die verontwaardiging, hoe selectief ook, is terecht. Het is onvermijdelijk dat het terugdringen van CO2-uitstoot ook negatieve consequenties heeft. Het is zaak die consequenties te zien en te minimaliseren.

Verontwaardiging, ook als deze is aangejaagd door vertragende krachten, helpt. Eisen aan windparken, biomassa en elektrische auto’s zijn terecht aangescherpt. De belangenbehartigers van de gevestigde schandalen drukken de haastige wereldverbeteraars continu met de neus op het grote plaatje. Ook wereldverbeteraars hebben dat nodig.

Alleen zo komt onze paradijselijke levensstijl binnen handbereik van de hele wereld. Bedankt, belangenbehartigers.

Thijs Ten Brinck

Veelschrijvende ingenieur met een brede interesse.
Oprichter WattisDuurzaam en duurzaamheidsadviseur bij We-Boost Transitions.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2022 om 21:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2022, 21:10   #4475
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Toch schattig hoe die gasten die zo bang zijn van nieuwe technologieë, net echte broekschijters, plots zo bezorgd zijn voor de natuur, dat ze het eerste het beste verhaaltje van een aap met een hoed op zomaar geloven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 18:12   #4476
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard Electrische autos met 2 krachtige motoren kunnen ook zonder achterrem?

Electrische autos kunnen achteraan eigenlijk zonder remmen, dat heeft zo zijn voordelen (minder opgehangen gewicht, enz...)

De Formule E van volgend seizoen, derde generatie, gaat het alvast doen enkel met remmen vooraan (maar weegt ook maar 840 kg minimum). Maar ze moeten wel een zeer goede remkracht hebben, met one pedal racen gaat dat dus...
(maximum regeneratief remmen - en opladen - door dan 2 motoren (ook vooraan) en 2e motor op de aandrijfas).
De huidige formule E heeft nog achterremmen en weegt minimum 903 kg incl. piloot en heeft enkel 1 motor achteraan.

DS Automobiles gaat dat wslk ook eens uittesten in zijn E-Tense Performance concept.

Vroom.be legt het wat uit: (dus niet enkel op de titel letten, en ook niet ingaan op het overdrijven van de laatste alinea)

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/krijg...en-meer-23750/

06 mei 2022

Krijgen auto’s binnenkort geen remmen meer?

Dat is wat DS Automobiles onderzoekt met zijn E-Tense Performance concept.

Als je vaker VROOM.be bezoekt, is de DS E-Tense Performance concept je ongetwijfeld niet vreemd. De 815 pk sterke elektrische coupé moest de techniek van de Formule E, de elektrische raceklasse waar DS Automobiles bijzonder actief in is, vertalen naar een model voor gebruik op de openbare weg. Net als in de Formula E biedt hij naast een stevig acceleratievermogen ook een bijzonder krachtige motorrem. Dat zet DS aan het denken.

Puur ‘one-pedal driving’

De concept car is nog steeds uitgerust met conventionele remmen, omdat dat wettelijk verplicht is voor een auto die op de weg gebruikt wordt. Maar DS vraagt zich nu openlijk af of dat wel nodig is. Op de **derde generatie van de Formula E racewagen, die op circuit hoge snelheden haalt en straffe remprestaties uit zijn hoed tovert, zijn de remmen achteraan al verdwenen en maakt hij voor de achtertrein enkel gebruik van de motor om de auto te doen stoppen. Dat zorgt voor een lager onafgeveerd gewicht en een eenvoudigere set-up.

Het zijn die aspecten die ook voor elektrische auto’s op de weg interessant zouden zijn. Bovendien zou het ook de uitstoot van fijnstof verder verlagen, ook al is die bij elektrische auto’s al beperkt wat de remmen betreft. Zowat alle elektrische auto’s beschikken over een stand voor ‘one-pedal driving’, waarbij je enkel het gaspedaal gebruikt om te versnellen en te remmen, al is de regeneratie en dus het afremmen bij sommige merken meer beperkt dan bij anderen om een rijgevoel te benaderen dat meer overeenkomt met dat van een model met verbrandingsmotor. Technisch gezien is het dus mogelijk om puur op het remvermogen zo te kalibreren dat je geen mechanische remmen meer nodig hebt, maar wettelijk dus niet. En ongetwijfeld zullen er heel wat bestuurders zijn die niet enkel op de elektromotor willen vertrouwen voor hun veiligheid...
De **derde generatie Formule E wordt niet alleen ruim 60 kg lichter maar ook veel krachtiger, tot meer dan 322 kmh. En krijgt 2 E-motoren... enkel remmen vooraan.

Citaat:
** https://www.vroom.be/nl/nieuws/dit-i...rmula-e-23726/
2 mei 2022

Dit is de verrassende derde generatie Formula E
Citaat:
https://thebrakereport.com/formula-e...raulic-brakes/

MONACO – One of the first major-series racecars to forego rear brakes – the ** Gen3 – will compete next year in the ninth season of the ABB FIA Formula E world championship.

The Gen3 of these open-wheel all-electric racers feature a second, front-mounted, powertrain which greatly increases the regenerative-braking capability and thus the lack of need for rear hydraulic brakes.

The series organizers claim this will be both the fastest electric racers in history as well as the most efficient, saying some 40 percent of the power used during a race will be provided by the regenerative-braking system.

The new front powertrain adds 250kW to the 350kW at the rear, more than doubling the regenerative capability of the current Gen2 to a total of 600kW.

This additional motive power will allow the cars to exceed 200 miles per hour (322 kilometers per hour).

Alejandro Agag, Founder and Chairman, Formula E said, “The Gen3 represents the ambitious third age of Formula E and the ABB FIA Formula E World Championship. With every generation of race car, we push the boundaries of possibility in EV technology further and the Gen3 is our most ambitious project to date.”
Meer details hier: https://www.autocar.co.uk/car-news/m...electric-racer

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2022 om 18:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 10:05   #4477
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of de selectieve verontwaardiging van de grote hypocriete vervuilers is hier weer groot.

Maar dat heeft zo zijn voordelen.

Heerlijk stukje hieronder, past perfect.



Weeral eens heel selectief .....voor de winning van lithium doet men nog veel meer kapot .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 10:48   #4478
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

VW Groep gaat betaalbare BEVs uitbrengen vanaf €20k tot €25k. Het gaan zeker geen stadswagens (3,6 m) zijn maar ~1,5 klasse groter.

Vermoedelijk de +4 meter-klasse. In de specs onderaan is het 4,1 meter.
Vanaf 2025...?

Citaat:
De VW-groep zet in op betaalbare elektrische auto’s!

Cupra, Skoda en Volkswagen hebben allen schetsen getoond van een elektrische auto van tussen de € 20.000 en € 25.000!

De kleine e-Up!, e-Citigo en de elektrische Mii krijgen blijkbaar opvolging! En in tegenstelling tot de drie stadswagens die vandaag (bijna) verdwenen zijn, worden de verschillen qua design groter. Het zal niet langer een verhaal zijn van andere bumpers en koplampen, heel het koetswerk wordt uniek. De Cupra mikt blijkbaar meer op agressiviteit, de Skoda is kubistischer en de Volkswagen krijgt rondingen als een mini-ID.3.

Alledrie staan ze op een specifiek ontworpen elektrische architectuur: MEB Short. Dat zal enkel bestaan in voorwielaandrijving met één elektromotor vooraan. Maar waar de Duitse groep het goed doet, is op het vlak van de tarieven! Volkswagen kondigt aantrekkelijke prijzen van € 20.000 tot 25.000 aan.

En de concurrentie?

Met die tarieven benadert Volkswagen de prijzen van de Dacia Spring! Kunnen we dit dan zien als rivalen voor het budgetmodel? Waarschijnlijk niet. De Cupra, Skoda en VW zullen eerder de degens kruisen met de toekomstige elektrische Renault 5, die hoger gepositioneerd wordt. Jammer genoeg moeten we wachten tot 2025 voor de officiële voorstelling…



https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-vw...-auto-s-23756/
Dit is eigenlijk al oud nieuws, behalve de schetsen, want insideevs heeft er veel meer details over:

Citaat:
https://insideevs.com/news/531195/vo...mall-platform/

Sep 06, 2021 By: Mark Kane

By the way of revealing the ID. LIFE concept model, Volkswagen has announced also the small version of the modular electric drive kit (MEB) platform, which was specially developed for the small car segment.

The MEB-Small is the foundation to introduce small and more affordable ID. electric cars, starting in 2025, instead of using EV conversions from ICE, like in the Volkswagen e-up!.

Affordable, entry-level vehicles are always a big challenge for manufacturers from a profitability perspective. According to Volkswagen, the MEB-Small will allow offering models that will cost €20,000-€25,000 ($23,770-$29,700).

MEB-Small

A big change to the MEB-Small, compared to the general MEB platform, is front-wheel-drive (MEB can be RWD or AWD).

In the case of the Volkswagen ID. LIFE concept, the manufacturer hints at a battery capacity of 62 kWh battery (57 kWh usable), which is the middle version in the MEB (45/48 kWh, 58/62 kWh and 77/82 kWh).

We can guess that if the MEB-Small is able to handle 62 kWh, then it will be able also to get a 48 kWh version.

Maybe it's also a hint of how to understand the pricing range:

• €20,000 for the 48 kWh version and 300 km (186 miles) of WLTP range
• €25,000 for the 62 kWh version and 400 km (249 miles) of WLTP range

The 172 kW and 290 Nm electric motor used in the Volkswagen ID. LIFE concept might be for the higher trim levels as well, as the entry-level version probably would still be brisk even with a smaller motor.

The manufacturer said also that the DC fast charging will replenish 163 km (101 miles) or about 40% of the total capacity (like 20-60% SOC) in as low as 10 minutes.

Volkswagen said that the launch of an affordable €20,000 electric car model will happen in 2025, which is about four years from now, but two years earlier than initially scheduled.

We can be pretty sure that multiple brands within the Volkswagen Group will use the MEB-Small in their entry-level EVs.

Volkswagen ID. LIFE concept specs:

- about 400 km (249 miles) of WLTP range
- 62 kWh battery (57 kWh usable)
- 0-100 km/h (62 mph) in 6.9 seconds
- top speed of 180 km/h (112 mph)
- front-wheel drive (MEB eco front-wheel drive)
- peak system output of 172 kW (234 PS) and 290 Nm of torque
- DC fast charging: Up to 163 km (101 miles) within 10 minutes

Dimensions

- Length: 4,091 mm (161.6 in)
- Width: 1,845 mm (72.6 in)
- Height: 1,599 mm (63.0 in)
- Wheelbase: 2,650 mm (104.3 in)
- Tires: 235/45 R20
- Luggage compartment volume: 410 to 1,285 litres (14.5 - 45.4 cu ft)
- Through-loading length: 2250 mm (88.6 in)
- Ground clearance: 190 mm (7.5 in)
- Departure angles: front: 26°, rear: 37°
- platform: Modular electric drive matrix (MEB) – small

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2022 om 10:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 14:20   #4479
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

https://nos.nl/artikel/2400397-overg...ijkt-in-servie

En Europa kijkt .......
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 15:18   #4480
Boa
Schepen
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Dat maakt allemaal niet uit, het belangrijkste is dat onze rijkere medemensen zich goed kunnen voelen dat ze het klimaat gered hebben met hun e-wagen van 60.000 euro.

"Het milieu"

Alsof ze daar wakker van zouden liggen....
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be