![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet de vergelijking maken met als het Frans in Franstalig gebied (Wallonie dus) uit het overheidsleven (scholen , gemeentehuizen etc) zou worden gebannen. Het oosten vd Oekraine is immers grotendeels russofoon. En daar werd het Russisch ausradiert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Belgie zelf was gedurende de 19de eeuw een gebied waar men officieel geen Nederlands kon gebruiken voor vele officiele dingen. Dit is nogal gangbaar als men een land wil "verenigen" in 1 natie he. Laatst gewijzigd door patrickve : 31 mei 2022 om 05:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat klopt niet, de rijke Gentenaars spraken Frans om zich te onderscheiden van het gewone volk maar de overgrote meerderheid bleef Nederlands (Gents) spreken. Onder de gewone Gentenaars werd er trouwens nogal lacherig gedaan over de "dikkenekken" die zo graag Frans spraken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Precies. En op andere plaatsen had Frans ook voet aan de grond. In Antwerpen, in Leuven, en op andere plaatsen.
Lavrov zou eens een les mogen krijgen over de vastleggen van de taagrens en de ermee gepaarde afschaffing van het Frans als onderwijstaal en officiële bestuurstaal in Vlaanderen. Dat is een proces dat paralellen vertoont met wat Oekraïne de voorbije 30 jaar heeft gedaan.
![]() |
#88 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nee, Gent was geen Franstalige stad zoals ik uitleg in mijn vorige bericht. Hoogstens kan men zeggen dat er verfransing was zoals in de andere steden die je opnoemt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In bestuurszaken mocht tot in de jaren '30 het Frans worden gebruikt in gans België. Ook dat is vervangen door het principe dat de gewesttaal de bestuurstaal is.
![]() |
![]() |
#90 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door N-VA : 31 mei 2022 om 06:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier in Vlaanderen heeft de voertaal in openbare diensten, gerecht etc... jaren het frans geweest. Als je als Vlaams boerke iets had uitgestoken was het een franstallige juge die daar in eentallig frans over besliste. Ik wens de Oekraieners veel success als ze het russisch eruit willen krijgen in die gebieden. Volstrekt onmogelijk. Zelf in Frankrijk waar ze er generaties lang getracht hebben om het Vlaams er weg te krijgen hebben ze uiteindelijk moeten plooien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Na de ineenstorting vd Sovjetunie (en de daaraan verbonden hereniging van Duitsland) is dat "gemaatregel"vd voorbije 2 jaar een tweede cesuur in onze politiek-maatschappelijke geschiedenis, wel , wmb sinds wo2.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 31 mei 2022 om 08:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Ik denk niet dat in Rusland , net als in de SU, de eerste de beste zomaar minister van BZ kan worden.
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voila se ! Die zijn ons binnengevallen om in Gent een Vlaamse universiteit kunnen te hebben. Het is raar dat Lavrov het over Frankrijk heeft, terwijl de Duitsers gedaan hebben wat hij suggereert ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Dat men mij in mijn kot ging opsluiten een 2j terug, was ook voor mij ondenkbaar.
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welja voila dat is mijn punt juist. Maar de Vlaamse nazi's zijn dat Frans gaan extermineren in al die instellingen. Volgens Lavrov zou Frankrijk bij zo een wandaden direct Mons gaan bombarderen om Vlaanderen te denazifieren (voor er zelfs maar nazis bestonden) en het Frans terug in ere te herstellen. Wel, ze hebben dat niet gedaan he !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Millitair ingrijpen is altijd een laatste stap. De Russen hebben er in feite ook 8 jaar op gerwacht. |
|
![]() |
![]() |