Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2022, 13:08   #25021
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Inderdaad, uw leugens en propaganda tegen die van mij. Dat gij dat zelf niet ziet, man.
Hoewel ik het filmpje van c-span plukte.
En zodra een beschuldiging wordt geuit, rijzen de fact-checkers als paddestoelen uit de grond die alles “onderzocht” hebben.

Ammehoela.
Ik schat je in op een Categorie 3, maar dalende richting Cat. 4....

https://feitoffake.wordpress.com/202...lotdenken/amp/

Citaat:
Categorie 3; serieuze complotdenkers

Deze categorie is vaak actief op social media. Journalisten nemen deze mensen niet serieus. Veelal FvD stemmer zijn vertegenwoordigd in deze categorie. Haten de media en lezen geen kranten. Neigen naar racisme. Halen hun informatie van alternatieve websites. Een deel gelooft in wat het Kremlin vertelt. Geloven niet in het nut van mondkapjes. Steunen de corona maatregelen niet. Ze geloven altijd in meer dan 1 complot. Voorbeelden zijn Baudet, Wybren van Haga, Joost Niemoller, Erik van de Beek, Karel van Wolferen, Kees van der Pijl. Types die met camera’s item maken voor bijvoorbeeld De Onafhankelijke pers. Bioboer Hugo Jansen die de Andere Krant financierde en flyers uitdeelde voor het theater in Amsterdam waar de premier van de documentaire over Bellingcat draaide.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 13:12   #25022
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
https://businessam.be/russische-olie...ddividend-uit/

Russische oliereus Rosneft keert, ondanks westerse sancties, recorddividend uit.
Die aanzienlijke winstuitkering beklemtoont wat een meevaller de stijgende grondstoffenprijzen uiteindelijk voor het Kremlin zijn.

Die westerse sancties toen dus het Westen meer pijn dan Rusland zelf.
Dan zijt gij ook voor sankties, zo bereiken we hier kwazie unanimiteit over die sankties.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 13:21   #25023
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik schat je in op een Categorie 3, maar dalende richting Cat. 4....

https://feitoffake.wordpress.com/202...lotdenken/amp/
Dit is nu wel een ongelofelijk slechte lijst he. Blijkbaar is een braaf en normaal kritisch burger al een categorie 1 complot denker.

Enkel volledige Pravda volgers zouden volgens die lijst niet aan "complot denken" doen.

Serieuze complotdenkers: "Geloven niet in het nut van mondkapjes. Steunen de corona maatregelen niet. "

Ik moet wel zeggen dat ik van mijn stoel val van wat sommigen hier als platte Russische propaganda slikken, terwijl iedereen weet wat voor een leugen en misleid traditie er sinds meer dan een eeuw in Russische en Soviet omstandigheden verteld worden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we zelf ook niet aan onze eigen propaganda blootgesteld worden, maar dat is geen reden om in de open armen van de toch wel totaal doorzichtige Russische propaganda te trappen.

Nu is de westerse propaganda totaal zonder enig effect op mensen zoals ik die totaal niet empathisch emotioneel beïnvloedbaar zijn door geteut over "oorlogsmisdaden" en dergelijke, en die is enkel daarop gestoeld. Voor wie vindt dat hoe meer er ginder in de twee richtingen gemoord wordt hoe groter het hier feest is, werkt die niet. Het enige dat we kunnen vaststellen is dat er BEDROEVEND WEINIG gemoord wordt. Er is waarschijnlijk zelfs nog minstens 80% van de Oekrainse bevolking in leven. Zoiets is hoogst teleurstellend in zekere zin, wij die hoopten op "schandalige dingesens" met vuur en verlangen.

Eens je ongevoelig bent voor het emotionele gejank, is er eigenlijk niet veel Westerse propaganda meer, en dan denk ik dat je wat er overblijft gemakkelijk als grotendeels waar kan beschouwen. En dan blijft enkel "de Russische schande" over van het ongelofelijk zwak optreden daar.

Ik denk dat je complot denkers (als er geen complot is) gewoon kan herkennen aan twee dingen:

- Occam's scheermes niet toepassen (ttz, een ingewikkelde verklaring voor iets dat ook eenvoudig verklaard kan worden)

- twee maten en twee gewichten in het kritisch zijn ten aanzien van bronnen, argumenten en aanwijzingen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 juni 2022 om 13:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 13:31   #25024
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bronnen die je niet kent beoordelen op hun waarheidsgehalte.
Het zou grappig zijn als het niet zo triestig was.

Om complotgelovers te deprogrammeren is veel tijd en liefde nodig.
Ik heb geen van beide voor jou, maar misschien zijn er wel zo'n mensen rondom jou die je kunnen helpen?
https://forum.politics.be/showpost.p...41&postcount=4
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 13:37   #25025
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Geachte heer Parcival, zou u ook eens op deze post kunnen antwoorden?
https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=24947
Morgen.
Oud 1 juni 2022, 13:39   #25026
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dit is nu wel een ongelofelijk slechte lijst he. Blijkbaar is een braaf en normaal kritisch burger al een categorie 1 complot denker.

Enkel volledige Pravda volgers zouden volgens die lijst niet aan "complot denken" doen.
Dat is ook het punt he, zowat iedereen is in een bepaalde mate complotdenker, maar er zijn categorien en gradaties.
Oud 1 juni 2022, 13:43   #25027
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook het punt he, zowat iedereen is in een bepaalde mate complotdenker, maar er zijn categorien en gradaties.
Het probleem is dat men "kritische houding aannemen" verwart met "kierewiet zijn". Er is geen gradatie in kierewiet zijn dat "nul" is bij "alles braaf slikken" en eindigt (maximaal is) met "enkel in de sekte goeroe geloven". Dat is namelijk exact hetzelfde punt op de schaal van kierewiet zijn, en totaal diametraal tegenover "kritisch denken".

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 juni 2022 om 13:43.
Oud 1 juni 2022, 14:05   #25028
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is toch niet omdat wij ook lid zijn van de NAVO, dat wij ons niet mogen uitleven in andere landen zoals Putin dat zelf wil doen ?

Als Putin in Oekraine wil gaan spelen zonder onze toelating, waarom zouden wij dan niet mogen gaan spelen in Oekraine zonder zijn toelating ?

Ik begrijp de evidente asymetrie niet in uw betoog. Wat Putin mag, mogen wij toch ook ? Op zijn minst, want normaal gezien is Putin toch ondergeschikt aan ons ?
Ik zie noch Rusland noch Oekraïne als vijand: een groter obstakel is de logica van de NAVO, en achterliggend vooral van de USA die met hun gestook steeds hun aloude politiek volgden om datgene te verhinderen wat voor ons voordelig zou zijn geweest (en daarnaast meer vredevol), nl. Euraziatische samenwerking, waarbij een cruciale rol zou zijn weggelegd voor Rusland, nl. om samen met ons een tegenpool (binnen een machtsbalans) te vormen voor China. Nu dreigen we samen met het Amerikaanse imperium ten onder te gaan.
Oud 1 juni 2022, 14:09   #25029
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik zie noch Rusland noch Oekraïne als vijand
Als het anderen zijn, zijn het potentiële vijanden. Nu had ik ook liever Rusland als partner gehad in de oorlog met moslimlanden, maar goed ze hebben het verkorven he. Als Rusland niet kan helpen in het behouden/verwerven van onze suprematie, dan dienen ze tot niks of zijn het vijanden he.

Citaat:
te verhinderen wat voor ons voordelig zou zijn geweest (en daarnaast meer vredevol), nl. Euraziatische samenwerking, waarbij een cruciale rol zou zijn weggelegd voor Rusland, nl. om samen met ons een tegenpool (binnen een machtsbalans) te vormen voor China. Nu dreigen we samen met het Amerikaanse imperium ten onder te gaan.
Denkt gij nu echt dat een bandiet en een maffiabaas zoals Putin gaan knuffelen "in ons voordeel" is als wij die niet de baas zijn ?

Wees maar gerust dat de Amerikanen nu voluit gaan om het Chinese gevaar in te dijken, en als we ergens een betrouwbare partner daarin kunnen vinden, het de Amerikanen zijn, en zeker niet die Chinezen-knuffelaar van een Putin he.

Ja het is waar dat het beter ware geweest dat Putin richting Europa was opgeschoven, maar met zo een maffioos was dat niet echt mogelijk he. Trouwens de plaats van Rusland is aan onze voeten, niet boven ons.

Het Russische imperium staat nog veel verder op instorten dan het Amerikaanse he. Trouwens, met hun apenstreken hebben ze dat veel dichterbij gebracht.

Ik weet wel dat gij een stiekeme bewondering hebt voor totalitaire regimes, maar ge zijt daarin zwaar mis en als je de hevigheid ziet van de weerstand van de Oekrainers, dan weet je waarom. Ze hebben daar nog vrij recente herinneringen van, van die totalitaire regimes.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 juni 2022 om 14:12.
Oud 1 juni 2022, 14:18   #25030
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als het anderen zijn, zijn het potentiële vijanden. Nu had ik ook liever Rusland als partner gehad in de oorlog met moslimlanden, maar goed ze hebben het verkorven he. Als Rusland niet kan helpen in het behouden/verwerven van onze suprematie, dan dienen ze tot niks of zijn het vijanden he.

Denkt gij nu echt dat een bandiet en een maffiabaas zoals Putin gaan knuffelen "in ons voordeel" is als wij die niet de baas zijn ?

Wees maar gerust dat de Amerikanen nu voluit gaan om het Chinese gevaar in te dijken, en als we ergens een betrouwbare partner daarin kunnen vinden, het de Amerikanen zijn, en zeker niet die Chinezen-knuffelaar van een Putin he.

Ja het is waar dat het beter ware geweest dat Putin richting Europa was opgeschoven, maar met zo een maffioos was dat niet echt mogelijk he. Trouwens de plaats van Rusland is aan onze voeten, niet boven ons.

Het Russische imperium staat nog veel verder op instorten dan het Amerikaanse he. Trouwens, met hun apenstreken hebben ze dat veel dichterbij gebracht.

Ik weet wel dat gij een stiekeme bewondering hebt voor totalitaire regimes, maar ge zijt daarin zwaar mis en als je de hevigheid ziet van de weerstand van de Oekrainers, dan weet je waarom. Ze hebben daar nog vrij recente herinneringen van, van die totalitaire regimes.
Ik laat termen als 'suprematie' en zo even terzijde, maar waarom ben jij zo ontdaan doordat Rusland de Russisch-sprekenden in de Donbas te hulp schiet, niet wenst dat Oekraïne zich verder bewapent (wat de plannen waren), laat staan onder een NAVO-vlag (die ons échte vazallendom symboliseert), en met steun van de CIA vanaf en al voor 2014 (en ja, dat is onmiskenbaar een staatsgreep, met de Amerikanen in de coulissen)? Wat is daar zo vreselijk aan? Waarom hadden we ons niet kunnen opwerpen als neutrale bemiddelaars om zo onze band met Rusland te verstevigen? Waarom konden we niet zélf hebben voorgesteld om voortaan overal in roebels en euro te betalen in plaats van in dollars? En als de Amerikanen dan van hun tak hadden gemaakt, zelf dreigen om onze kernwapens richting Washington scherp te stellen?

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 1 juni 2022 om 14:22.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 14:21   #25031
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik laat termen als 'suprematie' en zo even terzijde, maar waarom ben jij zo ontdaan doordat Rusland de Russisch-sprekenden in de Donbas te hulp schiet, niet wil dat Oekraïne zich verder bewapent (wat de plannen waren), laat staan onder een NAVO-vlag (die ons échte vazallendom symboliseert), en met steun van CIA vanaf en al voor "2014" (en ja, dat is onmiskenbaar een staatsgreep, met de Amerikanen in de coulissen)? Wat is daar zo vreselijk aan?
Omdat het onze copain aan het worden was, en wij aan Putin gezegd hadden dat hij zijn fikken thuis moest houden. Wie niet luistert als wij zeggen "fikken daaraf" die moet zo veel mogelijk vernietigd worden he. Want anders raken wij onze suprematie kwijt. Er moet naar ons geluisterd worden als we het menen, meer is daar niet aan. En die "staatsgreep", is dat zoiets als Russia gate waarbij Putin in de USA een "staatsgreep" heeft gepleegd en Trump aangesteld misschien ? Kijk, gans het boeltje daar was totaal corrupt, en Zelinsky is juist daarvoor verkozen. Dus nee, Zelinsky is 100 keer legitiemer dan Putin dat is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 juni 2022 om 14:23.
Oud 1 juni 2022, 14:24   #25032
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat het onze copain aan het worden was, en wij aan Putin gezegd hadden dat hij zijn fikken thuis moest houden. Wie niet luistert als wij zeggen "fikken daaraf" die moet zo veel mogelijk vernietigd worden he. Want anders raken wij onze suprematie kwijt. Er moet naar ons geluisterd worden als we het menen, meer is daar niet aan.
Nee, het was een schaakstuk van de USA geworden, meer is daar niet aan. En verder verkies ik ons bredere belang en goede samenwerking en vrede boven kinderlijke spelletjes en 'suprematie' (wat sowieso al belachelijk klinkt in relatie tot de EU).
Oud 1 juni 2022, 14:25   #25033
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, het was een schaakstuk van de USA geworden, meer is daar niet aan. En verder verkies ik ons bredere belang en goede samenwerking en vrede boven kinderlijke spelletjes en 'suprematie' (wat sowieso al belachelijk klinkt in relatie tot de EU).
Dat is juist uw probleem, want gans de wereld speelt het spelletje supremacie he. Je bent vet met uw "vrede en samenwerking" met kwiebussen zoals Putin en Xi. Dan herleidt uw "vrede en samenwerking" zich tot luisteren en dienstbaar zijn. En ja, dat is dus wat wij van anderen willen. Want anders zijn zij het die het van ons willen.

Er is maar 1 manier om "vrede en samenwerking" te bekomen, dat is als je de macht over de anderen hebt.

Het is een beetje straf dat je zegt dat het een "schaakstuk van de USA" geworden is, terwijl het de Russische tanks zijn die aan het rollen gegaan zijn he.

Maar het dient gezegd dat het inderdaad enorm in ons voordeel is uitgedraaid.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 juni 2022 om 14:27.
Oud 1 juni 2022, 14:26   #25034
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kijk, gans het boeltje daar was totaal corrupt, en Zelinsky is juist daarvoor verkozen. Dus nee, Zelinsky is 100 keer legitiemer dan Putin dat is.
Dat eerste kan juist zijn (overigens ook vanwege zijn an sich meer gematigde houding naar de Russisch-taligen), maar aangezien Zelensky zijn handen niet vrij heeft, door de Amerikanen en benden neonazi's (dat heb je overigens zelf toegegeven), is hij niét legitiemer dan Poetin.
Oud 1 juni 2022, 14:27   #25035
Vanguard
Provinciaal Statenlid

Vanguard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik krijg veel meer info te zien en te horen dan wat ik hier post, als ik ook maar de minste twijfel heb over bepaalde dingen, en dat gebeurt zowat dagelijks, post ik dat niet of met een duidelijke caveat.
En van wie krijg jij jouw info dan? Blijkbaar van zwaar gekleurde Zelenski bronnen. Zoals iedereen in het Westen.

Zelfs onafhankelijk reporters ter plaatse weten met moeite wat er gebeurt.
Vanguard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 14:28   #25036
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat eerste kan juist zijn (overigens ook vanwege zijn an sich meer gematigde houding naar de Russisch-taligen), maar aangezien Zelensky zijn handen niet vrij heeft, door de Amerikanen en benden neonazi's (dat heb je overigens zelf toegegeven), is hij niét legitiemer dan Poetin.

Jij bent echt ook voor die platte Russische propaganda gevallen he.

Maar nog eens, daarover gaat het niet. Het gaat erom dat de Russen niet luisteren als wij zeggen "fikken eraf". Dat is onaanvaardbaar. Dat wil zeggen dat Russen gevaarlijk zijn voor ons, en we ze moeten verzwakken. Het wil immers zeggen dat ze onze dominantie niet erkennen en durven uitdagen.

Volk dat rondloopt en ons uitdaagt en niet luistert, moet geelimineerd worden in de mate van het mogelijke he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 juni 2022 om 14:32.
Oud 1 juni 2022, 14:29   #25037
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanguard Bekijk bericht
En van wie krijg jij jouw info dan?
Ik denk dat hij familie heeft ginder.
Oud 1 juni 2022, 14:31   #25038
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wereld zal nog eerder vergaan dan dat de Russen zoiets ooit zouden aanvaarden. Een van de eerste kernkoppen worden dan op Brussel gegooid. 16 atoombommen met een kracht honderden malen die van Hiroshima. De Benelux wordt dan van de kaart geveegd. En ook uw comfortabele zetel van waaruit u anderen vreselijke dingen toewenst.
Uzelf zal ook een vreselijke dood sterven net als iedereen. Nog steeds zo verlekkerd op de dood, op uit elkaar gerukte lichamen als het over Uzelf en uw familie gaat?
HAHAHAHA.

Vroeger waren er ook van die straffe beweringen dat de Russen binnen de kortste keren half Europa onder de voet zouden kunnen lopen en dat allemaal voor dat de VS de tijd zou hebben deftig te reageren.

Intussen weten we wel beter. Rusland kan Oekraïne nog niet aan. Verder dan de Poolse grens zouden ze nooit geraken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 14:33   #25039
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is juist uw probleem, want gans de wereld speelt het spelletje supremacie he. Je bent vet met uw "vrede en samenwerking" met kwiebussen zoals Putin en Xi.

Er is maar 1 manier om "vrede en samenwerking" te bekomen, dat is als je de macht over de anderen hebt.

Het is een beetje straf dat je zegt dat het een "schaakstuk van de USA" geworden is, terwijl het de Russische tanks zijn die aan het rollen gegaan zijn he.

Maar het dient gezegd dat het inderdaad enorm in ons voordeel is uitgedraaid.
Wie zegt dat Poetin een 'kwiebus' is? Dat kan je alleen beweren als je zeker zou zijn dat er vanuit Oekraïne geen dreiging uitging. Dat is niet zeker, om nog te zwijgen van de behandeling van de pro-Russen in de Donbas of zelfs van de oppositie als zodanig die nu verboden is (en niet alleen de oppositie die vriendelijk is voor Poetin). Je gaat je toch geen illusies maken over de democratie in Oekraïne neem ik aan, en nog minder over de greep van de oligarchen daar, die door Poetin - toegegeven, met ijzeren hand en deels ook met hulp van 'toegevingsgezinde' oligarchen - in Rusland enigszins onder controle gehouden werden. Poetin wou destijds ZELF tot de NAVO en het Westen behoren - dat is gewoon een feit -, maar de politiek van de USA bestaat er nu eenmaal in om Euraziatische samenwerking te verhinderen (en ja, samenwerking binnen een machtsbalans is mogelijk, zoals we dat in Europa - niet beperkt tot de EU - ook al een tijdje doen). Ik snap ook niet waar jouw optimisme vandaan komt: de USA zijn een reus op lemen voeten, totaal afhankelijk van wapenhandel en een inherent corrupt dollarsysteem waar stilaan een einde aan komt. Wat het eerste betreft, zou het inderdaad nodig zijn om de Europese en Russische kernraketten op Washington gericht te houden, om wanhoopspogingen te verhinderen.
Oud 1 juni 2022, 14:34   #25040
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hij familie heeft ginder.
Inderdaad en daarnaast is er zeer goede info online beschikbaar van journalisten ter plaatse in Oekraiene (alle nationaliteiten) en defensie-analisten en -specialisten, veel beter dan wat je in de Belgische media te zien krijgt.

Een Kolonel Housen bvb. dat is totaal niet van hetzelfde kaliber als een @noclador

Laatst gewijzigd door parcifal : 1 juni 2022 om 14:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be