Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2022, 22:25   #25841
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het ging van bij het begin over Donbas en de Russischtalige gebieden. De operatie begon uren nadat Rusland de Donetsk Volksrepubliek en de Loegansk Volksrepubliek erkenden. Poetin had het ook over eeuwenoude, Russische gebieden en het corrigeren van verkeerd getrokken grenzen.

Als Rusland Donbas kan houden is dit reeds een overwinning. Al de rest is mooi meegenomen. Zelensky zelf zei dat een overwinning van Oekraïne enkel kan betekenen dat ook de Krim en heel Donbas heroverd worden. Volgens de eerste minister van Oekraïne zou de oorlog in 3 tot 6 maanden voorbij zijn (zei hij een maand en een half geleden) en eindigen met de totale overwinning voor Oekraïne. Parcival zou daar nog aan toevoegen dat Rusland in stukken opgesplitst moeten worden en Poetin en co. opgesloten worden.

Ik denk niet dat Oekraïne zal overwinnen, en met mij vele (ook westerse) experts.

Ik heb trouwens gisteren op BBC gelezen dat het Westen zelf niet zou aanvaarden dat Rusland Kiev inneemt. In dat geval zou het WESTEN wel eens kunnen een atoombom testen ergens in de Pacifische Oceaan, zei een hooggeplaatste Amerikaan volgens de journalist, gewoon om de Russen bang te maken. Maar ik denk niet dat de Russen die doelstelling hebben.

Eenmaal Rusland heeft wat ze willen, zullen ze waarschijnlijk stoppen en een verdedigingsgordel aanleggen. Dan zit Zelensky met een dilemma. Doet hij voort en blijft hij aanvallen, dan kan hij te maken krijgen met een oorlogsmoeë bevolking die vrede wil, tekent hij een staakt-het-vuren dan zullen de uiterst-rechtse milities zich tegen hem keren. "Either way" wordt het niet gemakkelijk voor hem. Ook in het Westen zal dan de ogenschijnlijke eenheid verbroken worden. Zelfs nu al pleit Macron en Duitsland voor "realisme". Een totale overwinning voor Oekraïne komt er niet weten die maar al te goed. Duitsland kan ook gewoon niet zonder Russisch gas, zou de economie torpederen, zelfs Nordstream 2 is nog niet helemaal dood en begraven. De infrastructuur ligt er gewoon, en zou voor de Duitse economie een goede zaak zijn. Zelensky heeft Duitsland en Frankrijk al verschillende keren geschoffeerd, dat doet de populariteit en de geloofwaardigheid van het regime in Kiev in die landen geen goed.
Rusland zal de Donbas en de Krim behouden en het wordt voor Oekraïne een onmogelijk ze zaak om alles terug te veroveren.
Zelensky zal daarom moeten kiezen tussen Real politiek of nog jaren oorlog blijven voeren.
Voor Oekraïne is een vredesakkoord veruit het beste voor de toekomst.
De vraag is of de Oekraïners dat kunnen accepteren.

De verhouding tussen Rusland en Europa/het Westen zal nog jaren verstoord blijven , door de barbaarse oorlog die Poetin is begonnen.
De machtsverhoudingen in de wereld zijn nu zeker ingrijpend veranderd.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 06:39   #25842
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanguard Bekijk bericht
Happy Russia Day folks!!

Bijlage 116334
Ik hoop dat het ambassadepersoneel in Nederland gisteren de doos butplugs heeft ontvangen die ik op afterpay heb laten bezorgen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 06:45   #25843
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik hoop dat het ambassadepersoneel in Nederland gisteren de doos butplugs heeft ontvangen die ik op afterpay heb laten bezorgen.
Dat typeert de liberale 'geest'.
Oud 13 juni 2022, 06:47   #25844
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel de buitenwijken van Kiev werden gebombardeerd. Kiev was nooit het hoofddoel.
Het was gewoon om te lachen dat men een colonne naar Kiev stuurde die platgeschoten werd, tuurlijk. Hij vond dat zijn soldaten eerst een beetje op de weg naar Kiev moesten leren marsjeren, alvorens daar weg te gaan en "het echte werk" gaan te doen natuurlijk. Oftewel hadden ze de verkeerde kaarten gekocht en dachten ze dat de weg van Moskou naar Donbas langs Kiev liep.

Citaat:
Waar en wanneer heeft Poetin dat dan gezegd? Hij had het steeds over Donbas en "historisch Russisch land. "
Historisch Rusland als Soviet invloedsgebied ging tot in Potsdam he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 06:48   #25845
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is moderniteit? Rusland noch China willen terug naar het "oude" Rusland of China met lijfeigenschap, etc.
Nee, ze willen naar het moderne Rusland en China met lijfeigenschap.
Oud 13 juni 2022, 06:51   #25846
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Historisch Rusland als Soviet invloedsgebied ging tot in Potsdam he.
Nog los van al de rest: het zou ondertussen duidelijk mogen zijn dat Poetin "historisch" niet gelijk stelt aan "Sovjet", integendeel.
Oud 13 juni 2022, 06:52   #25847
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, ze willen naar het moderne Rusland en China met lijfeigenschap.
Lijfeigenschap, dat wil men hier met de Great Reset de facto eveneens.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 13 juni 2022 om 06:52.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 07:04   #25848
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Lijfeigenschap, dat wil men hier met de Great Reset de facto eveneens.
Uiteraard. De Great Reset en het installeren van een Russisch of nog beter, Chinees systeem, dat is allemaal hetzelfde, en zo oeroud als de mensheid.

Een kleine kliek die de macht heeft, en het gros van het volk dat dient om die kleine kliek te dienen. Het concept van "staat". Dat komt altijd terug. Wij zijn daar uiteraard ook niet van beschermd, zolang wij denken dat wij staten moeten hebben. Staat en Wet zijn de uitvindingen die altijd hetzelfde beogen, sinds de oudheid he. Het punt is dat de Great Reset hier een plan is, en in China en Rusland al de werkelijkheid zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2022 om 07:05.
Oud 13 juni 2022, 08:58   #25849
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard. De Great Reset en het installeren van een Russisch of nog beter, Chinees systeem, dat is allemaal hetzelfde, en zo oeroud als de mensheid.

Een kleine kliek die de macht heeft, en het gros van het volk dat dient om die kleine kliek te dienen. Het concept van "staat". Dat komt altijd terug. Wij zijn daar uiteraard ook niet van beschermd, zolang wij denken dat wij staten moeten hebben. Staat en Wet zijn de uitvindingen die altijd hetzelfde beogen, sinds de oudheid he. Het punt is dat de Great Reset hier een plan is, en in China en Rusland al de werkelijkheid zijn.
Waar kan ik me aanmelden om lid te worden van die kliek?
Oud 13 juni 2022, 09:07   #25850
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 09:40   #25851
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Waar kan ik me aanmelden om lid te worden van die kliek?
Dat is de kunst he, sinds we "beschaving" kennen
Oud 13 juni 2022, 12:31   #25852
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Helden uit Donbass die voor de bevrijding van hun streek gevallen zijn. Wat opvalt is dat de meeste sneuvelden in 2014, 2018, 2019, 2021 maar niet sinds februari 2022. Sinds 2022 hebben de Russen uit de Russische Federatie de taak van de bevrijding van Donbas overgenomen. De oorlog is echter nooit gestopt.

https://www.youtube.com/watch?v=VUkHJZyz5m8

Laatst gewijzigd door tomm : 13 juni 2022 om 12:31.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 12:35   #25853
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Rusland zal de Donbas en de Krim behouden en het wordt voor Oekraïne een onmogelijk ze zaak om alles terug te veroveren.
Zelensky zal daarom moeten kiezen tussen Real politiek of nog jaren oorlog blijven voeren.
Interessant te merken hoe in de westerse media, en als gevolg daarvan ook op dit forum, het discours aan het veranderen is van een totale overwinning door Oekraïne naar het accepteren van een situatie waar De Krim en Donbass niet meer Oekraïns grondgebied zullen zijn. Een situatie die men ook had kunnen bereiken zonder mensenlevens te verspillen. Maar ja...het ging er om Rusland te verzwakken eerder dan dat Oekraïne zou 'winnen'. We kunnen ook merken hoe het westers stilaan Zelensky onder de bus aan het gooien is. Bij een 'overwinning' zouden we natuurlijk de VS dienen te bedanken. Bij verlies echter wordt de schuld op de Oekraïners gestoken die te corrupt, niet goed gemotiveerdog te ongeorganiseerd zouden zijn. Vergeten wordt dan snel even dat het het westen is (bezoek Boris Johnson aan Zelensky na akkoorden in Ankara) die Oekraïne ertoe aanzetten de akkoorden op te blazen en te gaan voor een totale overwinning.

Laatst gewijzigd door Bach : 13 juni 2022 om 12:36.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 12:37   #25854
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet iedereen heeft dezelfde hobby's als U... Ik denk dat ze daar eens hartelijk om lachen, "Hollanders"...
Oud 13 juni 2022, 12:41   #25855
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Interessant te merken hoe in de westerse media, en als gevolg daarvan ook op dit forum, het discours aan het veranderen is van een totale overwinning door Oekraïne naar het accepteren van een situatie waar De Krim en Donbass niet meer Oekraïns grondgebied zullen zijn. Een situatie die men ook had kunnen bereiken zonder mensenlevens te verspillen. Maar ja...het ging er om Rusland te verzwakken eerder dan dat Oekraïne zou 'winnen'. We kunnen ook merken hoe het westers stilaan Zelensky onder de bus aan het gooien is. Bij een 'overwinning' zouden we natuurlijk de VS dienen te bedanken. Bij verlies echter wordt de schuld op de Oekraïners gestoken die te corrupt, niet goed gemotiveerdog te ongeorganiseerd zouden zijn. Vergeten wordt dan snel even dat het het westen is (bezoek Boris Johnson aan Zelensky na akkoorden in Ankara) die Oekraïne ertoe aanzetten de akkoorden op te blazen en te gaan voor een totale overwinning.
Ja, inderdaad, als het niet goed gaat zullen ze de Oekraïners de schuld geven, en liefst de oorlog zo lang mogelijk rekken. Dat is goed om Rusland uit te putten. Constructieve voorstellen zoals bvb. een referendum zit er niet in. Na eerst de boel massaal opgestookt te hebben, zullen ze hun handen ervan terug trekken. Net als in het Midden-Oosten.
Oud 13 juni 2022, 12:46   #25856
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht

De verhouding tussen Rusland en Europa/het Westen zal nog jaren verstoord blijven , door de barbaarse oorlog die Poetin is begonnen.
De machtsverhoudingen in de wereld zijn nu zeker ingrijpend veranderd.
China en Rusland zullen zich transformeren tot een hechte alliantie, met goede banden met de rest van de niet-westerse wereld. Ze zullen er alles aan doen om westerse instituties die al lang achterhaald zijn zoals de Wereldbank, of de "Commonwealth", etc. te ondermijnen, en alternatieven voor te stellen.

De oorlog in Oekraïne heeft aan heel de wereld getoond dat het Westen niet almachtig is.
Oud 13 juni 2022, 13:10   #25857
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Herinner je nog dat ik uitgelachen werd toen ik zei dat de Russische troepen enthousiast zouden ontvangen worden door de lokale bevolking in grote streken van wat vroeger Oost-Oekraïne was?
https://www.youtube.com/watch?v=2E0McB_xfUI
Oud 13 juni 2022, 13:17   #25858
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
China en Rusland zullen zich transformeren tot een hechte alliantie, met goede banden met de rest van de niet-westerse wereld. Ze zullen er alles aan doen om westerse instituties die al lang achterhaald zijn zoals de Wereldbank, of de "Commonwealth", etc. te ondermijnen, en alternatieven voor te stellen.

De oorlog in Oekraïne heeft aan heel de wereld getoond dat het Westen niet almachtig is.
De Chinezen slagen er blijkbaar in om onnozele halzen te doen geloven in een gelijkwaardige alliantie.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 13:17   #25859
Yolanda
Schepen

Standaard

Citaat:
Herinner je nog dat ik uitgelachen werd toen ik zei dat de Russische troepen enthousiast zouden ontvangen worden door de lokale bevolking in grote streken van wat vroeger Oost-Oekraïne was?
En hoe moet dit filmpje er precies voor zorgen dat dat uitlachen ophoudt ?
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 13:19   #25860
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Kherson kwam 40 man opdagen op de feestelijkheden van Russia Day.

Je gaat wel voluit voor de status van goedgelovige sul.

Een enthousiaste ontvangst is wat anders dan alles in het rood-wit-blauw schilderen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 13 juni 2022 om 13:21.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be