![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.888
|
![]() Citaat:
__________________
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 20 juni 2022 om 13:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.192
|
![]() Uw vraag zou logisch zijn, mochten scholen leerlingen kunnen weigeren omdat ze te dom zijn. Kan dat nog tegenwoordig?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 20 juni 2022 om 13:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.192
|
![]() Soms. En soms ook niet, zoals Dostojevski, of Camus, bijvoorbeeld.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.009
|
![]() Citaat:
Het gaat natuurlijk niet op om te doen alsof je goed onderwijs geeft, omdat je enkel maar goeie leerlingen binnenlaat he ! Dat is een beetje als een goeie dokter zijn omdat je enkel gezonde patienten toelaat. Nee, kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs dat mensen die misschien niet super begaafd zijn, tot hoge niveaus kan brengen ; het is NIET om heel begaafden uit te selecteren en dan te doen alsof die hun goeie resultaten door uw onderwijs komen. Het gaat er dus niet om om "ambitieuze programma's" aan te bieden aan een select publiek - hoewel dat ook een niche markt kan zijn, waar men beter zijn kind NIET naartoe stuurt als het ginder tegen de muur gaat botsen. Goed onderwijs is onderwijs dat "het beste haalt" uit de aangeboden leerling, zoals een goeie dokter een aangeboden zieke zo goed mogelijk verzorgt. Daarnaast, gezien de kunde van het onderwijs beperkt is, is het uiteraard ook zo dat het onderwijs aangepast moet zijn aan de leerling, en dat zowel te mak, als te ambitieus onderwijs voor een gegeven leerling slecht is. Er moet dus variatie in het aanbod zitten, zoals er variatie zit in de mogelijke behandelingen die een dokter kan toepassen he. En ja, het vinden van het JUISTE aanbod voor een gegeven leerling is een taak die het beste zowel door de onderwijsinstelling als de ouders gevonden wordt, zoals het vinden van de juiste behandeling iets is dat in samenspraak tussen de dokter en de patient gevonden wordt. Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juni 2022 om 13:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.009
|
![]() Citaat:
Dat is zoals zeggen dat Jurassic park de basis zou zijn van de paleontologie. Nee, er zijn sommige elementen uit de paleontologie ingebakken in het verhaaltje dat Jurassic park heet. Maar het is niet uit dat verhaaltje dat je dingen over dino's leert he. Het is andersom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.192
|
![]() Citaat:
Dat werkt niet als de helft niet kan volgen.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.192
|
![]() Citaat:
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.009
|
![]() Citaat:
Tenzij je BETERE METHODEN kan vinden om dat BETER en dus BEGRIJPELIJKER te onderwijzen, en DAAR is een echt verschil in onderwijs-kwaliteit he. Dezelfde stof kan je onderwijzen op een goed begrijpelijke of een moeilijke en onduidelijke manier, he. DAAR zit hem gans de kunst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.009
|
![]() Citaat:
Maar ik had het over "literatuur bestuderen" versus "scheikunde". Literatuur bestuderen is prima, maar men moet niet denken dat men daarmee veel dingen over "de werkelijke wereld" leert, niet meer dan wanneer men voetbal kenner is, of wanneer men een filmcriticus is of grootmeester schaken. In uw vak kunt ge briljant zijn, maar het zijn vakken die met "entertainment" te maken hebben. En dat is belangrijk, want het is een grote markt. Economisch is dat dus een heel belangrijke sector. Maar het is niet iets dat U speciaal veel leert over "de wereld", de "werkelijkheid". Dan is scheikunde daar een beter iets voor, ook al is het ook maar 1 aspectje. Het is tenminste een aspectje van de werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.192
|
![]() Citaat:
Maar je kan iets leren over de mens, de maatschappij, en moraliteit door Dostojevski of Camus of Genesis 4:1-18 te lezen
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.499
|
![]() Citaat:
Wij zijn in elk geval één van de weinige landen met zo een grote vrijheid op vlak van onderwijsinhoud. Samen met Nederland zijn we het enige land met een zo straffe grondwettelijke verankering van de onderwijsvrijheid. In andere staten bepaalt de overheid zonder meer het curriculum. Vaak is dat een "national curriculum". Dat zijn daarom geen dictaturen. Integendeel: de bevolking weet helder en duidelijk wat kinderen op school leren. Het verwijt dat dat eenheidsworst is klopt niet: in die landen die een nationaal curriculum hebben is dat niet het geval vermits er 101 methoden kunnen zijn om tot dat resultaat te komen.
__________________
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.192
|
![]() Citaat:
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() Citaat:
Wat wel gebeurt is dat de school de keuze kan laten tussen het jaar overdoen of overgaan maar dan in een andere richting. Er zijn tal van voorbeelden van leerlingen die door hun ouders in een bepaalde richting worden geduwd, ASO bijvoorbeeld, om uiteindelijk te moeten beseffen dat de leerling beter met z'n handen kan werken. Ondertussen is de leerling schoolmoe, en dat heeft niets met domheid te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.009
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.009
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nu kan ik eventueel wel begrijpen dat men sommige dingen "nutteloze zaken" vindt. Bijvoorbeeld, moest daarin staan dat men ganse poezie bundels vanbuiten moet kennen, dan zou dat inderdaad kunnen aangevochten worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.009
|
![]() Citaat:
De kans is groot dat mocht diegene die vele oefeningen maakt, en er toch niet door komt, dezelfde mentale representatie hebben als die die met 3 oefeningen vertrokken is, het zelf ook gemakkelijker zou hebben. En ja, natuurlijk zijn er kinderen bij wie "er niet veel aan te doen is". Er zijn ook verschillende manieren om woordenschat aan te leren. Ieder zijn methode, en ook daar is de goeie leerkracht die, die snel ziet wat het beste werkt voor een gegeven leerling. Kortom, er zit wel degelijk veel potentieel in de manier om iets aan te brengen en het resultaat dat daarmee bij een specifieke leerling bereikt wordt. Vandaar dat het geen kunst is om dingen te leren aan "goeie leerlingen". Daar moet een leerkracht juist helemaal geen moeite doen, en bewijst dus niks qua kwaliteit van zijn onderwijs. Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juni 2022 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.192
|
![]() Ik zeg niet dat het voor alle vakken kan, maar Dostojevski kan men lezen als een gedachtenexperiment of een falsificatie van moraliteit.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() In het lager onderwijs bestaan er ook eindtermen, neem ik aan.
Wat gebeurt er als een leerkracht oordeelt dat een drietal leerlingen niet kunnen overgaan naar het volgend schooljaar. Dan worden de competenties van de leerkracht in vraag gesteld ook al staat die recht in de schoenen. Die leerlingen gaan over naar het volgend jaar waar de leerkracht een drietal problemen bijkrijgt, en zo gaat dit verder tot het laatste jaar. Het resultaat laat zich zien als ze het secundair binnenstappen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.009
|
![]() Citaat:
Dostojevski heeft vanalles meegemaakt, en dat hij daarover schrijft, vanuit zijn ervaringen, is natuurlijk interessant in de mate dat dat OBSERVATIES zijn. Maar dat is het dan ook. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juni 2022 om 05:53. |
|
![]() |
![]() |