Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2022, 18:30   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard Transgender atletes

De laatste jaren zijn er een aantal transvrouwen doorgebroken in de atletische wereld. De bekendste daarvan is waarschijnlijk Laurel Hubbard, de gewichthefster die zich bij de spelen van 2020-2021 als eerste transgender aller tijden wist te plaatsen voor de Olympische spelen. Haar deelname werd gezien als oneerlijk, ze was veel te sterk voor de concurrentie, toch ging zij zonder medaille naar huis. Ze stond ook "slechts" zevende op de wereldranglijst op dat moment. Wat dat betreft doet het hele verhaal ook wel een klein beetje denken aan Oscar Pistorius, de beenloze "blade runner" waarvan al werd geroepen dat hij mogelijk gediskwalificeerd zou moeten worden op de olympische spelen vanwege een oneerlijk voordeel, ondanks dat hij daarvoor of sindsdien zich zelfs nooit geplaatst had voor de spelen voor mensen met benen.

De doorgebroken transvrouwen zijn veelal duidelijk getalenteerde sportsters die ook voor hun transitie al serieus presteerden. Toch zijn er een aantal zaken die opvallen, zoals dat een aantal van hen op een verrassend hoge leeftijd nog succes bereiken. Laurel was bijvoorbeeld 43 toen zij deelnam aan de spelen. Niet de oudste deelnemer/ster, zelfs niet als je sporten als paardrijden, schieten en tafeltennis weglaat, maar zeker wat aan de rijpe kant. Goed vergelijkend onderzoek is echter moeilijk, door de kleine aantallen atletes waar het over gaat. Vanuit het oogpunt van de trans-deelneemsters zelf kan het bijna niet anders dan eerlijk lijken. Zij voelen zich tenslotte fysiek een stuk minder sterk sinds hun transitie. Maar zijn ze ook echt evenveel minder sterk als andere vrouwen? In veel gevallen zullen ze in ieder geval vrij groot zijn. Ook zijn er mensen die het verschil (deels) op ervaring gooien: als je in de meer geprofessionaliseerde mannencompetitie getraind en gestreden hebt en je nog herinnert wat je in het lichaam van een jongeman voor elkaar kon krijgen zou je sterker in je schoenen staan.

De afgelopen week kwamen zowel de internationale wielerunie als de wereldwijde zwembond met nieuwe regels die hun vrouwencompetities eerlijker moeten maken. Opvallend is dat de nieuwe regels sterk van elkaar verschillen. Bij de wielrenners moet je als transvrouw nu laten zien dat je al twee jaar lang onder een maximum testosteron niveau zit. Dit was eerst één jaar. Dit testosteronplafond is bovendien twee keer zo laag geworden als het was, en ligt nu volgens de bond op een realistisch maximum voor cisvrouwen (dat is dus: in het lichaam van een vrouw geboren vrouwen). Bij de zwembond mag je als transvrouw enkel meedoen als je al voor je twaalfde verjaardag volledig klaar bent met je transitie, een zeldzaamheid. De bond zegt wel aan een "open klasse" te werken waarin transvrouwen wel welkom zijn. (Een beetje een rare naam misschien wel, er even vanuit gaande dat mannen in deze open klasse niet welkom zijn.)

Nou is zwemmen natuurlijk meer een krachtsport dan fietsen, als we naar de torso's van de mannelijke deelnemers kijken, maar het grote verschil in deze nieuwe reglementen blijft opvallend. De fietsregels zijn bijna een finetuning van de huidige regelset, de zwemmers plegen een radicale ingreep. De zwembond lijkt met haar strengere regels in ieder geval een heftigere reactie op te wekken en meer nieuwsartikelen te genereren.

Wat denken jullie? Wie zit er dichterbij het punt waar de meeste sporten uiteindelijk op uit gaan komen?

Ik had dit topic bijna niet op het forum geplaatst, omdat wij hier nog weleens... heftige discussies kunnen hebben, laten we het zo zeggen. Ik wil iedereen graag vragen niet op de man of vrouw te spelen en de sportsters als mensen in hun waarde te laten, ook als je een sterke mening hebt over hun carrière in de sport.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 20 juni 2022 om 18:31.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 18:37   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Het is niet leuk voor transgenders, maar volgens mij moet men hen niet toelaten in de vrouwencompetities. Anders schaft men beter de vrouwencompetities af.

Ik deel hier volkomen wat Hans Vendeweghe hierover schrijft:

https://www.demorgen.be/meningen/als...nmin~b0f6d3e1/

Citaat:
Alle begrip voor het ongetwijfeld politiek correcte standpunt van de genderneutraliteit en als (sport)man zou ik mij niet aangesproken mogen voelen. De feminist in mij wil de (sport)vrouwen toch waarschuwen voor de gevolgen, want vreemd genoeg zien vooral vrouwen genderneutraliteit als deel van de strijd tegen de blanke man van middelbare leeftijd, die eeuwenlang alles voor hen heeft beslist.

Ze dwalen. Als we straks vrijelijk ons geslacht mogen bepalen, is het afgelopen met de vrouwensport. Dan bestaat alleen nog mensensport en winnen de vrouwen geen platte prijs meer. En transgenders evenmin. Bij nader inzien is een eengemaakte categorie mensensport misschien toch zo geen slecht idee want dan wordt equal play, equal pay gewoon no play, no pay en zijn we van die discussie ook verlost.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 18:50   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Transgenders zouden niet mogen deelnemen in de competities. Het is oneerlijke concurrentie.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 20:11   #4
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.225
Standaard

Ook al in de wokeness draad gepost.
https://www.youtube.com/watch?v=cZ9YAFYIBOU
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 20 juni 2022 om 20:11.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 20:25   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Kunnen het simpel oplossen, transgenders in een eigen multigeslachtelijke competitie laten deelnemen.

Doen we toch ook voor paralympiërs nietwaar?.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 22:34   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is niet leuk voor transgenders, maar volgens mij moet men hen niet toelaten in de vrouwencompetities. Anders schaft men beter de vrouwencompetities af.

Ik deel hier volkomen wat Hans Vendeweghe hierover schrijft:

https://www.demorgen.be/meningen/als...nmin~b0f6d3e1/
Inderdaad, als ze dan toch allemaal gelijk zijn, geen vrouwencompetitie meer, maar 1 comptitie, ...

(maar dat gaan ze natuurlijk niet zien zitten... )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 22:36   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kunnen het simpel oplossen, transgenders in een eigen multigeslachtelijke competitie laten deelnemen.

Doen we toch ook voor paralympiërs nietwaar?.
The LGBTQXYZ -+*&^%$ lympics ... (mag dat dan nog met 5 ringen en zo, ... of zou dat ook ... ?

speerwerpen voor necrofielen en kunstschaatsen voor transsexulen met en zonder floshke... man man man.... euh ,.. trans, trans trans ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 22:49   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
The LGBTQXYZ -+*&^%$ lympics ... (mag dat dan nog met 5 ringen en zo, ... of zou dat ook ... ?

speerwerpen voor necrofielen en kunstschaatsen voor transsexulen met en zonder floshke... man man man.... euh ,.. trans, trans trans ?
Het is een luxe-probleem. U en ik kunnen en willen er een paar minuten per dag aan spenderen, aan deze onzin.

Ondertussen is arme 14 jarige Somalische Axlam dagelijks 12 km aan't wandelen met een 18L waterkruik op haar ondervoede hoofdje.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 23:07   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is een luxe-probleem. U en ik kunnen en willen er een paar minuten per dag aan spenderen, aan deze onzin.

Ondertussen is arme 14 jarige Somalische Axlam dagelijks 12 km aan't wandelen met een 18L waterkruik op haar ondervoede hoofdje.
Dat is het hem juist he, dat er debielen zijn die hun met dit soort shit bezig houden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 23:12   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is het hem juist he, dat er debielen zijn die hun met dit soort shit bezig houden.
Het wordt wel duidelijk als het echt moeilijk word.
Denkt men nu echt dat die arme Axlam gaat neuten als een Great Greta als haar bordje griesmeel opgewarmd wordt boven een houtvuurtje? Of dat ze in afschuw dat kommetje weg gaat slingeren als er wat stukjes ei in te zien zijn...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 23:14   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het wordt wel duidelijk als het echt moeilijk word.
Denkt men nu echt dat die arme Axlam gaat neuten als een Great Greta als haar bordje griesmeel opgewarmd wordt boven een houtvuurtje? Of dat ze in afschuw dat kommetje weg gaat slingeren als er wat stukjes ei in te zien zijn...
nee leren om zo rap mogelijk nen aap uit den boom te meppen voor de extra proteinen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 23:20   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
nee leren om zo rap mogelijk nen aap uit den boom te meppen voor de extra proteinen.
Ik vrees dat ze snel genoeg zal leren extra proteïnen op te nemen uit pa, ooms, broers enzoverder. Maar dat apenmeppen voor eten niet aan haar besteed is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 19:03   #13
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.835
Standaard

Ik denk (vrees) dat uitsluiting uit verschillende sportieve competities zo'n beetje de prijs is die transgenderatleten voor hun transitie moeten betalen.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 19:20   #14
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

"Bij de wielrenners moet je als transvrouw nu laten zien dat je al twee jaar lang onder een maximum testosteron niveau zit. " Mannen en vrouwensport wordt alzo vervangen door laag en hoog testosteron niveau sport. Dit houdt geen rekening met de andere fysieke voordelen die zich vrouw achtende mannen hebben.

Een transitie voor je twaalfde jaar is een potentieel enorme wantoestanden creërend gegeven, waarbin bv kinderen gepushed kunnen worden tot transitie in een strijd om olympische medailles. Transities van prepubers is zelf misschien iets dat eens serieus onderzocht moet worden vanuit ethisch, medisch, psychologisch perspectief. Kan het niet juist ontwikkelingsstoornissen in de hand werken?

Een open categorie is een oplossing. Maar dan ook echt open zonder uitsluiting van geslachten of waarom niet ook 'doping' of mechanische ondersteuning. Kan zoiets niet geïncorporeerd worden in de Paralympics eigenlijk? We dienen die sporters toch niet als 'gehandicapt' te zien, als minderwaardig. Het kan zich ontwikkelen tot iets vooruitstrevends. Nu ja...voor dat je het weet doen er enkel nog robotten mee. Regels zullen nodig blijven denk ik.

Ik vrees dat 'transgender vrouwen' (biologische mannen dus) een echt open categorie niet willen omdat ze er hun overwinningskansen in verminderd zien, maar het is wel eerlijker dan biologische mannen in vrouwensport.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 juni 2022 om 19:27.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 19:29   #15
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ik denk (vrees) dat uitsluiting uit verschillende sportieve competities zo'n beetje de prijs is die transgenderatleten voor hun transitie moeten betalen.
Er hoeft van uitsluiting geen sprake te zijn indien men het recht behoud te competeren in de categorie van het biologisch geslacht.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 juni 2022 om 19:29.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 20:14   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er hoeft van uitsluiting geen sprake te zijn indien men het recht behoud te competeren in de categorie van het biologisch geslacht.
Als je met biologisch geslacht het geslacht bij geboorte bedoelt dan ben ik het met je eens.
Een man die zich tot vrouw laat transformeren, deelneemt binnen een vrouwencompetitie, en wint, vind ik een loser.
Ik geloof ook niet dat er momenteel een draagvlak is voor dergelijke situaties.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 13:49   #17
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

XY = meedoen bij de venten. XX = meedoen bij de vrouwen. Moeilijker dan dit moeten we het toch niet maken. Als een vent zijn piet eraf wil of als een vrouw een piet wil, dan is dat allemaal goed en wel, maar biologisch gezien blijf je natuurlijk man of vrouw.

Uiteraard moeten de regels omtrent doping ook gevolgd worden. Vrouwen die vent worden en daarom veel hormonen slikken vallen uiteraard af om deel te nemen aan een competitie.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 15:20   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
XY = meedoen bij de venten. XX = meedoen bij de vrouwen. Moeilijker dan dit moeten we het toch niet maken. Als een vent zijn piet eraf wil of als een vrouw een piet wil, dan is dat allemaal goed en wel, maar biologisch gezien blijf je natuurlijk man of vrouw.

Uiteraard moeten de regels omtrent doping ook gevolgd worden. Vrouwen die vent worden en daarom veel hormonen slikken vallen uiteraard af om deel te nemen aan een competitie.
Misschien kan die piet bij het sturen onder water wel een voordeel zijn. Ik stel ook voor om het XX zwemmen in cup classes onder te verdelen... meer buyancy of drag.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 18:32   #19
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Ik weiger een transvrouw als "zij" aan te spreken. Zij is bij mij iemand met een XX chromosoom, en hij heeft een XY chromosoom.

Er zijn tevens tal van belangrijke anatomische verschillen tussen mannen en vrouwen, waarbij de testosteronwaarden in de sport de belangrijksten zijn. Transvrouwen hebben daardoor een vreselijk oneerlijk voordeel.

Het behoeft niet eens discussie dat transgenders in de sport alles vervalsen. Natuurlijk mogen ze niet meedoen. Het kan enkel doordat losgeslagen woke activisten steen en been klagen over discriminatie. Dezelfde politieke correctheid die maakte dat Oekraïne Eurosong won. Uit medelijden.

Theoretisch gezien is het volledig correct om een transvrouw (Peter De Sutter) een biological male te noemen. Verwijzend naar het XY chromosoom. Het is al zo ver gekomen dat mensen voor het stellen van een wetenschappelijk feit, in de gevangenis kunnen belanden.

Dat is hoe erg het gesteld is met onze cultuur.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 22 juni 2022 om 18:34.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 22:13   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik weiger een transvrouw als "zij" aan te spreken. Zij is bij mij iemand met een XX chromosoom, en hij heeft een XY chromosoom.

Er zijn tevens tal van belangrijke anatomische verschillen tussen mannen en vrouwen, waarbij de testosteronwaarden in de sport de belangrijksten zijn. Transvrouwen hebben daardoor een vreselijk oneerlijk voordeel.

Het behoeft niet eens discussie dat transgenders in de sport alles vervalsen. Natuurlijk mogen ze niet meedoen. Het kan enkel doordat losgeslagen woke activisten steen en been klagen over discriminatie. Dezelfde politieke correctheid die maakte dat Oekraïne Eurosong won. Uit medelijden.

Theoretisch gezien is het volledig correct om een transvrouw (Peter De Sutter) een biological male te noemen. Verwijzend naar het XY chromosoom. Het is al zo ver gekomen dat mensen voor het stellen van een wetenschappelijk feit, in de gevangenis kunnen belanden.

Dat is hoe erg het gesteld is met onze cultuur.
De Engelsen hebben daar een goede oplossing voor nochtans ook niet PC , gewoon it

He, She, It
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be