![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() De werkelijkheid is dat de mg met 400 km range op 130 km leeg is en dat nog veel erger zal worden door degradatie.
Volgend jaar zal hij om de 80 km al moeten tanken en daarna om de 50 om te eindigen op een km of 5.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.572
|
![]() Klopt, goed opgemerkt, maar wel de onzuinigste Taycan de Cross Turismo 4.
Een zuinigere Taycan (RWD) zal zowat de tijd van model 3 LR halen, mss zelfs beter. Die vette Cross Turismo staat toch nog als derde, dankzij zijn zeer snel laden: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 19:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.572
|
![]() Citaat:
![]() A. ~ - 8% na 165.000 km Citaat:
B. ~ - 13% na 320.000 km, er zullen maar héél weinige model 3 zijn die zoveel kms afgelegd hebben. Citaat:
Als je dan na pakweg 350.000 tot 400.000 km 15% kwijt bent heb je nog altijd +6 % meer dan een standaard range. ![]() even voorrekenen, willekeurig Standaard Range: 60 kWh (+25% = 75 kWh) Long Range: 75 kWh (- 15% na xxxk kms = 63,75 kWh) 60 kWh + 6% = 63,6 kWh. Check. Mambo, slaapwel. Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 20:23. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.520
|
![]() Citaat:
Zij vinden alvast dat ze beter zijn met wat anders. Goed om weten, op de Franse autosnelwegen mag je 130 km/uur en de meeste wagens hun teller staat hier nog 10 km/uur boven. Aan een 'zuinige' 100 km/uur lijkt het alsof je stil staat. Een Belg met zijn 36 jaar oud Renault 'je 5 knalt je daar aan 40 km/uur sneller voorbij. ![]() Een 'full E' aan de gedogen 135 km/uur? Hoe ver geraakt die? https://www.leboncoin.fr/recherche?c...date=2021-2022
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() We kunnen voorlopig stellen dat de levensduur van een EV-batterij dus zeker acht jaar bedraagt. Aangezien de batterij van een elektrische auto de grootste hap uit het budget neemt, zijn de kosten voor het vervangen van de accu van een elektrische auto niet te rechtvaardigen.
https://www.bebat.be › blog › leven... Wat is de levensduur van de batterij van een elektrische ... Hoe lang gaat batterij EV mee? Onder normale omstandigheden gaat een gemiddelde EV-batterij probleemloos tien jaar en 200.000 kilometer mee alvorens hij te veel capaciteit verliest om nog dagelijks bruikbaar te zijn.30 dec. 2021 https://evtrader.nl › hoe-lang-gaat-d... Hoe lang gaat de batterij van een elektrische auto mee? - EVTrader ----- De trader zegt 10 jaar.... Als trader. Bebat zegt 8 jaar.... Als batterijkenners. Max 200000 km Kost vernieuwing te hoog. Dus snelle waardevermindering auto + batterij en klein km maximum bereik.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 24 juni 2022 om 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 16.886
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.572
|
![]() Citaat:
Tiens ergens in 2023 hebben ze die al klaar? Dat is ~2 jaar eerder als in 2020 aangekondigd, want toen was het binnen de vijf jaar vanaf december 2020: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 23:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Citaat:
Na 6 maanden alle 3 dagen. Na 1 jaar alle 2 dagen. Moet er nog zand zijn? Neen dank u, ik wacht op waterstof plus brandstofcel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.572
|
![]() Citaat:
Die zal dan zonder helaas niet rijden. ![]() Citaat:
Moet je soms water en glycol bijvullen? ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 25 juni 2022 om 18:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Niet rond de pot draaien. Die brandstofcel verkleint het belang van de batterij drastisch. Eigenlijk fungeert ze simpelweg als buffer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.572
|
![]() Toevallig een Porsche Taycan 4S Plus gevonden die in 2020 (in Duitsland) 1000 km voor een test aflegde in 9 uur 12 minuten.
Met een snelladende Porsche (800 V-batterijpack) geen probleem, er moest wel redelijk vlot 130-150 kmh gereden worden waar het mocht. Op de Autobahn nog altijd mogelijk. De Porsche Taycan is niet de zuinigste en haalt volgens WLTP norm maar 464 km rijbereik, maar dat speelt weinig rol als men snel kan laden (>200 kW, zie laadcurve), bruikbare ~83 kWh accupack (bruto ~93 kWh): https://ev-database.nl/auto/1238/Porsche-Taycan-4S-Plus Verbruik tijdens die 1000 km zowat 25 kWh/100 km of equivalent 2,5 liter/100 km. Kleine anekdote na het doorscrollen van de video: Er reed - direct erachter - een even krachtige Audi A6 RS mee voor het verbruik eens te vergelijken die kwam op ~10,1 liter of een 4 maal slechtere energie-efficiëntie. Citaat:
Er zijn alvast nog snellere tijden te vinden op het web, ik weet dat 170 kmu en wat meer kortere laadstops met een zuinige EV significant sneller is dan deze 108 kmu gemiddelde snelheid, 116 kmu is al gehaald of 2781 km in 24 uur: https://www.youtube.com/watch?v=R-2Yj-uVeB0 en dat 3 jaar geleden met een model 3 (toen nog zonder warmtepomp) Hier nog de laadcurve aan een 300 kW (blauw) /175 kW laadpunt (geel), in het filmpje geladen bij Ionity-palen langs de Autobahn. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2022 om 15:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() 25 kwh komt redelijk overeen met 10 liter bij het betalen.
Trouwens een audi die 10 liter op de snelweg verbruikt daar schort iets aan. Uiteraard mag je niet verwachten van 4 liter met meer dan 500 pk dat deze zuinig zijn. Ik vraag me af waarom er niet meteen een detomaso pantera achter reed om te kijken wie het minste verbruikte. Of een leopard tank.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 26 juni 2022 om 15:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.572
|
![]() Citaat:
Hier kijken: https://youtu.be/Et8IRJn5OxU?t=318 Wil jij echt een audi 1,6 tdi dieseltje met een Porsche Taycan 4S Plus (476 PK) vergelijken? ![]() Die Audi RS6 zal zowat 600 PK hebben, dus geen slecht vergelijk. Citaat:
Zelfs de slechtste EV zal ~3 maal energie-efficiënter zijn dan die zuipwagens. Citaat:
Ionity zal zeker een pak minder vragen bij een Porsche met Ionity-laadpas. Kan men opzoeken. Een half jaar geleden betaalde een Porsche 0,33 €/kWh bij Ionity ( bron ), zal nu wel duurder zijn. Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2022 om 15:52. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Je zou een Porsche bv kunnen vergelijken met een andere porsche.
Een 911 haalt 6,5 liter en een taycan gemakkelijk 30 kwh
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 26 juni 2022 om 15:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een deftige elektrische motor haalt 90% efficiëntie (de rest is warmte). Een verbrandings of ontploffingsmotor voert op zijn minst 60% van de energie af als warmte, en die recupereren in een mobiele toepassing is geen bruikbare optie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.572
|
![]() Citaat:
Dan moet je eigenlijk een Panamera met 500 PK nemen, een 911 is geen echte vierzitter of vijfdeurs hé zoals een Taycan. ff de afmetingen tonen... wie weet ben je vergeten hoe een 911 eruitziet. ![]() ![]() ![]() ![]() Probeer nog eens... Citaat:
We kunnen ook spritmonitor.de nemen om te vergelijken. ![]() Of weet je wat we nemen gewoon ADAC want die testen in de praktijk, en ook op de Autobahn. Ai ai mambo, meetcijfers ADAC van alles ook van de koffer... https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...orsche-taycan/ ADAC Messwerte (Auszug) Taycan 4S Performance Plus | 911 Carrera S zum Vergleich Überholvorgang 60-100 km/h 2,3 s | 2,0 s Bremsweg aus 100 km/h 35,9 m | 30,9 m Wendekreis 10,9 m | 10,9 m Verbrauch / CO2-Ausstoß ADAC Ecotest 23,6 kWh/100 km, 130 g CO2/km (well-to-wheel)| 10,0 l Super/100 km, 275 g CO2/km (Well-to-wheel) Bewertung ADAC Ecotest (max. 5 Sterne) **** | ** Reichweite 400 km | 640 km Innengeräusch bei 130 km/h 66,4 dB (A) | 72,8 dB (A) Leergewicht / Zuladung 2322 / 558 kg | 1575 / 410 kg Kofferraumvolumen normal / geklappt / dachhoch 330 / 655 / - | 135 /- /- l Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2022 om 16:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.572
|
![]() vervolg Bjorn Nyland testte de Taycan 4S eens in de zomer bij 120 kmu, 20,3 kWh/100 km. En ook bij 90 kmu: 15 kWh/100 km. Dit waren wel optimale temperaturen.
Het zal alvast geen samenzwering zijn van een Noor en ADAC. ![]() Citaat:
Als ADAC al 5 sterren geeft aan de Taycan en maar 2 sterren aan de 911... En ook een heel vette Panamera moet het afleggen tegen een vette Taycan, op alle gebied, ook prijs, en ook op circuit: https://www.autoreview.nl/autotests/...rsche-beter-is Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2022 om 16:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Waarom niet vergelijken met een diesel?
Een zuinige EV vergelijken met een benzine-auto slurper lijkt me expres misleidend. Neem de snelste diesel. BMW 750d xDrive Vermogen: 400 pk 0-100 km/u: in 4,6 seconden Topsnelheid: 250 km/u Het toonbeeld van overdaad. Kost iets meer dan een klein huis. De 3,0-liter überdiesel van BMW heeft maar liefst vier turbo's. Precies genoeg om zichzelf de snelste diesel te noemen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |