Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juni 2022, 14:29   #26841
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Belgische vrijwilliger bij het Oekraiense leger doe5 zn verhaal:
Eh, ja, en ? Toch een heel normaal relaas ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 14:33   #26842
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Belgische vrijwilliger bij het Oekraiense leger doe5 zn verhaal:
Vlak voor de grens werden we tegengehouden door de Poolse politie, die een wegversperring had opgezet. We moesten de autosnelweg verlaten en verder rijden naar een hotel, ergens te midden van de Poolse velden: dat was een ontmoetingsplek voor strijders die van overal ter wereld naar Oekraïne waren afgezakt. Er liepen ook louche figuren rond, en Amerikanen die allerlei tips gaven over waar we naartoe moesten gaan in Oekraïne. Heel vreemd, dacht ik. Ik ben nooit te weten gekomen wie die mannen precies waren.
“Algauw merkten we wel dat de Oekraïners in de groep heel grof deden tegen de buitenlanders. Sommigen hadden ook een tatoeage van een zwarte zon op hun arm, een neonazistisch symbool. Wanneer de leden van de buitenlandse groep een sigaretje stonden te roken, kwamen ze soms treiterig langs en brachten de Hitlergroet.”
De buitenlanders moesten elke dag putten en greppels graven. De putten dienden voor het vuilnis van de goed zestigkoppige militie: iedere dag weer moest er een hele hoop blikjes, plastic en etensresten onder de grond. De Oekraïners zelf zaten erbij en rookten een sigaretje, of belden met hun vrouw in het Westen. Het was intussen 30 graden Celsius, en in die stikhete zon moest ik elke dag graven.

De basis van Javoriv was het trainingscentrum voor buitenlandse vrijwilligers.
“Ja, en ook daar liepen vreemde figuren rond. Avonturiers, maar ook dubieuze types die een wapen droegen: ze pronkten ermee, filmden zichzelf en deelden de video’s op Instagram. Er waren jongens die een lichte verstandelijke beperking leken te hebben. Heel triest. De commandant was een Oekraïner die een tijdlang in Italië had gewoond en terug naar Lviv was verhuisd.”

Hoelang ben je daar geweest?
“Drie dagen. De eerste dag mochten we rusten. De volgende dag gaven ze ons een militair uniform en een rugzak, en kregen we allerlei lessen over het Oekraïense leger.

“De derde dag schrok ik wakker van een ontploffing. We sliepen op stapelbedden, ik lag boven en vloog bijna tegen het plafond. ‘Put your shoes on!’ riep iemand. ‘Snel!’ Het was één grote chaos, ik wist niet wat er gebeurde.

“Plots hoorden we een fluitend geluid en weer volgde een grote ontploffing. ‘Het zijn de Russen,’ opperde iemand. De wapenopslagplaats was getroffen, ik hoorde de kogels knetteren. De ruiten werden uit de barakken geblazen.

“We renden naar de bossen. Telkens als we een fluitend geluid hoorden, moesten we plat op de grond gaan liggen. Later zou blijken dat er vijftien doden gevallen waren, maar wij – de nieuwkomers – mochten die niet zien. Er waren ook tientallen gewonden. Jacques Martin was één van hen. Hij was getroffen door glasscherven en had een gebroken arm. Hij is naar België teruggekeerd.

“De volgende nacht brachten we in de bossen door. Het was nog winter en dus berekoud. Ik voelde dat ik ziek aan het worden was. En ik was niet de enige: de vorige dagen had ik al veel mensen horen hoesten en niezen. ‘Het coronavirus doet de ronde’, zei iemand. Zeker wisten we dat niet, omdat er geen tests waren. Mondmaskers: idem dito. Er waren wel twee containers waarin mensen werden afgezonderd van wie vermoed werd dat ze besmet waren.”

Heb je je lang in de bossen verscholen?
“Het is bij die ene nacht gebleven. Toen ik me de volgende dag zieker voelde, heb ik beslist om terug te keren naar dat hotel aan de Poolse grens. Ik had al mijn spullen verloren en voelde me ellendig. Ik was zo ziek dat ik in bed moest kruipen. Misschien was ik ook besmet, maar zeker weten kon ik dat dus niet.

“Na drie dagen voelde ik me wat beter, en heb ik gebeld naar de Oekraïense ambassade in Ukkel – ik wist niet wat ik anders moest doen. ‘Ik wil graag terugkeren naar Oekraïne’, zei ik. ‘Hoe kan ik dat het best doen?’ Zij hebben dan contact opgenomen met de basis van Javoriv, waar ze intussen de boel aan het opruimen waren. Daar was het antwoord: ‘We kunnen hem niet gebruiken.’ Ze wilden alleen nog nieuwe buitenlanders mét gevechtservaring.”

IN SCENE GEZET
Dat was blijkbaar een nieuwe richtlijn: op zijn website deelde ook de de Oekraïense ambassade eind maart mee dat alleen buitenlandse vrijwilligers met ervaring welkom waren.
“Dat begrijp ik wel – maar ik zat daar al, hè.

“Ik ben erg boos geworden op de mensen van de ambassade. ‘Ik ben helemaal van Antwerpen naar hier gereisd, 1.500 kilometer ver, om jullie te helpen’, beet ik hen toe. ‘En nu zou ik, na drie dagen in een kazerne, al moeten terugkeren?!’

“Ik ben dan maar op eigen houtje naar de oorlog vertrokken, samen met een Zwitser en een Brit. We besloten om de trein naar Kiev te nemen. Ik had in Het Laatste Nieuws gelezen over Vlad Polyanskiy, een Oekraïner die in België was opgegroeid en intussen in Kiev woonde. Ik stuurde hem een berichtje via sociale media. ‘Ik ken een bataljon waar ook buitenlandse vrijwilligers een opleiding kunnen krijgen’, antwoordde hij. Samen met de Zwitser ben ik naar dat bataljon getrokken. De Brit was al niet meer bij ons.

“De Zwitser werd niet toegelaten: hij blokkeerde telkens als hij veel mensen om zich heen had, en is naar huis teruggekeerd. Ik mocht wel blijven.

“Uiteindelijk heb ik een soort van militaire training gekregen van Britse en Amerikaanse ex-militairen: hoe we een ruimte moesten doorzoeken, hoe we moesten patrouilleren, hoe we moesten reageren als de vijand plots voor ons stond. Maar om nu te zeggen dat ik daar veel van heb opgestoken? Nee.”

Op YouTube circuleert een filmpje van jullie training: jullie zien er vrij professioneel uit, met kalasjnikovs in de aanslag.
“Dat was allemaal geënsceneerd. In werkelijkheid waren er vaak situaties waarin we op de grond moesten gaan liggen en de opleider riep: ‘En, wat moeten jullie nu doen?’ Waarop niemand een kik gaf, natuurlijk, want niemand wist het. Eigenlijk was die opleiding een lachertje.”


In welke groep zat je?
“Het Bratstvobataljon onder leiding van Dmytro Korchynsky, een orthodoxe christen. Hij is ook een extreemrechtse figuur, maar daar hadden wij geen idee van.”

Korchynsky heeft een kwalijke reputatie. Hij noemt zijn groepering ‘de christelijke taliban’ en heeft al opgeroepen tot ‘een heilige oorlog van christenen’.
“Ook dat wisten wij niet. Toen ik later zijn naam opzocht, moest ik even slikken.

“Algauw merkten we wel dat de Oekraïners in de groep heel grof deden tegen de buitenlanders. Sommigen hadden ook een tatoeage van een zwarte zon op hun arm, een neonazistisch symbool. Wanneer de leden van de buitenlandse groep een sigaretje stonden te roken, kwamen ze soms treiterig langs en brachten de Hitlergroet.”

Waren er nog Belgen in de groep van Korchynsky?
“Ja, twee. We waren met ongeveer tien man, de anderen waren Amerikanen, Britten en Fransen.




Ben je lang in Kiev gebleven?
“Vijf weken. De Oekraïense milities beloofden ons iedere dag: ‘Jullie zullen naar het front vertrekken.’ Pas na vijf weken reisden we af naar Barvinkove, nabij Kharkiv. In de verte hoorden we af en toe raketinslagen.

“Ze installeerden ons in een huis, waar we moesten wachten. Waarop, dat was niet helemaal duidelijk. We zaten op 7 kilometer van het front en wilden nu écht met wapens aan de slag. De ene na de andere buitenlander vertrok. Toen ik er genoeg van had, vertrok ik op mijn beurt. Naar een andere groep, aan de andere kant van Barvinkove. Maar daar was de situatie niet veel beter. De buitenlanders moesten elke dag putten en greppels graven. De putten dienden voor het vuilnis van de goed zestigkoppige militie: iedere dag weer moest er een hele hoop blikjes, plastic en etensresten onder de grond. De Oekraïners zelf zaten erbij en rookten een sigaretje, of belden met hun vrouw in het Westen. Het was intussen 30 graden Celsius, en in die stikhete zon moest ik elke dag graven.

“(toont de binnenkant van zijn hand met genezende blaren) Hier, kijk: mijn handen hebben gewoon opengelegen. Een Canadees die wat Oekraïens sprak, had de Oekraïners tegen elkaar horen zeggen: ‘Laat hen maar graven, dan hoeven wij dat niet meer te doen.’”

De greppels dienden wellicht wél voor militaire doeleinden.
“Dat vertelde de commandant me, ja: ‘Voor wanneer de Russen naderen.’ Maar ik moest wel spitten in keiharde grond met dikke stenen. En soms waren ze bijzonder brutaal. Op een dag zei de commandant tegen mij en nog een andere jongen, terwijl we even aan het rusten waren: ‘Opstaan! Graven!’ Hij liet ons voor zich uit lopen terwijl hij zijn kalasjnikov uitdagend liep te laden. Het was verschrikkelijk eng.

“Eén keer wilden ze me zelfs een mijnenveld insturen. Er hing een bordje met een doodskop en het Oekraïense woord voor ‘mijnen’ – ik kon het lezen dankzij Google Translate. Toen heb ik geprotesteerd. ‘Als ik hier een been verlies of doodga, hoe zullen jullie dat dan uitleggen aan België?!’ riep ik tegen de commandant.”
Je hebt een lange mail gestuurd naar premier Alexander De Croo om je beklag te doen over de situatie in Oekraïne.
“Ik wilde vooral duidelijk maken dat de chaos enorm is in Oekraïne. Ze roepen buitenlanders op om naar daar te gaan, maar er is geen organisatie, niets. Iedereen doet maar wat.

“Ik wilde Alexander De Croo ook om hulp vragen omdat Chris De Bast al een tijd vermist is. Chris is een jongen die ik in Javoriv heb leren kennen. Na de Russische raketaanval vertrok hij naar de Poolse grens. ‘De batterij van mijn telefoon is bijna leeg’, zei hij. ‘Ik zal hem afzetten en in Polen weer aanzetten om jullie te bellen.’ Maar hij heeft niet meer gebeld. Op zijn Belgische nummer is hij niet bereikbaar en zijn Oekraïense nummer bestaat niet meer. We weten niet of hij nog leeft.

“Ik heb nooit antwoord gekregen van de premier.”

https://www.demorgen.be/nieuws/ieder...zijn~b3e2f654/
2 x letterlijk hetzelfde ! Telkens elders !

Hééél geloofwaardig = 0 !

Dit soort verhaaltjes moeten in de toekomst wel beter afgesproken en gecoördineerd worden willen ze aan geloofwaardigheid winnen.
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016

Laatst gewijzigd door Anselmo : 28 juni 2022 om 14:38.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 14:36   #26843
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
2 x letterlijk hetzelfde ! Telkens elders !

Geloofwaardig = 0 !
Maar bovendien is dat een banaal relaas. Niks bijzonders aan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 14:47   #26844
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Poetin-lovers die iets verzinnen?!?
Hoe kom je erbij ?
Alles wat de olgino-trollen verkondigen is evangelie voor hen en dus de waarheid.
Leer manieren. Spreek met fatsoenlijke woorden.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 14:52   #26845
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Leer manieren. Spreek met fatsoenlijke woorden.

Anders val je binnen met tanks ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 14:59   #26846
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
2 x letterlijk hetzelfde ! Telkens elders !

Hééél geloofwaardig = 0 !

Dit soort verhaaltjes moeten in de toekomst wel beter afgesproken en gecoördineerd worden willen ze aan geloofwaardigheid winnen.
U kunt het gewoon lezen op de site van De Morgen hoor. Tenzij Van Thillo volgens u ook in de zak van Poetin zit?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 15:02   #26847
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar bovendien is dat een banaal relaas. Niks bijzonders aan.
Voor u misschien niet.

Er blijkt wel degelijk uit dat er veel neo-nazi s zitten bij het Oekraiense leger, en dat Amerikanen en Britten er een grote rol spelen. Ook blijkt er uit dat het Oekraiense leger in feite een zootje ongeregeld is met heel veel louche figuren. Ook zegt hij zelf dat de Oekraieners filmpjes in scene zetten om het Westen te misleiden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 15:03   #26848
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Poetin-lovers die iets verzinnen?!?
Hoe kom je erbij ?
Alles wat de olgino-trollen verkondigen is evangelie voor hen en dus de waarheid.
Voor u is alles dat het regime in Kiev verkondigt dan weer het evangelie.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 15:07   #26849
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het afkappen van de kop van Lodewijk XVI was ook "ongrondwettelijk" he, dat krijg je met boos volk. Het volk moet de grondwet niet volgen niewaar.



Dus toch wat Russische cultuur blijkbaar
Maar Lodewijk xVI was wel niet democratisch verkozen he?
Enkele neo-nazi s met fakkels, geweren en molotow cocktails is niet "Het volk".
De pro-Russen deden net hetzelfde in het Oosten van Oekraine, plots waren het volgens het Westen terroristen. De ene zijn vrijheidsstrijder is de ander zn terrorist niet waar?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 15:29   #26850
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
U kunt het gewoon lezen op de site van De Morgen hoor. Tenzij Van Thillo volgens u ook in de zak van Poetin zit?
Ik zou opletten met die krant. Die wordt niet door de staat gecontroleerd en is niet doorspekt met propaganda.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 15:31   #26851
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar Lodewijk xVI was wel niet democratisch verkozen he?
Enkele neo-nazi s met fakkels, geweren en molotow cocktails is niet "Het volk".
De pro-Russen deden net hetzelfde in het Oosten van Oekraine, plots waren het volgens het Westen terroristen. De ene zijn vrijheidsstrijder is de ander zn terrorist niet waar?
De houding van West-Oekraïne zou volgens u enkel die van 'enkele neo-nazi's zijn. Wat de separatisten in het oosten van UA doen, zal volgens u uiteraard worden gesteund door de overgrote meerderheid van het volk.

TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 15:34   #26852
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar Lodewijk xVI was wel niet democratisch verkozen he?
Dat heeft geen belang, het volk was hem beu.

Citaat:
Enkele neo-nazi s met fakkels, geweren en molotow cocktails is niet "Het volk".
Nadien is het volk dan toch wel op straat gekomen om te eisen dat die zo geliefde verkozene terug zou komen neem ik aan ? En om die paar neo-nazi's aan een lantaarnpaal te hangen ?

Citaat:
De pro-Russen deden net hetzelfde in het Oosten van Oekraine, plots waren het volgens het Westen terroristen. De ene zijn vrijheidsstrijder is de ander zn terrorist niet waar?
Men is vrijheidsstrijder als men wint, terrorist als men verliest he

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 juni 2022 om 15:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 15:34   #26853
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Voor u misschien niet.

Er blijkt wel degelijk uit dat er veel neo-nazi s zitten bij het Oekraiense leger, en dat Amerikanen en Britten er een grote rol spelen. Ook blijkt er uit dat het Oekraiense leger in feite een zootje ongeregeld is met heel veel louche figuren. Ook zegt hij zelf dat de Oekraieners filmpjes in scene zetten om het Westen te misleiden.
Ik zou daar nog aan willen toevoegen: Oekraine is niet het Westen, amper nog Europa. Iedereen die er geweest is weet dat wel. Het is vrij Russisch, maar zonder sterk gezag, meer chaos, meer armoede, en meer criminaliteit.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 15:35   #26854
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik zou daar nog aan willen toevoegen: Oekraine is niet het Westen, amper nog Europa. Iedereen die er geweest is weet dat wel. Het is vrij Russisch, maar zonder sterk gezag, meer chaos, meer armoede, en meer criminaliteit.
Dus toch meer westers niewaar

Het punt dat er niet door wil geraken is dat de Oekrainers dat zelf te bepalen hebben he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 juni 2022 om 15:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 16:50   #26855
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Oost-Oekraïne behoorde tot de Sovjet-Unie en daarvoor Rusland sinds de 17de eeuw.
dus ...
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 17:03   #26856
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik zou opletten met die krant. Die wordt niet door de staat gecontroleerd en is niet doorspekt met propaganda.
DPG Media is een Belgische mediagroep die ook actief is in Nederland en Denemarken.[1] Het eigenaarschap van DPG is niet duidelijk[2], vermoed wordt dat de groep voornamelijk in handen is van de Belgische familie Van Thillo[2].

https://nl.wikipedia.org/wiki/DPG_Media

Overigens, ik begrijp de zinsnede "het eigenaarschap van DPG is niet duidelijk" niet.

Het is bij WET VERBODEN dat de uiteindelijke begunstigde aandeelhouder van een bedrijf niet gekend is.

https://financien.belgium.be/nl/E-services/Ubo-register
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 28 juni 2022 om 17:04.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 17:04   #26857
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

De Amerika-knuffelaars zien hier blijkbaar niet het gevaar van een USA die Europa als geheel kan gebruiken als slagveld om vervolgens weer de eigen economie op te krikken met een Marshallplan 'tegen bepaalde voorwaarden'. Zulke bedreigingen lijken me reëler dan 'Poetin in Berlijn'. Maar sowieso zullen deze lieden weldra moeten wennen aan het einde van de westerse suprematie, en niet alleen door het verlies in Oekraïne binnen een jaar.
__________________
De waarheid voorop

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 28 juni 2022 om 17:04.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 17:06   #26858
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
De Amerika-knuffelaars zien hier blijkbaar niet het gevaar van een USA die Europa als geheel kan gebruiken als slagveld om vervolgens weer de eigen economie op te krikken met een Marshallplan 'tegen bepaalde voorwaarden'. Zulke bedreigingen lijken me reëler dan 'Poetin in Berlijn'. Maar sowieso zullen deze lieden weldra moeten wennen aan het einde van de westerse suprematie.
De oorlog is al voorbij. Er is zelfs geen gemeenschappelijk slagveld meer. Er is géén diplomatie meer. Waar de Rus stopt, zal een nieuw gordijn komen. Van welke materiaal dat weet ik niet.
Ik weet ook niet aan welke kant van het gordijn ik me in de toekomst wil bevinden.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 17:12   #26859
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Koloniseren betekent je eigen bevolking opdringen in gebieden die je veroverd hebt. De gebieden die tot nu toe in handen van de Russen zijn zijn allemaal Russischtalig, en dit reeds eeuwen.
De expansie van het vorstendom Moskou beperkte zich aanvankelijk tot de overige Russische kleinstaatjes in de wijde omgeving, maar vanaf pakweg 1478 werden ook (grote) niet-Russische gebieden ingepalmd, en het imperialisme & kolonialisme van de tsaren zorgde voor het opdringen van betekenisvolle aantallen Russen in Oekraïne, Siberië, de vlakten aan de Kaspische Zee, de Krim, de Baltische landen, de Kaukasus, ...


Waarom precies vindt u dit imperialisme & kolonialisme blijkbaar 'eigenlijk geen probleem', terwijl u anderzijds zo véél - doorgaans terechte - kritiek weet te brengen op het imperialisme & kolonialisme van de andere Europese machten (over Spanje, Portugal en Italië heb ik u nog niet veel zien schrijven, maar die zullen evenmin op veel genade kunnen rekenen, neem ik aan)?

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 17:18   #26860
Vanguard
Provinciaal Statenlid
 
Vanguard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2014
Locatie: in de bunker
Berichten: 791
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat kon de megalomaan in Moskou niet hebben natuurlijk, maar tja, hij is niet heel sympathiek, niewaar.
Voor mij en enorm vele anderen, maar belangrijker, voor het merendeel der Russen is hij één van de grootste staatslieden van de laatste generaties.

Daar kan in Europa of de VS doodgewoon niemand aan tippen.

Heb je gezien op de G7 wat voor kinderlijk onhandig gelul onze westerse "leiders" daar uitkramen aan de lunch tafel zo van "doen we onze kleren uit". "We ontbloten ons borst" etc... mislukte poging om grappig te zijn.

Het was beschamend.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, zoals ik hier al vaak herhaal is het duidelijk dat de inval in Oekraine er een was van "herverovering van het Soviet imperium" en dat gaat tot aan de poorten van Berlijn. Dit was gewoon een blunte veroveringsinval, meer niet. Alle excuses van Russofielen bevrijden, de veiligheid van Moskou en zo waren enkel dat, excuses. [b] We zitten hier met een imperialist die Lebensraum wil, da's al.
Total bullshit.

Oekraiene zou gewoon als wipplank gebruikt worden om Rusland te destabiliseren. De verstrengeling van beide volkeren Oekraiens en Russisch is te groot. Honderden duizenden Oekraieners werken in Rusland.

Dus, als je de Westerse multi culti shit, SJW shit, LGBDTHDHJWKLEIRIWE shit, woke shit, immigranten shit binnenbrengt in Oekraiene, dan zit het binnen de kortste keren ook in Rusland.
Vanguard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be