Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2022, 17:30   #26861
Vanguard
Provinciaal Statenlid

Vanguard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De oorlog is al voorbij. Er is zelfs geen gemeenschappelijk slagveld meer. Er is géén diplomatie meer. Waar de Rus stopt, zal een nieuw gordijn komen. Van welke materiaal dat weet ik niet.
Ik weet ook niet aan welke kant van het gordijn ik me in de toekomst wil bevinden.
Yup.

Ik ben wel pro Rus in dit verhaal maar ik sta nog altijd liever aan onze kant van het gordijn alhoewel onze "regimes" ons paradijs naar de knoppen aan het helpen zijn. Ik pleit gewoon voor goede samenwerking en bondgenootschap met de ruskies. Lange termijn denken. Maar de VS zullen er alles aan doen dat tegen te gaan natuurlijk.

Misschien binnen een jaar of 10 liever aan de andere kant, wanneer het licht uitgaat in het Westen. Amerika zit over haar hoogtepunt en het verval is ingezet. Wij zijn toch maar vazallekes. Wanneer een regime / bestuursmodel implodeert kan het verval soms verschrikkelijk snel gaan.
Vanguard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 17:51   #26862
Vanguard
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik zou daar nog aan willen toevoegen: Oekraine is niet het Westen, amper nog Europa. Iedereen die er geweest is weet dat wel. Het is vrij Russisch, maar zonder sterk gezag, meer chaos, meer armoede, en meer criminaliteit.
Inderdaad.

Zoals hoger al gezegd, de culturen zijn zwaar verstrengeld. Dus wat onze pro UKR forummers haten in de russen zit doodgewoon ook en zelfs meer in de Oekraieners.

Ze zullen het nog wel ondervinden hoe langer de Oekraieners in onze contreien verblijven. Ik durf er geld op zetten.
Oud 28 juni 2022, 17:56   #26863
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanguard Bekijk bericht
Yup.

Ik ben wel pro Rus in dit verhaal maar ik sta nog altijd liever aan onze kant van het gordijn alhoewel onze "regimes" ons paradijs naar de knoppen aan het helpen zijn. Ik pleit gewoon voor goede samenwerking en bondgenootschap met de ruskies. Lange termijn denken. Maar de VS zullen er alles aan doen dat tegen te gaan natuurlijk.

Misschien binnen een jaar of 10 liever aan de andere kant, wanneer het licht uitgaat in het Westen. Amerika zit over haar hoogtepunt en het verval is ingezet. Wij zijn toch maar vazallekes. Wanneer een regime / bestuursmodel implodeert kan het verval soms verschrikkelijk snel gaan.
Eerlijk: dit heb ik in het verleden al vaker gehoord: ten tijde van het Vietnam-débacle, ten tijde van AIDS, ten tijde van de 'crack-epidemie', ten tijde van de Golfoorlogen, ten tijde van de 'dot.com bubble crash', ...

en nu nog maar eens.

Wat is er nu zo fundamenteel anders aan/in de VS dat die uitspraak deze keer zo véél correcter/urgenter maakt?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 18:03   #26864
Vanguard
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We zijn daar zwaar in de fout gegaan door daar het volk niet te extermineren, dat is juist.
Is dat serieus of getrol?

Ik had het al gezien maar niet op gereageerd. Het shockeert mij absoluut niet, maar ik moet lachen dat al die forummers hier die zich beroepen op gebrek aan respect aan mensenrechten bij de Russen en vermeende oorlogsmisdaden gewoon niks zeggen omdat ze jouw anti Poeting standpunt delen.

Dit geheel terzijde.
Oud 28 juni 2022, 18:18   #26865
Yolanda
Schepen

Standaard

Citaat:
Yup.

Je bent Pro Rus, maar je staat nog liever aan deze kant van het gordijn ?

Opportunistje much, no ?

Of toch bewust van Poetin = ?
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 18:19   #26866
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De houding van West-Oekraïne zou volgens u enkel die van 'enkele neo-nazi's zijn. Wat de separatisten in het oosten van UA doen, zal volgens u uiteraard worden gesteund door de overgrote meerderheid van het volk.

Die 'paar neo-nazi's' moeten echt over superkrachten beschikken, dat die erin slagen om de slag om Kiev voor de russen te verhinderen, de slag om Kharkov gewoon te winnen. En standhouden nu de russische Orc' met behulp van 67 jarige gepensioneerde generaals de donbas aan het omploegen zijn met artillerie en tanks uit de oude sovjet stocks omdat het nieuw materiaal op is.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 18:22   #26867
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou daar nog aan willen toevoegen: Oekraine is niet het Westen, amper nog Europa. Iedereen die er geweest is weet dat wel. Het is vrij Russisch, maar zonder sterk gezag, meer chaos, meer armoede, en meer criminaliteit.
Bijna niet te geloven dat een aards paradijs zoals rusland met zijn perfecte democratie zulk zootje wil veroveren ? 35.000 gesneuvelde soldaten en zowat 1/3 van zijn gemechaniseerde brigades verloren voor wat armoedige chaotische criminelen ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 18:26   #26868
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Het Russische leger zegt dat het maandag in Krementsjoek enkel een opslagplaats voor wapens heeft bestookt. De brand in het winkelcentrum is een gevolg van de ontplofte munitie in dat depot, luidt de Russische lezing van de feiten.

“Explosies van de munitie voor westerse wapens hebben een brand veroorzaakt (...) in een winkelcentrum dat niet open was”, zo staat in de verklaring van het Russische leger. De aanval werd uitgevoerd met raketten met “hoge precisie”, zo klinkt het nog.

https://www.demorgen.be/nieuws/duide...tten~b723899c/

Het Oekraiense regime heeft dit niet ontkend.

Dat is al heel wat anders dan "Rusland valt shopping center aan."
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 18:32   #26869
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Bijna niet te geloven dat een aards paradijs zoals rusland met zijn perfecte democratie zulk zootje wil veroveren ? 35.000 gesneuvelde soldaten en zowat 1/3 van zijn gemechaniseerde brigades verloren voor wat armoedige chaotische criminelen ?
Rusland is volgens de BBC hooguit 4000 troepen verloren. Rusland is niet perfect maar beter georganiseerd dan Oekraine, wie beide landen bezocht heeft (niet enkel het centrum van Kiev) weet dit natuurlijk.
Dit zijn Russische gebieden met een Russischtalige bevolking waarin de meerderheid bij Rusland wil horen, een van de redenen is dat Oekraine nooit echt een succes is geworden en een zootje is.
Oud 28 juni 2022, 18:36   #26870
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik had het al gezien maar niet op gereageerd. Het shockeert mij absoluut niet, maar ik moet lachen dat al die forummers hier die zich beroepen op gebrek aan respect aan mensenrechten bij de Russen en vermeende oorlogsmisdaden gewoon niks zeggen omdat ze jouw anti Poeting standpunt delen.

Dit geheel terzijde.
Het zegt gewoon wat de westerse leiders ook effectief denken.
Oud 28 juni 2022, 18:45   #26871
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Eerlijk: dit heb ik in het verleden al vaker gehoord: ten tijde van het Vietnam-débacle, ten tijde van AIDS, ten tijde van de 'crack-epidemie', ten tijde van de Golfoorlogen, ten tijde van de 'dot.com bubble crash', ...

en nu nog maar eens.

Wat is er nu zo fundamenteel anders aan/in de VS dat die uitspraak deze keer zo véél correcter/urgenter maakt?

Wat er nu wel anders is, is dat een groot deel van de wereld zich niets meer aantrekt van de VS. Zelfs buurland Mexico stelt zich niet anti-Russisch op, zelfs de Golfstaten niet! Het Westen is samen met Japan een steeds minder machtig clubje geworden. Grote 7 is bullshit, Brazilie, Rusland, China, Indie, etc. zitten er niet in.
In de jaren 70 en 80 stond de Sovjet-Unie veel geisoleerder dan Rusland nu, ook China trok toen partij voor het Westen en stelde ook veel minder voor.

Men voorspelt ook al vele jaren dat Rusland (en China) zillen ineenstorten.
Oud 28 juni 2022, 18:52   #26872
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die 'paar neo-nazi's' moeten echt over superkrachten beschikken, dat die erin slagen om de slag om Kiev voor de russen te verhinderen, de slag om Kharkov gewoon te winnen. En standhouden nu de russische Orc' met behulp van 67 jarige gepensioneerde generaals de donbas aan het omploegen zijn met artillerie en tanks uit de oude sovjet stocks omdat het nieuw materiaal op is.
Het is een leugen dat het Russische materiaal op is. Dat beweert zelfs de westerse pers niet meer.

Jarenlang zijn die neonazis getraind geweest en bewapend door het Westen..
Daarnaast vechten ze samen met het Oekraiense leger dat ook al jarenlang getraind en bewapend wordt door de VS. Tenslotte werd letterlijk de hele mannelijke bevolking van Oekraine verplicht ingelijfd.
Oud 28 juni 2022, 18:54   #26873
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Zoals hoger al gezegd, de culturen zijn zwaar verstrengeld. Dus wat onze pro UKR forummers haten in de russen zit doodgewoon ook en zelfs meer in de Oekraieners.

Ze zullen het nog wel ondervinden hoe langer de Oekraieners in onze contreien verblijven. Ik durf er geld op zetten.
De westerse vrijwilligers hebben alleszins genoeg gezien en weten hoe laat het is.
Oud 28 juni 2022, 18:59   #26874
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie zal het zeggen he. Het is wel consistent. Hadden wij alle volkeren geextermineerd waar wij "kolonies" hadden, zoals de Amerikanen succesvol gedaan hebben in Noord Amerika, dan zouden wij in een veel comfortabeler positie zitten nu ten aanzien van de wereld resources, en zou er van een ecologisch probleem amper sprake zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 18:59   #26875
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De expansie van het vorstendom Moskou beperkte zich aanvankelijk tot de overige Russische kleinstaatjes in de wijde omgeving, maar vanaf pakweg 1478 werden ook (grote) niet-Russische gebieden ingepalmd, en het imperialisme & kolonialisme van de tsaren zorgde voor het opdringen van betekenisvolle aantallen Russen in Oekraïne, Siberië, de vlakten aan de Kaspische Zee, de Krim, de Baltische landen, de Kaukasus, ...

Waarom precies vindt u dit imperialisme & kolonialisme blijkbaar 'eigenlijk geen probleem', terwijl u anderzijds zo véél - doorgaans terechte - kritiek weet te brengen op het imperialisme & kolonialisme van de andere Europese machten (over Spanje, Portugal en Italië heb ik u nog niet veel zien schrijven, maar die zullen evenmin op veel genade kunnen rekenen, neem ik aan)?

Goed, als je ver genoeg teruggaat in de geschiedenis hebben de Russen uiteraard ook gekoloniseerd. Maar als je zo ver teruggaat hoort Odesa helemaal niet bij Oekraine maar bij Turkije en Lviv bij Polen-Litouwen.
En de hele bevolking van Europese origine van Amerika moet dan terug naar West-Europa. Als je ver genoeg teruggaat moeten de Turken terug naar Centraal-Azie en Turkije afstaan aan de Grieken, en moet Spanje weer een deel van Marokko worden.
Oud 28 juni 2022, 19:01   #26876
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat al die forummers hier die zich beroepen op gebrek aan respect aan mensenrechten bij de Russen en vermeende oorlogsmisdaden
Dat zijn dan ook de twee westerse propaganda elementen die mij totaal niet raken. Ik vind dat mensenrechten heel sterk moeten gelden BINNEN DE GROEP, en daarbuiten onbestaande dienen te zijn. Ik heb ook al gezegd dat het concept van "oorlogsmisdaad" voor mij een contradictorische term is. De bedoeling van een goeie oorlog is de totale uitroeiing van het vijandige volk zou ik denken. Ik ga 1 uitzondering maken: ik ben tegen folteren. Dat is voor sadisten, dat dient tot niks. Ik ben voor een minimum aan menselijk lijden, ZELFS bij "anderen". Maar doden beschouw ik niet als "doen lijden" als het proper gebeurt.
Oud 28 juni 2022, 19:03   #26877
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dus ...

Het gebied hoorde al eeuwen bij Rusland, tot Stalin daar een artificiele grens trok. Of was Stalin een onfeilbaar genie volgens u?
In 1991 werd Oekraine onafhankelijk op voorwaarde dat ze in een supranationaal verband met Rusland zouden blijven. Dat staat zo op papier.

Grenzen zijn veranderlijk dat klopt. Dus waarom zouden grenzen anno 2022 onveranderlijk moeten zijn?
Oud 28 juni 2022, 19:06   #26878
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
De Amerika-knuffelaars zien hier blijkbaar niet het gevaar van een USA die Europa als geheel kan gebruiken als slagveld om vervolgens weer de eigen economie op te krikken met een Marshallplan 'tegen bepaalde voorwaarden'.
Het ware inderdaad destijds veel beter geweest om Hitler bij ons met de rode loper te ontvangen, en nadien Stalin.

Kijk, als Europa een slagveld wordt, zal dat zoals Oekraine zijn: door het invallen van de Russen he. En dan staan we voor de keuze: ons verdedigen, en daar inderdaad hier een slagveld van maken, oftewel plooien en dus een nieuw Tchetchenie aan de Atlantische oceaan worden.

Wat jij eigenlijk zegt is dat de Amerikanen, in tegenstelling tot vorige keer, maar zoals wij nu met Oekraine doen, zich niet zelf helemaal komen opofferen aan de frontlinie, maar ons enkel wat materieel helpen, terwijl we zelf het onderspit zouden delven. Jij wil natuurlijk dat wij direct met onze witte onderbroek zwaaien, en hier onder groot applaus een of andere Tchetcheense marionet aan de macht willen.
Oud 28 juni 2022, 19:06   #26879
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat er nu wel anders is, is dat een groot deel van de wereld zich niets meer aantrekt van de VS. Zelfs buurland Mexico stelt zich niet anti-Russisch op, zelfs de Golfstaten niet! Het Westen is samen met Japan een steeds minder machtig clubje geworden. Grote 7 is bullshit, Brazilie, Rusland, China, Indie, etc. zitten er niet in.
In de jaren 70 en 80 stond de Sovjet-Unie veel geisoleerder dan Rusland nu, ook China trok toen partij voor het Westen en stelde ook veel minder voor.

Men voorspelt ook al vele jaren dat Rusland (en China) zillen ineenstorten.
OK, er valt iets voor te zeggen (behalve dan dat Rusland of Brazilië in de G7 zouden thuishoren, zelfs van Indië ben ik niet zeker).

Zelf ga ik evenwel géén voorspellingen maken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 19:07   #26880
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Maar wij hebben lak aan Oekrainers of Russen. Wat wij willen is dat Poetin zijn plannen om de rest van Europa in te palmen opbergt. En dat is, moeizaam, aan het lukken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be