Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juli 2022, 15:45   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

https://www.hln.be/drive/elektrisch-...paal~a230d9f6/

Elektrisch rijden naar het zuiden: hoelang wordt de file aan de laadpaal?


Citaat:
De komende weken trekken weer honderdduizenden Vlamingen met de auto naar het zuiden. Dan kleuren traditioneel de Europese snelwegen donkerrood vanwege de files. De mobiliteitsorganisaties VAB en Touring vragen aan elektrische rijders om hun vertrek uit te stellen: “zo kan je ‘laadpaalstress’ en lange wachttijden aan de laadstation voorkomen”, klinkt het. Vooral in Zuid-Europese landen is er een tekort aan stations met snellaadpalen.
Job Van Nieuwenhove 03-07-22, 02:24

Vanwege het beperkt aanbod langs Europese snelwegen kunnen tijdens de grote vakantiedrukte lange wachttijden ontstaan aan stations met snellaadpalen: “Wij hebben zelf de test gedaan op een rustig moment en zelfs dan al waren veel laadpalen bezet”, zegt Mich Vergauwen, de woordvoerder van VAB. De kans dat een Nederlander, Fransman of Duitsers jouw plek aan de laadpaal al heeft ingepalmd is groot: “Doorgaans bieden grote laadstations tussen de 6 en 12 laadpalen aan. Als je weet dat een laadbeurt 30 tot 40 minuten duurt, dan is de capaciteit snel opgebruikt. Bij Tesla-laadstations staan vaak veel meer laadpalen, daar zal dit probleem zich dus minder snel stellen”, klinkt het. Tesla heeft sinds kort een deel van zijn laadstations ook opengesteld voor niet-Teslarijders. Laadstations vind je makkelijk via de apps van de grote spelers.

Met een moderne elektrische auto, die vlot 300 kilometer of meer rijdt op een volle batterij, kun je perfect op vakantie. Maar de doorbraak is volgens Touring en VAB nog niet voor deze zomer: 7 op de 10 mensen kiest wél voor de auto om op vakantie te gaan, maar slechts 2 procent van die automobilisten zal dat elektrisch doen. Dat blijkt uit een jaarlijkse rondvraag van Touring bij 2500 leden. Ook bedraagt het elektrische wagenpark in België op dit moment slechts 1 procent van het totale aantal wagens. De echte kentering komt er wellicht vanaf 2026: “Vanaf dat jaar zijn nieuwe bedrijfswagens enkel nog elektrisch”, zegt VAB.

Elektri?*sche wagen rijden minder ver dan een diesel- of benzinewa?*gen en je tankt ze niet snel even vol. Het is dus kwestie van op voorhand goed uit te vlooien waar stations met snellaadpa?*len zich op jouw route bevinden.

Elektrische wagen rijden minder ver dan een diesel- of benzinewagen en je tankt ze niet snel even vol. Het is dus kwestie van op voorhand goed uit te vlooien waar stations met snellaadpalen zich op jouw route bevinden. Vooral wie elektrisch wil rijden naar het zuiden riskeert door te tekort aan laadinfrastructuur de nodige “laadpaalstress” om zijn wagen tijdig te kunnen opladen: “Er moet enorm veel capaciteit bijkomen om massale pieken in de zomer op te vangen, en dat gaat enorme investeringen vragen”, stelt VAB.

Vraag is of die landen hun snelwegen effectief gaan volbouwen met laadinfrastructuur als die eigenlijk maar 2 ?* 3 maanden écht ten volle gebruikt gaat worden. Want er is meer dan enkel een zomerpiek van vakantiegangers nodig om een laadstation rendabel te krijgen: “Een groot laadstation met een 4-tal laadpalen kost al snel een half miljoen euro tot één miljoen euro”, weet Caro de Brauwer van Fastned, dat in België 13 snellaadstations uitbaat. “De laadinfrastructuur in landen zoals Frankrijk, Spanje of Italië hinkt dan ook achterop omdat er te weinig elektrisch gereden wordt”, klinkt het.

Zoek een laadstati?*on wanneer de autonomie onder de 80 ?* 100 kilometer duikt. Voorzie marge zodat je een uitwijkmo?*ge?*lijk?*heid hebt.
VAB en Touring

Maar het tij is aan het keren. Nederland en Duitsland zijn samen al goed voor zowat de helft van alle laadpunten voor elektrische auto’s in de Europese Unie. Dat voorbeeld zullen Zuid-Europese landen volgen nu Europa beslist heeft om vanaf 2035 auto’s met een verbrandingsmotor te bannen. “Dat is de reden waarom Fastned de bouw van 1.000 extra snellaadpalen plant langs belangrijke Europese doorgangswegen, ook in de zuidelijke landen”, zegt De Brauwer. Ze verwacht er in Frankrijk volgend jaar al heel wat laadstations zullen bijkomen: “De Franse overheid heeft een belangrijke drempel weggewerkt door de noodzakelijke gronden vrij te maken en publieke aanbestedingen uit te schrijven”.

Tot slot raden VAB en Touring aan om niet volledig afhankelijk te zijn van de snellaadpalen en de batterij dus niet volledig leeg te rijden: “Zoek een laadstation wanneer de autonomie onder de 80 ?* 100 kilometer duikt. Voorzie marge zodat je een uitwijkmogelijkheid hebt. Als het laadstation niet werkt, kun je nog steeds een volgend station bereiken”, klinkt het.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 17:52   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
https://www.hln.be/drive/elektrisch-...paal~a230d9f6/

Elektrisch rijden naar het zuiden: hoelang wordt de file aan de laadpaal?
Welke file? Welke laadstress?

Citaat:
Bij Tesla-laadstations staan vaak veel meer laadpalen, daar zal dit probleem zich dus minder snel stellen”, klinkt het. Tesla heeft sinds kort een deel van zijn laadstations ook opengesteld voor niet-Teslarijders. Laadstations vind je makkelijk via de apps van de grote spelers.
Citaat:
Met een moderne elektrische auto, die vlot 300 kilometer of meer rijdt op een volle batterij, kun je perfect op vakantie. Maar de doorbraak is volgens Touring en VAB nog niet voor deze zomer: 7 op de 10 mensen kiest wél voor de auto om op vakantie te gaan, maar slechts 2 procent van die automobilisten zal dat elektrisch doen. Dat blijkt uit een jaarlijkse rondvraag van Touring bij 2500 leden. Ook bedraagt het elektrische wagenpark in België op dit moment slechts 1 procent van het totale aantal wagens.
Waarom slechts?
Dus ondanks maar 1 procent van het aantal wagens in België BEVs zijn, zijn 2% van die vakantiewagens BEVs.

Het lijkt wel of de ICEs dubbel zoveel tank-file-stress hebben dan de BEV.

Citaat:
Tot slot raden VAB en Touring aan om niet volledig afhankelijk te zijn van de snellaadpalen en de batterij dus niet volledig leeg te rijden: “Zoek een laadstation wanneer de autonomie onder de 80 tot 100 kilometer duikt. Voorzie marge zodat je een uitwijkmogelijkheid hebt. Als het laadstation niet werkt, kun je nog steeds een volgend station bereiken”, klinkt het.
Dat er eens een laadpaal niet werkt of bezet is kun je op de app aflezen.
Electrische wagens mag je gerust tot 30 km rijden, zelfs bij 0% hebben ze nog een kleine reserve. Uiteraard weet je dan al dat de laadpalen waar je naartoe rijdt actief zijn.

Een gans laadstation waar alle laadpalen niet werken? Staken ze? lol.

Citaat:
Laadstations vind je makkelijk via de apps van de grote spelers.
Ze spreken zichzelf dus tegen.

Citaat:
Elektri?*sche wagen rijden minder ver dan een diesel- of benzinewa?*gen en je tankt ze niet snel even vol. Het is dus kwestie van op voorhand goed uit te vlooien waar stations met snellaadpa?*len zich op jouw route bevinden.
Natuurlijk rijden electrische wagens ook wel verder met een 3/4 gevulde batterij dan een ICE met 1/4 gevulde tank. Lol

(een BEV die thuis kan laden laadt dan vol voor zijn vertrek)

Dat een BEV trager laadt als een ICE tankt is niet relevant.
De EV-navigatie zegt wel waar je best gaat laden en berekent netjes hoeveel je batterijstand nog is als je aankomt.

Met een ICE is wslk meer uitvlooien.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 18:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 18:58   #83
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De app zegt u waar u kan tanken maar zegt dat ook tegen alle anderen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 19:27   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Verleden zomer al poepsimpel, 2 voorbeelden via:
(en het was hun eerste keer!)

Citaat:
https://www.leaseplan.com/nl-be/get-...ie-met-een-ev/
6 september 2021

Met je elektrische wagen op vakantie naar het zuiden? Dat deden onze collega’s zo!

Iedere zomer trekken tal van Belgen met hun wagen naar een zonnige bestemming. Met een klassieke auto is dat natuurlijk geen probleem, maar hoe zit dat met een elektrische wagen? (...)

Uiteraard is het wel begrijpelijk dat mensen zich zorgen maken over het rijbereik van hun wagen. Je gaat immers op vakantie om tot rust te komen en wil dan liefst niet te veel moeten stressen. Dat laatste is gelukkig nergens voor nodig. Een elektrische wagen is perfect in staat om je vlot naar je bestemming te brengen. Zeker als je je reis vooraf een beetje voorbereidt.
Verschillende medewerkers van LeasePlan hebben deze zomer hun eerste grote autovakantie met een elektrische wagen beleefd.
Twee van hen vertellen graag over hun reis en leggen uit waarom de meeste kopzorgen over een elektrische auto eigenlijk ongegrond zijn.

Jan Pieter: “Op de Autoroute du Soleil vind je snelladers met hopen”

• Vakantiebestemming: De Vaucluse & de Dordogne (Frankrijk)
• Afgelegde afstand: 2.700 kilometer
• Auto: Polestar 2

David: “Ik zou meteen opnieuw vertrekken”

• Vakantiebestemming: Istrië (Kroatië)
• Afgelegde afstand: 2.600 kilometer
• Auto: Tesla Model 3

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 19:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 19:54   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Met de elektrische wagen op reis gaan ...
Allemaal brandstofwagens op dat fotootje aan de péage? , en ik ken alleen maar files van brandstofwagens en op die momenten ook zeer lange tankfiles, dus enkel brandstofwagens toen de EVs nog nergens te zien waren K L I K

Uw punt is?

Je bedoelt het verbruik bij fileverkeer?
Een EV rijdt nog zuiniger bij zeer langzaam fileverkeer, een ICE begint dan nog meer te zuipen.

Een BEV is het zuinigste tussen 30 en 40 kmu (zo rijden ze hun hypermilingrecords van +1000 km), een ICE moet al in hoogste versnelling aan 70-80 kmu kunnen rijden om het minste te zuipen.

Ben je nu geïnformeerd?

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 20:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 20:35   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ben je nu geïnformeerd?
Of nee uw raadseltje met die peage-foto is alvast snelladen in de verre toekomst, de-wat-als-FUD?

Of hoe snellaadstations er in de toekomst pakweg 2030 er kunnen uitzien langs populaire vakantiesnelwegen ?

Ik toon er eentje met +100 snellaadpunten anno 2021-2022:
Citaat:
https://insideevs.com/news/499284/te...-supercharger/

Apr 07, 2021

Tesla To Build The World's Largest Supercharger: Over 100 Stalls

The company intends to add more than 80 stalls to the existing station at Harris Ranch in California.
• Heb je al 100 plofwagens tegelijkertijd zien bijtanken? Ik niet.

• Zeggen we nog 20 plofwagens tegelijkertijd in 5 minuten, en dan aanschuiven voor de volgende. Dus 5 maal 5 minuten = 25 minuten voor 100 ICE tanken als alles perfect aanschuift zonder haperingen aan al die tankzuilen tanken en betalen via een appje ofzo.

Als 100 BEV nu tegelijkertijd 20 minuten laden zijn die allemaal 5 minuten eerder weg dan 100 ICEs die tanken.

En wat nog straffer is, die bestuurders en inzittenden hebben een 20 minuten rustpauze gehad.

Terwijl de bestuurders ICEs voor een ~20 minuten of langere rustpauze te hebben nog ergens anders moeten parkeren anders staan ze in de weg.

Het is gewoon wat rekenen.

In Frankrijk moet het nu enorm druk zijn aan de laadpalen: een lange allemaal achtereen 28 plaatsen aan 250 kW V3



https://auto.hindustantimes.com/auto...961581069.html

Citaat:
https://www.google.com/maps/place/Te...W5nX3N0YXRpb24

CCS · 250 kW Totaal 28
Canton de, 21200 Beaune, Frankrijk
24 uur geopend |Geüpdatet door anderen: 4 weken geleden

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 21:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 21:00   #87
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het vraagt toch enorm veel voorbereiding, veel apps, veel laadpasjes en vooral veel geduld.
Bovenop moet je opletten voor wat ze noemen de laadwoestijnen van Frankrijk, gebieden waar niet geladen kan worden.

Ook een pech onderweg abonnement is nodig om u naar een laadpunt te laten slepen.

Nou ja...spanning verzekerd dus.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 21:08   #88
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het vraagt toch enorm veel voorbereiding, veel apps, veel laadpasjes en vooral veel geduld.
Niet echt, elk EV-merk zal naar plug and charge gaan. De laadpaal herkent de wagen en rekent automatisch af, de CCS-plug is er al op voorzien.

Tesla al sinds 2013, VW Gp heeft het ook al, andere ook al langer.

https://insideevs.com/news/568191/vw...onal-charging/

De snellaadpalen worden eenvoudiger/goedkoper, geen displays meer of dingskes nodig op de zuil waar je uw pasje moet tegenhouden. Hoe snel je bijlaadt en hoeveel wordt afgelezen in de wagen of op de smartphone-laad-app

Slaapwel Mambo.

Jaja "enorm veel voorbereiding en enorm geduld" dat zit enkel in jouw hoofd.

David: “Ik zou meteen opnieuw vertrekken”

Vakantiebestemming: Istrië (Kroatië)
Afgelegde afstand: 2.600 kilometer
Auto: Tesla Model 3

David reed met zijn Tesla Model 3 naar Istrië in Kroatië. Een lange rit die hij in twee stukken brak met een overnachting in Duitsland. “Ik maakte me eigenlijk weinig zorgen, vooral ook omdat er overal wel een Tesla Supercharger te vinden is. Het eerste deel van de reis heb ik zo’n 800 kilometer afgelegd en onderweg ben ik twee keer gestopt, maar anders namen we ook iedere 300 kilometer een pauze. Eigenlijk heb ik nooit meer dan 25 minuten stilgestaan om te laden.”

Ook David had zijn reis op voorhand goed voorbereid. “Het enige wat ik me afvroeg, was of er wel genoeg plaats aan de laadpunten zou zijn. Gelukkig voorziet Tesla aan ieder laadpunt zo’n 20 plaatsen om te laden. Zeker in de maand juni was dat ruim voldoende. En bij het boeken van hotels check ik ook wel of er een laadpaal aanwezig is of er een publieke laadpaal in de buurt staat.”

“Een van de voordelen van een Tesla is dat je heel veel opbergruimte hebt. De wagen is ook uitgerust met de nieuwste technologische snufjes, dus je bent altijd op je gemak. Ik zou zo opnieuw vertrekken”, besluit David.

https://www.leaseplan.com/nl-be/get-...ie-met-een-ev/

Citaat:
vooral veel geduld
Best wachten tot 2050 Mambo, wie weet hoef je dan helemaal niet meer te rijden en plannen bij snelwegritten. De laadplug insteken moet wslk nog, rijden op aangepaste snelwegen niet meer. Dus wees geduldig.
(wel nog 28 jaar oefenen hoe men een laadplug bedient)

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 21:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 21:40   #89
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Gelukkig reed uw vriend dave net richting laadpaal.

Stel u voor dat hij ergens anders ging.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 21:49   #90
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gelukkig reed uw vriend dave net richting laadpaal.

Stel u voor dat hij ergens anders ging.
Stel eens voor dat uw vriend Vladimir in de gracht reed.

Leer eens wat van uw maatje Bas hoe die met de instap Tesla (batterij ~51 kWh) zich gewoon liet navigeren naar de Alpen: (met prentjes van de navigatie)
Op 10 uur ~ 900 km afgelegd.

https://e-drivers.com/naar-de-alpen-...rd-range-plus/

Met deze Kia e-Niro ging het ook vlotjes, zelfs sneller wegens de grotere batterij:
https://e-drivers.com/op-vakantie-me...o-gewoon-doen/

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 22:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 22:07   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Stel eens voor dat uw vriend Vladimir in de gracht reed.

Leer eens wat van uw maatje Bas hoe die met de instap Tesla (batterij 50 kWh) zich gewoon liet navigeren naar de Alpen: (met prentjes van de navigatie)
Op 10 uur ~ 900 km afgelegd.

https://e-drivers.com/naar-de-alpen-...rd-range-plus/

Uw vrienden Bas en David waren de enigen met een EV.
De laadstations waren toen nog leeg.
En de electric was toen nog goedkoop.

Maar dat is voorbij allemaal.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 22:12   #92
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Uw vrienden Bas en David waren de enigen met een EV.
De laadstations waren toen nog leeg.
En de electric was toen nog goedkoop.

Maar dat is voorbij allemaal.
en de naft is peperduur, zakdoek nodig?

Er zijn er nog 2 miljoen die regelmatig rijden:

https://e-drivers.com/op-vakantie-me...o-gewoon-doen/

Op vakantie met de elektrische auto? Gewoon doen!
12/07/2021

Wie de laadpauzes een beetje slim inplant, zal merken dat die pauzes amper langer duren dan de pauzes die je met een auto met verbrandingsmotor zou nemen. Wij reden afgelopen week van de Achterhoek naar Zuid-Tirol (It.). Enkele reis ongeveer 950 kilometer. Met een maximum snelheid van 130 km/u betekende dat ruim 9 uur rijden. Kia stelde ons een e-Niro met een 64 kWh accupakket ter beschikking. Dat betekende dat we 4 laadpauzes van ieder ongeveer een half uur nodig hadden. Met onze eigen (benzine)auto zouden wij waarschijnlijk ook 4 pauzes houden. Die waren dan alleen wat korter. Ruwweg 2 pauzes van een half uur en 2 van een kwartier. Kortom: de laadpauzes waren in totaal een half uurtje langer. Dat is op zo’n rit, waarbij de verkeersdrukte een veel grotere rol speelt, te verwaarlozen.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 22:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 22:17   #93
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

tot slot: timing is alles
Vermijd dat je de weg op moet tijdens de zwarte weekends. “Dan zal het aantal (onmiddellijk) beschikbare snelladers ontoereikend zijn”, vreest Vergauwen. "Hou niet alleen rekening met de vakantieperiodes bij ons, maar ook die in de buurlanden.”

VAB raadt aan om vooral rekening te houden met de vakantietiming in Nederland, want dat land speelt een voortrekkersrol op het vlak van elektrisch rijden.

“Pas vanaf 9 juli begint de zomervakantie in een deel van Nederland (Midden-Nederland), vanaf 16 juli komt daar Noord-Nederland bij, vanaf 23 juli ook Zuid-Nederland.

En hou er rekening mee dat wanneer de laadpalen bezet zijn de laadcapaciteit serieus vertraagt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 22:33   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
tot slot: timing is alles
Vermijd dat je de weg op moet tijdens de zwarte weekends. “Dan zal het aantal (onmiddellijk) beschikbare snelladers ontoereikend zijn”, vreest Vergauwen. "Hou niet alleen rekening met de vakantieperiodes bij ons, maar ook die in de buurlanden.”

VAB raadt aan om vooral rekening te houden met de vakantietiming in Nederland, want dat land speelt een voortrekkersrol op het vlak van elektrisch rijden.

“Pas vanaf 9 juli begint de zomervakantie in een deel van Nederland (Midden-Nederland), vanaf 16 juli komt daar Noord-Nederland bij, vanaf 23 juli ook Zuid-Nederland.

En hou er rekening mee dat wanneer de laadpalen bezet zijn de laadcapaciteit serieus vertraagt.
En hou er rekening mee dat de files aan snelwegtankstations zeer lang kunnen worden. Best boterhammmen en water meenemen en heel geduldig aanschuiven aan de tankstations van Vladimir.

En best al preventief tanken vooraleer het reservelampje aanfloept want als je in de file strompelt kun je wel eens zonder benzine vallen op de snelweg.

Ze hebben echt schrik voor zonder naft te vallen, volgens hln.be blijkt zelfs dat bestuurders van electrische wagens minder schrik hebben van verre reizen. Alhoewel maar 1% van het wagenpark electrisch zijn rijden zelfs 2% van alle vakantiewagens liever electrisch.

Citaat:
Met een moderne elektrische auto, die vlot 300 kilometer of meer rijdt op een volle batterij, kun je perfect op vakantie. Maar de doorbraak is volgens Touring en VAB nog niet voor deze zomer: 7 op de 10 mensen kiest wél voor de auto om op vakantie te gaan, maar slechts 2 procent van die automobilisten zal dat elektrisch doen. Dat blijkt uit een jaarlijkse rondvraag van Touring bij 2500 leden. Ook bedraagt het elektrische wagenpark in België op dit moment slechts 1 procent van het totale aantal wagens. De echte kentering komt er wellicht vanaf 2026: “Vanaf dat jaar zijn nieuwe bedrijfswagens enkel nog elektrisch”, zegt VAB.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 22:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 22:58   #95
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Snelladen kost je gemiddeld 17 euro per 100 kilometer”: onze expert legt uit hoe het werkt.

https://www.hln.be/mijn-gids/snellad...erkt~a0de2ece/

Dat begint duurder dan een diesel te zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 23:22   #96
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Snelladen kost je gemiddeld 17 euro per 100 kilometer”: onze expert legt uit hoe het werkt.

https://www.hln.be/mijn-gids/snellad...erkt~a0de2ece/

Dat begint duurder dan een diesel te zijn.
Onze expert

Mijn internet, aktuele prijs Fastned: DALENDE prijs in Nederland, nog niet in BE.

Citaat:
https://fastnedcharging.com/nl/tarieven

Standaard tarief (Pay-as-you-go)
€ 0.69 per kWh naar € 0.62 per kWh (tot januari 2023)
Duitsland € 0.69 per kWh
België € 0.69 per kWh
Frankrijk € 0.59 per kWh
Zwitserland CHF 0.69 per kWh
Verenigd koninkrijk £ 0.54 per kWh

Start je sessie via het laderscherm of doormiddel van de Fastned App.

Wanneer je gebruik maakt van een laadpas kunnen er bijkomende kosten gerekend worden via de laadpas aanbieder. Extra informatie hierover kan daar opgevraagd worden.

Voorwaarden & privacy policy

Gold membership
Nederland € 0.45 per kWh naar € 0.41 per kWh (tot 1 januari 2023) plus € 11.99 per maand
Duitsland € 0.45 per kWh plus € 11.99 per maand
België € 0.45 per kWh plus € 11.99 per maand
Frankrijk € 0.45 per kWh plus € 11.99 per maand
Zwitserland CHF 0.45 per kWh plus CHF 11.99 per maand
Verenigd Koninkrijk £ 0.35 per kWh plus £ 9.99 per maand
Voorwaarden, fair use policy & privacy policy
Zelfs aan 0,62 * 20 kWh/100 km = 12,4 € per 100 km. bij membership een pak goedkoper ondanks maandabbo, het moet zich wel lonen.

Dieselprijs: 2,13 * 6 liter/100 km= 12,78 € per 100 km.
Daar komt nog de adbleu bij lol 1,3 € de liter.
Dan het onderhoud.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 23:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 00:04   #97
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zelfs aan 0,62 * 20 kWh/100 km = 12,4 € per 100 km. bij membership een pak goedkoper ondanks maandabbo, het moet zich wel lonen.
Een fortuin uitgeven aan de aankoop om vervolgens opnieuw een fortuin uit te geven aan brandstof om tenslotte als een onnozelaar in
een rij uw beurt afwachten tot er een plaatsje vrij is?

Ik snap het niet.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 08:34   #98
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Een fortuin uitgeven aan de aankoop
is dat zo?
Citaat:
om vervolgens opnieuw een fortuin uit te geven aan brandstof
aan brandstof geef je inderdaad een fortuin uit, met stroom rijden is daarmee vergeleken spotgoedkoop (over een jaar berekend)
Citaat:
om tenslotte als een onnozelaar in
een rij uw beurt afwachten tot er een plaatsje vrij is?
Bij een stinkend tankstation ben je idd stilaan een onnozelaar. Zo voelt het mij toch bijna aan de laatste tijd als ik al die EVs zie voorbijrijden.

Citaat:
Ik snap het niet.
Je snapt het nog niet? Moet men dan thuis of op het werk aan een laadpunt aanschuiven, dat is echt nieuw, bron?

Nog nooit in de rij gestaan met je ICE aan een tankstation? Ik regelmatig hoor en ik rij toch al ruim 50 jaar auto. De laatste keer duurde het 20 minuten. Tja als je eenmaal in de tankrij staat en er staat er eentje achter jou...

Soit als je het echt wil weten (wat je niet wil te zien aan je woorden), gewoon de pdf onderaan van deze link eens bekijken, best laadonderzoek 2021 downloaden, en eens rustig doorlezen. Vanaf blz 18 staan de diverse laadmixen netjes uitgelegd. Al de klachten over alles en nog wat wordt er beschreven.

Citaat:
In maart 2020 en maart 2021 onderzochten ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) de ervaringen en meningen van EV-rijders over het (slim) laden van elektrische auto’s. Beide keren namen aan dit onderzoek zo’n 1.800 Nederlandse EV-rijders deel. Op deze manier krijgen we inzicht in welke mate EV-rijders bekend zijn met slim laden, hoe zij slim laden ervaren en wat hun wensen en behoeften zijn binnen de ontwikkeling van slim laden. Het onderzoek zal jaarlijks herhaald worden.
Als je die pdf niet wilt lezen: (hier directe link: https://www.rvo.nl/sites/default/fil...rzoek-2021.pdf )

- snellaadpalen maken gemiddeld amper 7% uit van de laadmix als je altijd thuis kunt laden.
- snellaadpalen maken gemiddeld maar 10% uit van de laadmix als je thuis nooit kunt laden.
= Gemiddeld amper 8% voor beide, omdat BEV eigenaars gemiddeld 76% thuisladers zijn. (70% heeft zelfs zonnepanelen en laden veel goedkoper)

- aja, 31% van de EV-eigenaars heeft nog nooit bij een snellaadpaal geladen.

- de prijs van de snellaadstroom is bijna het minst belangrijke (amper 9%) bij de keus af en toe eens aan een snellaadpaal te laden (meestal veelrijders met een maandabbo, of privé-rijders die 1-2 maal per jaar een vakantierit doen (en dan meestal in het buitenland snelladen)

Moest je aan het bijna verwaarloosbare snelladen -bij de jaarlijkse kilometers- er toch nog enorm belang aan willen hechten, zoals mambo zijn zelfopgezochte kraam graag doet, nog wat:

Aan een (relatief dure) snellaadpaal wordt maar heel zelden volgeladen, slechts 31% staat er langer dan 20 minuten, 62% tussen 10 en 20 minuten, en 7% zelfs minder dan 10 minuten.

Een stukje plak ik, en de inhoudsindeling per blz.
Citaat:
Wat bepaalt je keuze voor een snellader?

Nabijheid snellader: 52%
Exploitant: 21%
Laadsnelheid: 15%
Kosten van laden: 9%
De aanwezigheid van andere faciliteiten: 3%

Inhoudsopgave

Factsheet 4
Samenvatting 6

1. Inleiding 9
2. Onderzoeksopzet 11
3. Resultaten 12
3.1 De EV-rijder 12
3.2 De elektrische auto 15

3.3 Laadgedrag algemeen 18

3.4 Manieren van laden 22

A. Thuis laden 22
B. Openbaar laden 25
C. Snel laden 28
D. Werk laden 29

3.5 Slim laden 30
4. Regio special 35
5. Vervolg 54
Filmpje nodig?: https://www.youtube.com/watch?v=ekDtkTxrz6s

Deze zomer komt het laadonderzoek 2022 nog uit, interessant de evolutie te zien tov 2020 en 2021.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juli 2022 om 08:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 09:22   #99
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Snelladen kost je gemiddeld 17 euro per 100 kilometer”: onze expert legt uit hoe het werkt.

https://www.hln.be/mijn-gids/snellad...erkt~a0de2ece/

Dat begint duurder dan een diesel te zijn.
Snelladen zal niet veel goedkoper zijn dan diesel, tenzij je bepaalde abonnementsformules neemt maar dan moet je dat al vrij veel gaan gebruiken. Aangezien ik 1 keer per jaar een snellader gebruik speelt dat natuurlijk niet hé.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 10:59   #100
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


Je snapt het nog niet? Moet men dan thuis of op het werk aan een laadpunt aanschuiven, dat is echt nieuw, bron?

Nog nooit in de rij gestaan met je ICE aan een tankstation? Ik regelmatig hoor en ik rij toch al ruim 50 jaar auto. De laatste keer duurde het 20 minuten. Tja als je eenmaal in de tankrij staat en er staat er eentje achter jou...

Meer dan de helft van de mensen woont in woonblokken. Dat zijn mensen die wel rekening houden met ons ecologisch systeem. En dan heb je de andere Vlamingen die op een privé lap verharde grond wonen. Niet zelden meer dan 10 Are voor 2 mensen die amper of nooit thuis zijn.

En niet iedereen werkt (nog) In België is 1 op de 3 mensen met pensioen werkloos of invalide.

20 minuten aanschuiven aan een tankstation ?? Dan ben jij een van die gierigaards die alleen daar wil tanken waar de benzine 0,4 cent goedkoper is ?

Ik moet omzeggens nooit aanschuiven gewoon in het slechtste geval gewoon iemand laten voorgaan.

En ter info er is aan iedere auto een stuur waar als je in een rij staat wel naar links of rechts mee kunt wegrijden. Enige stuurmanskunst kan al eens makkelijk zijn.
Maar t'ja er zijn er ook een massa die 1 uur in de file staan voor een pak friet. Die kunnen ook niet meer vooruit of achteruit eenmaal ze staan aanschuiven

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 juli 2022 om 11:01.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be