Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2022, 19:30   #27241
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor wie interesse heeft hoe het militair verloopt in de Donbas, en wat de opties maar ook de flessehalzen zijn waar de russen én de oekraïeners mee worstelen.

https://rusi.org/explore-our-researc...rvival-victory

Klikken op de pdf
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2022, 19:34   #27242
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
russen worde kreatief en zetten hun wapens (uit noodzaak ?) op een andere manier in..
https://en.defence-ua.com/news/russi...iles-3517.html
Los van waar of niet, wat maakt dat nou uit?
De spatlap van mijn velo heb ik geknipt uit epdm resten van raamafdichtingen bevestigd met waslijn.
En die gaat al evenlang mee als de velo. De "speciaal bedoelde" spatlappen zijn na een half jaar al voor de vuilbak. De "rubber" vol met kraken, brokken eraf, de erin gegoten stalen strips, geplooid ter bevestiging door klampen, zitten onder de rubber, maar "rubber" rond die korte plooien is de eerste die kraakt, water doet de strips roesten, en je spatlap blijft ergens achter langs de baan.
Creativiteit hoeft geen noodzaak he. Ik kon ook gewoon spatlappen blijven kopen. Maar uit kost overweging, en om de afval te mijden, besloot ik zelf iets te maken. Gewoon, efficient zijn.
Die antivliegdekschepen raketten zijn ontworpen om grote gaten in grote doelen te maken. Een gebouw is dat ook.

De claim hier was een Javelin 1:1 kill van grote kost aan kleine kost (raket versus tank). De door henzelf op verschillende tijdstippen gegeven cijfers spreken dat tegen, en spreken zelfs zich zelfs onderling tegen.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2022, 19:46   #27243
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

doe eens een update van uw cijfers

https://en.interfax.com.ua/news/general/844930.html

The total combat losses of the enemy from February 24 to July 9 were approximately – about 37,200 (300 more) personnel liquidated, tanks – 1,638 (1 more) units, armored combat vehicles – 3,815 (4 more) units, artillery systems - 832 (4 more) units, MLRS - 247 (+0) units, air defense systems - 108 (1 more) units, aircraft - 217 (+0) units, helicopters - 187 (+0) units, operational UAVs -tactical level - 674 (5 more), cruise missiles -155 (+0), ships / boats - 15 (+0) units, automotive vehicles and tankers – 2,687 (2 more) units, special equipment - 66 (+ 0)," the General Staff said on Facebook.

The enemy suffered the greatest losses in the Kramatorsk area.

aan dat tempo verliest rusland 10.000 man per maand, dat houdt Putin niet vol, hij zal al zijn reservisten mogen optrommelen als kanonvlees om te gaan vechten voor een doel die niet het hunne is
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2022, 20:30   #27244
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
doe eens een update van uw cijfers

https://en.interfax.com.ua/news/general/844930.html

The total combat losses of the enemy from February 24 to July 9 were approximately – about 37,200 (300 more) personnel liquidated, tanks – 1,638 (1 more) units, armored combat vehicles – 3,815 (4 more) units, artillery systems - 832 (4 more) units, MLRS - 247 (+0) units, air defense systems - 108 (1 more) units, aircraft - 217 (+0) units, helicopters - 187 (+0) units, operational UAVs -tactical level - 674 (5 more), cruise missiles -155 (+0), ships / boats - 15 (+0) units, automotive vehicles and tankers – 2,687 (2 more) units, special equipment - 66 (+ 0)," the General Staff said on Facebook.

The enemy suffered the greatest losses in the Kramatorsk area.

aan dat tempo verliest rusland 10.000 man per maand, dat houdt Putin niet vol, hij zal al zijn reservisten mogen optrommelen als kanonvlees om te gaan vechten voor een doel die niet het hunne is
Jaja, de cijfers van het Oekrains regime over Russische verliezen.
Kun je even de update van de cijfers van het Russisch regime over Oekrainse verliezen geven?
Want die zijn nie zo goe in rapporteren daarvan.
Vorige week ergens heb ik van Tass een lijstje gelezen, waaronder 2 HIMARS en 2 van hun raketdepots. Dat was toen (nu nog steeds?) de helft van het geleverde aantal. Tegen half juli gingen ze nog eens 4 geleverd krijgen.
Als ik de Oekrainse propaganda zou geloven, zouden die 4 of 2 overblijvende 6wielers de game changers zijn.
Ik moest eerder terugdenken aan dat computerspelleke Red Alert, zo een Sovjet Apocalypse Tank onkwetsbaar gemaakt door een Iron Curtain.
Realiteit eh, eheh?
Oud 9 juli 2022, 20:31   #27245
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Oekrainse propagandisten gaan moeten beginnen opletten dat ze met hun gerapporteerde Russische verliezen niet het bevolkingsaantal van Rusland overschrijden. Oeps.
Oud 9 juli 2022, 23:19   #27246
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zie de oorlog overslaan naar 2 landen:
de balkan omdat dit gebied nog altijd niet stabiel is, met als nadeel dat het resources wegzuigt van Nato..

en witrusland maar ook belarus, waar de hevigste fan van Putin de dweil van witrusland, ook zijn ontmoeting met de geschiedenis aan het schrijven is, en mogelijks nog een heviger fan is van atoomwapens, en andere troep

het zou mij idd ook niet verwonderen dat de 'mocro maffia' zich gezellig kan bevoorraden zoals na de balkanoorlog met het resterende oorlogstuig type FN wapens voor een prikje van halve maandwedde
Belarus is en blijft stabiel. Zeker nu. Ze willen geen oorlog zoals in Oekraine.
De Balkan heeft niet rechtstreeks iets te zien met het conflict in Oekraine. En je hebt Roemenie als "barriere".

Moldova en de pro-Russische regio Transdnistrie grenzen echter wel aan Odessa dat mogelijk deel wordt van Rusland. Transdnistrie wil al vele decennia deel uitmaken Rusland en er zijn zo n 2000 Russische troepen permanent gelegerd.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2022, 23:30   #27247
Gerard R.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Los van waar of niet, wat maakt dat nou uit?
De spatlap van mijn velo heb ik geknipt uit epdm resten van raamafdichtingen bevestigd met waslijn.
En die gaat al evenlang mee als de velo. De "speciaal bedoelde" spatlappen zijn na een half jaar al voor de vuilbak. De "rubber" vol met kraken, brokken eraf, de erin gegoten stalen strips, geplooid ter bevestiging door klampen, zitten onder de rubber, maar "rubber" rond die korte plooien is de eerste die kraakt, water doet de strips roesten, en je spatlap blijft ergens achter langs de baan.
Creativiteit hoeft geen noodzaak he. Ik kon ook gewoon spatlappen blijven kopen. Maar uit kost overweging, en om de afval te mijden, besloot ik zelf iets te maken. Gewoon, efficient zijn.
Die antivliegdekschepen raketten zijn ontworpen om grote gaten in grote doelen te maken. Een gebouw is dat ook.
Hahaha... fantastisch.

Citaat:
De claim hier was een Javelin 1:1 kill van grote kost aan kleine kost (raket versus tank). De door henzelf op verschillende tijdstippen gegeven cijfers spreken dat tegen, en spreken zelfs zich zelfs onderling tegen.
Wacht maar, die oorlog is nog lang niet gereed en de Ukrainse militairen worden o.m. in het Verenigd Koninkrijk opgeleid.
Gerard R. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2022, 01:47   #27248
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kun je even de update van de cijfers van het Russisch regime over Oekrainse verliezen geven?
Vorige week ergens heb ik van Tass een lijstje gelezen, waaronder 2 HIMARS en 2 van hun raketdepots. Dat was toen (nu nog steeds?) de helft van het geleverde aantal. Tegen half juli gingen ze nog eens 4 geleverd krijgen.
Als ik de Oekrainse propaganda zou geloven, zouden die 4 of 2 overblijvende 6wielers de game changers zijn.
Ik moest eerder terugdenken aan dat computerspelleke Red Alert, zo een Sovjet Apocalypse Tank onkwetsbaar gemaakt door een Iron Curtain.
Realiteit eh, eheh?
Citaat:
Ik moest eerder terugdenken aan dat computerspelleke Red Alert (...) Realiteit eh, eheh?
Er kan gerefereerd worden naar meerdere computerspellekes.
Oud 10 juli 2022, 02:05   #27249
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Gewoon eventjes iets dat ik vergeten de zeggen was. En heel relevant, bvb. wat betreft de zogenaamde toetreding van Oekraine bij de EU.

Kholomoisky en co. zullen die stroom aan EU subsidies alvast geweldig vinden..

Net als de Griekse elite vanaf de jaren 80 tot de lijken uit de kast vielen vanaf 2009. En de Bulgaarse en Roemeense elite nog steeds.

Oekraine zal idem worden, alleen is het land nog veel maffieuzer en corrupter, en ook vele malen groter.
Op 6 april 2016 was er in Nederland een referendum met navolgende vraagstelling:
"Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst
tussen de Europese Unie en Oekraïne?" BRON
61% van de opgekomen kiezers stemde tegen de wet. De opkomst was 32,2%. Het geeft een idee over het de burgers van de EU echt denken over de toetreding van dat ondertussen niet meer bestaand land. Wat willen de gekken die daar aan het stuur zitten nog een land lid maken dat niet meer bestaat? Alle stoppen lijken door te slaan.
Oud 10 juli 2022, 02:34   #27250
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat definieert Germanen dan? Vlamingen geen Germanen? Echt een jaren '40-discussie dat en betekent ook niks mijns inziens. Vlamingen zijn Kelten! Neen ze zijn Romanen! En voor een andere zijn ze Germanen. Tja... Ik heb de meeste affiniteit met Nederlanders zelf, het is hoe het is. Niemand moet me vertellen niet zo te denken.

Het duizendjarige Vlaamse Rijk met homogene cultuur/voorkeur bestaat niet, he?
Citaat:
Het duizendjarige Rijk
Er heeft een duizendjarig rijk bestaan: het Byzantijnse Rijk (330 - 1453).

330: Constantijn de Grote verplaatst de regeringszetel naar "Nova Roma" (Tweede Rome),

1453: De Ottomanen veroveren Constantinopel, en met de dood van Constantijn XI komt het Byzantijnse Rijk tot een einde.

Eigenlijk de voortzetting van het Romeinse Rijk (27 voor Chr. - 1453).

Het idee van Moskou als Derde Rome:
Het idee van Moskou als een Derde Rome begon te spelen bij de eerste
Russische tsaren. In de decennia na de val van Constantinopel (29 mei
1453), noemden sommigen Moskou al het 'Derde Rome'. Ivan III van
Moskovië, die getrouwd was met Sophia Palaeologus (de nicht van de laatste
Byzantijnse keizer Constantijn XI), kon het erfgenaamschap van het gevallen
Oost-Romeinse Rijk opeisen.
Oud 10 juli 2022, 05:00   #27251
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Op 6 april 2016 was er in Nederland een referendum met navolgende vraagstelling:
"Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst
tussen de Europese Unie en Oekraïne?" BRON
61% van de opgekomen kiezers stemde tegen de wet. De opkomst was 32,2%. Het geeft een idee over hoe de burgers van de EU echt denken over de toetreding van dat ondertussen niet meer bestaand land. Wat willen de gekken die daar voorlopig nog aan het stuur zitten nog een land lid maken dat niet meer bestaat? Alle stoppen lijken door te slaan.
Mijn excuses voor de fouten af en toe.

Aan de tekst werd ook 'voorlopig nog' toegevoegd. Voorlopig nog aan het bestuur zitten. Zie de razendsnelle omwenteling in Sri Lanka: https://forum.politics.be/showthread.php?t=265551

Welk Europees land volgt eerst deze winter? Waar breekt de ketting? Of moeten we naar Afrika, Azië, het Midden-Oosten, Latijns-Amerika? Olie, gas, electriciteit, ... onbetaalbaar voor grote segmenten van de bevolking. De middenklasse wegvagen blijft niet zonder gevolgen.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 10 juli 2022 om 05:04.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2022, 06:13   #27252
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moest Europa, in plaats van blind de Amerikanen te volgen, bvb. Oekraine zwaar onder druk gezet hebben om de Minsk akkoorden, mede ondertekend door Frankrijk en Duitsland, toe te passen, was het allemaal zover niet gekomen.
Uiteraard wel. Jij gelooft nog altijd die Russische propaganda dat die inval bedoeld was om de Russofielen te "bevrijden". Dat is een uitvlucht, geen reden he. De echte bedoeling is natuurlijk de invasie van het westen, stapje bij stapje.

Het is waarschijnlijk eerder het gegeven dat met Zelensky, dat probleem zou opgelost geraken, en het excuus om daarmee binnen te vallen, zou wegvallen, dat er "haast" was bij Vladimir om binnen te vallen voor het probleem opgelost zou zijn.

De bedoeling van Poetin is de vernietiging van het Westen op het Europese continent he. Een deel gaat hij voor zichzelf houden als "groot Rusland" en de rest moet gewoon "gedenazifieerd" worden he. Dat zie je aan de gelijklopende discours van Poetin ten aanzien van "het westen" en die van Hitler destijds ten aanzien van zijn omgeving he. Dat is min of meer gelijklopend.

En ja, de vraag zou kunnen zijn: tot Warschau, tot Berlijn, of tot Lissabon ?

Maar gezien de huidige configuratie is "tot Warschau" of tot Lissabon eigenlijk kifkif, want als Warschau valt, en we reageren niet, dan valt de rest ook, als een wandeling in de zon he. Enig probleem misschien Frankrijk dat een nucleaire macht is. Frankrijk gaat Parijs misschien niet riskeren voor Warschau, maar gaat wel Marseille riskeren voor Parijs he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juli 2022 om 06:16.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2022, 11:36   #27253
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Realiteit eh, eheh?
Citaat:
Ik moest eerder terugdenken aan dat computerspelleke Red Alert (...) Realiteit eh, eheh?
Met deze verwijzing naar dat computerspelleke vs. de realiteit kom je bij het werk van Jean BAUDRILLARD. Baudrillard noemt dat de hyperrealiteit. We kennen de realiteit niet, we kennen alleen de beelden (dewelke SIMULACRA genoemd worden), die ons gebracht worden. We leven in een kopie van de realiteit. De media maken de realiteit, stelt Baudrillard. Baudrillard denkt na over de Postmoderniteit, waarvan u hier een definitie vindt..
Oud 10 juli 2022, 12:42   #27254
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerard R. Bekijk bericht
Hahaha... fantastisch.
Dat is nu ook niet zo fantastisch he, ik kan met het geld dat ik overhou door zelf te bricoleren, gewoon ijsjes en chocola kopen in de plaats van spatlappen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerard R. Bekijk bericht
Wacht maar, die oorlog is nog lang niet gereed en de Ukrainse militairen worden o.m. in het Verenigd Koninkrijk opgeleid.
Pas maar op dat ze daar niet stillekes tussen het volk verdwijnen, net als tijdens de Koude Oorlog.
Oud 10 juli 2022, 12:56   #27255
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Belarus is en blijft stabiel. Zeker nu. Ze willen geen oorlog zoals in Oekraine.
De Balkan heeft niet rechtstreeks iets te zien met het conflict in Oekraine. En je hebt Roemenie als "barriere".

Moldova en de pro-Russische regio Transdnistrie grenzen echter wel aan Odessa dat mogelijk deel wordt van Rusland. Transdnistrie wil al vele decennia deel uitmaken Rusland en er zijn zo n 2000 Russische troepen permanent gelegerd.
Als een regio deel wil uitmaken van Rusland komen er Russische troepen om dat mogelijk te maken.
Als een regio geen deel wil uitmaken van Rusland komen er Russische troepen om een en ander op andere gedachten te brengen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2022, 16:01   #27256
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Als een regio deel wil uitmaken van Rusland komen er Russische troepen om dat mogelijk te maken.
Als een regio geen deel wil uitmaken van Rusland komen er Russische troepen om een en ander op andere gedachten te brengen.
Transdnistrie wil al 30 jaar deel uitmaken van Rusland.
Ook stukken van Moldavie zoals de Gagauz republiek.

Rusland heeft toegestaan dat de Sovjet-Unie vreedzaam uit elkaar viel. De laatste keer dat enkele staten zich wilden losscheuren van de VS verliep dat allesbehalve vreedzaam, en de Catalanen belanden in. de gevangenis.

De voorwaarde voor het vreedzaam uiteen vallen can de SU was wel dat de ex-Sovjet republieken een goede band zouden behouden met Rusland.
Dat sommige van de republieken die zich vreedzaam losscheurden van Rusland heel wat minder vreedzaam omgingen met hun eigen minderheden, was de reden voor de oorlogen in Georgie, Moldavie, Azerbaidjan en nu Oekraine.
Oud 10 juli 2022, 17:32   #27257
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Transdnistrie wil al 30 jaar deel uitmaken van Rusland.
Ook stukken van Moldavie zoals de Gagauz republiek.

Rusland heeft toegestaan dat de Sovjet-Unie vreedzaam uit elkaar viel. De laatste keer dat enkele staten zich wilden losscheuren van de VS verliep dat allesbehalve vreedzaam, en de Catalanen belanden in. de gevangenis.

De voorwaarde voor het vreedzaam uiteen vallen can de SU was wel dat de ex-Sovjet republieken een goede band zouden behouden met Rusland.
Dat sommige van de republieken die zich vreedzaam losscheurden van Rusland heel wat minder vreedzaam omgingen met hun eigen minderheden, was de reden voor de oorlogen in Georgie, Moldavie, Azerbaidjan en nu Oekraine.
halsband
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2022, 17:58   #27258
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rusland heeft toegestaan dat de Sovjet-Unie vreedzaam uit elkaar viel.
Het was dan ook een kadaver dat al dood was.

Kijk, dat leest zoals "Frankrijk heeft toegestaan dat de Britten vreedzaam de EU verlieten".

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juli 2022 om 17:59.
Oud 10 juli 2022, 18:44   #27259
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het was dan ook een kadaver dat al dood was.

Kijk, dat leest zoals "Frankrijk heeft toegestaan dat de Britten vreedzaam de EU verlieten".
Zonder Gorbatjov bestond de SU nu nog.

De EU is geen land, de SU was dat wel. Het moment dat Frankrijk vreedzaam zal toestaan dat Corsica of Bretagne vreedzaam Frankrijk verlaten is alleszins nog niet aangebroken.
Oud 10 juli 2022, 18:47   #27260
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder Gorbatjov bestond de SU nu nog.
Maar nee gij. Dat scharminkel had de genadeslag met Chernobyl. Iedereen zag wat voor een reus op lemen voeten dat was. Gorbatsjov heeft het nog enkele jaren getrokken.

Citaat:
De EU is geen land, de SU was dat wel. Het moment dat Frankrijk vreedzaam zal toestaan dat Corsica of Bretagne vreedzaam Frankrijk verlaten is alleszins nog niet aangebroken.
Algerie hebben ze nochtans laten gaan he. Ze hebben een referendum laten houden in Nieuw Caledonie, dat gestemd heeft om Frans te blijven bvb.

Ik ben het eens dat het Spaanse gedrag in Catalonie schandalig is. Spanje is dan ook nog niet zo lang min of meer genezen van zijn totalitair regime (Franco) en daar blijven sporen van he.

Het moet ergens normaal zijn dat rijkere regio's zich afsplitsen en de armere delen van een land aan hun lot overlaten he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juli 2022 om 18:49.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be