Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2022, 13:12   #261
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De geijkte term daarvoor is : verraders.
We hebben het daarover al gehad: men is enkel verrader ten aanzien van een structuur waaraan je "trouw" hebt gezworen. Niet aan een structuur die je als vijandig ziet. Ik denk niet dat je bijvoorbeeld Joden in nazi Duitsland die iets wilden misdoen aan nazi Duitsland als "verraders" zou bestempelen.

Kortom, wat de enen verraders noemen, zijn de vrijheidsstrijders of onderdrukten die zich niet laten doen van de anderen. De term is dus niks-zeggend, behalve bij het "keren van zijn vest". Het wil gewoon zeggen "vijand". Dat is dan ook wat die zwart-gele vlag eist: vijandschap.

Citaat:
Heel eenvoudig : het Vlaams parlement had geen zin om Evrard zijn voorstel om een collaboratie symbool de status van vlag van Vlaanderen te geven, en koos voor het historische Wapen van het graafschap Vlaanderen.
Maar dat is normaal: de instelling "Vlaams parlement" een Belgische instelling zijnde die uiteraard het vijandschap van het Vlaamse Volk niet apprecieert, zal uiteraard niks doen om daarvan de symboliek te bevorderen, zoveel is duidelijk. Dat zij ondertussen beweert als Ersatz instelling om de "echte" te zijn is een gekende truuk.

Citaat:
Art 59 GW geeft de exclusieve bevoegdheid voor zulke symbolen aan de deelstaten en hun parlement. België heeft daar niets in te zeggen.
Maar het is wel Belgie die die GW schrijft Nog eens, dat het Belgische Vlaamse parlement als Belgische instelling zich niet wil laten inpakken door de vijand van de Belgische instellingen waar ze de Ersatz rol moet voor spelen, is normaal.

Citaat:
Sorry maar dit is gewauwel... Een Vlaming is iemand met Belgische nationaliteit die ingeschreven is in Vlaanderen. Niets meer en niets minder. De rest zijn hersenspinsels.
Nee dat is een administratieve uitvinding van de Belgische staat, maar die heeft uiteraard niks te maken met haar vijand.

Citaat:
En ? Uiteraard is de regio Vlaanderen deel van België, net zoals bv de regio Wallonië dat is.
Vandaar dat dat dus Belgische instellingen zijn. En als vijand hebben, het Vlaamse Volk dat een onafhankelijke soevereine entiteit wil op exact die ingenomen plek.

Citaat:
Ingebeelde landen zoals strijdvlag Vlaanderen of Kurdistan zijn folklore, en in die hun 'staatsblad' (= 't Palieterke) publiceerden ze hun folkloristische grondwet nog niet.
Absoluut, volkeren en staten zijn niet dezelfde entiteiten. Dat is precies waar het hier over gaat: het onderscheid tussen de administratieve geplogenheden van een staat enerzijds, met zijn Belgisch Vlaanderen en zijn Belgisch-Vlaamse vlag en zo enerzijds, en anderzijds het Vlaamse Volk dat geen staat heeft opgericht en een eigen vlag heeft anderzijds.

Citaat:
Eén Vlaamse vlag en één collaborateursvlag.
Een Belgisch-vlaamse administratieve vlag, en een Vlaamse Volksvlag.

Dat het Vlaamse Volk destijds zijn heil zocht bij een vijand van het Belgische regime, en daardoor uiteraard de term "collaborateurs" door die Belgische overheid kreeg opgeplakt, bewijst juist dat het hier om een vijand van de Belgische staat gaat he. Kortom, het collaborateurs "verwijt" is een normale naam.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 13:13   #262
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Daarvan heb ik niets gemerkt toen ik op Java verbleef. Hun onafhankelijkheid hebben ze zowat 75 jaar geleden verworven. Java is wel lang een toeristische bestemming geweest van de Nederlanders met een zekere heimwee naar 'Indië'.
Trouwens dat is overal zo in die vroegere kolonies. De koloniale tijd is voorbij en er heerst aldaar geen wrok. Dat laatste is een verhaaltje van de linkse partijen in Europa.
Welke regio lust de Hollanders het rauwst, als er nog wrok heerst? Aceh lijkt me bijvoorbeeld sowieso geen vriendelijke plek voor eender welke vrijheidslievende Europeaan.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 13:20   #263
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Daarvan heb ik niets gemerkt toen ik op Java verbleef. Hun onafhankelijkheid hebben ze zowat 75 jaar geleden verworven. Java is wel lang een toeristische bestemming geweest van de Nederlanders met een zekere heimwee naar 'Indië'.
Trouwens dat is overal zo in die vroegere kolonies. De koloniale tijd is voorbij en er heerst aldaar geen wrok. Dat laatste is een verhaaltje van de linkse partijen in Europa.
Mijn ervaring is anders. Ze waren altijd vriendelijker als ze wisten dat ik van België kwam en niet van Holland. Hun houding naar ons toe veranderde ogenblikkelijk, zeker bij de oudere bevolking. De plaatselijke jeugd trok er zich niets van aan.
Oud 12 juli 2022, 13:37   #264
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Mijn ervaring is anders. Ze waren altijd vriendelijker als ze wisten dat ik van België kwam en niet van Holland. Hun houding naar ons toe veranderde ogenblikkelijk, zeker bij de oudere bevolking. De plaatselijke jeugd trok er zich niets van aan.
Daar is iets van waar. Men kan niet ontkennen, dat i.t.t. Kongo, Indonesië pas na een lange strijd de onafhankelijkheid verwierf. En van zoiets blijft altijd iets hangen. Maar echte wrok of haat heb ik niet kunnen vaststellen. Onder 50 weet men niets meer van hoe het toen was en de jeugd natuurlijk ook nog minder. Wat niet belet dat men er ook een Indonesische Pandareus tegen het lijf kan lopen.
Oud 12 juli 2022, 13:38   #265
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vind ik ook. Pas op, veel Vlamingen kennen de geschiedenis ook en zeggen 'al bij al is het toch geen slecht land waarin we leven'. Ik zou ervoor kunnen inkomen, maar de impasse die nadert in 2024 zou die mensen terug in de realiteit kunnen brengen. En ik ga zeker niet plots stemmen voor rode partijen.

We hadden beter met de Hollanders aangemodderd, ondanks de toenmalige frustraties. Uiteraard koffiedik kijken nu, maar het had goed gekomen, zelfs al vonden ze ons muitzieke mensen. Binnen het hedendaagse Nederland heb je ook regionale ergernissen.

Het vroege 19de eeuwse Belgique en de quasi-volledige verfransing van Brussel (nog steeds oprukkend, wegens stadsuitbreiding) was het allemaal niet waard.

Maar goed, daar hebben we nu minder last van tenzij wat de toekomst misschien brengt. Sowieso is bijna niemand een vaderslandlievende Belg hier. Een ander vaderland erven zal ook niet snel veranderen. Indien we bij Nederland zouden komen zouden we gewoon zo snel tegen Nederlandse schenen stampen zonder dat het zelfs ons doel is, maar door onszelf te zijn. Ikzelf zou het geweldig vinden als spektakel alleen al, maar waarschijnlijk komt het niet zover.
Uw zevers zullen niets veranderen aan het feit dat ons land België zal blijven!
Als zelfs de N-VA de woorden van Van Grieken van gisteren verwerpt en alle samenwerking met hen verwerpt, is alles gezegd.
En er zal geen impasse in 2024 gebeuren. We gaan verder met België en we laten de Vlaams-Nationalisten verder zeveren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 13:38   #266
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
21 Juli is gewoon de Nationale Feestdag! Als u echt denkt dat elke Vlaming bezig met het communautair en met anti-Franstalige of anti-Belgische meningen is, denkt u dan totaal verkeerd. De frustraties van de Vlaams-Nationalisten betreffen enkel en alleen de mensen in kwestie en niemand anders.
En dat de Vlaams-nationalisten de helft van het aantal zetels in het Vlaams parlement bezitten is gewoon toeval? Net als alle aandacht van de media voor de gedane uitspraken gisteren (Vlaamse feestdag) door vooraanstaande politici? U bent een komediant.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 13:39   #267
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De zanger van Clouseau is Koen WAUTERS.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koen_Wauters
Sorry, ik was mis.
Dacht altijd dat hij Wouters was.

Nogmaals sorry.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 13:43   #268
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Welke regio lust de Hollanders het rauwst, als er nog wrok heerst? Aceh lijkt me bijvoorbeeld sowieso geen vriendelijke plek voor eender welke vrijheidslievende Europeaan.
In Atjeh is ook de oude kolonisator niet het object van haat en wrok maar alle niet-moslims. Daar geldt ook de sjariah en niet het Indonesisch burgerlijk wetboek. Een buitenbeentje in de archipel.
Oud 12 juli 2022, 13:48   #269
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
En dat de Vlaams-nationalisten de helft van het aantal zetels in het Vlaams parlement bezitten is gewoon toeval? Net als alle aandacht van de media voor de gedane uitspraken gisteren (Vlaamse feestdag) door vooraanstaande politici? U bent een komediant.
Dit verandert helemaal niets aan het feit dat de Nationale Feestdag op 21 Juli valt.
Oud 12 juli 2022, 13:49   #270
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Sorry, ik was mis.
Dacht altijd dat hij Wouters was.

Nogmaals sorry.
Geen probleem.
Oud 12 juli 2022, 13:59   #271
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uw zevers zullen niets veranderen aan het feit dat ons land België zal blijven!
Als zelfs de N-VA de woorden van Van Grieken van gisteren verwerpt en alle samenwerking met hen verwerpt, is alles gezegd.
En er zal geen impasse in 2024 gebeuren. We gaan verder met België en we laten de Vlaams-Nationalisten verder zeveren.
Goh. Doe zo verder en het onmogelijke wordt verwezenlijkt. Je hebt het zelf niet door, denk ik.

Mijn post was normaal en zeer evenwichtig. Ik snap die reactie niet. Beetje een klassieke Francofone Belgicistische reactie die Leuven Vlaams heeft helpen katalyseren indertijd.

"Je suis Belge et j'en suis fier. Peu importe le reste."

Oeps, toch moeten verkassen naar Louvain-la-Neuve. Die man die ik op de TV zag in die beelden (heruitzending uiteraard, want ik was nog niet geboren). leefde in ontkenning toen. Hij werd er zeker niet sympathieker op bevonden door de meeste Vlamingen.

De kaarten gaan in 2024 gewoon veel lastiger liggen tenzij er een verandering plaatsvindt in het politieke landschap.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2022 om 14:12.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 14:04   #272
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is Koen Wouters.

Ik vroeg wie Koen Wauters is.
U bent niet alleen hardleers, u bent ook koppig en totaal verkeerd.

Koen Maria Gaston Wauters is een Nederlandstalige Belgische zanger en frontman van de groep Clouseau. Daarnaast is hij televisiepresentator en acteur.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koen_Wauters
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 14:05   #273
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iets om fier op te zijn.
Daarom staat er gedenken hé.

Normale burgers herdenken het ontstaan van het VNV niet hé. Snappie ?
Oud 12 juli 2022, 14:06   #274
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
niks erger dan de Belgen in de Congo
Waar blijft Degrelle Zipper ?
Oud 12 juli 2022, 14:06   #275
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Normale burgers herdenken het ontstaan van het VNV niet hé. Snappie ?
Je vraagt je eigenlijk af waarom.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 17:33   #276
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dit verandert helemaal niets aan het feit dat de Nationale Feestdag op 21 Juli valt.
Een Anti-Vlaanderen dag als nationale feestdag van België. Je moet misschien 'Belg' zijn om dit te begrijpen.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 12 juli 2022 om 17:33.
Oud 12 juli 2022, 18:01   #277
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op 21 juli wordt gevierd dat de eerste koning der Belgen in 1831 in het harnas werd gehesen. Dat Walen deze dag op hun kalender omcirkelen kan ik goed begrijpen. Het was tenslotte hun revolutie. Maar Vlamingen? Je moet toch over bijzonder weinig historisch besef beschikken om hier als Vlaming warm voor te lopen. Een zwarte dag in de geschiedenis van de lage landen als je het mij vraagt.
Eigenlijk zijn we in dit draadje bezig over 11 juli, een regionale feestdag zoals Wallonië er ook 1 heeft. A priori heeft dat niets te zien met de nationale feestdag van 21 juli. Enkel in de verkrampte koker van wat separatisten is dat 'anti-België'.

Maar als je dan toch wil doordrammen over 21 juli : dan vieren wij Belgen dat we de hollandse bezetter met zijn kloten hebben buitengestampt.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 18:16   #278
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Anti-Vlaanderen dag als nationale feestdag van België. Je moet misschien 'Belg' zijn om dit te begrijpen.
Komende van een Ollander is dat een compliment.
Oud 12 juli 2022, 18:17   #279
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zijn we in dit draadje bezig over 11 juli, een regionale feestdag zoals Wallonië er ook 1 heeft. A priori heeft dat niets te zien met de nationale feestdag van 21 juli. Enkel in de verkrampte koker van wat separatisten is dat 'anti-België'.

Maar als je dan toch wil doordrammen over 21 juli : dan vieren wij Belgen dat we de hollandse bezetter met zijn kloten hebben buitengestampt.
Dat zei ik ook al.

Deze Ollander is er blijkbaar op uit om topics te komen verkloten.
Oud 12 juli 2022, 18:44   #280
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Wij Belgen? Laat me niet lachen. Die zogenaamde revolutie van u was een louter Waalse (of eigenlijk Luikse) aangelegenheid. Vlamingen (of Nederlandstaligen) hadden destijds niet veel in te brengen. Helemaal niets eigenlijk. Ze zijn er met open ogen ingestonken. En alsof dat allemaal nog niet genoeg was kregen ze ook nog te maken met schandelijke assimilatiepolitiek; de Vlaamse taal en cultuur moesten het veld ruimen, België moest volledig Franstalig worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be