Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2022, 20:04   #361
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
...Vlaemsch...
Wat wilt ge hiermee duidelijk maken ?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2022, 20:06   #362
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In West-europese context van na WO II moet je in jouw zin 'niet bepaald' nu net wel vervangen door 'bepaald'.
Hazo ? Die grenzen zijn nochtans niet veel veranderd he. En de Belgische bezetter is er nog steeds in Vlaanderen. Denk jij dat WO II de volkeren veranderd heeft op fundamentele manier ? Dat de Vlamingen die voor WO II de Belgische bezetter wilden buitenbonjouren met de hulp van de Nazi's (zoals de Belgen de Hollandse bezetter heeft buitengebonjourd met hulp van de Fransen volgens uw zeggen), plots "van volk veranderd zijn" 5 jaar later toen de poging tot bevrijding niet gepakt had ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2022, 20:15   #363
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Historisch klopt jouw bovenstaande paragraaf heel zeker. Maar na WO II is er een nieuwe ordening gekomen van staten & hun grenzen. Met (zoals vroeger altijd was) als startpunt de laatst bepaalde linies tussen de beligeranten.
Wat dus niks te maken heeft met de aflijningen van volkeren want daarvoor was dat ook niet het geval. Enkel legers en machtshebbers bepaalden die lijnen, dus die hadden niks te zien met "volkeren" voor WO II, en dus ook niet daarna.

Citaat:
Zeg maar : de positie waar ze de strijd staakten. Maar nieuw was dat staten elkaar wederzijds en bilateraal zijn gaan erkennen, dat er (eindelijk) een goed uitgewerkt internationaal recht kwam, dat er verdragsorganisaties kwamen met diezelfde lidstaten als enige leden. (Volkerenbond, later de United Nations).
Maar dat zijn allemaal afspraken tussen STATEN en dat heeft dus niks met VOLKEREN te maken die niks met die staten te maken hebben in sommige gevallen he. Kijk, het Vlaamse Volk wilde meewerken met de nazi's om de Belgische bezetter uit Vlaanderen te krijgen. Door het ineenstorten van het nazi regime is dat "teruggedraaid". Hoe kan je dan nadien beweren dat het Vlaamse volk wel degelijk zijn eigen staat heeft bekomen, vermits men die Belgische bezetter terug heeft laten heersen over het Vlaamse grondgebied ?

Dat is een beetje alsof men na een of andere oorlog, terug het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden zou herstellen, en de Franse staat en de Britse staat dat zouden erkennen. Zou jij dan zeggen dat je terug een Nederlander bent ?

Citaat:
Specifiek voor W-Europa is dat de EU is ontstaan vanuit ons kleine Benelux initiatiefje van het EGKR. De EU is (wederom) een verdrag tussen lidstaten. Lidstaten vechten niet onderling om elkaar vliegen of territorium af te pakken.
Dat is allemaal waar, maar dat is business tussen staten. En dat heeft nog altijd niks met volkeren te maken. De Belgische bezetter is nog steeds aanwezig in Vlaanderen he.

Citaat:
Nooit eerder in West Europa zijn bestaande landsgrenzen zo gerespecteerd, men gaat zelfs zover om unisono met 27 achter Spanje te gaan staan dat last had van een poging tot regionale coup door separatisten.
Nog eens, allemaal waar, maar dat betekent dat de volkeren die niet overeenkomen met die landsgrenzen, nog altijd aparte volkeren zijn die, wel, niet overeenkomen met de landsgrenzen vermits noch de volkeren, noch de grenzen, veranderd zijn.

Citaat:
Je kunt onmogelijk beweren dat in deze tijd landsgrenzen niet bepalend zijn voor wie tot het franse, of nederlandse, of italiaanse, spaanse of belgische volk behoort.
Uiteraard wel. Vermits ze dat voor WO II niet waren, zijn ze dat nog altijd niet.

De Belgische bezetter is nog steeds aanwezig in Vlaanderen he.

Citaat:
En elk van de 27 gaat dat eenstemmig bevestigen als er toch eens wat separatisten in frankrijk willen beweren dat corsica een ander volk is dan fransen, of dat basken niet behoren tot het spaanse volk, of vergelijkbare shit bij ons of in nederland met de friezen, voorbeelden genoeg.
Welja, die STATEN willen daar niet van horen wat normaal is, zij zijn de vijanden van de volkeren die zij bezetten he. Maar dat verandert niks aan het feit dat de volkeren en de staten niet altijd hetzelfde zijn. Zoals de Belgen destijds volgens jouw redenering Nederlanders zouden geweest zijn.

Wat begrijp jij niet aan "de Belgische bezetter is nog steeds aanwezig in Vlaanderen", in tegenstelling tot de "Nederlandse bezetter was weggejaagd uit Belgie" ? Dat de collaboratie van het zogezegde Belgische volk met de buitenlandse mogendheid Frankrijk beter gewerkt heeft dan de collaboratie van het Vlaamse volk met Nazi Duitsland, maar dat de situatie dezelfde is in de grond: een volk dat van een bezetter afwil.
Oud 13 juli 2022, 20:15   #364
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Broodje kroket uit de muur, Nederlands met Amerikaanse tongval en andere woorden en die misplaatste arrogantie van Hollanders kan me gestolen worden. Saai land met saaie cultuur.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2022, 20:20   #365
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze eigenste Vlaamse volksvertegenwoordigers in het Vlaams parlement hebben het voorstel van Evrard Raskin bij grote meerderheid in de vuilbak gesmeten omdat ze er niks van moesten weten en een historisch correct alternatief met even grote meerderheid gekozen.
Omdat dat "Vlaamse parlement" een Belgische instelling is he. Die instelling heeft geen legitimiteit ten aanzien van het Vlaamse Volk, niet meer dan dat het parlement van Willem legitimiteit had ten aanzien van de Belgische revolutionairen.

Het is een instrument van de bezetter, dus is het nogal logisch dat het niet legitiem is in de ogen van het Vlaamse Volk.

Citaat:
Ter info : in die dagen 'woog' Volksunie ongeveer 15%, al de rest was tegen.
Maar nog eens: dat is een representatie in een Belgische instelling en heeft dus geen waarde voor het Vlaamse Volk.

Citaat:
Je gaat jezelf toch niet belachelijk maken door te gaan beweren dat 15% van de Vlaamse volksvertegenwoordigers zou mogen hun obsessie opdringen aan de andere 85% en dat dan gaan voorstellen als een valabel symbool voor allen ?
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat dat Vlaamse Volk misschien maar 15% voorstelt van de inwoners van Belgisch Vlaanderen, maar dat die vlag wel hun vlag is. Een volk hoeft niet in de meerderheid te zijn om een volk te zijn. Het Joodse volk was niet in de meerderheid in Duitsland ook niet he. Dat belette het niet van een volk te zijn.
Oud 13 juli 2022, 20:26   #366
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een heel flauw statement...
Eigenlijk zeg je hier dat de opstand die idd met zeer beperkte middelen begon door de dwingeland militair zou zijn neergeslagen zonder externe hulp en DUS dat dit de dwingeland enige legitimiteit zou gegeven hebben ?
Nee, dat "collaboratie" met vreemde mogendheden normaal is om een bezetter trachten buiten te krijgen. Het verwijt aan de "collaborateurs" van het VNV is dus misplaatst, want de Belgen deden exact hetzelfde om "Belgie" te worden.
Oud 13 juli 2022, 20:35   #367
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het is geen kwestie van iets niet te willen horen. De culturele verschillen, gewoontes en gedrag zijn gewoon enorm. Een Vlaming en een Nederlander is een wereld van verschil. Voor de meeste Vlamingen blijven "Hollanders" eerder vreemden met een andere taal en gewoontes.
Het is uw volste recht van te fantaseren en dromen over één gemaakte Nederlanden maar er is echt geen behoefte aan.
Weet u, Zeeuwen en Tukkers verschillen ook van elkaar. Hetzelfde kan gezegd worden van Hollanders en Groningers, of Brabanders en Friezen. De verschillen in cultuur en dialect zijn talrijk. Persoonlijk denk ik dat Zeeuwen meer gemeen hebben (qua dialect en gewoonten) met West-Vlamingen dan met b.v. Hollanders of Tukkers. Ik denk dan ook dat u overdrijft wanneer u zegt dat de verschillen tussen (Noordelijke) Nederlanders en Vlamingen "enorm" zouden zijn.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2022, 20:45   #368
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Broodje kroket uit de muur, Nederlands met Amerikaanse tongval en andere woorden en die misplaatste arrogantie van Hollanders kan me gestolen worden. Saai land met saaie cultuur.
Niets zal u verplichten van dat broodje kroket te eten in de Herenigde Nederlanden net zoals ge daartoe nu niet verplicht wordt...

Maar ge gaat niet in op mijn geopolitieke argumentatie.

In de plaats daarvan deze irrelevanties:
"Bespaar me dat subtiel verschil tussen Hollanders en Nederlanders. Voor een Vlaming is alles wat boven de noordelijke grens is "nen Hollander". Zelfs als ie hier al 50 jaar woont zeggen ze nog altijd den Hollander."

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 21:09.
Oud 13 juli 2022, 20:48   #369
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Weet u, Zeeuwen en Tukkers verschillen ook van elkaar. Hetzelfde kan gezegd worden van Hollanders en Groningers, of Brabanders en Friezen. De verschillen in cultuur en dialect zijn talrijk. Persoonlijk denk ik dat Zeeuwen meer gemeen hebben (qua dialect en gewoonten) met West-Vlamingen dan met b.v. Hollanders of Tukkers. Ik denk dan ook dat u overdrijft wanneer u zegt dat de verschillen tussen (Noordelijke) Nederlanders en Vlamingen "enorm" zouden zijn.
Bespaar me dat subtiel verschil tussen Hollanders en Nederlanders. Voor een Vlaming is alles wat boven de noordelijke grens is "nen Hollander". Zelfs als ie hier al 50 jaar woont zeggen ze nog altijd den Hollander.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2022, 21:01   #370
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bespaar me dat subtiel verschil tussen Hollanders en Nederlanders. Voor een Vlaming is alles wat boven de noordelijke grens is "nen Hollander". Zelfs als ie hier al 50 jaar woont zeggen ze nog altijd den Hollander.
vooral in flauwe afgezaagde "moppen"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2022, 21:09   #371
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is geen kwestie van iets niet te willen horen. De culturele verschillen, gewoontes en gedrag zijn gewoon enorm. Een Vlaming en een Nederlander is een wereld van verschil. Voor de meeste Vlamingen blijven "Hollanders" eerder vreemden met een andere taal en gewoontes.
Het is uw volste recht van te fantaseren en dromen over één gemaakte Nederlanden maar er is echt geen behoefte aan.
Tussen Vlamingen en Walen zijn die enorme culturele verschillen, gewoontes en gedragingen er dus niet ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2022, 21:23   #372
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is niets mis met het vieren van 11 juli of 27 september.

Ook Waalse politici begrijpen dat.

Thomas Dermine
: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07...titeit-mag-an/
Verrasende en wijze woorden van een Waal:
Citaat:
Voor mij brengt 11 juli geen nationalistische boodschap, want die feestdag is een onderdeel van de Belgische cultuur. Als die Guldensporenslag er niet was geweest, zou de geschiedenis van België helemaal anders zijn verlopen. Vlaanderen zou wellicht helemaal verfranst zijn geraakt.
Zouden al onze Vlaamse politici dat wel weten ?

Maar 27 september vieren is toch wel zeer fout.
Of had de Sjarel dan ongelijk met zijn Pragmatieke Sanctie ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 21:48.
Oud 13 juli 2022, 21:34   #373
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een manier om proberen uw gelijk te halen…..
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2022, 21:46   #374
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat een manier om proberen uw gelijk te halen…..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Dermine
Je kan niet van een land houden zonder de regionale verschillen te appreciëren. In Frankrijk zijn er grote regionale verschillen, maar ze zingen allemaal de Marseillaise. Tussen een Texaan en New Yorker zijn grote verschillen, maar ze zijn allebei Amerikaan.
Zo hoort ge het eens van een Waal...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 21:47.
Oud 13 juli 2022, 22:50   #375
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard De Betonstop De Schop Op !

Citaat:
Ik woon al heel mijn leven op de taalgrens, op twee straten van Wallonië. En zie vooral dat de burger zich geen kloten van de Schoof aantrekt van al jullie obsessies en gewoon op zoek gaat naar een leuke plek om een huis te kopen of een stuk bouwgrond. En zo zijn al de kleine waalse gemeentes die net voorbij Ronse liggen in twee generaties tijd voor een flink stuk bevolkt met Vlamingen.

Wie op een zonnige zondag op een terrasje in Ellezelles een pint gaat drinken of een hapje gaat eten gaat daar voor meer dan de helft tussen Vlamingen van afkomst zitten.
Die demografische afvloeiing is een regelrechte schande voor Vlaanderen.
Eens komt zo het punt dat ons demografisch overwicht gaat kantelen.

Belangrijker is echter dat die uitgeweken Vlamingen uiteindelijk de Francité gaan versterken, want de volgende generaties worden natuurlijk schoonekes geassimileerd tot Walen via het Franstalig onderwijs.
En zo groeit de Francité ten nadele van de Nederlandstaligheid.

Nieuwe generaties Walen die zich in de toekomst tegen ons zouden kunnen keren zijn dus in de maak; de Nieuwe Vanderbiesten, Oncelinxen , Coolsen etc ...komen er aan !

Na de industriële uittocht, gevolgd door de agrarische uittocht, bleven we nu al lange tijd de immo-uittocht tengevolge van de goedkopere immoprijzen in Wallonië.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 23:06.
Oud 14 juli 2022, 04:17   #376
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U mist totaal zijn punt. De Nederlander of 'ollander zoals sommigen in ''Bels'' zeggen bestaat niet. Maar wij hebben net zoals bijvoorbeeld Fransen en Duitsers wél een natie-gevoel.
Qua regionale verschillen zijn er uiteraard overeenkomsten de verschillende aangrezende Vlaamse of zo u wilt Belgische regio's.
Oud 14 juli 2022, 06:43   #377
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand uit Noord- of Zuid-Holland is een Hollander, iemand uit Zeeland is een Zeeuw, en iemand uit Groningen is een Groninger. Lijkt me niet erg ingewikkeld. Door alles op één hoop te blijven gooien geeft u blijk van kortzichtigheid.

En wat die kroketten uit de muur betreft: die zult u in Zeeland niet treffen. Wel heerlijke mosselen, gegratineerde oesters, gegrilde zeebaars en andere visspecialiteiten. Moet u eens proberen... das weer eens wat anders dan die zak kleffe friet met mayonaise
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2022, 07:47   #378
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Die kortzichtigheid heb je overal. Ik heb eens een vrouw gekend die woont op de grens in West-Brabant die niet kon verdragen als mensen 'Belz' praten. Beseft niet dat het dialect daar het dichtst bij het Antwerps/Kempens/enz... ligt (met Hollandse invloeden, ja).

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juli 2022 om 07:51.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2022, 09:16   #379
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Die demografische afvloeiing is een regelrechte schande voor Vlaanderen.
Eens komt zo het punt dat ons demografisch overwicht gaat kantelen.

Belangrijker is echter dat die uitgeweken Vlamingen uiteindelijk de Francité gaan versterken, want de volgende generaties worden natuurlijk schoonekes geassimileerd tot Walen via het Franstalig onderwijs.
En zo groeit de Francité ten nadele van de Nederlandstaligheid.

Nieuwe generaties Walen die zich in de toekomst tegen ons zouden kunnen keren zijn dus in de maak; de Nieuwe Vanderbiesten, Oncelinxen , Coolsen etc ...komen er aan !

Na de industriële uittocht, gevolgd door de agrarische uittocht, bleven we nu al lange tijd de immo-uittocht tengevolge van de goedkopere immoprijzen in Wallonië.

Dat is veel te kort door de bocht... Het fenomeen dat jij beschrijft klopt volledig wanneer je het bekijkt vanuit een grote stad als brussel, waar franstaligen uitwaaieren naar de Vlaamse rand. Men noemt dat dan 'verfransing' daar waar die hun kinderen (generatie 2) perfect nederlandstalig (via school) én franstalig (thuistaal) kan en zal worden. Mits 1 voorwaarde uiteraard : voldoende plaatsen in het nederlandstalig onderwijs. En met de vaststelling dat generatie 1 inderdaad geen enkele inspanning doet om een functionele basiskennis te krijgen van het nederlands.

Maar in een landelijk gebied zoals Frasnes, Ellezelles, Amougies, Mont de l'Enclus enz dat rond Ronse ligt (net voorbij de taalgrens) is dat heel anders. Die eerste generatie van Vlamingen die daar (letterlijk) alles opkopen blijft nederlandstalig, en generatie 2 loopt school in Ronse of Oudenaarde en is het dus ook.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2022, 09:24   #380
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand uit Noord- of Zuid-Holland is een Hollander, iemand uit Zeeland is een Zeeuw, en iemand uit Groningen is een Groninger. Lijkt me niet erg ingewikkeld. Door alles op één hoop te blijven gooien geeft u blijk van kortzichtigheid.

En wat die kroketten uit de muur betreft: die zult u in Zeeland niet treffen. Wel heerlijke mosselen, gegratineerde oesters, gegrilde zeebaars en andere visspecialiteiten. Moet u eens proberen... das weer eens wat anders dan die zak kleffe friet met mayonaise
Probeer het te begrijpen, voor ons, Vlamingen, zijn dat allemaal Hollanders.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be