![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ‘t zou eens waar moeten zijn…
![]()
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze hieronder haalt nog 65% capaciteit na 28.000 laadcyclussen en meer dan 80% na 10.000 volledige laadcyclussen.
https://www.pv-magazine.de/2021/07/1...nicht-am-ende/ Deel 28.000 nog door 365 dagen. (eigenlijk moet men door 240 delen: https://bwg-solarkonzept.de/lebensda...stromspeicher/ ) Maar ik geef je nog een andere neutrale bron van Universiteit Aachen (RWTH) Daar heb ik een grafiek gezien van 18 geteste merken die na 16 jaar nog gemiddeld minstens 75% restcapaciteit hadden. Ik vind even de link niet meer, stond ergens in andere draad. Laatst gewijzigd door Micele : 14 juli 2022 om 19:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vervolg vorige post
naargelang belasting of aantal laadcyclussen. Diverse Li ions, x-as = jaren | y-as = restcapaciteit https://www.dnv.com/article/energy-s...-print-200339# ![]() ![]() Ook: https://www.pv-magazine.com/2020/12/...d-fire-safety/ Alles via deze link (LFP cellen): Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 14 juli 2022 om 20:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wel daar pas ik voor. Om een voorbeeld te geven. Vanmorgen heldere hemel, we zetten de vaatwasmachine op...20 minuten later 'gordijntje toe'. Vaatwasser begint stroom van het net te sleuren. Of uit de batterij. Maar wat dan met de wasmachine, en der strijk. Ze gaan mij niet zot maken hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In de test wordt de batterij telkens volledig ontladen en terug geladen. Mooi in theorie, maar in de praktijk werkt dat zo niet hé. 'thuis' gaat er dat heel anders aan toe. Daar wordt die batterij continue "deels" ontladen en weer terug geladen. Wat het effect hierop is, weet men pas na 10 jaar "huisgebruik" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo'n "alternatieve" noodbron kan vanalles zijn. Maar aangezien u waarschijnlijk wel een auto hebt, is een 12VDC-240VAC omvormer van 500W al een goed begin. Het kost dan wel benzine/diesel/LPG/Aardgas/methanol/ethanol. Vandaar het concept "noodbron". Alleen te gebruiken in geval van nood.
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Een brandstofcel is ook een mogelijkheid, doch daar zit je met de nodige verliezen.
In iedere geval is het wel zo dat een opslagmedium in combinatie met duurzame energie een onvermijdelijk iets is. Om perioden wanneer er geen energie wordt opgewekt te overbruggen. Dat staat buiten kijf. In het begin is er altijd een hoop weerstand, maar dat was ook zo met LED lampen. De waren te duur, hadden te wit licht, ... niettegenstaande het evidente potentieel was er dus ook hier in het begin heel wat weerstand tegen. Mensen ging zelf gloeilampen hamsteren zowaar. En kijk waar we nu staan ...
![]() |
#29 |
Staatssecretaris
|
![]() Micele, Maddox en Rode Willem
De ham vraag is toch, als mijn jaarlijkse stroomvraag met enkel een PV installatie kan, waarom dan nog een dure panne gevoelige huisbatterij in huis halen? Welke meer waarde heeft die huisbatterij? Leg dat eens uit? Denk dat we er dan zijn. En prijs met minste panne vrij installatie moet je al helemaal niet vergelijken. Aub geen wikipedia of één of andere propaganda. Laatst gewijzigd door Deo : 15 juli 2022 om 09:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de accu's waarmee ik plan te werken zijn onderhoudsarm. 1 keer per maand eens nakijken en misschien demi water bijvoegen, en 1 keer per jaar een pH meting doen, en electrolyt bijvoegen indien nodig) En neen, het zijn geen loodaccu's. Citaat:
Ik ga er van uit dat we nog veel gezeik gaan krijgen. Teveel kiesvee/import, te veel politici die zakken vullen, en teveel ambtnaren die regeltjes bijmaken om toch te bewijzen dat ze iets doen. Citaat:
Citaat:
Met de huidige technologie is panne/problemen vrij zeer moeilijk te halen, en dan alleen als er bekwame mensen mee bezig zijn.
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Alles samen, effectieve nacalculatie na 6 maand, terugverdientijd 5,3 jaar. Zonder thuisbatterij (simulatie) zou de theoretische terugverdientijd 4.2 jaar zijn Maar ik verwacht dat electriciteitsprijzen (sterk ?) gaan stijgen tegen de winter. Elke stijging brengt de terugverdientijd dichter bij elkaar. Ik ben voorbereid op het capaciteitstarief geschat 360 euro extra per gezin per jaar. Wat na invoering (1 jan 2023) voor een gelijke terugverdientijd zou kunnen zorgen. Mijn terugverdientijd wordt een pak onafnakelijker van derden. Ik moet veel minder steunen op de injectietarieven die door de leveranciers bepaald worden, om rendabel te zijn. In de maanden april (op het einde), mei, juni, juli (tot nu) ben ik samen 34 dagen "off grid" kunnen zijn. Wie anno juli 2022 slechts een beperkte plaats heeft om zonnepanelen te plaatsen, doet er niet slecht aan deze installatie uit te breiden met een thuisbatterij. De uitzichten op de energiemarkt zijn van dien aard dat de statische stabiele situatie achter ons ligt en dat een periode van sterk stijgende prijzen op ons af komt (Gastoevoer Rusland dicht ? / sluiting kerncentrales / waterstofeconomie zal enorm veel stroom eisen). En als je ziet dat er al wordt verwacht dat de electriciteitsprijzen (aankoop niet injectie) gaan stijgen omdat het wat warmer wordt en airco's veel stroom gaan wegnemen....dan is mijn inschatting van 6-7 maand geleden nog niet zo kwaad.
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 15 juli 2022 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
om zo'n conclusies geloofwaardig te kunnen verkopen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien heb ik wat gemist, maar een panne-gevoelige batterij ...???
De batterijen van het type in gewone auto's, dat weten we. Na vijf jaar kan het altijd gebeuren. Maar andere batterijen? Hoogstens slijtage-gevoelig voor de oudere types. Of de software op en rond het spel.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Staatssecretaris
|
![]() Als stroom stijgd, stijgd ook de terugleveringsvergoeding
Geen enkele leverancier laat die goedkope bron van stroominkoop liggen. Geven ze te weinig loopt klant naar ern andere, daar zit concurrentie op en maar goed ook. In '23 kunnen ze verkopen aan bedrijven die constant stroom verbruiken, die nemen privé klanten met open armen aan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk wel dat twee soorten thuisbatterijen gemeengoed gaan worden.
De ene zal er een zijn zoals we ze nu bespreken. De andere zal die zijn die in je e-auto zit. Hopelijk wordt de techniek zo verfijnd dat de prijs van de elektriciteit echt per kwartier bepaald en gewijzigd zal worden. Ter promotie van zoveel als mogelijk vermijden van elektriciteitsproductie door olie of gas. Dat gaat volgens mij grote gunstige gevolgen hebben. Maar dat misschien beter in een andere draad.
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
b) laat ik over aan de mensen die mij persoonlijk kennen
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de split tussen aankoopprijs en injectietarief veel groter zal worden. Idd geen enkele leverancier gaat die goedkope bron van stroom inkopen spontaan duurder maken. Ik heb nog geen enkel trading bedrijf geweten dat spontaan zijn inkoop prijs gaat verhogen. De verkoopprijs daarentegen...En die stroom komt toch, waar zou die overproductie van zonnepanelen anders naar toe gaan.
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 15 juli 2022 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Hallo? Stroom prijs varieerd door vraag en aanbod. Soms meer en soms minder, maar beide prijzen van stroom inkoop en injectiestroom inkoop zal evenredig van elkaar blijven voor leveranciers. Door mogelijk energie delen zelfs korter bijéén. De logica zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Ik bedoel die overproductie van de zonnepanelen komt toch op het net ! Waarom zouden leveranciers te veel gaan uitgeven voor iets dat ze in princiepe gratis kunnen krijgen ? En ik hoop dat u niet denkt dat u de enige bent die wat rekent naar winstmaximalisatie ! Als bedrijven nog goedkoper kunnen aankopen door de injectieprijs minder hard dan de verkoopprijs te laten stijgen, dan zullen ze dat niet nalaten. Bedrijven zijn geen VZW's of OCMW's, ook energiebedrijven niet. Ik hoop dat u gelijk hebt, maar een onderdeeltje van mijn antwoord op uw vraag was dat ik met mijn thuisbatterij veel onafhankelijker ben van die maatschappijen en de prijs die ze willen betalen voor mijn overtollige stroom
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 15 juli 2022 om 11:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dan kan ik "salderen met injectie euro's" En U? |
|
![]() |
![]() |