![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juli 2022 om 02:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() goeike ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wat van het bovenstaande is volgens u onjuist? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En over welke Nederlandse identiteit ik het heb vraagt u? De Zuid-Nederlandse identiteit natuurlijk! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
|
![]() Citaat:
2. De Belgische dus
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
|
![]() Citaat:
Het verhaal over de Brüsseler Zeitung las ik ook online, maar dat lijkt me straf. In België kon je veel schrijven zonder de nor in te gaan. De BWP loofde bijv. voortdurend de Russische revolutie van 1905-1906 in Vooruit en Le Peuple zonder daarbij de minste hinder van overheidswege te ondervinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
2. Neen. Zuid-Nederlandse is historisch correcter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
|
![]() Citaat:
Is er trouwens een historisch werk dat uw bewering staaft als zou België volledig Franstalig moeten worden? Dank voor de bronvermelding. 2. Waarom is Zuid-Nederlands historisch correcter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ow Premier is ook in mijn concept geen probleem, als dit democratisch zo gebeurt. Andersom moet ook gewoon kunnen, een Nederlander, die deze functie bekleed. Echter u weet ook dat er tal van benoemde functies zijn zoals President/Gouverneur van de Centrale Bank. Ik doelde meer op dat soort functies, die kunnen wel tot wrevel leiden. Of de functie van hoogste militair, in Nederland de Commandant der Strijdkrachten. Puur formeel als staatshoofd heeft onze koning nog wel een symbolische rol.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 15 juli 2022 om 23:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In die tijd was het al lang gebruikelijk het in België gesproken Nederlands als Vlaams te bestempelen; evenwel werden met Vlaanderen en Vlaming nog vaak enkel de provincies West en Oost-Vlaanderen en hun inwoners bedoeld. In het Brabants werd over de Vlaanders en Vlaanderaars gesproken. De verruiming van deze begrippen tot heel Nederlandstalig België is feitelijk een door het Frans beïnvloed Belgisch fenomeen. Bron: Wiki Vlaamse beweging. De krant Vlaemsch België werd opgericht in 1844. De Maetschappy van Vlaemsche Letteroefening, De tael is gansch het volk werd opgericht in 1836. En met Vlaams beoogde men natuurlijk niet uitsluitend de letteroefening in het voormalige graafschap. En sprak men ten tijde van het VKN niet over de Vlaamse provincies in het noorden van België ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 00:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat niet wegneemt dat er sinds de middeleeuwen al een Dietse taalidentiteit bestond. Zo werd de rekenkamer van Rijsel gesplitst in een Franstalige en een Dietse die verhuisde naar Oudenaarde. En lang voor de splitsing van de provincie Brabant hadden Diets-Vlaanderen en Waals-Vlaanderen een aparte vertegenwoordiging in de Staten-Generaal. En Karel de Stoute zal wel geweten hebben waarom het opportuun was van Diets te spreken toen hij bij de Staten de bedelstaf ging roeren om belastingsgeld. Eigenlijk is de "taalstrijd" of tenminste een zekere taalgevoeligheid eeuwen oud.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Europees Commissaris
|
![]() Prachtig ! Dan kunt ge probleemloos antwoorden op de vragen die ik desbetreffende stelde.
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Herenigde Nederlanden, heeft echter iets programmatorisch, iets opvoedends of didaktisch omdat het de mensen aanzet tot nadenken. Iets rechtvaardigends en dat is misschien niet overbodig. Men geeft daarmee een signaal dat men iets verbetert, iets recht zet wat scheef gegroeid is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 |
Europees Commissaris
|
![]() Daarover had ik het hier reeds:
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=335 Ik leg daarin uit dat België een gallicisme is. En alleen reeds als taalpurist is mij dat een gruwel. Een gallicisme is een woord dat of een zinswending of conventie die is overgenomen uit of gevormd naar het voorbeeld van het Frans. Gallicismen worden in gezaghebbende taalvoorschriften afgekeurd als strijdig met de eigenheid van de taal waarin het gebezigd wordt, gesproken of geschreven. Merk trouwens de volgende analogie op met "Belgique"/ "De Zuidelijke Nederlanden": Latijn: Leo Belgicus Nederlands: De Nederlandse Leeuw Frans: Le Lion belgique (dat laatste weer eens als adjektief !) Ik verwijs daarbij naar het onverdachte Franstalige wikilemma Le Lion belgique: https://forum.politics.be/newreply.p...eply&p=9995824 En neen, klik nu eens op die link in de plaats van die over te slaan; ik doe ook de moeite om op uw vraag te antwoorden. ![]() Maar nog veel erger is dat ons kollektief geheugen dat wij Nederlanders zijn gereset wordt met het begrip "België". "Nederland" en "België" lijken als twee totaal verschillende begrippen die niets met mekaar te maken hebben. Maar de geschiedenis leert ons iets anders. Die semantiek speelt dus in de kaart van de separatisten van 1830 die trouwens de provincie "Zuid-Brabant" uit het VKN herdoopten tot "Brabant" om alle eenheidssuggesties toch maar uit te wissen. In het noorden bleef de provincie "Noord-Brabant" maar inconsequent daarmee heeft men het over "Nederland" ipv van de Noordelijke Nederlanden of Noord-Nederland. De huidige benaming Nederland is een slordig totum pro parte waarbij men het geheel vernoemt, maar slechts een deel ervan bedoelt. "Zuid-Nederland" of " de Zuidelijke Nederlanden" zou dus naar analogie met het voorgaande niet alleen taalkundig de meest korrekte vertaling zijn voor "Belgique"(hetgeen de afkorting is van les Pays-Bas belgiques) maar tevens verwijzen naar een deel van het volledige historische plaatje en dat ziet er zo uit: ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 02:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jan Modaal weet immers niet dat er ooit een eenheid was, en mag die dat dan niet weten. Ja toch ? Wel de term Herenigde verwijst daarnaar. Het doet de mensen nadenken; "herenigde" brengt een argumentatie-pro aan. En dat zullen de herenigers best kunnen gebruiken tegen de weerstand tegen een hereniging. Men kan dan uitleggen dat het om de derde Hereniging gaat na twee Scheidingen. Dat werkt overtuigender en legitimerender dan voor de dag te komen met een "gewone" vereniging.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 03:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 |
Europees Commissaris
|
![]() En mogen we al die redenen kennen ?
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
|
![]() Citaat:
Oeps... Netherlands was zonder het prinsbisdom Luik: ![]() Hereniging= dikke zever. UW kaartje kan je vergelijken met een kaart van Afrika. Ja dat is één continent. Dat bewijst niet dat het een bestuurlijke/politiek/volkskundige eenheid is. De Nederlanden in uw kaart geeft aan dat het een aardrijkskundige eenheid vormt. Niet meer dan dat. Taalkundig/cultureel was er voor het gebied van de huidige provincies Limburg veel meer eenheid met bv Luxemburg en delen van Duitsland dan met Noorden van Nederland of Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |